Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Krasi

Summertime banger!

Recommended Posts

hou er wel rekening mee dat phresh anders rekent als carbon active future .

phresh gaat er neemt alvast je verlies van filter en slangen mee.

en carbon rekent volgens mij met de werkelijk M3 die je er door gaat zuigen.(can rekent bv ook met werkelijke m3 )

volgens mij ontlopen ze mekaar niet zoveel (1500 carbon en 2500 phresh qwa capaciteit)

 

 

Wat je nu zegt klopt niet. :lol:

Zowel Can en alle andere fabrikanten in de growshop branche rekenen op dezelfde manier.

Alleen Phresh laat zien hoe die berekening gedaan wordt. :lol:

 

 

edit:

Ook Can laat dit gewoon zien op de site CAN site.

maar hoe zit dat dan, welke filter van presh mot je nou nemen?

 

voorbeeld ik heb een metalen 1000m3 box, 250mm flens er op, als ik een 1000m3 presh neem mot ik van 160mm flens op de filter naar 250mm op me box. denk dat dat wel wat geluid gaat produceren, of niet?

 

@krasi sorry voor de threadhijack :lol: plantjes gaan super bij je (verwachtte ook niks anders :wub:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeice, ik heb geen problemen met temperatuur, al moet ik toch wel voluit afzuigen om net onder de 30C te blijven met airco inbegrepen, ik denk dat een Phresh 3100m3 een betere keuze was geweest met een 315 slang maar heb net een 2500m3 uit de Rijp weggeplukt, next round dan maar, ik denk dat ik dan toch iets meer aan m`n afzuiger heb en maybe zelfs niet voluit hoef af te zuigen :wub:

 

Boefje, vindt ik ook, bij m`n vorige draai in de Intense240 had ik 2x1500mr Presh als filter, deze hadden een 200mm flensmaat, ik heb toen veroopstukken gemonteerd maar dat geeft toch weer tegendruk, ik denk toch dat het het beste is om naar de effectieve afzuig capaciteit van een filter te kijken en daar je keuze op te baseren B)

 

070wiet, thanks, dat heeft te maken met veel aspecten, lichthoeveelheid, warmte, potgrootte en plantgrootte :lol:

 

MRT, thanks man, de s5 is gróót, ik ben al lekker aan het knakken en tot dusver gaat het goed, de c99 is ook een beauty, ik wil haar eigenlijk niet knakken en zo min mogelijk buigen of binden omdat ze bij een ander mannelijke bloemen aanmaakte door misschien stress ervan, ze gaan iig lekker rap nu en zullen wel net zo groot of zelfs groter als de s5 worden, ik denk dat ik volgende week al met de lampen omhoog kan :lol:

 

Donbone, interssante vraag, ik denk wel dat dat herrie geeft idd, en thanks voor je compliment :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
hou er wel rekening mee dat phresh anders rekent als carbon active future .

phresh gaat er neemt alvast je verlies van filter en slangen mee.

en carbon rekent volgens mij met de werkelijk M3 die je er door gaat zuigen.(can rekent bv ook met werkelijke m3 )

volgens mij ontlopen ze mekaar niet zoveel (1500 carbon en 2500 phresh qwa capaciteit)

 

 

Wat je nu zegt klopt niet. :lol:

Zowel Can en alle andere fabrikanten in de growshop branche rekenen op dezelfde manier.

Alleen Phresh laat zien hoe die berekening gedaan wordt. :lol:

 

 

edit:

Ook Can laat dit gewoon zien op de site CAN site.

maar hoe zit dat dan, welke filter van presh mot je nou nemen?

 

voorbeeld ik heb een metalen 1000m3 box, 250mm flens er op, als ik een 1000m3 presh neem mot ik van 160mm flens op de filter naar 250mm op me box. denk dat dat wel wat geluid gaat produceren, of niet?

 

@krasi sorry voor de threadhijack :lol: plantjes gaan super bij je (verwachtte ook niks anders :wub:)

 

Toen ik Phresh voor Europa aan het ontwikkelen was hebben we alle filters doorgerekend.(ook die van de concurent)

Toen kwamen we er idd achter dat de maten die gegeven worden advies was voor de afzuiger en niet de echte maat.

Om Phresh niet uit de markt te prijzen hebben we hetzelfde gedaan.

Wel hebben we het echte rendement op de dozen en de website gezet.

Ik kan je vertellen dat de filters echt goed genoeg zijn waar ze voor worden geadviseerd.

Heel veel systemen hebben drukval en als je daar van uitgaat klopt de berekening.

Ik ken niemand die de filter op de afzuiger aansluit en geen slang gebruikt van de afzuiger naar buiten of tussen de filter en de afzuiger.

Vaak zie je dan ook nog bochten en andere redenen die drukval geven.

Een grotere filter gaat je problemen echt niet oplossen als de rest van het systeem gewoon niet de juiste druk/pressure geeft.

De berekeningen kloppen daar sta ik achter.

Bij de Presh filter gebruiken we RC48 carbon die er voor zorgt dat de filter een hele mooie flow heeft.

Dat is zeker iets waar de concurenten nog verbeteringen kunnen maken.

Its all about the carbon!!!!RC4/8 link Phresh UK site

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Krasi

 

Stil + goede temperatuur = :lol:

 

Al heb je natuurlijk behoorlijk wat licht hangen, zeker als je ook nog wil boosten.

 

Ik vraag me af wat er gebeurd als je nog harder af gaat zuigen, airco gaat minder koelen? storm?

Share this post


Link to post
Share on other sites

doc , begrijp me goed ik denk dat phresh filters een van de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft .

ik vind alleen dat het handig zou zijn als fabrikanten er ook bij zouden vermelden wat de ideale echte aantal M3 is om erdoor heen te trekken.

ik werk bv vaak met overcappaciteit afzuiger gedimd met variac , en ga dan nooit verder dan 110 volt zodat de afzuiger nooit vol aan staat.

de ene kweker gebruikt veel bochten (en soms te kleine slangen) sommige gebruiken gladde buizen, dus voor iedere situatie de zelfde rekensom gebruiken lijkt mij verre van ideaal .

ik gebruik als richtlijn de slangmaat van de uitgaande lucht vanaf afzuiger , bv bij een 250mm slang zoals bij krasi zal het bij normaal lawaai luchtsnelheid waarschijnlijk niet ver boven de 1200 m3 zitten ( omdat bij luchtsnelheden boven 7m/s je herrie krijgt)

misch zie ik wat over het hoofd of maak ik denk fouten ( ik sta open voor input)

 

wel nog een vraag bij site phresh staat hier :http://www.phreshfilters.eu/which-filter/the-basics onder noise dat ze adviseren tot luchtsnelheden van 7 m/s te blijven.

maar bij bv de 2500 phresh staat 1800 m3 effective through put , dat klopt dan toch niet helemaal met het luchtsnelheids advies aangezien je onder de 1200 m3 moet blijven als je aan de stel regel 7 m/s wil blijven.

misch kan je daar iet helderheid in kan verschaffen.

 

 

bvd

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Noise

Fans make noise. But most noise is created by the air that moves. A high air speed will create more air noise. We recommend to use air speeds up to 7 m/s. If you use a wider ducting the air speed will reduce and so will the noise.

 

Choosing a filter that is a bit bigger than you originally planned with the right size ducting can reduce the noise of your system considerably.

 

Tja je kunt het zelf makkelijk narekenen hoor. De filters zijn NIET berekend op 7m/s, dat is je eigen keuze. Heb het hier even alvast voor je gedaan:

 

 

diameter 125 mm

m3/h 310

speed m/s 7,016964602

 

 

diameter 160 mm

m3/h 510

speed m/s 7,04592196

 

 

diameter 200 mm

m3/h 800

speed m/s 7,073553026

 

 

diameter 250 mm

m3/h 1250

speed m/s 7,073553026

 

 

diameter 315 mm

m3/h 1990

speed m/s 7,09315723

 

 

Wil je het stil hebben dan moet je niet boven deze waarden gaan. De meesten doen dat ook niet want als het goed is werk je onder normaal bedrijf niet op 100%. Wat een filter aankan en wat voor geluid hij maakt zijn twee verschillende dingen. In een spuitcabine heb je geen last van 10 m/s door je filter, in een woonhuis wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik was net bij A&T en toen hadden we het even over de in/uitoer icm luchtverdeelslangen.

 

Jij hebt 160mm luchtverdeelslangen, daar staat 120 m3 per meter per uur voor. Ik neem aan dat je 5 meter in totaal hebt. Betekent dat jou actieve aanvoer(1500m3) niet meer dan 5x120 = 600m3 per uur naar binnen krijgt.

 

Aan die 3100 preshfilter heb je dus niets als je het zo laat.

 

Als je de 254mm lvs gebruikt, kan je max 1000 m3 invoeren per uur. Zou dus beter zijn als je zoals je zei "je afzuig maximaal wil benutten"

 

Maar met die split unit ligt het allemaal net ff anders, ik denk dat je setup zo prima is. Ik ga zelf voor de 254mm, dus ik laat je nog weten hoe hard de lucht eruit komt. Zijn ze in principe op gemaakt natuurlijk al, door niet rondom gaatjes te hebben. Bij mij zal hij iets meer af en dus ook aanzuig capiciteit nodig hebben omdat ik geen airco unit in de tent heb.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als dat je enige luchttoevoer is dan heb je daar inderdaad niet voldoende aan (aan luchttoevoer bedoel ik dan he!). Als je dat in een gewoon hok combineert met een passieve aanvoer en je stelt het minimum voor afzuiging in op je luchtverdeelslang heb je daar geen problemen mee, dan heb je nooit overdruk en altijd optimale ventilatie van je dames. Wat extra gaten in je slang maken kan ook helpen, maar dan moet je hem niet te lang maken. Daar kan adje je alles over vertellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@whazzup dan kom ik toch weer bij mijn originele vraag, hoe kan het dan dat een box van 1000m3 een flens van 250 bezit (wat genoeg moet zijn volgens jouw uitleg), en dat de presh filter voor die 1000m3 box een flens van 160mm gebruikt (zie table hieronder)? Kan ik dan gewoon een verloop nemen 250mm - 160mm en die er tussen knallen, en is dit dan zonder gevaar op geluid doordat ie eerst door een kleinere maat flens heen gaat?

filter_table.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ whazzup, hoe bedoel je een "gewoon hok"

ik weet niet beter dan dat je altijd(hok en tent) met een actieve aanvoer moet werken i.c.m. lvs.

als het allebei kan, wat is dan het voordeel van een actieve aanvoer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

wazzap er staat bv 1800 m3 effective through put ,dit is het maximum aantal m3 wat nog goed gefilterd word neem ik aan?

heb je toevallig ook een lijstje van de verschillende phresh filters met met het max echte m3 wat er door kan en het min ?en de meest ideale aantal m3?

 

bij carbin op site staat bij bv de 1500z :Leistungsbereich 375m3/h - 1500m3/h en Optimale Filterleistung bei 1200m3/h.

 

en bij bv een can-original dacht ik min 700m3 en max 1400m3 , en ideaal 1000m3 .

 

bvd

Share this post


Link to post
Share on other sites
@whazzup dan kom ik toch weer bij mijn originele vraag, hoe kan het dan dat een box van 1000m3 een flens van 250 bezit (wat genoeg moet zijn volgens jouw uitleg), en dat de presh filter voor die 1000m3 box een flens van 160mm gebruikt (zie table hieronder)? Kan ik dan gewoon een verloop nemen 250mm - 160mm en die er tussen knallen, en is dit dan zonder gevaar op geluid doordat ie eerst door een kleinere maat flens heen gaat?
filter_table.jpg

Even mijn boerenlogica.

Als je van een kleine flens naar een grote gaat lijkt me dat veel minder geluid geven als een grote diameter naar een kleine diameter gaan.j0eibq.gif

Correct me if i am wrong. :lol:

 

edit:

Het antwoord stond al in de post van Whazzup. :lol:

Noise

Fans make noise. But most noise is created by the air that moves. A high air speed will create more air noise. We recommend to use air speeds up to 7 m/s. If you use a wider ducting the air speed will reduce and so will the noise.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

doc , is er geen lijstje voor phresh filters met minimale en maximale aantal m3 en de meeste ideale ???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik dat doe dan probeer ik mijn filters meer te laten zijn als ze zijn.

De data die we geven is goed en niet overdreven.

Ik schat dat je altijd wel met een marge van 10% kan rekenen.

Dus 10% minder of meer.

Ik weet dat er fabrikanten zijn die over een 500m3 filter zeggen dat hij van 350m3 tot 700m3 gaat maar zo zit ik niet in elkaar.

Filters zijn voor veiligheid en ik ben daar heel voorzichtig mee.

Ik wil mijn eigen vrienden een Phresh meegeven met het gevoel dat ik ze een serieus goede filter mee geef. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik moest weer even een paar bladzijdes terug maar dan heb je wel weer wat he? :lol:

Plantjes zijn er voor mij gezond uit krasi :wub:

Ik lees elke keer maar mee op de achtergrond want dan ken ik er nog wat van opsteken....... NOT :lol:

Too much info 4 me dude B)

Maar ik weet wel bij wie ik moet zijn als ik wat wil weten over bepaalde dingen.....

Kom op met die toppen kerel!! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

doc , het lijkt mij juist hele belangrijke relevante info,

de meeste kwekers gebruiken thermostaat gestuurde dimmers , dus licht uit 20 a30 % van de afzuig capaciteit en bij licht aan op bv 70 a80 %.

volgens mij geldt voor elke filter dat als de lucht te snel of te langzaam gaat hij niet goed filterd.

ik denk dat het gebied dat de filter goed filtert een stuk groter is dan 10% meer of minder.

 

 

ik blijf het ook vreemd vinden dat er op site geadviseerd word onder de 7m/s te blijven , en dat de 2500m3 filter dan staat 1800 m3

omdat er zeer weinig kwekers zijn wie 1800m3 door een 250mm slang jagen (vanwege geluid )

dan krijg ik als antwoord in spuiterij maakt het geluid niet uit, mijn conclusie is dan dat de kwekers beter kunnen kiezen voor de phersh 1500 m3 (effective throughput 1300m3) zou dan ook voldoende zijn ??

 

ik vind de info wie jullie geven maar verrwarrend .

 

nogmaals ik probeer phresh niet aftekraken , ik denk zelfs dat phresh filters de beste koop zijn op dit moment.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Good evening all, ik heb even bijgelezen in m`n eigen topic, Knakenpoetser, Dobone, Whazzup en Doc, geweldige info waar we allemaal wat aan hebben, ik ben een en al oor....oog eigenlijk :lol:

 

Jeice, harder afzuigen gaat niet, ik zit al voluit met deze warmte, ik heb 2x160mm lvs hangen aan beide zijden 1, ik heb ze afgeknipt op 2.40m dus aan beide zijden net zo lang als de tent, en nog een pasieve inlaat van 250mm, ik wil echter 2x250mm lvs`en erin hangen. :lol:

 

Juicyweedy, i hope so dude :wub:

 

CW, Het gaat erg snel in m`n topic, ik moet zelfs bijlezen, maar er staat een hoop goede info, de planten gaan idd lekker, en als je wat wilt weten weet je me te vinden, als ik een antwoord heb geef ik je die natuurlijk :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

tis nu al een super draadje en dan moeten er nog toppen komen :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks DonBone, volgens mij, en ik zal dit vanavond even fotograferen in de update, is voor de s5 vandaag de 1e dag zichtbare bloei aangebroken, na 5 dagen dus, ik wist dat ze snel zouden gaan bloeien omdat ze minimaal 5 weken voorgroei hebben gehad en dus al volwassen zijn, maar 5 dagen is verrassend snel, maar welkom, omdat de s5 zo`n 2 weken langer moet dan de c99 en die hopelijk nog een weekje wacht met de zichtbare bloei, dan kunnen ze ongeveer gelijk om :lol:

 

De s5 is ongeveer 65/70 cm hoog en de c99 ongeveer 50/55cm, de inhaal slag is begonnen, gisteren de lampen 5cm hoger gehangen, en toen ik vanochtend naar de tensio`s keek hadden de c99 60 en 70Mbar staan, en de s5 rond de 200Mbar, die krijgen dus vanavond weer te drinken :lol:

 

1 van m`n ir kappen had een scheur in de fitting, en de lamp hing redelijk los erin, hij was er 2 keer uitgevallen en ik kreeg gisteren m`n nieuwe kap binnen van PUK, dus ik wou die vanochtend vervangen, toen ik hem vast greep viel de ir bulb er weer uit en deze keer viel ie stuk, dus ik vanochtend als een speer naar PUK rijden om een nieuwe te halen, gelukkig op voorraad, wat testers meegekregen, wat is die zaak in een half jaar vooruit gegaan zeg, allemaal nieuwe topspullen, zoals we hier op WF graag zien, ik neem m`n petje af voor die gasten en hun ijverigheid :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke vervuiling :lol: , imo is het allemaal info, en discussies vormen het forum, dus be my guest en vervuil die handel :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

die s5 zal nog wel een weekje langzaam aan wat hoogte pakken, dat ze met lange voorgroei sneller in bloei gaan heb ik hiero ook, ww's schoten een goeie 25% nog verder en thats it...

 

Nieuwe ronde hier wordt weer een week of 6 voorgroei :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je goede stekken hebt hoef je de s5 niet zo lang voor ye groeien.. 2 weken max.. Alles er boven geeft weinig meerwaarde...

 

Still going strong!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...