Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Welke aanname zie je mij doen over wie???

 

Als ik zeg dat IK geen ongeschoold werk in de tuinbouw doe, betekend dat niet automatisch dat ik zeg dat anderen dat wel doen... Als dat zo over kwam, was dat niet de bedoeling.

Dat was toch wel moeilijk anders te interpreteren,dan een sneer aan het adres van.... ;)

Quote-je uit de huisregels :

Respect en fatsoen onderling is erg belangrijk. Lijkt een open deur, maar realiseer je dat geschreven teksten soms harder aankomen en soms anders opgevat worden dan de bedoeling was!

Laten we het bij discussieren bij de materie houden svp en het niet persoonlijk maken,anders haal ik deze tevoorschijn :D !

En dat geldt wel degelijk voor allen. :D

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil niemand kleineren of afkraken, geef alleen wel eens ongezouten mijn mening.

 

Op ons bedrijf heeft een ledproef gehangen van 'P' uit eindhoven.

Dat ik er dus over mee kan praten lijkt me duidelijk.

Maak alleen niet de fout die al velen hebben gemaakt.

In het begin van de led hype werd er voor het gemak van uitgegaan dat een plant alleen blauw en rood nodig was.

Men keek toen hoeveel er in een hps zat en gebruikte deze hoeveelheden met led.

2 of 3 umoll blauw en 50 umoll rood meer zou er niet nodig zijn.

Als je zo rekend kom je op 90% energie besparing, lang leve de led.

We zijn er nu wel achter dat dit niet werkt.

Door er steeds meer kleuren aan toe te voegen wordt het al beter.

Maar om het hele spectrum na te bootsen heb je bijna net zoveel stroom nodig.

Niet alle kleuren zijn zo efficient te maken als rood.

Ook produceren ze geen stralingswarmte, dit kan een voordeel zijn als ze gecombineerd worden met hps.

Zonder hps zul je stralingswarmte van boven moeten opwekken, kost weer energie.

 

Blijft over dat ze nog veel te duur zijn per umoll.

Ik zie het voorlopig alleen in combinatie met hps, meer licht minder warmte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor de warmte had ik het volgende "wilde" idee:

 

De LEDs koelen met een actief waterkoelingssysteem, de radiator hiervan op plant hoogte hangen zodat het gemis van de IR stralingswarmte deels gecompenseerd kan worden met een micro-verwarming.

Ik heb al een paar leuke projecten gevonden van mensen die op deze manier het water van hun aquarium verwarmden zodat het verwarmingselement uit de bak kon.

Op deze manier haal je ook nog meer rendement uit de LEDs, de warmte wordt tenslotte hergebruikt ter bevordering van het klimaat in de kast.

Brengt natuurlijk ook weer de nodige nadelen met zich mee: Water en elektriciteit mixen niet!

 

Heb ook wel kas opstellingen gezien waar de warmte van Son-t lampen werd gebruikt om het groeimedium op temperatuur te brengen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij de ledbak die ik heb, wordt de warmte aan de zijkant, schuin naar onder weggeblazen. Door de wanden van mijn kast wordt die lucht weer teruggekaatst op de plant.

 

Als ik verkopertje was geweest, had ik wel een nepverslagje neergezet met een kilo wiet erbij, en mijn rekeningnummer eronder. :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

Ik lees al ff mee in dit topic....

nameinanka:

Heb ook wel kas opstellingen gezien waar de warmte van Son-t lampen werd gebruikt om het groeimedium op temperatuur te brengen.

 

Moet je me toch eens uitleggen...

Kan er wel iets bij voorstellen, maar dat zijn belachelijke ideeen,

Dus ik snap 'm niet.

 

Mvg

Wubbo Ockels

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom is het gelijk belachelijk als jij het niet begrijpt?

 

Je kunt ook verwarmingsmatten gebruiken, maar waarom zou je niet duurzaam van de warmte energie die anders in de lucht verdwijnt gebruik willen maken? In koudere gebieden absoluut wel interessant.

 

Maar je kunt de warmte voor van alles gebruiken, je voedingswater op juiste temperatuur brengen, verwarming voor een prop sectie etc, garnalen kweek (zie westland/maasvlakte) etc.

 

Maar het gaat hier om LED.

 

Lagere temperatuur = langere levensduur en hogere efficiëntie van LEDS.

Leds hebben het "probleem" dat ze minder warmte afstralen (al valt dit in praktijk best mee, zit niet heel ver van een CFL qua warmte).

Dus waarom niet de "overtollige" warmte van het paneel naar beneden afvoeren waar je warmte tekort komt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Waarom is het gelijk belachelijk als jij het niet begrijpt?

 

 

Jij bent wel snel op je tenen getrapt he!!

LEES eens!!

Ik zeg dat IK belachelijke ideeen erbij krijg.. En ik wil JUIST WETEN hoe het dan werkt!!

Ik snap het dus niet.

Ik zeg NIET dat het een belachelijk idee is!!!

 

 

Ik snap dat ik verwarmingsmatten kan gebruiken. Maar dat heeft niks met mijn vraag te maken.

Net als de info over voedingswater temp.

 

Hoe krijg ik die warmte van mijn hps of LEDs naar mijn medium wanneer ik alles "dicht" heb staan???

En het zijn vooral de nachttemperaturen toch?

 

 

Mvg.

Wubbo Ockels

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat valt mee hoor :wOOt

 

"Kan er wel iets bij voorstellen, maar dat zijn belachelijke ideeen"

Daar haal ik uit dat je het een belachelijk idee vindt, maar ik begrijp nu dat je het anders bedoelt.

 

Als zij-projectje ben ik ook met aquaponics bezig, hier zou een watergekoeld systeem ook mooi van pas kunnen komen.

In een aquaponics opstelling maak je gebruik van vissen die zorgen voor de voeding van je planten. Via een bio filter wordt het ammonia omgezet in nitriet -> nitraat.

De planten filteren het nitraat, het fosfor en wat andere stoffen uit het water (dit zou anders met een filter moeten gebeuren) en halen hier hun voeding uit.

 

Ofterwijl je krijgt een mooie kringloop.

Als je nou ook nog eens de warmte van de lampen voor het verwarmen van je water kunt gebruiken, hoef je hier ook geen energie toe te voegen.

 

Ofterwijl een bak vol (eetbare) tilapia's, die een bak vol (eetbare) planten van voedsel voorzien. De enige zaken die toegevoegde energie vragen zijn de waterpomp (kleintje) en de verlichting. Gratis plantenvoeding en uiteindelijk eet je de bron van je plantenvoeding ook nog op!

 

Dit draait nu in microschaal op mijn balkon, een 60L aquarium met wat goudvissen (gratis en hebben geen verwarming nodig) erin voedt een bak van 70x30cm die vol met sla, kruiden en een tomaat staat die allemaal beter groeien dan hun broertjes en zusjes op aarde. Enige wat ik hoef te doen is te zorgen dat er via een hele kleine (zuinige) pomp wat water naar de plantenbak gaat, via een sifon pompt deze bak zichzelf weer leeg (als bij hydroponics). pompje van 12W staat een paar minuten per uur aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat bedoel je met "dicht heb staan"? Je kast?

Warmte stijgt op, onderin je kast is het daarom een stuk koeler dan bovenin, als je een deel van deze warmte naar onder kunt transporteren, kan je de problemen die er nu soms zijn met LED verlichting/klimaat verhelpen.

 

In principe kan je hetzelfde principe gebruiken als in PC's wordt gebruikt. Een klein koelwaterreservoir met een pompje, een kleine radiator en over je lampen/koelblok een dun raster van koperleidinkjes waar het koelwater doorheen kan stromen. De radiator zorgt voor warmte afgifte in de kweekkast ipv dat de warmte van de LEDs opstijgt en "verdwijnt"

 

 

Kringloop:

 

Koelblok/lamp ---> radiator ---> reservoir met klein waterpompje --> terug naar je koelblok/lamp.

 

 

Then again, het is maar een wild idee. Maar het zou wel een paar mooie voordelen met zich mee brengen, voornamelijk het feit dat ik de LEDs feller kan laten branden als deze beter gekoeld zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met dicht heb staan bedoel ik een SCROG of SOG.

 

Je gaf in eerste instantie het voorbeeld met een hps lamp.

Kappen moeten ook in hoogte verstelbaar zijn.

Maakt het wel veel lastiger niet?

 

Mvg.

Wubbo Ockels.

 

 

ps.

Maar genoeg oftopic gelul. Terug naar led.

Je mag me altijd een antwoord pm-en.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat hier binnenkort een mod gaat ingrijpen. :wOOt

 

Er zijn best wel leveranciers die een onafhankelijke LED test willen doen.

 

Kweekotheek bijvoorbeeld. Ik begin binnenkort met de test van een Spectrabox 2 250 watt.

 

Ik denk dat op dit moment planten wel vergelijkbaar of iets beter groeien onder LED ten opzichte van HPI/HPS, maar pas later op gang komen in de bloei. HPS geeft toch een betere bloei (grote impact is de stralingswarmte IMHO)

 

Doc je zou eens een test met de LFG Spectrabox 2 250watt tegen Gavita 250 watt IR moeten doen. 2 Vergelijkbare tentjes naast elkaar. Een ding is vrij zeker, de planten onder de Gavita zal zowiezo eerder afgebloeid zijn. Teste is het beste :D

 

Groet,

 

Donnie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lastiger is een uitdaging, geen obstakel! Een wiel exact rond maken kost ook wat meer moeite, maar uiteindelijk loont het wel.

In principe zijn de slangen voor de koelvloeistof flexibel genoeg.

Hoe/waar een radiator zal moeten komen te hangen in een dichte begroeiing zal uitgevogeld moeten worden, luchtinlaat door de radiator knallen? Meerdere kleinere radiatoren rondom de scrog/sog? Was een idee dat vannacht opeens bij me opkwam.

Koudere nachten kan je mogelijk wel tegengaan door goede isolatie / dag-nacht ritme omgooien ('s nachts de lampen aan).

 

Terug naar LED (en andere verlichting)

 

Interessant (maar op het gebied van LED enigszins veroudert) document over golflengtes en plant reacties met SSL van de universiteit van Helsinki.

 

 

http://lib.tkk.fi/Diss/2008/isbn9789512295...89512295029.pdf

 

Als er meer interesse voor dergelijke documentatie is, heb ik nog een heel scala aan links en documenten, kan wel wat uploaden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

had hier net bezoek over de vloer... ze hebben een spectrabox gekocht iemand hier ervaring mee? :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Donnie 2 posts boven je wel, linkje naar een verslag van hem staat in zijn handtekening... :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Systemen die de led's koelen met water zijn er al lang, die hoef je niet meer uit te vinden.

Lemnis heeft zo'n systeem.

Warmte van hps wordt ook al gebruikt om de kassen op te warmen.

Met een vertifan wordt de warmte van boven in de kas door slurven naar onder geblazen.

 

Er is al veel uitgevonden zie je.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb 20x xm cree leds. 1w 160lm. 5500k

Hoeveel micromol geeft deze led 1w

Greets bots

 

Ik heb 20x xm cree leds. 1w 160lm. 5500k

Hoeveel micromol geeft deze led 1w

Greets bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

We zien weer wat led golven momenteel.

Het is een terugkomend verhaal dat weer door nieuwe mensen tot een hype worden gemaakt.

Ik ben benieuwd wat we nu weer gaan zien voor nieuwe technologie.

Uv leds,3watt leds,full spectrum leds,IR leds,ver rood etc,etc,etc........ :wOOt

Het topic is al oud maar de hype wordt levend gehouden.

 

Een led is geen lamp voor een beginnende kweker!!!

Edited by whazzup
verplaatst ivm topic bump

Share this post


Link to post
Share on other sites
Systemen die de led's koelen met water zijn er al lang, die hoef je niet meer uit te vinden.

Lemnis heeft zo'n systeem.

Warmte van hps wordt ook al gebruikt om de kassen op te warmen.

Met een vertifan wordt de warmte van boven in de kas door slurven naar onder geblazen.

 

Er is al veel uitgevonden zie je.

 

Ik hoef ook niks uit te vinden, ik wil gewoon zelf een tof paneel bouwen waarmee ik met o.a. het spectrum kan experimenteren, ik ben ook gewoon bereid alle kennis en bevindingen te delen. Dat lijkt me zelfs het beste, ik heb hier al een boel goede ideeën en inspirerende kweekverslagen gelezen en er zitten mensen met een hoop kennis.

Tuurlijk kan ik een kant en klaar systeem kopen, maar dan heb ik weinig/geen invloed op dit systeem.

Als ik het zelf bouw kan ik exact bepalen wat ik wil.

De spectrabox en andere LED growlights werken op LEDS van verschillende bins. Een LED bin geeft de kwaliteit van de LEDS aan. De top bins zijn duurder, maar kunnen tot 50% efficienter zijn dan een andere bin van hetzelfde type LED. Ik ben zelf op zoek naar maximale efficiëntie, vandaar dat ik alleen de beste bins wil om het beste resultaat te behalen.

Verder wil ik experimenten met PWM om de LED in pulses te laten branden, de fotoreceptoren van de plant hebben geen baat bij een constante stroom licht aangezien er maar één fotoreactie tegelijk mogelijk is in een cel. Het voordeel is dat de lamp minder hoeft te branden, waardoor de koeling beter waardoor je de lamp op een hogere stroom kunt laten werken (soort overclocken/tunen). Let wel, we hebben het wel over frequenties waarop de lamp voor ons oog gewoon nog constant zal branden. Het is ook andersom toe te passen. Lamp op hetzelfde ampère zal een stukje zuiniger worden.

Het feit dat iets al is uitgevonden, hoeft niet te zeggen dat je zelf geen ideeën hoeft te hebben, op het moment dat ik iets wil uitwerken ga ik wel op zoek naar bestaande oplossingen en kijk ik of die toe te passen zijn. Heb gelukkig beschikking tot een boel mooi gereedschap, dus dat komt wel goed.

Ik ga het idee van de vertifan eens bekijken! Dank je voor de tip.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Er zijn best wel leveranciers die een onafhankelijke LED test willen doen.

 

Kweekotheek bijvoorbeeld. Ik begin binnenkort met de test van een Spectrabox 2 250 watt.

Kweekotheek mag zich net als alle andere leveranciers bij ons melden als ze een test willen laten doen op het forum. Ik neem aan dat die vorige ook door kweekotheek ter beschikking was gesteld? Dat zal wel want ze hebben het topic zonder onze toestemming op de site overgenomen. Daarom is het topic nu onzichtbaar gemaakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het pulseren van de led is ook al onderzocht.

Uit de resultaten blijkt dat het weinig brengt.

Je gebruikt inderdaad minder stroom omdat de led's minder branden.

Echter de groei neemt ook af.

Voltijds laten branden geeft het beste resultaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is je bron No-Know?

 

Verschillende onderzoeken van universiteiten zeggen namelijk wat anders.

Bovendien wil ik ze niet zuiniger laten branden, maar juist harder zoals je kunt lezen.

 

Universiteit van Japan:

Abstract;Sweetpotato plants were grown for 15d under stepwise photosynthetic photon flux (PPF) and two levels of constant PPF conditions. In stepwise PPF condition, the PPFs were set at 100, 200 and 300.MU.mol m-2 s-1 0-4, 5-9 and 10-14d after planting, respectively. PPFs of 200 and 300.MU.mol m-2 s-1 were chosen as the constant PPF conditions. Under same integrated PPF (PPF*photoperiod*experimental period), dry weight per plant 14d after planting was 1.1 times higher in stepwise PPF condition than in constant PPF condition. The increase in dry weight per electric energy consumption of lamps was 1.1 times higher in stepwise PPF condition than in constant PPF conditions. Therefore, stepwise PPF control is a useful method for reducing electric energy consumption and increasing electric energy utilization efficiency (chemical energy contained in plants/electric energy consumption of the system) of the closed-type transplant production system. (author abst.)

 

University of wisconsin:

"The effect of pulsed irradiation on photosynthesis was

then measured. When all of the light to make the equivalent of 5 0 pmol photons m p 2 s-' was provided during

1.5 p s pulses of 5000 pmol photons m P 2 s-' followed by 148.5 p s dark periods, photosynthesis was the same

as in continuous 5 0 pmol photons m P 2 s-'. "

 

En verder kan je je uitleven op google scholar oid. is nog veel meer te vinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je moet het eerste onderzoek goed lezen. Wat jij quote is dat ze de lichtintensiteit in drie stappen omhoog hebben gebracht van 100 naar 200 naar 300 micromol. Dat heeft niets met pulserende leds te maken.

 

Het tweede onderzoek toont aan (wat ik er hier van lees) dat het niet uitmaakt of je hoge intensiteit pulsen geeft of continu een lagere intensiteit, als de lichtsom maar gelijk blijft. Je hebt 8 fotonen nodig om één CO2 molucuul te binden. Of je die nu met een hoge intensiteit in pulsen geeft of continu met een lagere intensiteit maakt volgens het onderzoek dus niks uit.

 

Leef je uit maar lees ook wel goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

net zoals know-how heb ik ook gelezen dat pulzerende leds nix toe voegd aan het proces en de stroombesparing is nihil

als i khet goed heb staat dat ergens in het vak blad[onder glas ] digitale versie

 

ik zou zeggen maak eerst maar eens een lampie met je eigen spectrum

en kweek er maar mee

succes ik volg op de achtergrond

gr bots

Share this post


Link to post
Share on other sites
je moet het eerste onderzoek goed lezen. Wat jij quote is dat ze de lichtintensiteit in drie stappen omhoog hebben gebracht van 100 naar 200 naar 300 micromol. Dat heeft niets met pulserende leds te maken.

 

Het tweede onderzoek toont aan (wat ik er hier van lees) dat het niet uitmaakt of je hoge intensiteit pulsen geeft of continu een lagere intensiteit, als de lichtsom maar gelijk blijft. Je hebt 8 fotonen nodig om één CO2 molucuul te binden. Of je die nu met een hoge intensiteit in pulsen geeft of continu met een lagere intensiteit maakt volgens het onderzoek dus niks uit.

 

Leef je uit maar lees ook wel goed.

 

Een manier om verschillende lichtintensiteiten uit hetzelfde paneel te krijgen is dimmen, een LED dim je altijd met PWM. Alleen is dit niet voor elk type LED even efficient.

"dry weight per plant 14d after planting was 1.1 times higher in stepwise PPF condition than in constant PPF condition. The increase in dry weight per electric energy consumption of lamps was 1.1 times higher in stepwise PPF condition than in constant PPF conditions"

Per watt meer opbrengst is in mijn ogen winst dmv een "veranderende PPF"

 

Nog maar eentje dan:

 

Abstract;Lettuce was grown under pulsed white LED light at variation pulse cycles and DT ratios (illuminated period/cycle), and the relative growth rate per unit luminous energy and photosynthetic rate were examined. Both the growth rate and photosynthetic rate were generally increased (except at a pulse cycle of 10ms and a DT ratio of 50%) compared with continuous illumination. Particularly, both the growth rate and photosynthetic rate were increased by 20% or more at a pulse cycle of 400.MU.s and a DT ratio of 50%. A further slight increase in the growth rate was observed when the DT ratio was 33%. These results may be explained by the presence of a period of 200.MU.s duration in which light is unnecessary (period of electron transport) in the light reaction of photosynthesis. This study supports the feasibility of LED plant factories. (author abst.)

 

Maar ik zou ook graag meer wetenschappelijk onderbouwde artikelen lezen dat het niet werkt! Aan een forumlid dat zegt dat het niet werkt heb ik niet zoveel. Ik ga in elk geval ff op zoek naar de betreffende "onder glas" thnx!

 

ik zou zeggen maak eerst maar eens een lampie met je eigen spectrum

en kweek er maar mee

Dat gaat sowieso gebeuren, eerste paneel gaat om het spectrum, achteraf kan ik heel eenvoudig PWM toevoegen omdat de microcontroller die ik ga gebruiken voor de LEDs dit standaard al ondersteunt. Na een ronde evalueren en kijken wat de plant tekort komt.

 

Voor de PWM wil ik (4) mini proefopstellingen bouwen met het minimale aantal LEDjes dat nodig is. Slaplantjes of een boon eronder, groeien mooi hard. Heb ook alles al voor handen zonder dat het me een cent extra kost.

So why not?

 

 

@Bots, heb je het exacte typenummer en BIN nummer van die LEDS? XM-L? Het is namelijk aardig Bin afhankelijk. Dan kan ik ff voor je kijken. Fabrikanten geven die informatie zelf niet zo snel, maar een stel gekken op een spaans forum heeft een hele zooi verschillende LEDS gemeten.

 

Dit kon ik zo snel al ff vinden over de T6 bin:

Driven at 500mA, a Cree XM-L Led of bin T6 emits about 1.49 µmol of photons in the yellow/green/orange spectral band. In order to accumulate 40 µmol/m² I would need ca. 27 of them per square meter.

Now, a XM-L also emits about 0.579 µmol of photons in the blue and 0.621 µmol photons in the red spectral band.

This means that 27 XM-L Leds emit a total of ca. 15 µmol in the blue and 16 µmol in the red spectral band.

 

 

Wat zijn jullie meningen/ideeën over het ideale spectrum?

Zon emuleren? In de "ochtend" wat meer blauw en naarmate de dag vordert meer naar het rood? Net als we nu al doen met de "seizoenen" (wissel van 6500K naar 2300K lampjes)?

Of gewoon de hele dag in hetzelfde spectrum voluit?

 

Vraagje nog voor de mensen met ervaring met LEDS (tuinbouw of thuisbouw), wat zijn de verschillen die je merkt t.o.v HPS of een andere lichtbron? Minder waterbehoefte? Voeding?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dagelijkse wisselingen lijken mij niet echt interessant, wekelijks/maandelijks, voor de groei/bloei-overgang lijkt me veel interessanter.

Is er een wetenschappelijk onderzoek of het iets uitmaakt of een plant alleen ochtend- of avondzon krijgt? Jij bent de man met de papieren. :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...