Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Krasi

Lilly, African Pineapple Queen In De Rebound

Recommended Posts

Dilago. thank you B)

 

Sensi, ja man!!!!...dank je Sensi, je weet het maar nooit. ;)

 

 

Hij is gearriveerd hoor, m`n Cleanlight :)

Ik heb uiteindelijk de pro versie genomen,

Bigger and Better......haha ietsje bigger maar ook better, minder belichtingstijd en effectiever.

 

Foto van de spulletjes uit de doos.

 

post-30844-0-38698100-1409928825_thumb.jpg

 

Tis dus een een uv-c lamp, daarom worden handschoenen en veiligheidsbril meegeleverd.

 

Door middel van uv-c stralen gaat het schimmels en bacteriën te lijf die ziekten kunnen veroorzaken.

Voor mij als bio kweker nog interessanter omdat ik nu geen gif of zwavel hoef te gebruiken.

Tevens laat het ook geen residu achter op het blad.

 

Het is bij zaailingen direct te gebruiken, bij stekken even wachten tot ze zijn aangeslagen.

De lamp zorgt ook net als een plasma lamp dat de planten sterker worden, de plant gaat zichzelf beschermen tegen uv-c door harder blad aan te maken.

Wat voor insectenvraat en plagen dus weer minder gevoelig wordt.

 

Het is naast m`n reguliere biobestrijding in te zetten, ook natuurlijke vijanden ondervinden geen hinder van de lamp.

Dagelijks of om de dag 2 a 3 seconden per gebied belichten is voldoende, buitenplanten dien je wat langer te belichten omdat deze door de zon al zijn uitgehard.

 

De vorige ronde sloot ik af met rot, ik laat tegenwoordig de hoofdtoppen erop zitten icm pletten en knakken heb ik evengoed dikke hoofdbudz maar ook die mooie mee opkomende takken met dikke budz.

Dus is deze lamp zeer welkom, we gaan hem iig uitproberen en dan volgt de uitspraak.

 

Ik heb natuurlijk wat gezocht op het net en het een en ander gelezen, de lamp lijkt mij iig een handig hulpmiddel tegen het vaak teleurstellende rot aan het einde van de ronde.

Nog wat leuke linkjes gevonden.

 

http://www.rollingst...t-met-meeldauw/

 

 

https://www.youtube....h?v=s45L5h4HCro

 

Ik zal de lamp nog eens in actie op de foto zetten.

Het belangrijkste is natuurlijk de bewezen effectiviteit, dat weten we aan het einde van de ronde.....................of eigenlijk meerdere ronden.

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes goos met uw afrikaanse schones :tu

Weer leuk speelgoed uitgekozen pik? Beetje duur vind ik ... maar jij kan het lije he? :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk, zeker dat het rot tegengaat, ben benieuwd ;)

 

maar het is dus wel de bedoeling dat je alles zelf beschijnt van dichtbij?

niet dat je het gewoon kan ophangen en voor een tijdje aanschakelt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

CW, thanks gabber, ow en rot kan je meer kosten dan de aanschafprijs van de lamp ;)

 

Sensi, ja toch, en schoon ook, idd zelf belichten, maar 2-3 seconden per gebied, is zo gebeurt in feite.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb 2 minuten geleden m'n moddervette cola's kunnen wegknippen, vol met rot......

nog nooit had sensi zo'n mooie knuppels gehad.... en ja hoor.......

 

ben benieuwd of het werkt :verryangry: :verryangry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Secret J, haha ja, op een gegeven moment valt het op hè :lol:

 

Sensi, dat had ik dus ook bij m`n Sugars, zo fucking zonde gewoon, deze lamp zou zomaar eens een goede vriend van een ganjafarmer kunnen worden. rasta-smiley.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rot begint bij mij altijd aan de stam in het midden van de top.

 

Hoe komt de lamp hierbij krasi, ik neem aan dat het licht direct op de toprot moet komen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je houdt de lamp dicht op de toppen, zo dringen de uv stralent de toppen in, tis niet allen oppervlakkige beschijning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

en zijn het al kleine krachtpatsers?

 

:popcorn:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ow en Running Water

 

Je had volgens mij al een vermoeden............. :whistle:

 

Ik heb er 1 besteld, tis nieuw en ik wil het hebbenhebbenhebben :lol:

Ik ben natuurlijk nieuwsgierig naar het product en met de vorige afgesloten ronde waar ik rot ervoer was ik makkelijk over te halen.

 

Ik hoop hem deze week binnen te krijgen. :tu

 

 

Hahaha ....

:D .... het leek mij de investering wel waard.

 

9v8ish.jpg

Edited by Running Water

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miami, klein ja, nog geen krachtpatsers, ik geef zo ff meer tekst en uitleg.

 

Running Water, dat moet nog blijken hè :lol:

 

Skunk, dank je, tja tis een aparte lamp, ik vind vooral de schone manier van schimmel bestrijden mooi, ik hoop de toprot te kunnen uitsluiten met deze lamp.

 

Oro, thanks, hoe staan ze erbij.............

 

Nou, ik had eergisteren ochtend even foto`s gemaakt, helemaal vergeten :P

Ze hebben net als de afgelopen keer opstart problemen, net als de vorige keer gebruik ik hergebruikte aarde.

Ik wil ze toch eens op verse aarde laten starten om te kijken of ze daar beter aanslaan.

Vaag is wel dat de reserve Candy Amnees die in de zelfde pot als 1 van de Lillys staat iig frisser oogt, nu kan je een Amnees (cross) in het achterste van een koei stoppen dan slaat deze nog aan :likken:

 

We laten ze rustig verder gaan, wellicht zal de CA 1 van de Lilly`s vervangen wanneer ik dit nodig acht, liever draai ik 5 Lilly`s.

 

1 schrale foto

 

post-30844-0-90364600-1410188449_thumb.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rot begint bij mij altijd aan de stam in het midden van de top.

 

Hoe komt de lamp hierbij krasi, ik neem aan dat het licht direct op de toprot moet komen?

 

Je houdt de lamp dicht op de toppen, zo dringen de uv stralen de toppen in, tis niet allen oppervlakkige beschijning.

 

Ik wil deze uitspraak nog even rectificeren, het betreft namelijk wel oppervlakkige bestraling, wanneer het de plant zou binnendringen zou het de plant namelijk beschadigen.

Botrytis zit in de lucht, het komt eerst terecht op de bloem, wanneer het de steel bereikt om te haarden is het al fase 2.

Dit is waarom dagelijks beschijnen belangrijk en het meest effectief is.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet niet of je van binnen of van buiten lucht in je tent binnen komt maar misschien een raar idee maar kun je de lamp niet voor de inlaat monteren of zo iets?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Johnny, na aanleiding van jouw vraag heb ik Cleanlight benaderd, omdat ik wist dat zij ook een uv-luchtreiniger hebben.

Ik vroeg hen of een luchtreiniger niet beter werkte in onze situatie ipv een belichtingslamp.

 

Dit was hun antwoord;

 

Goede vraag mbt de luchtreiniging. Wij bieden ook een 3 in 1 UV luchtreinger aan, deze wordt veel gebruikt in de tuinbouw ivm de ziektedruk laag houden in koelcellen. Maar deze unit heb ik natuurlijk ook al op cannabis beurzen gepresenteerd en daar slaat hij ook erg aan!

 

Voor gesloten kweekkamers is de CleanLight Air waarschijnlijk een nog betere optie dan een hand-lamp. Maar wat ik begreep is dat eigenlijk vaak de lucht van buitenaf wordt ververst, dit geeft de unit niet genoeg tijd om alles te desinfecteren. Belangrijk bij deze units is dat de lucht 3-4x per dag langs de lamp wordt gezogen, daarom is 1 unit ook maar geschikt voor 100m3. Deze reiniger laat je ook gewoon 24-7 draaien en moet je eigenlijk al een week voordat je begint met kweken in je kamer installeren en aanzetten.

 

Als de botrytis sporen landen op de plant en ontkiemen kan de luchtreiniger hier niks tegen doen, de hand-lamp wel.

 

Wij adviseren een combinatie, hang de luchtreiniger op (mits er niet de hele tijd nieuwe lucht in de kamer wordt gepompt) en behandel dagelijks met de hand-lamp.

 

Helder dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iets wat ik me afvraag is, straalt de zon ook uv-c licht uit? Als dat zo is en als het zou helpen tegen ziektes en of schimmels/toprot, dan zou er toch geen rot meer te bekennen zijn bij buitenplanten?

Het klinkt mij een beetje als een leuk verkooppraatje in de oren dat onmogelijk waar gemaakt kan worden.

Of is deze hoeveelheid uv-c veel hoger en werkt het daardoor beter/wel?

Ik ben in elk geval zeer benieuwd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

UV-C wordt normaal gesproken geabsorbeerd door de ozon laag. Ben een tijd terug in Australie geweest toen ze daar dat gat in de ozonlaag hadden. Dat was knap gevaarlijk om dan in de zon te zitten zonder bescherming. Hadden ze overals schermen hangen boven de zwembaden enzo. Bij ons komt de UV-C er volgens mij helemaal niet door.

 

Sowieso heb je toprot buiten toch vooral als het een tijdje slecht weer is? Als het regent en bewolkt is dan is er ook niet veel zon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

knockknock.........who`s there?

 

 

Tis alweer ff geleden, voordat het topic doodbloed, een kleine update.

Zoals ik eerder vermelde hadden de Afrikaanse net als de vorige keer een moeilijke start, ik denk dat je deze echt in verse aarde moet laten aanslaan.

Nu zijn er 3 aangeslagen, 1tje is onderweg en de ander stribbelt nog wat, maar deed het beter dan de Candy Amnees, die ik wel heb gestransplant tussentijds, dus wellicht wat wortelschade en daardoor stilstand.

Maar goed, er zijn nu dus wel 5 Lilly`s die ik natuurlijk prefereerde.

 

De Cleanlight gebruik ik nu om de dag, Lilly is een gevoelige dame en ik zag steeds wat krullend en omkerend blad.

2 seconde per gebied is echt voldoende met de pro versie, ook de afstand van 10cm vanaf de plant dien je te honoreren.

Wanneer de planten straks groter en dus sterker zijn ga ik dagelijks beschijnen.

 

Ik heb 1 foto geschoten.

post-30844-0-36836300-1410970257_thumb.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is nog best bewerkelijk met die Cleanlight zo. Wel te hopen dat het ook echt werkt dan.

 

Silicium zou ook moeten helpen tegen rot, maar ik had vorige keer silicium in de bak gedaan en toch gewoon rot. Had jij de vorige ronde ook silicium in de voeding?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wietefras, bewerkelijk valt eigenlijk best mee, 2 seconden per kant, als straks de planten groot zijn en vol kan ik alleen nog de toppen beschijnen, tussen de planten door gaan om te belichten is idd erg bewerkelijk.

Uiteindelijk zijn het de toppen die ik wil behandelen, meeldauw heb ik eigenlijk nooit, en Neem-Tonic geeft die sowieso geen kans.

Het rot wil ik uitsluiten, die bevindt zich in de toppen en dus straks alleen de toppen belichten lijkt me ook niet al te moeilijk.

 

Ik gebruik standaard silica en ik had ook rot, tijdens de groei ook als nevel, dat het tegen rot ook positief werkt wist ik btw niet.

 

Ik laat de Lilly`s iig nog een dag of 5 in de groei, hopend dat de middelste plant ook aanslaat, anders gaan we weer met 4 verder.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat is ook wel waar. Meer een onderdeel van de dagelijks routine dan :P

 

Ik gebruik standaard silica en ik had ook rot, tijdens de groei ook als nevel, dat het tegen rot ook positief werkt wist ik btw niet.
Nou ja, dat silicium dan blijkbaar dus niet (volledig) werkt als bescherming tegen toprot was mijn punt dan eigenlijk. Helaas.

 

In de tests van Yara zagen ze na gebruik van silicum (zowel als nevel en in voeding) bij de teelt van allerlei vuchtgewassen een verhoging van de productie. Dan niet zozeer doordat er meer fruit aan de planten hing, maar doordat er minder verrot was op moment van oogsten. Je zou hopen dat dat bij wiet ook helpt, maar blijkbaar dan niet. Of wellicht was het zonder silicium nog wel veel erger geweest :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Johnny, na aanleiding van jouw vraag heb ik Cleanlight benaderd, omdat ik wist dat zij ook een uv-luchtreiniger hebben.

Ik vroeg hen of een luchtreiniger niet beter werkte in onze situatie ipv een belichtingslamp.

 

Dit was hun antwoord;

 

Goede vraag mbt de luchtreiniging. Wij bieden ook een 3 in 1 UV luchtreinger aan, deze wordt veel gebruikt in de tuinbouw ivm de ziektedruk laag houden in koelcellen. Maar deze unit heb ik natuurlijk ook al op cannabis beurzen gepresenteerd en daar slaat hij ook erg aan!

 

Voor gesloten kweekkamers is de CleanLight Air waarschijnlijk een nog betere optie dan een hand-lamp. Maar wat ik begreep is dat eigenlijk vaak de lucht van buitenaf wordt ververst, dit geeft de unit niet genoeg tijd om alles te desinfecteren. Belangrijk bij deze units is dat de lucht 3-4x per dag langs de lamp wordt gezogen, daarom is 1 unit ook maar geschikt voor 100m3. Deze reiniger laat je ook gewoon 24-7 draaien en moet je eigenlijk al een week voordat je begint met kweken in je kamer installeren en aanzetten.

 

Als de botrytis sporen landen op de plant en ontkiemen kan de luchtreiniger hier niks tegen doen, de hand-lamp wel.

 

Wij adviseren een combinatie, hang de luchtreiniger op (mits er niet de hele tijd nieuwe lucht in de kamer wordt gepompt) en behandel dagelijks met de hand-lamp.

 

Helder dus.

Dit helemaal gemist Krasi! Interessante info.

 

De lucht reiniger heeft weinig zit dus als je niet gesloten kweekt, ook wel logisch als je kijkt hoe vaak de lucht wordt ververst.

 

Kijk dat het werkt dat is een unaniem want deze worden ook wel gebruikt bij algen in vijvers en zo maar ik vraag me af of een goede ontvochtiger in samen werking met een controller waar mee je zonsopgang kunt regelen niet net zo effectief is.

 

Ben benieuwd naar jou bevindingen!

 

Plantjes zien er wel leuk uit, nou zal het snel gaan. Hopen dat de achterblijvers een beetje bijtrekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wietefras, idd routine, ik ben nu binnen 30 seconden klaar, later zal dit hooguit 2 minuten zijn.

Yara is toch een gerespecteerd plantenvoedingsproducent, ik denk net als jij dat dit in fruitteelt anders werkt dan bloemen/wietteelt.

 

Johnny, thanks, ik hoop ook dat de middelste mee kan doen, ik kan echter niet te lang wachten, anders heb ik weer monsters in de tent.

Tis een echte delicatesse deze Lilly, maar wel wat onstabiel, de stress die de trage start heeft opgeleverd kan zich zomaar negatief uiten..... -_-

 

Wat betreft de Cleanlight, ik ben ook overtuigd dat het werkt, zeker meeldauw is geen partij voor de lamp, schone behandeling ervan is het mooiste wat de lamp te bieden heeft.

 

Ik wil er botrytis mee voorkomen, dus dagelijks de toppen belichten is een pré.

 

Luchtreiniging icm Cleanlight aircleaner in een gesloten systeem gaat zeker werken, het wordt reeds toegepast in de tuinbouw.

Of het beter werkt als de combo pre-heat/slow cool en sunset/sundown icm ontvochtigen weet ik niet, maar als trio, dus ook de aircleaner naast de controller is wellicht weer effectiever.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...