Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

dilago

6 X Amnees Onder 1200 Watt (Autopot Xl Systeem)

Recommended Posts

waarom niet met de hand water geven dat is tog vele malen makkelijker

niet elke plant drinkt even veel en je hebt kans dat ze vaak te nat komen te staan

 

maar succes met de problemen hoop dat je eruit komt

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zou dus soort van vloeden worden toch. Ja gwn niet te veel geven. Straks als ze wat groter en sterker zijn maakt het minder uit of de voetjes nat staan. Heb ik ook wel soms als de vloer niet egaal is staan er een paar ook altijd nat. Moet wel zeggen dat cocos een stuk luchtiger is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom niet met de hand water geven dat is tog vele malen makkelijker

niet elke plant drinkt even veel en je hebt kans dat ze vaak te nat komen te staan

 

maar succes met de problemen hoop dat je eruit komt

 

grtz

Met de hand water geven is juist helemaal niet makkelijk, de achterste planten kan je op een gegeven moment niet meer bij en als je niet in elke pot een tensiometer steekt weet je nooit precies hoeveel je moet geven. De potten even optillen om te voelen hoe zwaar ze zijn lukt ook niet meer als alles dichtgegroeid is.

 

Dank je wel, denk wel dat het losloopt want meerdere mensen hebben hier al succesvol mee gekweekt.

 

Dat zou dus soort van vloeden worden toch. Ja gwn niet te veel geven. Straks als ze wat groter en sterker zijn maakt het minder uit of de voetjes nat staan. Heb ik ook wel soms als de vloer niet egaal is staan er een paar ook altijd nat. Moet wel zeggen dat cocos een stuk luchtiger is.

De grond is 50/50 gemengd met hydrokorrels welke ook op de bodem van de potten liggen. Denk dat de grond wel luchtig genoeg is en dat ik gewoon te veel water in de bak heb gegoten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te veel water in de bak lijkt me onwaarschijnlijk, de vlotters bepalen of er genoeg water in het bakje staat.

Wat wel kan is dat je potten misschien niet horizontaal staan waardoor er meer water genomen wordt als de bedoeling is.

Ik weet zeker dat er een logische verklaring voor is, ik geloof 100% in dit systeem na mijn kweek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou jammer zijn als dit systeem toch niet doet wat het belooft :(

Zelf heb ik al gekeken naar het systeem van blumat en wil er eventueel in investeren maar dit autopotsysteem ziet er makkelijker uit.

Ik hoop dat je er uit kan komen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mocht dat nog niet werken dan schaf ik afwasteiltjes aan waar ik de potten inzet zodat ik van onderen water kan geven.

Ik werk idd met water schalen onder de smartpots.

Ik ben daar heel tevreden mee.

Ik zie wat er gebeurt met het water in de schalen,, (hoe snel word het water/voeding opgenomen)

Ik kan de ene wat meer geven dan de andere, of zelfs overslaan etc..

 

En als ik er niet meer bij kan met de gieter,,, dan heb ik een pvc buisje als verlengstuk op de gieter.

Edited by oude rocker
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien kan beaker je vertellen wat er aan de hand is aangezien hij dit systeem ook succesvol heeft gebruikt i.c.m. aarde

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vooralsnog staan de planten er weinig beter bij dan gisteren.

 

@ Iceberg2k, het leek mij ook sterk dat er te veel water in de bak staat en aangezien alle potten horizontaal staan (en de waterbak wat hoger) betwijfel ik of dat de oorzaak is. Net nog even wezen kijken en er bleek een autopot te zijn overstroomd. Hoe dat nou weer kan ik me een raadsel maar net toen ik het uit wilde zoeken werd het nacht. :thumbsdown:

 

@ 420man010, dat zou inderdaad jammer zijn, maar het is nog te vroeg om het systeem af te schrijven. Het probleem kan ook voortkomen uit een gebrek aan zuurstof in de lucht. Dit is mijn eerste kweek op deze locatie en aangezien de actieve inblaas de lucht uit een betrekkelijk kleine ruimte zonder ramen haalt heb ik die nu even dichtgedraaid en het luik in de kweekruimte open gezet naar een grote zolder met allemaal kieren en gaten.

 

@ Oude Rocker, ik heb ook een tijdje naar tevredenheid met de hand water gegeven maar vind er toch nogal wat nadelen aan kleven. Het begin van dit nieuwe systeem verloopt ook niet geheel soepel en het kostte me ook een lieve duit, maar ik hoop over een tijdje toch tevreden te zijn.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat een autopot overstroomd kan betekenen dat een van de gele siliconen afsluitdopjes niet recht zit geplaatst waardoor de vlotter niet goed af sluit.

In de handleiding wordt ook aangegeven dat je dit even moet controleren voordat je het systeem gaat gebruiken.

In deze video wordt het goed getoond.

 

http://www.youtube.com/watch?v=K1Dn-1V8Za4

 

Op youtube staan veel van dit soort video's van autopot zelf.

Edited by Iceberg2k
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ga ik meteen controleren zodra de lampen weer aangaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de handleiding staan toch wel n paar belangrijke dingen waar je niet meteen bij stil staat.

Niet dat ik er eentje ben die graag handleidingen leest hoor...

Meestal gebeurt dit tijdens een grote boodschap, nutteloze tijd dus ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normaal lees ik ook geen handleidingen en zie eerst wel hoe ver ik kom, echter moest ik dit keer wel omdat ik er niks van snapte. Wat je me dus vertelde had ik gelezen maar kennelijk niet goed gecontroleerd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, die zitten onderin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog eens na gedacht over je probleem en ben tot een redelijk logische conclusie gekomen.

Bij gebruik van het autopot systeem wordt er vanuit gegaan dat je je plant in het begin 1x van boven water geeft en hem dan ongeveer 1 week met rust laat om goed te kunnen wortelen.

Daarna zet je de kraan van het watervat open en krijgt de plant nog enkel van onder water.

Jij hebt een periode water van boven gegeven en toen de kraan open gezet waardoor er plots en guts water van onder bij komt waardoor het geheel te nat komt te staan.

Ik ben eerlijk en zeg dat ik waarschijnlijk het zelfde had gedaan maar je had beter 1x geen water kunnen geven en dan pas de kraan open draaien.

Dit is mijn visie op de situatie, misschien dat er andere meningen zijn.

Hoe dan ook zal dit zeker weer goed komen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de vlotters gecontroleerd en inderdaad zat een van die gele siliconen afsluitdopjes er niet goed op waardoor het systeem overstroomde. Denk dat de planten i.p.v. te nat veel te droog hebben gestaan want zodra ik het systeem weer aansloot en 10 liter in de bak goot zopen ze dat op in een minuut. Heb het vat nu weer geheel gevuld nadat ik mezelf verzekerd had dat de boel niet meer lekte.

Edited by dilago
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe zien ze d'r nu uit?

beetje bij getrokken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ze trekken zeker al wat bij en hebben voorlopig genoeg gedronken want het waterpeil was nog hetzelfde. De bovenste bladeren van de plant die er het minste uitzag stonden alweer overeind. Zal morgen of overmorgen foto's maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey dilago,

Da's niet zo'n fijne start met het systeem. :(

Ik sluit mij aan bij het verhaal van Iceberg2k: de potten niet eerst wat droger laten trekken toen je het systeem aansloot.

Jij denkt zelf dat ze te droog stonden. Heb je ook gevoeld hoe zwaar de potten zijn?

In het begin heb ik om de dag het kraantje van mijn vat dichtgedraaid, zodat ze niet meteen te nat kwamen te staan.

Als jouw potten wel zwaar aanvoelen, zou ik het kraantje even een paar dagen dicht laten.

 

Groeten Beaker :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

De potten voelden vrij zwaar aan dus heb ik het kraantje voorlopig dichtgedaan. Nu zal ik dan een paar dagen afwachten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Komt wel goed dilago! Heb andere verslagen van je gezien, waarvan ik dacht dit wordt niks. Uit eindelijk heb je gewoon super ronde gedraaid. Het zag er in ieder geval super uit, maar opbrengst had je niet vermeld dus.

Uit je verslagen op te maken heb je wel de nodige ervaring, dus moet wel goed komen!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De reden dat ik begonnen ben met kweken is voor mijn eigen gebruik zodat ik nooit weer langs de koffieshops hoef en evenmin afhankelijk ben van thuisdealers. De shops vind ik onevenredig duur en thuisdealers zijn me te eigenwijs. Alleen bij mijn vorige ronde heb ik de opbrengst niet vermeld maar ik rook er nog steeds van en dus vind ik het zeker een geslaagde ronde.

 

Wat ervaring betreft, die heb je niet nodig om tot een goed resultaat te komen, dat hebben meerdere beginnelingen waaronder ikzelf wel aangetoond. ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

In het verleden kocht ik buitenwiet van een maat voor een redelijke prijs, met hem heb ik nooit problemen gehad maar hij moest stoppen met kweken en toen ik het buiten probeerde werd ik bestolen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat nou als je het kraantje niet helemaal open draait, maar half ofzo, zou dat schelen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank voor de tip maar dat zal niet veel uitmaken. Het kraantje kan alleen maar open en dicht, want het systeem werkt met zwaartekracht en water wat nooit hoger komt dan een of twee cm. Autopots adviseren dat je je de potten zeiknat maakt en dan de stekken een week laat wortelen en verder met rust laat. Doordat ik langer moest wachten op een paar resterende spullen kon ik het systeem niet na een week al aansluiten en dat is waar de kink in de kabel kwam. Gister stonden de planten er alweer wat beter bij, dus ik heb goeie hoop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...