Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Test: Schoon Air Cleaner

Recommended Posts

Zoals beloofd dames en heren, een leuke test weer. Zoals jullie wellicht hebben gelezen hebben we een nieuw lid dat een bedrijf heeft op het gebied van luchtzuivering op ozon. Zoals ze het zelf zeggen:

 

SCHOON is een startende onderneming die zich richt op lucht zuivering op basis van ozone.

SCHOON heeft een air cleaner ontwikkeld die geuren compleet verwijderd.

De air cleaner produceert hoge concentraties ozone, in tegenstelling tot veel andere ionisatie apparaten die de lucht ioniseren, maar nagenoeg geen ozone produceren.

Het idee is niet nieuw maar we hebben helaas nooit CE gekeurde Uvonair systemen op de markt gehad. Daarom verheugt het ons ook dat we een lokaal produkt kunnen aanbieden voor een test.

 

Het werkt heel simpel:

- Je plaatst de Schoon Air Cleaner ná je afzuigfan en je zorgt er voor dat de ozon genrator alleen maar aanstaat als er ook daadwerkelijk lucht wordt afgezogen, want zeer hoge concentraties ozon zijn niet alleen giftig maar ook uiterst corrosief. Als er geventileerd wordt zijn de concentraties nog niet corrosief.

- Na je Schoon Air Filter zorg je dat je een paar meter buis hebt. Dat mag slang of buis zijn, om de ozon en de lucht optimaal te mengen en te laten reageren

- Blaas ALIJD naar buiten af om hoge concentraties ozon in huis te voorkomen.

 

Dan de geclaimde eigenschappen en voordelen:

 

De grote voordelen van de SCHOON air cleaner zijn:

1) 100% zuivering van de lucht

Alle geuren worden vernietigd.

2) Compact

Geen opvallende grote filters door de straat.

3) Lange levensduur

Koolstoffilters raken verzadigd, omdat ze vervuilde lucht filteren. Hierdoor moeten ze regelmatig vervangen worden.

De air cleaner raakt niet verzadigd, omdat deze lucht niet filtert, maar vervuiling (geuren) vernietigt.

4) Geen nadelig effect door luchtvochtigheid

Het kan voorkomen dat de luchtvochtigheid te hoog wordt. Koolstoffilters functioneren dan niet meer en moeten eigenlijk zelfs vervangen worden. De air cleaner functioneert ook bij hoge luchtvochtigheid en hoeft niet vervangen te worden.

5) Draagbaar

De air cleaner is ook inzetbaar bij knipruimtes. Het is bij tijdelijke knip locaties vaak lastig afzuiginstallaties met filters te gebruiken. De air cleaner in combinatie met een kleine afzuiger kan hier een uitkomst zijn.

6) Eenvoudig te installeren

De air cleaner kan eenvoudig in bestaande installatie geïnstalleerd worden. In de folder en op de website is een duidelijk installatie stappenplan beschreven.

7) Zeer laag stroomverbruik

De air cleaner heeft een zeer laag stroomverbruik, maximaal 50W.

8) Low cost

Vergelijkbare ozone installatie kosten vaak duizenden euro`s. En zijn vaak niet eenvoudig in het huidige systeem aan te sluiten.

 

Je kunt meer informatie over de SCHOON air cleaner vinden op de website: www.schoonair.com

 

 

Wij zoeken een serieuze kweker die de SCHOON air cleaner wil testen. SCHOON is er van overtuigd dat de air cleaner een betere oplossing is om van geuren af te komen dan de traditionele koolstoffilter.

 

We zoeken een kweker:

  • die al minimaal één afgerond kweekverslag op Wietforum heeft staan en een beproefde ruimte heeft
  • die een compleet test topic maakt en bijhoudt voor een kweekperiode met de Schoon Air Filter
  • die de dag/nacht temperatuur en lv bijhoudt
  • met een afzuiginstallatie van effectief rond de 1500m3 – 2500m3.

 

Je krijgt van SCHOONhoon de SCHOON air cleaner, een dimmer, alle benodigde aansluitmaterialen en een stofdoek voorfilter, alles op maat voor jouw afzuiginstallatie en op maat advies hoe te plaatsen en aan te sluiten. Het plaatsen doe je natuurlijk zelf. Uitsluitend serieuze reacties worden besproken met SCHOON voor de selectie. Reageren uiteraard in dit topic!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo!

 

Ik zou graag deze schoon air cleaner willen uitproberen. ik heb een goed werkende ruimte en die lijkt mij na wat aanpassingen ideaal voor deze test.

Een mooi verslag is natuurlijk nooit teveel moeite!

Ik ben echt benieuwd naar de resultaten hiervan.

 

Groetjes Freud

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo. Da's kandidaat 1 :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn afzuig cap is te klein. jammer, alhoewel ozon stinkt :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmmm, klinkt interessant.

Hoeveel testers zoek je @Whazzup?

De eerste was er snel :lol: , prachtig!

 

Ik ga nog ff lekker door met mijn lichtgewicht filters. Die kunnen nog een paar rondes ;) .

Misschien eentje voor het knip/drooghok?? ;)

Succes,

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op zich een zeer interessant product, als het doet wat het zegt.

Maar dat zal de test wel bewijzen.

Waar ik wel benieuwd naar ben is de prijs..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Waar ik wel benieuwd naar ben is de prijs..

Ik ook, maar ik heb ze even gemailt, zodra ik een prijs weet zal ik het even melden.

Ik neem aan dat ik 2 tentjes met ieder een eigen afzuiger kan laten afblazen in de Air Cleaner.

(2 x 160mm torin > Y stuk 250mm > Air Cleaner > Buitenwereld... )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel leuk als het buiten constant naar printer ruikt...

 

(helaas wordt de O3 productie niet genoemd, beetje jammer, deze unit lijkt me een bizarre hoeveelheid O3 te produceren aangezien een paar watt makkelijk genoeg levert om een kleine ruimte te doen.)

 

-Levert deze ook gratis NOx bij ?

-Uuh, op de website staat dat er niets vervangen moet worden, hoe lang gaat het apparaat gemiddeld mee dan ?

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ kees :

 

ik denk dat NOx in een reactie met O3 (ozon), pure zuurstof en stikstof als reststof heeft. O3 gaat slecht en alleen verbinding aan met zuurstof moleculen waardoor andere chemische reacties zijn uitgesloten. Het breekt andere verbindingen af tot niet schadelijke elementen.

 

De enige schadelijke stof is ozon zelf en inderdaad ben ik ook benieuwd naar de hoeveelheid die dit apparaat hiervan produceert.

Share this post


Link to post
Share on other sites
The disadvantages of cold corona air purifiers are that they produce NoX (nitrogen compounds) like nitric acid and nitrous oxide in small quantities from room air in proportion to the amount of humidity in the air. The dewpoint temperature of air must be minus 60 C before this is prevented. No matter what a manufacturer claims about their units not producing NoX, this is simply not true if the air has any appreciable humidity.

 

Ozon is een hele sterke oxidator, het is juist in staat om NOx te vormen... N+O=OXIDATIE :lol:.

 

Bron: http://www.ozonatedoilonline.com/generator.html

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is dat een hele sterke lucht kees, zou je dat ruiken als je op het dak uitblaas. :D

 

 

:lol: ;) ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen idee...

 

Odor threshold (wat ik eerder gepost heb is bovengrens)

 

0.0005-0.5ppm

 

1: 2.000.000 deeltjes is de concentratie waarbij je het nog net ruikt...

 

HIER TUSSEN KUN JE HET RUIKEN!

 

1: 2.000.000.000 (2 miljard) (2ppb)

 

(EXTREEM weinig, er zijn weinig stoffen die een sterkere geur geven als ozon...)

 

Qua concentratie is dat ongeveer net zo erg als waterstofsulfide in een scheet :lol:.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jammer dat ik niet zo veel afzuig heb

 

lijkt me een mooi systeem

 

nooit meer filters vervangen

 

groeten

 

skunkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je ruikt het bij ongeveer 0.02-0.04mg/m3.

 

Dit apparaat produceerd uuuh geen idee hoeveel, de producent geeft geen specs daarover, maar volgens het wattage kan het alles tot 10gram per uur zijn. 10W ozongeneratoren kunnen namelijk al zo'n 2500mg/hr maken.

 

Als je er van uit gaat dat er 2000m3 door de generator stroomt heb je bij 2000mg/hr een concentratie van 1mg/m3. Deze lucht kan dan nog rustig 50-100x verdunt worden voor je het niet meer kunt ruiken.

 

Het zal dus een beetje van de wind en je gekozen uitblaas afhangen.....

 

In de gebruikershandleiding staat overigens MAX 80%LV, dus uuuhh !?

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
In de gebruikershandleiding staat overigens MAX 80%LV, dus uuuhh !?

Viel mij inderdaad ook op, een luchtfilter sneuvelt dan dus misschien dat de Air Cleaner dan enkel niet meer optimaal werkt maar nog wel werkt? of het overleeft?

Maar dat was voor mij ook een onduidelijk punt.

 

 

Kan Schoon Air Cleaners dit verhelderen? en direct wat prijzen aan ons doorgeven?

Share this post


Link to post
Share on other sites
In de gebruikershandleiding staat overigens MAX 80%LV, dus uuuhh !?

Kees.

 

Ja, dat scheelt maar 10% met de koolstoffilters. En wat gebeurt er dan als je een keer 90%lv draait voor een paar dagen? Kan er iets kapot(je) ;) gaan, of krijgt de ozon dan weer een andere scheikundige samenstelling???

 

..... Kees de chemist, kom er maar weer in :lol:

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm.. krijg hier beetje nare smaak van in mijn mond! :D (ozon?) ;)

 

Weet niet of die Ozon(geen verstand van!) schadelijk is voor het milieu,maar klinkt als...!! :D

 

Als dit zo is zou het natuurlijk belachelijk zijn om te gebruiken en ben ik ook benieuwd of dit wel verkocht mag worden?! ;) (als dit echt schadelijk is zou ik het ook belachelijk vinden om hier(HIER!) een test mee te doen!) ;)

 

Moet je je voorstellen : ben je (zoals vele hier!) gedoogd(5 plantjes!) bezig,wordt je aangeklaagd voor milieuverontreiniging! :lol:

 

Nogmaals heb er verder geen verstand van,maar wat ik er beetje uit opmaak en vind het ook lullig voor degene die het ei van columbus denken te hebben uitgevonden,maar...! :)

 

kusjes fotografe

 

p.s. zal je buurman maar wezen! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

De milieubelasting van zo een ding komt terecht op de belasting dat het kost om zo een ding te fabriceren. Koolstoffilters zijn heel erg milieubelastend net. Zowel de productie als het steeds moeten hernieuwe van de filter. Zou makkelijk terug geactiveerd kunnen worden koolstof, maar het word niet gedaan.

 

Dus qua milieu denk ik dat je met ozongenerator goed scoort. Het stroomverbruik tijdens werking is lekker laag en je kan ze steeds blijven gebruiken, om de zoveel tijd/jaar de lampen vervangen van de ozongenerator.

 

Ozon is zodanig onstabiel dat het binnen het half uur in de atmosfeer uiteenvalt in O², dus ook daar zie ik het probleem niet. De giftigheid voor mens en dier en de gevaren van het rechtstreeks inademen ervan zou ik wel willen uitlichten, maar de manier waarop het hier voorgesteld is als gebruik voorkomt net die problemen, je wasemt af naar buiten als geurbestrijding, dus normaal kom jezelf noch iemand anders met de ozon in aanraking en zou het perfect veilig moeten kunnen zijn.

 

@green-lady, ook bij 100% LV zou ozon zijn kracht niet verliezen, het word ook gebruikt om water te filteren/reinigen, dan moet je denken aan zwembaden en aquariums. Of dit toestel geschikt is om in 100% LV te werken, mja dat weet ik natuurlijk niet. Maar technisch gezien mag het geen punt zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil het echt proberen, vind het reuze interessant en zeker een vernieuwing.

Onze inblaas is 750 en uitblaas 1500 cub.

 

Groetjes freud

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij een hoge luchtvochtigheid krijg je salpeterzuur.... :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is dan makkelijk kunnen we daar weer lekker mee zuren . :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Weet niet of die Ozon(geen verstand van!) schadelijk is voor het milieu,maar klinkt als...!! :lol:

 

Er is toch een ozonGAT???

Ik neem aan dat een beetje extra ozon dat gat wel dicht ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jesus doc wat heb je gegeten man , zit hier te schudden van het lachen als ik je reacties voorbij ziet komen :D

 

:lol: ;) ;) :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hhhmm heb echt twijfels over zo'n product.

 

Wat als je een lek hebt en de ozon komt toch je huis binnen? Wat zijn de gevolgen op de mens na (langdurige) blootstelling of verhoogde concentraties?

 

Inademingsrisico

Een schadelijke concentratie van dit gas in de lucht zal snel worden bereikt bij het vrijkomen ervan.

 

Effecten bij kortstondige blootstelling

De stof is irriterend voor de ogen en de luchtwegen. Inademing van het gas kan longoedeem veroorzaken. Inademing van het gas kan op astma lijkende reacties teweeg brengen. De stof kan effecten hebben op het centraal zenuwstelsel, met als gevolg hoofdpijn, verzwakte waakzaamheid en prestaties.

 

Effecten bij langdurige of herhaalde blootstelling

De longen kunnen aangetast worden bij herhaalde of langdurige blootstelling aan het gas.

 

En DLS, ozon is misschien wel onstabiel en wordt na een half uur afgebroken, maar op de plaats waar de ozon naar buiten gaat heb je wel concentraties die 24/7 blijven hangen he.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Donjon wrote: En DLS, ozon is misschien wel onstabiel en wordt na een half uur afgebroken, maar op de plaats waar de ozon naar buiten gaat heb je wel concentraties die 24/7 blijven hangen he.

 

Wat dacht je van de luchtstroom,zeg gemiddeld 24 uur per dag 1000 kuub per uur !! :lol: (wat ik al zei: je zal er maar naast/in de buurt wonen!) ;)

 

kusjes fotografe

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...