Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

TEST: Topshield Pro

Recommended Posts

je zou kunnen zeggen, als je altijd kut kweekt merk je ook weinig verschil met nieuw/oud/goedkoop/duur etc. maar met 6 jaar oude kappen (en vsa's) 500 gram/m2 halen.. dan trek ik m'n eigen conclusies wel..

Share this post


Link to post
Share on other sites

wij ook ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar het klopt wel dat een kap na een paar weken al dirty is.. je zou dus eigenlijk elke halve kweek je kap moeten vervangen.. lamp ook meteen vervangen toch? zitten vaak vliegjes op die het licht tegenhouden..

 

ik volg de theorie over efficientie wel, en in de praktijk zie je ook dat alles smerig is na een tijdje. als je die 600 watt (600 watt = 100% efficient) tegenover een vieze/goedkope etc kap zet die nog maar 90% efficient is kun je ook stellen dat er nog maar 540 watt naar beneden straalt. dan is de grote vraag of je plant liever 600 watt of 540 watt heeft. snap je welke kant ik op wil? is het belangrijk dat je zo efficient mogelijk omgaat met de 600 watt die je tot je beschikking hebt.. of heeft een plant genoeg aan 90% van 600 watt. ikzelf zie geen verschil tussen nieuw en oud, nieuw zal er zeker meer licht op de planten komen, maar de plant zelf ziet weinig meerwaarde. genoeg=genoeg. als je het principe wil doortrekken in een grotere ruimte, dan kun je ipv 10 vieze kappen, 9 schone/dure ophangen op hetzelfde oppervlak om op dezelfde opbrengst uit te komen. of je draait het om en hangt ipv 9 dure kappen en evsa's (kost al snel 3000 euro) 10 goedkope combinaties op (kost 1/3e van die dure poep) en je haalt hetzelfde resultaat op een m2.

Share this post


Link to post
Share on other sites

pfff wat een gereken allemaal.

vind die kappen zoiezo veelste duur.

amnees heeft goed berekent om veel winst te maken hahahah

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vind nieuwe spulletjes gewoon leuk omdat t nieuw is :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
maar het klopt wel dat een kap na een paar weken al dirty is.. je zou dus eigenlijk elke halve kweek je kap moeten vervangen.. lamp ook meteen vervangen toch? zitten vaak vliegjes op die het licht tegenhouden..

Goede kwaliteit reflectief materiaal wordt niet zo snel vuil. Lampen hou je ook schoon natuurlijk. Het belang van schone reflectoren en de juiste materialen is in de tuinbouw al lang bewezen dus daar hoeven we niet meer over te discussiëren, bovendien is dat een beetje off-topic hier.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat is interessant, maar nog interessanter wordt het als je daarbij ook eens inzoomt op de oppervlakten die voor beide reflectoren worden geadviseerd. Want laten we wel wezen, niemand hangt er 600W op 4 vierkante meter :lol:

 

Wat wel ook goed te zien is zijn de verschillen tussen de reflectie in de breedte, de effectiviteit van de spreader (bij de adjustawing gelijkmatiger dus) en de uniformiteit van het licht.

 

Opvallend vind ik ook het verschil tussen de XL1 met en zonder topshield en wat dat met de uniformiteit doet. Het lijkt nu net of de XL1 mét topshield méér licht heeft net onder de lamp?

 

Dat is interessant, maar nog interessanter wordt het als je daarbij ook eens inzoomt op de oppervlakten die voor beide reflectoren worden geadviseerd. Want laten we wel wezen, niemand hangt er 600W op 4 vierkante meter

 

Geadviseerd ? Waar word er iets geadviseerd ?

 

Je mag van mij ook de kleur grijs, getal 7 nemen om te vergelijken.

Dan word het oppervlak een stuk kleiner, nee natuurlijk hangt er niemand 1x 600 W op 4 m 2. Heel leuk ? Ha ha

Dit oppervlak komt voort uit de maten van het lichtmeet oppervlak, kan mij niet voorstellen dat je dat gemist hebt!

 

Wat wel ook goed te zien is zijn de verschillen tussen de reflectie in de breedte, de effectiviteit van de spreader (bij de adjustawing gelijkmatiger dus) en de uniformiteit van het licht.

 

vind jij dat ? ik niet, kijk maar eens naar de vermelde Temperatuur bij de proeven! ( 56 C of 36 C )

 

Opvallend vind ik ook het verschil tussen de XL1 met en zonder topshield en wat dat met de uniformiteit doet. Het lijkt nu net of de XL1 mét topshield méér licht heeft net onder de lamp?

 

Ja dat klopt ook, bij deze grafieken hangt de lamp op 20 cm van het meet oppervlak, inplaats van 45 cm! En hier is de Temp max 36 C

 

Maar! Toch bedankt voor de reactie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooie planten man......... :lol:

 

ff serieus.. ik zie hier alleen maar nutteloze discussie..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat is interessant, maar nog interessanter wordt het als je daarbij ook eens inzoomt op de oppervlakten die voor beide reflectoren worden geadviseerd. Want laten we wel wezen, niemand hangt er 600W op 4 vierkante meter

 

Geadviseerd ? Waar word er iets geadviseerd ?

 

Je mag van mij ook de kleur grijs, getal 7 nemen om te vergelijken.

Dan word het oppervlak een stuk kleiner, nee natuurlijk hangt er niemand 1x 600 W op 4 m 2. Heel leuk ? Ha ha

Dit oppervlak komt voort uit de maten van het lichtmeet oppervlak, kan mij niet voorstellen dat je dat gemist hebt!

Ja maar wat is het nut van op dat oppervlak meten behalve te weten wat er gebeurt bij overlappende kappen, want bij een enkele opstelling verdwijnt bij zo'n breedte het meeste tegen de muur of zie ik dat verkeerd?

 

 

Wat wel ook goed te zien is zijn de verschillen tussen de reflectie in de breedte, de effectiviteit van de spreader (bij de adjustawing gelijkmatiger dus) en de uniformiteit van het licht.

 

vind jij dat ? ik niet, kijk maar eens naar de vermelde Temperatuur bij de proeven! ( 56 C of 36 C )

Dat is eenvoudig te verklaren als je het light gerichter op een kleiner oppervlak concentreert. En ik ga er zeker vanuit dat die topshield echt wel veel hitte tegenhoudt hoor :lol:. Waar heb je de temperatuur op gemeten?

 

De XL1 met topshield is ontegenzeggelijk veel breder dan de adjustawing. Vraag is of dat in praktijk een voordeel is, want waar gaat dat brede licht naar toe? De zijwand? Ik zie nou net ook dat je in die meting geen spiegelstukjes hebt meegenomen, wellicht dat die het nog iets dieper maken?

 

In de lengte wint de adjustawing het echter door de constructie, je hebt behoorlijk wat schaduw aan de zijkant.

 

Opvallend vind ik ook het verschil tussen de XL1 met en zonder topshield en wat dat met de uniformiteit doet. Het lijkt nu net of de XL1 mét topshield méér licht heeft net onder de lamp?

 

Ja dat klopt ook, bij deze grafieken hangt de lamp op 20 cm van het meet oppervlak, inplaats van 45 cm! En hier is de Temp max 36 C

ok dus:

XL1 reflector zonder spiegel stuk ( Tmax = 30 C ) bij 45 cm afstand

1.5 x 2.7 m = 4.05 m2

gallery_27541_12052_287426.jpg

 

XL1 reflector zonder spiegel stuk met Topshield ( Tmax = 36 C ) bij 20 cm afstand

1.65 x 2.7 m = 4.45 m2

gallery_27541_12052_92542.jpg

 

Tja je mag het zeggen. Je schaduw wordt dichtbij wat scherper, maar de uniformiteit gaat volgens mij toch achteruit. Logisch ook als je een reflector zo dichtbij hangt.

 

Anyways, mooie praatplaatjes! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

whazzup een stukje tekst van jou !

 

Je vindt dat mijn vragen kritiek zijn, maar wees nou eens eerlijk, zijn het geen logische vragen? Leer je daar niet van? Wees liever blij ermee en doe er je voordeel mee! Volgens mij heb je al heel erg veel input over je product gekregen via Wietforum en heel erg veel tips over productverbeteringen, die je al dan niet toepast. Als je dit als negatief ervaart spijt me dat, ik ben echt niet het slimste jongetje van de klas en ik vraag alleen naar zaken die ik niet begrijp. Ik vind het jammer dat je die vragen niet beantwoord of er omheen draait. Je doet nou net of ik je product aan het kraken ben. Als je product solide is, dan is het bestand tegen kritische vragen.

 

Ik zie dat we weer dezefde kant op gaan!

Je weet er weer een mooie draai aan te geven.

Jij bent echt wel een slimme!

Wat is nu je bedoeling van je laatste reactie?

Vertel, ik ben echt benieuwd?

 

Met vriendelijke groet,

 

Topshield,

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

:) We zitten in het verkeerde topic, dit is je kweekverslag :lol:

 

Wat ik ermee wilde zeggen is dat het mij lijkt dat de XL1 op 45 cm afstand een beter uniformiteit en temperatuur heeft dan met de topshield op 20, er zitten minder grote verschillen in intensiteit per oppervlakte in totaal. En dat is ook te verwachten op een wat grotere afstand natuurlijk. Dichterbij met de topshield en lager op het gewas heb je in het midden een wat hoger lichtniveau. De Topshield heeft ook een iets gunstig effect op je schaduw in de lengterichting maar dat zie je niet op de grafiek omdat de grafiek van de XL1 met topschield 15 centimeter breder is (dat presenteer je een beetje in je eigen nadeel terwijl het alleen komt omdat je breder gemeten hebt). Om goed te vergelijken moet je de afmetingen eigenlijk hetzelfde houden.

 

Maar goed, leuk dat je de grafiekjes nu ook van de cijfers hebt gemaakt, en dat blijven echt mooie praatplaatjes toch?

 

Wordt de reflector wat dieper met de spiegelstukjes? Dat zou ook een gunstige invloed moeten hebben op de uniformiteit aan de kanten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik ermee wilde zeggen is dat het mij lijkt dat de XL1 op 45 cm afstand een beter uniformiteit en temperatuur heeft dan met de topshield op 20

 

De lampafstand is 20 cm, niet de Topshield!

Beter uniformiteit en temperatuur ? Hoe dichter op de planten hoe intenser het licht op de planten, dat is het doel van dit concept!

 

De Topshield heeft ook een iets gunstig effect op je schaduw in de lengterichting maar dat zie je niet op de grafiek omdat de grafiek van de XL1 met Topshield 15 centimeter breder is (dat presenteer je een beetje in je eigen nadeel terwijl het alleen komt omdat je breder gemeten hebt). Om goed te vergelijken moet je de afmetingen eigenlijk hetzelfde houden.

 

Door de meetresultaten over een groot oppervlak te presenteren is er een duidelijk verschil van de reflectoren onderling te zien!

Ik had ook alles op de 1.5 m2 kunnen uitsnijden, dan was het echt in mijn voordeel geweest, het is zo als het is!

Is het doel van de presentatie eigenlijk overgekomen, of is dit een punt om verwarring te creëren?

 

Wordt de reflector wat dieper met de spiegelstukjes? Dat zou ook een gunstige invloed moeten hebben op de uniformiteit aan de kanten.

 

De spiegelflapjes zijn weg gelaten om een eerlijk vergelijk te maken met de adjust-a-wing.

Ook de stand van de reflector is gelijk gehouden.

Ja de spiegelflapjes verbeteren het lichtbeeld. ( komt geen grafiek van op het forum )

 

Ik heb al eerder laten weten dat het concept voordeel bied.

Ik ben door velen uitgelachen alsof ze voor de zoveelste keer een praatjes maker ontmoete.

Ik heb getracht nu met grafieken te laten zien hoe het mogelijk is een voordeel te behalen

door de lamp met de XL1 reflector en Topshield laag boven de planten te hangen.

Het concept heeft als doel de lichtintensiteit op de planten te verhogen en met

de nadelen daarvan zoveel als mogelijk uit te sluiten.( alles heeft zo zijn voor en nadelen! )

 

We kunne heel lang en ingewikkeld gaan en blijven doen over dit concept.

Het lijkt alsof Whazzup en ik blijven trekken aan details betreffende dit concept.

Ik denk niet dat de lezers hierop zitten te wachten.

Resultaten willen we zien!, en niet blijven ouwehoeren over mijn goed bedoelde onderbouwing.

 

Ophouden over de kostprijs van het concept.

Als je de prijs niet goed vind heb je duidelijk niet goed gerekend en/of je gelooft niet in het concept!

Er is altijd een doelgroep die het wel aandurft! :lol:

 

Met vriendelijke groet,

 

Topshield

Share this post


Link to post
Share on other sites

grote afstand kleine afstand, breed en diepte..... t is allemaal leuk om over de grafieken te praten maar vergeten we zo niet naar de plant te kijken?

 

een plant laat naar mijn weten zien hoe t licht m bevalt, dit doormiddel van het aantal vingers op een blad. (ook meerdere factoren hoor!)

als we naar de bladeren kijken van de planten die onder de topshield staan, zien we dat er iets niet "normaal"gaat, de bladeren maken maar 3 hoofdbladeren,

normaal, probeerd de plant zoveel mogelijk licht te vangen, dit door onderin beginbladeren met enkele vingers en wat hoger meer vingerig blad, wanneer dit er minder zijn of hetzelfde blijven is er in mijn ogen dus iets niet goed met het licht.

Op een gegeven moment als de bloei er goed in zit komen er minder vingerige bladeren bovenin, zodat de toppen vrij zijn om stuifmeel op te vangen.

(ook omdat de toppen graag in het licht staan)

 

we zullen alleen nu te weten komen of de plant door de stress meer of minder toppen gaan maken, daar gaat t uiteindelijk om.

dan moeten we ook de kwaliteit (aantal cristallen) bekijken en de smaak.

 

ik heb ook wel eens een plant gezien die echt heel erg slecht werd gegrowed maar vol zat met thc (over smaak valt te twisten..)

 

ach we zullen zien en denk dat we technisch wel een idee hebben wat de lampekap kan.... gaan we nu naar de planten kijken?

ik krijg meer een harde piemel van plaatjes van plantjes dan van kappen :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ach we zullen zien en denk dat we technisch wel een idee hebben wat de lampenkap kan.... gaan we nu naar de planten kijken?

ik krijg meer een harde piemel van plaatjes van plantjes dan van kappen

 

Mooi gezegd man! :lol:

 

Overigens is bekent waarom de planten veel drie vingerig blad hebben.

Dat is je toch niet ontgaan hè ? Dit heeft niets te maken met het licht wat er boven hangt!

 

Namelijk ! De aangeleverde stekken stonden in de bloei.

Deze zijn niet vervangen omdat dat te veel tijdsverlies zou beteken.

Het is de bedoeling de kap boven de planten op zijn functionaliteit te testen.

Er is niet lang genoeg voor gegroeid om alle planten volledig in de groei te hebben voordat ze weer op 12 uur zijn gezet.

Dat is de oorzaak helaas, weer wat geleerd!

 

we zullen alleen nu te weten komen of de plant door de stress meer of minder toppen gaan maken, daar gaat t uiteindelijk om.

dan moeten we ook de kwaliteit (aantal kristallen) bekijken en de smaak.

 

Ik heb ook wel eens een plant gezien die echt heel erg slecht werd gegrowed maar vol zat met thc (over smaak valt te twisten..)

 

Ja een plant kan er slecht uitzien, dat hoeft inderdaad niet te betekenen dat het niets word.

 

Morgen of overmorgen komen er weer foto's.

 

Foto’s foto’s

Share this post


Link to post
Share on other sites

De eerste bommen zijn al gevallen!

Ga morgen de schade opnemen met de verkenners.

 

Maar zoals iemand al opmerkte...er zijn genoeg kwekers die met 6 jaar oud spul 500gr op een 1m2 pakken..

 

Natuurlijk ! als je goed weet wat je doet en bijv. ook met co 2 kom je een heel eind en er overheen!

Ik wil een enthousiaste 500 gr kweker graag 1 kapje opsturen om te kijken of hij er dan overheen gaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe het lijkt net of we kibbelen maar dat doen we niet. Voor een goede vergelijking zou je echter wel de meting moeten doen op een relevant oppervlak natuurlijk. Als je het nut van de XL1 met topshield én spiegelplaten wilt laten zien (want zo verkoop je hem toch ook?) zou ik het juist met die platen tonen. Je kunt met de data trouwens nu ook een gafiek maken van de overlappende lampen. Lichtmetingen kun je bij elkaar optellen. Zo kun je ook visueel bepalen wat de best opstelling is

 

Uniformiteit wordt bepaald door de verschillen in lichtintensiteit en de uitersten op het gewenste doeloppervlak Daar zijn ook mooie formules voor uiteraard.

 

Als een plant gaat bloeien dan gaat hij in de toppen ook minder blaadjes aanmaken, tot zelfs maar één blad aan toe. Dat wordt in de aanleg al gedefinieerd. Ik verwacht ook niet dat er nog extra 5-vingerige blaadjes bijkomen. Ik had al eerder opgemerkt dat je beter de planten eerst weer netjes op adem had kunnen laten komen. Ik zal je initiële posts over de grafieken en de respons daarop binnenkort wel verplaatsen naar het aankondigingstopic waar alle ins en out besproken worden, dan blijft je kweekverslag schoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prima neem jij de resultaten maar mee.

Kunnen we verder met een overzichtelijk kweek verslag. :)

 

Dank je voor de informatie, maar even geen grafieken en metingen, enz meer! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

×
×
  • Create New...