Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Whazzups Live Cam 2006 En Nieuwe Oogst

Recommended Posts

Hehehe lache hoor, hij heeft gewoon T-Shirts van 't forum :blink: Moeten wij het doen met die brakke bus :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

nja, begon het net zo mooi droog te worden... Helaas! mijn tensiometer geeft alweer 30 - 40 aan na de regenbuien :D . Probleem met die grote ingegraven kuipen met goede grond is dat het vocht zo ontzettend lang wordt vastgehouden! Niks aan te doen, als het zo doorgaat dek ik de grond af. Ben al effe aan het zoeken naar een slimmigheidje daarvoor, plastic zeil helpt niet, water zoekt het laagste punt en komt dat toch in de gron terecht. Ik kan mijn tentjes uiteraard weer opzetten, maar mijn planten zijn nu wél een heel stuk groter. Wellicht een stuk piepschuim over de bodem. Nadeel echter is dat er ook geen verdamping meer plaatsvindt als het zonnetje wél schijnt. Iemand een oplossing?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan je de ring van je tenten niet onder dus 10-15cm van de grond ophangen?

Plastic erover klaar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien zeil dat je schuin af laat lopen desnoods in zo'n halve pvc pijp die je zo lang maakt dat het een paar meter verder de grond in gaat.Of een grote bak eronder waar je het overtollige water in opvangt en bewaard voor de droge dagen die er weer aan zitten te komen?

Is maar een idee hoor

 

suc6 Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe

 

@groentje: Da's wat moeilijk.. mijn plantjes zijn 40 - 50 cm hoog. Een tent maken kan nog wel.

 

@Tokkie: lol ben een beeetje stoned dus ik moest het 4 keer lezen! Ik denk dat ik er gewoon een landhuis omheenbouw. :D

 

Dank voor het meedenkwerk mannen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou, het werd tijd voor een paar nieuwe plaatjes. Na het dramatische einde van mijn vorige Hindu Kush maar effe 4 nieuwe in de grond gestopt vorige week. na 7 dagen het volgende resultaat:

 

1 achterblijver (kwam niet mooi open en blijft klein - weg dus!), 1 twijfelgeval (komt redelijk mee) en twee enorme bonenstaken die in een dag bijna door de TL heengroeiden lol.

 

Hier twee close-ups (8 dagen na zaaien). Ze staan nu lekker op tafel buiten te genieten van de zon:

 

gallery_5211_121_330912.jpg

 

gallery_5211_121_607556.jpg

 

De rest van het spul:

 

gallery_5211_121_435699.jpg

 

Mexican Sativa en een getopte pp van boven:

 

gallery_5211_121_101336.jpg

 

Heb nog steeds pH problemen in mijn grond (de laagste was 5,6!!) dus maar weer wat kalk gestrooid. Lijkt wel zure regen :D . Nu maar effe afwachten. Iemand suggesties hoe ik de pH sneller kan verlagen zonder daarvoor kalk te gebruiken?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

He Whazzup: voor het afdekken van je kuipen neem je wat kippengaas. Maak een rol welke je om de stam van de plant heen legt. zo til je je zeil rond de stam hoger en kan je het af laten lopen naar de rand van de potten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

da's een goed idee miss_J! Gelukkig regent het niet meer zo, straks live on cam: "het lichten der kuipen" (ben benieuwd wat ik er omder aantref). Eerst effe naar de gamma een paar stukjes hout halen én een stukkie gaas halen. (dat zeg ik!)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga je ze eruithalen? :P

 

Persoonlijk zou ik dat niet doen,maar als je het toch doet snij dan gelijk de(stuk van de) bodem eruit! :D (de volle grond zal de ph ook (meer) reguleren,oa door de betere afwatering/wisselwerking(zeg maar wet communicerende vaten in de grond!) B)

 

Bovendien kun je op deze manier makkelijker(wat dan ook) corrigeren ,omdat uitspoelen(bij juiste planning!) dan wel tot de mogelijkheden behoort. :D

 

 

kusjes fotografe,die denkt dat ze al flink verankert zitten. :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@fotografe: hmm.. ik denk niet dat ik de bodem er meer uit kan sijden, ben dang dat het hele zooitje er uit lazert dan. Is mega zwaar momenteel, 20-30 mBar. Ik zit hier in het putje van Nederland in Rotterdam.. allemaal dikke klei onderin. Dus dat helpt óók niet echt, zou de grond flink moeten afgraven om goede afwatering te krijgen. Wat ik wél ga doen is aan de zijkanten ook gaten boren.

 

Ze waren inderdaad wel een beetje vast, maar het viel erg mee, alleen oude wortels van vorig jaar nog. Ik heb onderin een flinke lading kleikorrels liggen.

 

Ik denk overigens dat het vocht probleem nu snel zal zijn opgelost, de zwarte potten staan vol in de zon, dus dat warmt behoorlijk op..

 

@Groentje: Redelijk goed, bedankt :blink: . Wel verstandig tillen uiteraard he, maar het lijkt alsof ik er behoorlijk overheen ben. Leek gisterenavond wel in ieder geval :D (no comment).

 

Ze staan inmiddels op balken boven de gaten. Er kwam een joekel van een pad uit de grond gekropen lol. En zat wormen ook trouwens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mja, laat ik nu in t appelboomgaardje op dezelfde (problemen??) gestuit zijn! :D (gaten zijn al gegraven) :D

 

Ga er gewoon met grondboor in het midden gaatje boren tot het grondwater! ;) (als ik het redt) B)

 

Wist je dat er (vrijwel) geen vruchtbaardere grond is dan klei! :blink:

 

Heb bij de wirdow(oa) losse klei & bij de boomgaard vaste(vandaar het"bewateringsgat!) :o & ben benieuwd,maar volgens mijn optie zal de (pen) wortel naar het grondwater toegroeien(mits mogelijk!),waar het (oa) waterwortels vormt ,zodat zelfs bij extreme droogheid miniem aan watergift noodzakelijk is!) :P De tijd zal het leren & ff kijken of we bij het grondwater kunnen komen. :j

 

kusjes fotografe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, klei is op zich niet verkeerd, maar een beetje hard en weinig water doorlatend. Goed idee, dat met die grondboor. Heb ik in het verleden ook gedaan bij drainage aanleggen, zand/grindputje maken. Of gewoon een buis erin natuurlijk (wel in zand leggen).

 

Hier de foto's:

 

gallery_5211_120_737782.jpg

 

hehe ze lijken nu een stuk groter :D - wel lekker bossig al.

 

gallery_5211_120_765192.jpg

 

De vochtigheid is nog steeds (wéér eigenlijk) bagger, maar we houden het in de gaten...

 

gallery_5211_120_423026.jpg

 

Met al die nattigheid komen ze niet goed aan het opnemen van voedsel toe, zeker niet met die zuurgraad, dus ik heb ze weer wat bladvoeding gegeven gisteren. Ze reageren hier erg snel op, direct een tint donkerder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klei is helemaal niet zo rijk aan voeding hoor, en qua afwatering is het een regelrechte ramp.. Maar kheb ze hier ook op een pallet staan, gewoon van de grond af geen probleem dus..T weer is weer aan de beterende hand dus misschien dat de boel weer even de kans heeft wat op te drogen, laten we het hopen...

 

Laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ach, sommige planten hebben gewoon een voorkeur voor klei. Op zand vind je weer anderen. Lol ik kweek op geen van beiden :D .

 

Anyways, dat vochtprobleem komt ook wel weer goed komende dagen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snowy wrote: Klei is helemaal niet zo rijk aan voeding hoor, en qua afwatering is het een regelrechte ramp..

 

Dat eerste heb je fout & het andere worden gaten voor geboort! (testje) :D (er wordt zowieso ongeveer 100 liter (gemixte) grond in het gat geplaatst.) :blink:

 

kusjes fotografe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klei is in ieder geval wel een grondsoort met vanuit de natuur een vrij hoge pH waarde volgens mij, anders dan zand en leem. Met veel humus er in is ie nog weer hoger. Maar daar zal Fotografe geen last mee hebben met zo'n baal grond :D .

 

 

Ik overigens nog steeds wel, met een lage pH wel te verstaan. Wellicht wat gecontroleerd proberen te spoelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nice work whazzup :D

 

Klei door je aarde mengen is een goed idee,maar wees voorzichtig!

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tnx San, maar ik was eigenlijk niet van plan om klei door mijn aarde heen te mengen hoor. Zoek alleen nog wel een manier, anders dan kalk en spoelem, om de pH van mijn grond wat netter te krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update: pH onder controle! Lol zelfs boven de 6... (6,2 - 6,7 afhankelijk van de pot) pfew. En ik maar denken dat ik tegen de bierkaai aan het vechten was lol. Mijn meting wat aangepast (grond in gedestilleerd water opgelost) - dat geeft een hogere meetwaarde dan direct op grond. De waarheid zal waarschijnlijk in het midden liggen.. maar het stelt mij in ieder geval gerust. Wat extra kalk van het oppervlak verwijderd.

 

Nou da's een goede les weer. Meter werkt prima overigens, blijft stabiel, ijken gaat makkelijk en nauwkeurig, meetwaarden zijn goed te reproduceren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

GRRR ik en mijn goeie gedrag.. Spoelde de electrode netjes om in een glaasje gedestileerd water. één tikje tegen het glas per ongeluk en.. jawel.. tipje afgebroken! Stomstomstom! En zo'n elektrode is het kostbaarste van de hele meter :D . Dure les. Affijn, heb me wel weer vediept in allerlei pH sondes en er is voldoende te koop (voor veul geld) - speciaal als je grondmeters wilt hebben. Eén ding wel geleerd van het afstruinen van al die sites: De juiste sensor voor het juiste materiaal (vloeistof, grond etc) is erg belangrijk!

 

Hou jullie weer op de hoogte. Als iemand tips heeft voor een goede grondsensor hou ik me aanbevolen. Kijk op dit moment naar de eutech sensoren. Maar zijn wel een beetje prijzig.

 

(edit: deze berichten worden overigens live vanuit de tuin aan u gebracht)

 

(edit 2: yay! vocht is ook onder controle kan ik wel zeggen... bodem vochtigheid is gezakt in één dag van 20 mBar naar 50)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk.. en wat zien wij hier bij de mexican sativa? Man? Vrouw? Ik gok vrouw maar wie het weet mag het zeggen! (wat groeit dat toch prachtig symmetrisch trouwens)

 

gallery_5211_120_369349.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...