Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Test: Schoon Air Cleaner

Recommended Posts

Kan je zeggen dat dergelijke systemen een 10.000 levensduur verwachting hebben! Ken soortgelijke systemen in andere toepassingen die hetzelfde doen! Denk hierbij aan Delzone, wordt veelvuldig gebruikt in vijvers en zwembaden. Tevens heb je dergelijke 03 systemen ook voor Jacuzzi`s......

 

Je ruikt het wel, het zou geurloos en kleurloos moeten zijn, kleurloos is het maar ik heb verschillende malen "die" lucht geroken als het systeem aanwas.

Of dat dan een chemische reactie was of niet, prettig was het niet! Weet niet zeker of het het was, is 1+1 optellen voor mij!

 

Schoonair waar hebben jullie het op getest, en hoe en wat zijn de testresultaten? Heb je cijfers en of rapporten? Ik neem aan als je iets ontwikkeld je dit doet op basis van waarnemingen en feiten toch??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een uitleg over de opstelling is te zien op de website.

 

De testen zijn uitgevoerd in verschillende ruimtes met afzuiginstallaties varierend van 1500m3 tot 6000m3. Omdat het hier om geur gaat is het uiteindelijke resultaat moeilijk weer te geven in getallen. De resultaten zijn dan ook gebaseerd op ervaringen uit veel testen. De ervaringen zijn samengevat en hebben uiteindelijk geresulteerd in een specificatie (zie site).

De test die we willen starten op dit forum bied de kweker de kans mee te laten kijken en ervaringen te delen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar wat ik uit je schets begrijp is dat de schoonaircleaner dus continu aan staat toch , dan is nu mijn vraag wat als je niet afzuig of komt er een regelaar tussen die samen met je softbox werkt .

 

Als mijn afzuiger volle kracht staat te werken dan neem ik aan dat je dan ook meer ozon gebruik , en als me afzuiger nu halve kracht draait zal de aircleaner dus minder ozon moeten geven .

 

Wie of wat regelt dat .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zet hem mee over je fancontroller zou ik zeggen, die regelt dit voor je afzuigers en dit is makkelijker te dimmen. Ze komen met een dimmer, dus die fancontroller zal er weinig problemen mee hebben vermoed ik. En als je NIET afzuigt moet die ozongenerator uit. Maar dat was zeker al keertje voorbijgekomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het dimmen samen met de fancontroller kan, maar lijkt me niet verstandig. De air cleaner werkt niet zoals een filter. Hiermee bedoel ik dat de hoeveelheid ozone die geproduceerd moet worden niet afhangt van de snelheid van de luchtstroom. De hoeveelheid ozone die geproduceerd moet worden hangt af van de hoeveelheid geur moleculen die verwijderd moeten worden. Hoe meer geur hoe meer ozone nodig is.

Ik ben het wel met dr.LivingStoned eens, als de afzuiger helemaal uitstaat moet de air cleaner ook uitgeschakeld worden.

Edited by Schoon_air_cleaner

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is dan wel te doen via een controller, dan is het verhaal mij wel duidelijk .

 

Thanks voor de info ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
@whazzup

Om de ozone te meten zijn vele meetapparaten beschikbaar op de markt. Een bekende low cost meter is C-30ZX van ecosensors.com.

Wij hebben dit bewust niet meegenomen, omdat er te veel opties zijn voor het meten. Ik heb het wel eens eerder gezegd de air cleaner is echt bedoelt als low cost en laag drempelige ozone oplossing. Alle extra`s voor dimmen en meten of zelfs automatisch regelen is mogelijk, maar dat is niet het geen waar wij op focussen. We willen uiteraard best helpen en meedenken.

Ik zie niet in hoe je hem anders zou moeten afstellen dan met je neus in de buis gaan hangen. Bovendien wisselt de geurdruk sterk met de temperatuur en het stadium van de plant, hoe regel je dat bij? Die "eenvoudige meter" kost alleen al 500+ (met uitsluitend alarm uitgang), dan hebben we het nog niet over een proportionele regelaar, want simpel aan en uit schakelen is geen optie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Whazzup als je hem bij je fan controller aan sluit dan moet het toch geen probleem geven of zie ik dat niet goed ,

het is niet nodig om hem te dimmen dus als je afzuiger aan slaat dan moet hij ook aan .

 

het is wel even nodig om iets te verzinnen als je afzuiger er mee kapt dat hij dan ook stopt . ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ola !!

mooi spulleke vindt ik,,,

Wanneer komt er een kleintje om te testen ;)

 

greets,

Hup :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een uitleg over de opstelling is te zien op de website.

 

De testen zijn uitgevoerd in verschillende ruimtes met afzuiginstallaties varierend van 1500m3 tot 6000m3. Omdat het hier om geur gaat is het uiteindelijke resultaat moeilijk weer te geven in getallen. De resultaten zijn dan ook gebaseerd op ervaringen uit veel testen. De ervaringen zijn samengevat en hebben uiteindelijk geresulteerd in een specificatie (zie site).

De test die we willen starten op dit forum bied de kweker de kans mee te laten kijken en ervaringen te delen.

Hier las ik even overheen. In hoeverre is het systeem al goed getest dan? Je kunt moeilijk waarden noemen, maar die kun je toch meten? Of heb je getest zonder meters?

 

We testen op Wietforum graag dingen maar wel liefst apparaten die in ieder geval door de leverancier of fabrikant goed beproefd en veilig c.q. effectief bevonden zijn door hem. Het is niet dat we schuw zijn van een nieuw product maar zeker als het geurbestrijding betreft moet het wél veilig en goed werken, anders is het russische roulette.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uiteraard is de air cleaner uitgebreid getest op veiligheid, EMC en functioneel op geurbestrijding. Omgevingsinvloeden op de elektrische parameters van de air cleaner zijn op een lab opstelling gemeten. De veiligheid en EMC zijn volgens de geldende CE richtlijnen goedgekeurd. En functioneel op geurbestrijding is in de praktijk goed bevonden te functioneren. Er is niet gemeten hoeveel ozone geproduceerd is, maar wanneer geen wiet geur meer op te merken was (=de ultieme test).

Ik wil nog even voorzichtig omspringen met mijn meetrapporten, omdat het voor een concurrerende partij anders wel erg makkelijk wordt om het apparaat na te maken.

Ik kan een voorbeeld geven van een van de tests: in een ruimte met een afzuiginstallatie van 1500m3. In deze test is geen koolstoffilter gebruikt en in het eind van de cyclus was de air cleaner tot ongeveer 60% gedimd. Dezelfde test is gedaan voor grotere ruimtes, waarbij meerdere air cleaners gebruikt zijn en andere wiet soorten.

Uiteindelijk is vastgesteld dat de air cleaner vergelijkbaar is met de filter capaciteit van een 2000m3 koolstofilter. Waarbij de air cleaner variabel inzetbaar is voor kleinere ruimtes en lineair uitbreidbaar voor grotere ruimtes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De concurrentie denkt daar toch anders over: http://www.uvonair.com/chart.html

 

Blijft nog steeds mijn vraag staan over de afstelling: Hoe doe je dat zonder je kop in de pijp te stoppen? En hoe stel je hem iedere keer af? De geurdruk wijzigt tenslotte op basis fan vele factoren, en niet altijd voorspelbaar. Op het moment dat je het gaat ruiken ben je tenslotte te laat. Hoe denk je over stroonuitval?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij stroom uitval staat alles stil toch lijkt mij . ;)

 

Als het op 1 groep zit dan

Share this post


Link to post
Share on other sites
Blijft nog steeds mijn vraag staan over de afstelling: Hoe doe je dat zonder je kop in de pijp te stoppen? En hoe stel je hem iedere keer af?

Hoe denk je over stroonuitval?

 

Hiervoor moet ik me aansluiten bij mijn concollega`s:

Determine the ozone level required by monitoring the exhaust air for odors. Levels

may vary throughout the growing cycle.

 

Zoals Godsgift terecht opmerkt, bij stroomuitval ligt alles stil. Je zult altijd op moeten blijven letten. Als je "100%" safe wilt zijn kun je een backup installatie maken of bij storing omschakelen naar een accu gebaseerd parallel afzuiginstallatie. Maar daar gaat het nu even niet om. Laten we ons hier beperken tot de ozone generator.

Als je er niet op vertouwd dat de air cleaner zelf blijft werken (zekerheid/safety voor alles), zou je erover na kunnen denken om twee air cleaners in serie en elektrisch gescheiden te gebruiken. Je zou een relais automatisch kunnen laten schakelen tussen de air cleaners. De kans dat er twee tegelijk uitvallen is statisch gezien nihil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaa daar heeft Gods gift toch wel een puntje.

Alleen daarom zou ik het al niet nemen, al werkt het ding prima, als 1x de stroom uitvalt kan straks iedereen mee genieten....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja is ook weer iets overdreven 2x ;) , een koolstoffilter kan ook vol of te nat zijn geweest dus dan werkt hij ook niet optimaal .

 

Het gaat er even om denk ik hoe je veilig kan controleren of hij goed werkt, zonder je kop erin te steken toch.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hiervoor moet ik me aansluiten bij mijn concollega`s:

Determine the ozone level required by monitoring the exhaust air for odors. Levels

may vary throughout the growing cycle.

 

Het komt er dus op neer dat je moet afstellen met je neus, en als je wat gaat ruiken (dan is het dus al te laat) moet je hem hoger zetten?

Lijkt mij niet heel handig, aangezien je naar buiten af moet blazen. Helemaal als je ruimtes hebt waar je niet altijd aanwezig bent.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bovendien is mijn vraag over het tussentijds afstellen ook nog niet beantwoord. Dus je meent werkelijk dat we de slang los moeten trekken en continu met ons neus er in hangen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmmmmm, het gaat om veiligheid en afstellen...

 

ik denk dat er te hoog ingezet wordt op veiligheid, natuurlijk moeten we veiligheid sterk in acht nemen... maar als er goede veiligheid instructies over gebruik en plaatsing bij zijn zie ik het probleem niet om het op die manier te gebruiken, het gaat er om hoe verantwoord je er zelf mee om gaat....je gaat tenslotte ook niet elke dag met je snuffert boven de uitlaat van je CV hangen of aan de uitlaat van je auto of de verbranding nog wel goed is ;)

 

wel zie ik het apparaat niet als vervanger van het koolstoffilter, maar als extra zekerheid voor als je filter toch nog geuren door zou laten, wat zeker gebeurt

en dan zijn de rest van de problemen zoals stroomuitval ook niet zo erg, misschien zelfs beter nog, want wat als de stroom uit valt op de fase van de afzuiger en niet bij de ozon machine dat is ook niet goed, er moet tenslotte ook luchtstroming blijven voor het apparaat

 

dus waarom dimmen? en niet full power? bij gebruik op de juiste plaats(zeer belangrijk) om de lucht weg te blazen zodat die zich voldoende kan mengen met de buitenlucht.

 

corrigeer me als het anders is

Share this post


Link to post
Share on other sites

daar ben ik het geheel en al mee eens. Waarom risico lopen met afstelling als je buiten toch niks van de ozon merkt omdat deze direct met de lucht reageert (even er vanuit gaande dat dat inderdaad het geval is) en het bovendien niet gezond is om op deze manier af te stellen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga niet met je neus boven zo'n apparaat hangen.

Ozon is een rare lucht waar je koppijn van krijgt.(spreek uit ervaring ;) )

Voor de rest lijkt het mij een goede aanvulling voor een filter.

Samen geven ze zeker weten een 100% resultaat.

Ik denk dat je hem in de combinatie ook niet voluit hoeft te gebruiken.

Zeker met knippen zal het schelen.

Ook meen ik te weten dat je na de ozongenerator een x-aantal meters slang nodig hebt om het oxidatie proces een kans geven te werken.

 

Dicht dit apparaat nou ook het ozongat?? :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ook meen ik te weten dat je na de ozongenerator een x-aantal meters slang nodig hebt om het oxidatie proces een kans geven te werken.

 

hier ben ik ook nieuwsgierig naar, deze vraag had ik ook al gesteld in het wie is wie topic, maar geen antwoord van de aanbieder

en waarom is dat, dat er na het apparaat nog luchtslang gemonteerd dient te worden?

waarom niet het apparaat als laatste?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat betekent dat je alle schadelijke ozon buiten al kwijt ben lijkt mij .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...