Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

dilago

6 X Amnees Onder 1200 Watt (Autopot Xl Systeem)

Recommended Posts

Toch te vroeg gejuicht! :(

 

@ Oude Rukker, ik ben van locatie veranderd en aangezien de planten niet lekker gaan probeer ik alles uit te sluiten dus heb ik een dorade box voor het raam nu. De aanvoer van verse lucht bleek niet het probleem, dus had het niet gehoeven. Kwaad kan wat extra zuurstof toch niet en al doende heb ik nagenoeg alles uitgesloten waar het aan kan liggen. De nieuwe stekken heb ik in 11literpotten direct in het systeem gezet en die gaan als een speer. Daardoor twijfel ik ernstig of ik de ik de grote planten wel verzopen heb, want anders waren de kleintjes dat zeker mij dunkt. Het enige verschil met de nieuwe stekken is dat ze in lightmix staan i.p.v. batmix en daarom begin ik langzaam maar zeker te denken dat het aan de grond ligt.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar een dorade box wordt toch gebruikt op schepen enzo, om te vorkomen, dat er water naar binnen komt.

Toch??

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja maar deze laat geen licht door maar wel lucht. Hoe noem je zo een dan?

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een labyrint?

 

Ik weet niet wat voor box je hebt.?

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, het is geen labyrint. De box werkt volgens hetzelfde principe als een dorade box. Ik heb licht noch zeewater in mijn kweekruimte dus hij werkt naar behoren. ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

....maar al met al wel te spreken over die Autopot's, begrijp ik?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dilago, als ik stekjes zet dan zet ik ze ook zeik en zeik nat. Als ik dat doe als ze wat groter zijn dan verzuip ik ze ook. Daarmee bedoel ik als ik ze de hele tijd nat laat staan. Met dit systeem staan ze eigenlijk altijd nat. Maar we gaan het nu zien, heb er geen ervaring mee dus blijf wel mee kijken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

....maar al met al wel te spreken over die Autopot's, begrijp ik?

Ik ben er gematigd over te spreken, maar dat heeft ook een hoop te maken met de omstandigheden. De stekken die ik er direct heb ingezet zonder ze in te wateren en een week te laten wortelen gaan goed. De makers van het systeem adviseren de potten zeiknat te maken en de stekken een week te laten wortelen maar dat is mij erg slecht bevallen. Misschien kwam het ook door de grondsoort, dat is erg lastig te zeggen.

 

@dilago, als ik stekjes zet dan zet ik ze ook zeik en zeik nat. Als ik dat doe als ze wat groter zijn dan verzuip ik ze ook. Daarmee bedoel ik als ik ze de hele tijd nat laat staan. Met dit systeem staan ze eigenlijk altijd nat. Maar we gaan het nu zien, heb er geen ervaring mee dus blijf wel mee kijken.

De planten hebben onderin de pot een buffer van hydrokorrels dus natte voeten zullen ze geen hinder van hebben. Dat ze te nat stonden kwam omdat ik ze teveel water van boven heb gegeven.

 

De nieuwe stekken die ik plantte in droge grond zonder ze in te wateren en in 11 literpotten in het systeem plaatste gaan prima. Zulke kleine plantjes zouden dan zeker verzopen zijn als het door het systeem kwam lijkt mij toch? Een grote plant kan meer water verstouwen dan een kleintje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

....maar al met al wel te spreken over die Autopot's, begrijp ik?

Ik ben er gematigd over te spreken, maar dat heeft ook een hoop te maken met de omstandigheden. De stekken die ik er direct heb ingezet zonder ze in te wateren en een week te laten wortelen gaan goed. De makers van het systeem adviseren de potten zeiknat te maken en de stekken een week te laten wortelen maar dat is mij erg slecht bevallen. Misschien kwam het ook door de grondsoort, dat is erg lastig te zeggen.

 

@dilago, als ik stekjes zet dan zet ik ze ook zeik en zeik nat. Als ik dat doe als ze wat groter zijn dan verzuip ik ze ook. Daarmee bedoel ik als ik ze de hele tijd nat laat staan. Met dit systeem staan ze eigenlijk altijd nat. Maar we gaan het nu zien, heb er geen ervaring mee dus blijf wel mee kijken.

De planten hebben onderin de pot een buffer van hydrokorrels dus natte voeten zullen ze geen hinder van hebben. Dat ze te nat stonden kwam omdat ik ze teveel water van boven heb gegeven.

 

De nieuwe stekken die ik plantte in droge grond zonder ze in te wateren en in 11 literpotten in het systeem plaatste gaan prima. Zulke kleine plantjes zouden dan zeker verzopen zijn als het door het systeem kwam lijkt mij toch? Een grote plant kan meer water verstouwen dan een kleintje.

 

Je moet de stekjes sowieso even laten acclimatiseren, dwz. de wortels een beetje de kans geven hun weg te vinden...

 

Beetje verwennen met een lichte Rizhotonic/Vega-combinatie, niet te gul doseren, zul je zien... :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jammer dat je geen foto's post Dilago. Natuurlijk is het leuker om te pronken met sexy planten, maar het maakt een verslag wel veel interessanter als alle ups en downs goed in beeld gebracht zijn. Des te mooier als je straks ondanks alles een killer-oogst binnensleept. Perfecte kweekjes zijn meestal saaie kweekjes (voor de volgers, niet voor de kweker in kwestie natuurlijk :D)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou die systeem gewoon gebruiken dilago maar dan elke dag niet meer dan 10liter of aantal planten x 500 tot 1000ml (aan de hand van de hoeveelheid pot. controleren met tensiometer je vat pas vullen als je tensiometer onder de 80 is ... voor de rest ik denk een plant vind het niet fijn als ze pas een week of 2 eraan gaat stekken en dieven en inderdaad jammer dat je geen fotos geplaats hebt

 

ik denk dat de volgende ronde beter word.... lightmix.. en goedgewortelde stekkie's :)

 

mvg mapitolover

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoeveelheid water in de tank maakt helemaal niets uit. de vlotters bepalen hoeveel water er in de tray komt te staan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hierbij dan wat foto's, ik heb ze twee dagen geleden al gemaakt en was er nog niet aan toegekomen ze up te loaden.

 

De meeste planten hebben ook knalrode stelen, wat niet goed te zien is op de foto's. De nieuwe stekken hebben daar geen last van.

 

gallery_6495_17946_99717.jpg

 

gallery_6495_17946_30030.jpg

 

gallery_6495_17946_61617.jpg

 

gallery_6495_17946_17795.jpg

 

Sommige bladeren zien eruit alsof de herfst er al dik inzit en ik heb de klok nog niet eens op 12/12. Kan ik met lichtgroene bladeren nog wel een fatsoenlijke kweek draaien of kan ik beter overnieuw beginnen?

 

hoeveelheid water in de tank maakt helemaal niets uit. de vlotters bepalen hoeveel water er in de tray komt te staan

Denk dat het wel degelijk kan, de grond zuigt het water allemaal op en wordt zeiknat en zolang de grond blijft zuigen wordt het medium natter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat het wel degelijk kan, de grond zuigt het water allemaal op en wordt zeiknat en zolang de grond blijft zuigen wordt het medium natter.

 

Als je met het autopot systeem je watergift nog steeds moet monitoren, wat is dan het nut van automatische bewatering.

Toen ik klaar was met mijn kweek en de potten leeg ging maken, zat er nog steeds een behoorlijke hoeveelheid water in de mapito, hoewel mijn planten er totaal geen last van hebben gehad.

Nu weet ik niet welk medium meer water op neemt maar ik ben nog steeds van gedachte dat je het misschien in de verkeerde hoek zoekt en dat er dus wat anders aan de hand is.

Edited by Iceberg2k

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey dat ziet er niet best uit

mijn mening is dat je beter opnieuw kan beginnen dat bespaart uiteindelijk tijd

want de 100 gr die er nu ( mischien ) gaat afkomen doe je het niet voor lijkt me

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoeveelheid water in de tank maakt helemaal niets uit. de vlotters bepalen hoeveel water er in de tray komt te staan

Daarmee, weet hij toch zeker, dat er nooit meer dan die 10 liter afgegeven wordt...

 

@ Dragon, eigenlijk dus @ Dilago..

 

Rustig blijven ademhalen. Komt wel goed..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik je dames zo zie, doet me dat denken aan een ronde van Snaaiper.

Hij gebruikte volgens mij toen ook batmix. :rolleyes2:

Nou wil ik niet direct beweren dat het aan je medium ligt, maar toch zit ik in die richting te denken.

Je heb het wel gemengd met 50% hydrokorrels hè?

Wat is trouwens de nachttemperatuur?

 

Groeten Beaker :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

zand als toplaag is nou oook niet bepaalt luchtig,lijkt me toch niet echt handig als ze ook nog eens natte voeten hebben.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan zal het inderdaad de Batmix zijn, denk dat ik maar overnieuw begin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rustig blijven ademhalen. Komt wel goed..

Denk je? Ik twijfel er zeer aan, maar ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt.

 

Hij gebruikte volgens mij toen ook batmix. :rolleyes2:

Nou wil ik niet direct beweren dat het aan je medium ligt, maar toch zit ik in die richting te denken.

Je heb het wel gemengd met 50% hydrokorrels hè?

Wat is trouwens de nachttemperatuur?

Heb idd 50% hydrokorrels gebruikt, nachttemperatuur is wel goed. De batmix zal het euvel zijn, want er staat een plant bij in lightmix die ik met de hand bewater en die gaat als een speer.

 

Nu weet ik niet welk medium meer water op neemt maar ik ben nog steeds van gedachte dat je het misschien in de verkeerde hoek zoekt en dat er dus wat anders aan de hand is.

Mogelijk toch de Batmix, hoe dan ook jammer maar denk dat overnieuw beginnen het beste is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey dat ziet er niet best uit

mijn mening is dat je beter opnieuw kan beginnen dat bespaart uiteindelijk tijd

want de 100 gr die er nu ( mischien ) gaat afkomen doe je het niet voor lijkt me

 

grtz

Voor 100 gram doe ik het niet nee, maar helaas weet ik niet wat de praktijk zal uitwijzen. Als ik de stekker er uittrek vind ik het zonde als dat achteraf niet had gehoeven.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel jammer, maar aangezien je al voorzien bent van nieuwe stekken, zou ik ook overnieuw beginnen.

Lijkt me sterk dat dit nog mooi bijtrekt, of iemand moet nog snel met de gouden tip komen.

 

Groeten Beaker :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Voor 100 gram doe ik het niet nee, maar helaas weet ik niet wat de praktijk zal uitwijzen. Als ik de stekker er uittrek vind ik het zonde als dat achteraf niet had gehoeven.

 

Wel jammer allemaal weer man.

Ik kan me herinneren, dat je je eerste kweekjes ook zoveel tegenslag had.

 

En mocht je ze er uittrekken,

dan zul je immers nooit weten wat het evt nog had kunnen worden..

 

Wens je een wijs besluit toe,

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Beaker, ja denk ook dat overnieuw beginnen het beste maar is.

 

@ Oude Rocker, de eerste kweekjes gingen niet vlekkeloos, maar zo geel als de bladeren nu zijn spant de kroon. Een beslissing nemen in deze vind ik erg lastig, maar wat geel is wordt niet weer groen en zullen deze planten nog toppen kunnen aanmaken? Ik heb ernstige twijfels dus trek ik ze er maar uit en kieper de Batmix grond weg.

 

De potgrond van de Welkoop werd aanbevolen, is die ook geschikt voor Amnees?

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan je niet beter gewoon kokos pakken, hier moet je zelf gelijk met voeding sturen dus kan je alles zelf bepalen.

daar bij kan je bijna niet over bewateren dus als je gewoon elke dag of om de dag voldoende water geven.. kan bijna niet mis gaan!

 

beter om over nieuw te starten want na 3 maanden met zulke plantjes te blijven zitten is zonde van de energie die je er nog in stopt..

 

succes in ieder geval!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...