Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

TEST: Topshield Pro

Recommended Posts

het is vaak niet de hoge temp die de toppen laat verbranden maar de lage luchtvochtigheid.

de plant kan bij een hoge lv makkelijk hogere temp aan, alleen directe ir straling kan de plant niet aan omdat hier niet tegenaan te koelen is door de sappen van de bladeren.

 

je lv en temp zijn heel erg belangrijk bij elke lamp en kap...

 

inderdaad

 

De topshieldpro bescherm de planten.

Er zijn meerdere faktoren die de toppen kunnen verbranden.

Als bijv de omgevingstemperatuur, dus de luchttemperatuur in je hok hoog word, verbranden de toppen makkelijker!

Daarom word geadviseerd om in de zomer de topshield iets hoger te hangen dan in de winter.

 

Topshield,

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

:verrygood lijkt in de verste verte er niet op.

 

Had je misschien het product moeten doorzetten,

En wie weet, was je wel rijk geworden :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gisteren geleerd dat een lamp juist hitte nodig heb om goed te functioneren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom dan, kun je dit even iets betet onderbouwen.

 

ik snap dan ook niet het probleem, om de warmte weg te blazen ?

Het lijkt mij dan ook dat dit alleen maar positief.kan zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gisteren geleerd dat een lamp juist hitte nodig heb om goed te functioneren.

 

het mooie is als je had geluisterd, is dat wanneer we precies weten hoeveel licht incl ir ze nodig hebben je dan het ei hebt uitgevonden en we hier niet zaten.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar het idee is hetzelfde. Je wil de warmte van de lamp afvoeren zodat de planten dichterbij kunnen komen.

 

Doel. Hoger rendement.

 

Voor de duidelijkheid; hier wordt niemand rijk mee. Een hoger rendement behaal je met andere methoden die niets extra hoeven te kosten. geen extra fan o.i.d.

 

De aankoper wordt armer en in verhouding krijgt hij verdomde weinig extra rendement terug.

 

Want je richt je ventilator op de lamp en je bereik precies hetzelfde als deze reflectiekapcombinatie.

 

...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie wel veel hele mooie verhalen en een hoop gewauwel :verrygood maar

heb nog geen meetresultaten of iets gezien.

Meneer Topschield heeft al een paar keer laten weten deze te posten maar

tot vandaag alleen maar reclamepraat.

Het zal best een goede kap wezen die werkt, zou toch graag wat vergelijkings

gegevens zien van het kappie.

 

groet Zeldzame

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoveel geld vindt ik het niet.

als ie zijn werkt goed doet :verrygood

 

Dus laten we hier geen vooroordelen geven, als.je.dit product niet in je handen heb gehad.

En of nooit andere kappen heb geprobeerd dan een spiegelkap.

Want als deze kap al gelijk opgaat als een adjust a wing. Heb je.wat mij betreft.al een bonuspunt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@HushemFlupskluk: Ik denk dat dit soort ideeën al veeeel langer gebruikt worden hè.. :verrygood

 

Toch vind ik het een mooi kappie. Ik ben benieuwd naar de uiteindelijke resultaten.

Misschien die fan dan eens een paar dagen uitzetten, zien wat er gebeurt ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De meetresultaten komen zo snel als mogelijk er aan. Inclusief foto,s en een korte uitleg van de testopstelling.

Zal toch effe netjes en duidelijk op het forum gezet moeten worden!

 

Wil graag duidelijk zijn en geen praatjes verkopen!

Op het forum word je afgestraft als de presentatie niet goed is! En terecht natuurlijk.

 

Ik stel het op prijs als men vragen stelt indien er onduidelijkheden zijn over de XL1 reflectiekap met Topshieldpro.

Ik zie soms dat men een uitgeproken mening heeft over een product waarvan op het forum nog niet bewezen is dat het meerwaarde bied!

Ik ken de resultaten van het product al langer en speek er daarom positief over!

 

Dat ik niet altijd mijn verhaal lekker breng of overkomt, is omdat ik niet jullie uitgebreide ervaring heb.

Probeer met behulp van de ervaring die ik heb opgedaan zo goed als mogelijk te reageren.

Als ik het de testen doorlees kom ik onduidelijkheden en of vragen tegen.

Neem mij het a.u.b niet kwalijk als ik niet volledig en correct reageer.

 

Ik zal er op letten dat de in jullie ogen soms lulverhalen of commerciele benadering achterwegen blijft!

Proberen kort en duidelijk te antwoorden.

 

Heb geduld a.u.b! ben met de verwerking van de meetresultaten bezig!

 

Topshield,

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
het mooie is als je had geluisterd, is dat wanneer we precies weten hoeveel licht incl ir ze nodig hebben je dan het ei hebt uitgevonden en we hier niet zaten.....

hehe jullie hebben allebei gelijk. Een lamp heeft een optimale werktemperatuur, die moet je niet te veel koelen want dat gaat ten koste van de lichtopbrengst. Hoeveel licht en warmtestraling een plant nodig heeft is een andere discussie. In ieder geval is meer dan 60% van alle straling uit een HPS lamp warmtestraling, de rest is licht. Stralingswarmte echter blaas je niet weg. Lucht die opwarmte wel, en dat is waarschijnlijk wel nodig als je zo dicht op je gewas zit, de lucht wordt gewoon te warm.

 

Om teveel stralingswarmte op de plant tegen te gaan is die top shield ontwikkeld: de meeste warmtestraling komt namelijk het meest intens direct onder de lamp vandaan. Die schield absorbeert veel IR en wordt dan ook gloeiend heet, en reflecteert waarschijnlijk wat straling naar de rest van de plant (via de reflector) om een betere verdeling te krijgen. Daar gaat je warmte dan naar toe. De convectiewarmte van de shield en de lamp die de lucht opwarmt wordt door de fan weggeblazen. Zo zie ik tenminste de logica achter deze kap. klopt dat top shield?

Share this post


Link to post
Share on other sites

heel mooi gesproken whazzup.

Immers zie ik het ook zo....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil me verder in deze hele discussie niet mengen, maar misschien is het wijs nog een weekje of 8 af te wachten. Dan zijn er 3 testen voltooid en zou er een helder beeld moeten ontstaan over de meerwaarde van deze kap. Topshield kan de mooiste verhalen ophangen die hij wil, anderen kunnen het afkraken zo veel ze willen... Maar de test zal het uitwijzen. Theoretisch is alles anders dan het in de praktijk uitpakt, zo is het met alles.

 

Wat ik nog wel kwijt wil over de kap is dat het puur een breedte straler is. Als deze kap niet zo kort op de planten zou kunnen zou het een waardeloos ding zijn. Hij heeft totaal geen dieptestraling. Dat kun je gewoon aan het lichtbeeld zien. Tim had geen verschil in de groei, ik eerst ook niet, maar als je nu in mijn topic kijkt kun je toch niet anders dan constateren dat de planten onder de gewone spiegelkapjes voller zijn. En in de groeiperiode wil ik helemaal niet kort op de planten zitten, omdat er dan planten zijn die veel meer licht krijgen dan andere, waardoor er enorme groeiverschillen ontstaan.

 

In ieder geval testen we lekker verder!

 

Groetekes Dos

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een lamp heeft een optimale werktemperatuur, die moet je niet te veel koelen want dat gaat ten koste van de lichtopbrengst.

Stralingswarmte echter blaas je niet weg.

Lucht die opwarmte wel, en dat is nodig als je zo dicht op je gewas zit, de lucht wordt gewoon te warm.

 

Om teveel stralingswarmte op de plant tegen te gaan is die topshield ontwikkeld: de meeste warmtestraling komt namelijk het meest intens direct onder de lamp vandaan. De shield absorbeert veel IR en wordt dan ook gloeiend heet, en reflecteert straling naar de ruimte (via de reflector) om een betere verdeling te krijgen.

 

Daar gaat je warmte dan naar toe. De convectiewarmte van de shield en de lamp die de lucht opwarmt wordt door de fan weggeblazen. Zo zie ik tenminste de logica achter deze kap. klopt dat top shield?

 

Ik dank je voor de reactie whazzup!

 

Ik vul de uitleg een beetje aan!

De fan blaast niet zozeer op de lamp maar blaast er in een cirkel omheen!

Dus de lamp word ninimaal gekoeld!

De schoepen van de ventilator zitten aan de buitenzijde en tevens word de lucht naar buiten geslingerd.

Ook is de lucht om de lamp heen, doordat het glas enorm heet is, ongeveer 350 graden celcius, turbulent.

De turbulente lucht werk als het ware isolerend!

 

Door gebruik van de fan geeft de Topshieldpro meer warmte af aan de omgeving en stroomt vervolgens hogerop in de ruimte waar de warmte via het filter weggezogen word.

De warmte word voor een groot deel opgenomen en afgestaan aan de omgeving in plaats van de planten te onnodig te belasten met de warmte en ir straling van de hps lamp.

 

Dus de warmte van de hps lamp opgenomen door de XL1 reflectiekap en de topshield word door de fan weggeblazen.

 

Nutuurlijk blijft er een deel warmte over die door de Topshieldpro word gereflecteerd.

Dit deel is relatief klein waardoor er bij uitval van de ventilator niet direct schade aan de planten optreed.

 

Zonder fan word de topshield aan de lampzijde 150 graden celcius warm uitgegaan van een omgevingtemperatuur van 20 graden celcius.

De opbouw van de topshield zorgt er voor dat er aan de plantzijde de temperatuur veel lager is.

De topshieldpro werkt als warmte schild en helpt het licht geleidelijk te verdelen gezien de hps lamp ongekend dicht op de planten staat.

 

Topshield,

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben niet helemaal met je eens dat de lamp niet wordt gekoeld. Je koelt de omgeving van de lamp, dus daarmee verlaag je de temperatuur van de lamp. In een omsloten reflector is de temperatuur van de lucht om de lamp heen hoger dan in een open of gekoelde reflector.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoezo!, ik zeg toch niet dat de lamp niet gekoeld word! Ik schrijf minimaal gekoeld gezien dat men denkt dat het de bedoeling is de lamp te koelen!

Dit is een misverstand! Daarom mijn uitleg over de functie van de fan.

Ik leg uit dat er rekening is gehouden de lamp niet onnodig te koelen maar de warmte die de lamp afgeeft af te voeren in de ruimte met als doel de planten bij een minimale afstand van de hps lamp minder te belasten!

 

Ik snap wat je zegt als je dit systeem gaat vergelijken met andere systemen.

Het niet de bedoeling de lamp te koelen maar de warmte opgenomen door de topshielpro en de kap af te voeren.

Dit resulteerd in de mogelijkheid de lamp dicht op de planten te zetten zonder dat ze het op hun donder krijgen.

Dat de lamp daardoor iets gekoeld word is duidelijk! In mijn ogen meer voordeel dan nadeel!

 

Topshield,

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

echter is er toch geen sprake van " de lamp koelen".

Gezien je slechts lucht circuleert. En niet koelt.

 

De fan blaast slechts stralingswarmte weg boven het gewas,

Wat dus duidelijk positief zou moeten zijn in mijn ogen...

 

Toch ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

je moet in dit geval de voordelen en de nadelen afwegen. Een ophoping van warme lucht vlak onder de kap is wel fijn voor de lamp maar niet voor de plant. Je kiest hierbij voor het klimaat van de plant en niet voor de warmte die de lamp zo fijn vindt. Tuurlijk koel je. Als je 28 graden lucht blaast langs een lamp die een paar honderd graden is dan koel je hem. Als je er een kapje op zet en zorgt dat die lucht niet beweegt dan verwarm je hem, warme lucht stijgt immers op en blijft hangen in de kap.

 

Wat in jouw ogen een voordeel is, dat is dat de warme lucht weg wordt gevoerd van de plant en daar geef ik je helemaal gelijk in, dat is een randvoorwaarde bij dit ontwerp. Het koelen van de lamp is echter nooit een voordeel, tenzij hij in een tube zit :lol:.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is mooi te zien hoe men een mening heeft over een nieuw onderwerp of moet je het een uitvinding noemen?.

Deze topic is denk ik leerzaam en zinvol om om een stapje hoger te komen.

Vaak is het niet 1 ding maar een samenloop van verschillen om tot een goed resultaat te komen!

Ik ben er van overtuigt dat ik er aan kan bijdragen!

 

Een frisse wind door het forum! Haha!

 

Topshield,

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe denk omgekeerd ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad!! Maar ga nou niet alleen op de laatste zin af!

 

Had het over allen dus hoor daar zelf ook bij!

Heb al eerder laten weten dat ik graag wil leren van de ervaring van anderen.

Doordat de een meer ervaring heeft dan de ander en vaak ook niet hetzelfde te werk gaat zijn er verschillende denkwijzen.

 

Ik weet vandaag veel meer dan vanaf het moment dat ik het eerst op het forum zat!

Ik heb het als zeer leerzaam ervaren!

Dus ik bedoel maar denk ook andersom.

 

Topshield,

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zie wel veel hele mooie verhalen en een hoop gewauwel :lol: maar

heb nog geen meetresultaten of iets gezien.

Meneer Topschield heeft al een paar keer laten weten deze te posten maar

tot vandaag alleen maar reclamepraat.

Het zal best een goede kap wezen die werkt, zou toch graag wat vergelijkings

gegevens zien van het kappie.

 

groet Zeldzame

 

De beloofde meetgegevens!!!!!!

 

De test is uitgevoerd met een HPS lamp type Philips Pia Plus 600W.

Aangestuurd door een 600W HPS Lumatec trafo.

De omgeving temperatuur is 16°C en niet beïnvloedt door lichtbronnen uit de directe omgeving.

Meetvlak van 15x15cm is donker van kleur.

 

Lamphoogte = afstand gemeten tussen de lamp en meetvlak

L = maat van de kap in cm evenwijdig aan de lamp

B = maat van de kap in cm dwars op de lamp

Tmax = hoogst gemeten temperatuur van het oppervlak onder de lamp

 

De meetgegevens zijn uitgedrukt zonder dimensie van 1 tot 9.

1 = laagste waarden 9 = hoogste waarden

Ik heb de lichtwaarden omgerekend in hele getallen en hele getallen op 1/10de achter de komma voor een goed overzicht van de test.

Deze getallen vertegenwoordigen de gemeten lichtintensiteit van een tweedimensionaal meetvlak verdeeld in vlakken van 15x15cm.

De getallen 1 t/m 9 zijn de gemiddelde waarde van het directe licht van de lamp en de reflectie van de kap samen.

 

gallery_27541_10707_381892.jpg

 

gallery_27541_10707_57960.jpg

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

gallery_27541_10707_384134.jpg

 

gallery_27541_10707_14551.jpg

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

gallery_27541_10707_31988.jpg

 

gallery_27541_10707_69200.jpg

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

gallery_27541_10707_387092.jpg

 

gallery_27541_10707_62948.jpg

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

gallery_27541_10707_4720.jpg

 

gallery_27541_10707_45082.jpg

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

gallery_27541_10707_200720.jpg

 

gallery_27541_10707_24547.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

×
×
  • Create New...