Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

@Kweekfreek

130 euro inclusief de expresskosten is bijna too good to be true gezien de prijs van high power LEDs, lenzen, drivers e.d. Zelfs bij gigantische inkoopcijfers (100.000+) krijg je het niet voor elkaar om een 120W paneel met hoge kwaliteits LEDs te bouwen voor dat geld.

 

Ik ben heel benieuwd naar de resultaten, fotootje van je opstelling met de lamp boven de WW?

 

Ik zie ook niet helemaal in waarom je een aparte groei- en bloeilamp nodig zou hebben en dit niet in 1 lamp zou kunnen integreren. Als je voor de bloei 120W gebruikt, is 120W in de groei eigenlijk overkill. Ik heb voorbeelden gezien waarbij prachtige plantjes werden gevegged met 20% van de capaciteit die in de bloei werd gebruikt. Misschien als je reuzen wilt dat je extra groeipower nodig hebt. Maar als je reuzen wilt kweken zou ik nooit voor een top-led oplossing kiezen aangezien je dan te weinig lichtpenetratie zult hebben.

 

@Amnees:

Niet iedereen wil direct grootschalig kweken. Mijn doel is juist om uit een kleiner (<1m²) oppervlak het maximale rendement te halen om daarna te kijken of het ook op grotere schaal bruikbaar is.

Met 1000W LED is meer resultaat te behalen dan met 1000W HPS. Alleen moet hiervoor wel op andere (efficientere) manieren worden gewerkt. Waarom 1 paneeltje erboven hangen terwijl je met xxx losse lichtbronnen kunt werken.

 

 

@Aghori, sneu van je spectrabox! Dit zou natuurlijk nooit mogen gebeuren, maar out-of-the-box oplossingen als de Spectrabox kennen nou eenmaal meerdere nadelen:

- Bij een defecte/onvoldoende koeling zullen de LEDs in no-time doorbranden. Vaak zit de hele boel ook op 1 groot koelblok met een in serie geschakelde actieve koeling.

- De drivers (ballast voor LED) haalt waarschijnlijk nog niet eens 10% van de levensduur van de LEDs. Als je deze niet eenvoudig zelf kunt vervangen haal je lang niet de beoogde levensduur van LEDs. Ditzelfde geldt ook voor de fans op de koeling, draait dus slijt!

Hoop dat je garantie hebt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

't klopt wel dat de grotere hokken vaak niet efficient zijn, omdat dat tenkoste gaat van de totale opbrengst van een hok. (gr/w kweken terwijl je met 0,6gr/w meer uit een ruimte KUNT halen bijv.)

 

hoeveel m2 heb je nodig wil je totaal 1000 watt LED efficient laten werken dan?

 

snap ook wel dat niet iedereen groot wil kweken, maar om even een vergelijking te maken. (ik mag geen appels met peren vergelijken enzo dusja)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Spectrabox Professional serie is samengesteld uit 5 ledspectra en 3 kleurtemperaturen, infrarood en ultraviolet. Ultraviolet werkt preventief tegen schimmels en ongedierte en draagt bij aan een verhoogde concentratie essentiële oliën en kwalitatief betere vruchten.

 

Kweekadvies glastuinbouw:

Als assimilatie verlichting kan de 700W Spectrabox Professional ingezet worden tijdens de gehele cyclus van het gewas. De 700W Spectrabox Pro kan tot een hoogte van 6 meter boven de gewassen worden gehangen en belicht daarmee een oppervlak van maximaal 115 m2. Uit onderzoek komt naar voren dat het bijlichten gedurende enkele uren per dag enorm opbrengst verhogend werkt. De extra gegenereerde opbrengst met assimilatie belichting staat in schril contrast met de verbruikte energiekosten van de 700W Spectrabox Pro.

 

Het is dus wellicht WEL erg interessant om op grote kweken (bijvoorbeeld 8x600 een ledbox van 700 watt erbij hangen ter bij verlichting. Maar dit moet natuurlijk in de praktijk getest worden.

 

Gr,

 

Donnie

Share this post


Link to post
Share on other sites

lijkt me niet al te makkelijk, een centraal punt met een 700 watt LED lamp en de rest 600 watters. en 1 700 watter moet dan ook wel minimaal 700 gram EXTRA bezorgen anders haalt het zoiezo niets uit.

 

en ze gebruiken hem in de glastuinbouw dus als bijverlichting.. NAAST daglicht.. tja dan helpt een klein beetje extra licht per m2 natuurlijk wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

120W is voor de groei van max 5 plantjes ook overkill.

Ik wil deze apart gebruiken voor het voorgroeien van 10-15 zaadjes, 5 voor mij en max 10 voor 2 vrienden.

Zo hoeven hun geen zaden voor te groeien, en ook geen groeilicht, zoals metal halide aan te schaffen. Zo kunnen hun onder hun HPS afbloeien, en hoeven ze hun setup dus ook alleen te gebruiken voor bloei, om zo de kweekperiode te verkorten. Voorgroeien van de nieuwe kweek kan dus tijdens de laatste weken van de bloei van huidige kweek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kunt het ook anders zien. als je 120 watt gebruikt met voorgroei, kun je er tijdens de bloei gerust 600 watt opzetten. is met 5 plantjes idealer dan 120 watt bloei en minder om voor te groeien..

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Amnees,

 

Per m2 zo'n 200 a 300 Watt aan hoge kwaliteits LED geeft je een beter spectrum en hoger PPFD dan een 1000W HPS lamp.

Dus je zou dus minimaal 3 m² moeten kunnen verlichten met 1000W led t.o.v 1,7 m² HPS 1000W met een ongeveer gelijk PPFD.

Let wel, dan gaat het over 1000 effectieve Watts aan LED, een LED paneel met 120 watt aan LEDs gebruikt zo'n 80-90 Watt over het algemeen (afhankelijk van de tuning en kwaliteit van de LEDS)

 

(Een 3 Watt rode LED draait bijvoorbeeld op 2,2 x 0,7A = 1.54 W)

 

Maar ik denk dat je pas echt een hoger rendement haalt als je op een andere manier gaat kweken. Bijvoorbeeld:

- Verticale hydro/aero

- Meerdere lichtbronnen per m² voor een optimale penetratie en dekking, goed gekoelde LEDs kunnen tot zo'n 5 CM op je planten worden gehangen.

- HPS/MH combineren met LED om het spectrum aan te vullen. Momenteel nog erg interessant omdat de MH lamp UV-b uitstraalt, dit is erg duur in LED-vorm.

- PWM dimmen, "je LEDs overclocken/tunen"

- Warmte van de LEDs gebruiken voor je groeiruimte

Share this post


Link to post
Share on other sites

interesting, dus er komt meer bij kijken dan "ik wissel m'n hps in voor LED en ik ben per definitie beter af" zoals HEEL veel mensen het over doen laten komen.. en dat is nu net jammer want ik geloof ook echt wel dat er op een gegeven moment echt heel fatsoenlijk mee te kweken is, maar de mensen die zich er nu mee bezig houden (op een enkele na) hebben amper gekweekt en verneuken het buiten de lamp om omdat ze niet eens basiskweekkennis bezitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is ook geen simpele 1 op 1 ik gooi mijn hps weg en ik hang een kwart vermogen aan led op verhaaltje.

Ik test deze lampen dus ook om te zien wat ik er aan kan verbeteren. Daarvoor moet ik wel weten wat ze doen zonder extra's. Als ik erachter ben wat de ideale toevoeging en ratio is, kan ik dit doorgeven aan de fabrikant en zo een paneel laten maken met custom ratio's. Zo kunnen we weer een stap dichter bij komen bij de totale vervanging naar leds. Deze zitten al vrij dicht in de buurt, met de golflengtes tussen 400 en 800nm.

 

Misschien interessant voor nameinanka

Led spectrum en info/verklaring van de fabrikant voor de gebruikte golflengtes:

 

400-410nm it can stimulate the growth of plant. ,promote stem longer ,and multiply the

branches and buds. And improve the content of protein and vitamins

 

410-470nm promoting the synthesis of protein and vitamins

 

590-660nm the red and orange light is helpful to the formation of chlorophyll synthesis

and carbohydrate

 

740-800nm thermal effect, offer the needed light of plant growth. It can help the

plant sprouting and promoting the flowering of the short-day plant.

 

Hier zit geen uv-b en weinig groen licht in. Dat zou ik zelf later nog kunnen toevoegen. Ook de 680-700nm zou ik nog kunnen toevoegen als dat nodig is.

 

Opgenomen vermogen is ~120W, en de leds zijn afgestemd op een totaal van 110W licht. Aantal lumen ligt op ongeveer 4250.

Share this post


Link to post
Share on other sites
goed gekoelde LEDs kunnen tot zo'n 5 CM op je planten worden gehangen.

 

Het kan wel, maar ik heb begrepen dat de indeale afstand bij bijvoorbeeld een 250 watt lamp 40-45 cm op topafstand is. Op 5cm hangen heeft niet heel veel zin, je krijg ook mindere spreiding van het licht op die manier.

 

Groet,

 

Donnie

Share this post


Link to post
Share on other sites

De mensen die een kant-en-klaar LED lamp hebben gekocht gaan in de toekomst nog een paar vervelende zaken tegenkomen.

 

Ten eerste zal de lamp verouderen aangezien het rendement van LEDs nog altijd aan het stijgen is.

Ten tweede gaan misschien de LEDs wel 50.000 uur mee, met de rest van de hardware is daar geen rekening mee gehouden (goedkopere chinese drivers zullen de 5000 uur nog niet halen, als een koeler uitvalt met zo'n lamp ben je ook de lul, aangezien alle LEDs op 1 paneel zitten, en er zijn nou eenmaal geen koelers die het zolang uithouden, goedkope panelen hebben dan ook geen doorbrand beveiliging)

Er zijn nog veel vraagstukken mbt het ideale spectrum, als je een paneel met een vaste configuratie hebt, zit je daaraan vast. Neem bijv. een LED paneel zonder dieprood (>700nm) en je bloei duurt een paar weken langer dan onder HPS. Zo kan je dus ook nooit een eerlijke vergelijking op basis van gr/watt maken.

Ook gebruiken de fabrikanten van panelen nooit de top bin LEDs die de beste lumen/watt verhouding hebben, een lagere bin kan wel tot de helft in opbrengst missen (vandaar ook meestal een stuk goedkoper)

 

Conclusie: Leuk dat ie volgens beschrijving 50.000 uur mee zou moeten gaan, maar uiteindelijk kan je het paneel na 5000 uur waarschijnlijk weggooien.

 

MAAR

 

Door de recente ontwikkeling op LED gebied, zoals het goedkoper worden van UV/IR/Diep blauw/rood en de nieuw verworven kennis over het spectrum begint het ergens op te lijken en zijn de eerste >1,5gr/W cijfers al gehaald in dezelfde tijdsspanne als het groei/bloeiproces onder HPS.

Ik hoop aan deze kennis straks na verschillende experimenten te kunnen bijdragen zodat we straks allemaal een mooi koel zuinig lampje kunnen draaien.

 

Een HPS expert kan een LED kweek ook prima verneuken ;)

Bijv. door blindelings door te gaan met dezelfde bewatering als onder HPS, verzopen planten in no time! Temperatuur problemen, opeens moet je gaan bijverwarmen, etc.

 

Ik ben trouwens ook een canna grow leek (op praktijk gebied althans, theorieën te over), heb nu mijn eerste 2 plantjes op aarde en 1 plantje op aeroponics onder 3 spaarlampen staan. Deels om alvast te kijken wat ik daarmee zou bereiken, ik ben al ongeveer een jaar bezig met de ontwikkeling van mijn LED groeipaneel, dus moet wat te vergelijken hebben zodra het paneel compleet af is (eind deze maand!).

Mede ook omdat ik meer geïnteresseerd ben in de techniek, dan in de opbrengst.

 

Ik heb overigens echter wel kweek ervaring met groenten en bloemen.

Heb nu een aantal mooie experimenten lopen op groeimedium gebied:

Aeroponics bak (eigenlijk hybride aero/hydro)

Aquaponics bak (vissen zorgen voor de bemesting van je planten die in een bed van hydrokorrels en grind staan)

Hempy hydro bucket

Bubbleponics (voor de lol een paprikaplant in een emmertje met voeding en bubbelsteen gezet, gaat tot nu toe erg mooi; beter dan zijn broertjes op aarde)

Fogponics

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx Kweekfreek,

altijd interessant om te zien hoe andere het spectrum vraagstuk proberen op te lossen. Ben het niet helemaal eens met alle beschrijvingen omdat de functionaliteit van het licht niet puur gebonden is aan de golflengte. Hang alleen blauw licht op en je sprieten strekken alle kanten op. Geloof dat je met groen licht bij zaailingen er helemaal een zooitje van kunt maken.

 

Ik zou inderdaad nog ff kijken of je tussen de 700-730 nog wat kunt boosten vanwege het Emerson effect. Ik ben benieuwd wat het verschil met toevoeging van groen zal zijn. Als je tzt interesse hebt bij een losse op maat gemaakte groene spot om ernaast te hangen, PM me ff.

 

@Donnie,

natuurlijk heeft het wel zin om je lamp zo dicht mogelijk op je plant/top te hangen, natuurlijk moet je wel rekening houden dat de rest van je plant(en) ook licht krijgt. Kijk maar eens bij T5 licht en het strekken van planten als dit te ver erboven hangt

Ff snel een voorbeeldje:

 

400 watt HPS

0.75 foot (9 inches/23 cm) 9,000 fc

1.50 foot (18 inches/45 cm) 4,000 fc

 

Een HPS 22 cm hoger hangen geeft dus nog maar minder dan de helft in lichtintensiteit.

 

5 cm zal ook niet in elke situatie wenselijk zijn, maar het is mogelijk, ofterwijl er kan bij het ontwerpen van de lichtbron rekening mee worden gehouden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat is t voordeel van led als je niet eens 1 gr op 1 watt kan draaien?

 

heb ruim een jaar geleden een led lamp geimporteerd en geprobeerd, nu weet ik niet eens waar die is :D koste me 250 euro ofzo ;)

 

ik zie ook totaal geen enkel voordeel van led, tegenwoordig kun je je ruimte goed koelen en warmte vinden de planten wel fijn, 22 gr is niet echt optimaal natuurlijk, dan moet je weer bijverwarmen ook weer extra kosten...... dus wat is het voordeel??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met led zou het zelfs meer dan 1 op 1 moeten kunnen halen. Meer gr/Watt. Zoals het voorbeeld wat gegeven is, dat 1,5gr/watt al gehaald is.

Ik heb een electronica achtergrond en zou dus alles aan de standaard led bak kunnen veranderen. Ook SMD led solderen vind ik simpel. Voor mij is importeren van leds dus geen probleem. Daarom wilde ik in eerste instantie geen namen en prijzen geven. Als er massaal mensen blind lampen gaan importeren, en dan niet tevreden zijn, komen er weer hele negatieve verhalen en problemen. Terwijl het wel goed kan.

 

Nameinanka en ik willen graag proberen, om de leds zover te optimaliseren zodat het wel rendabel wordt. Vooral op micro niveau. Op zo'n klein mogelijk oppervlakte zo'n groot mogelijke opbrengst realiseren.

Helaas werkt de prijs van leds met bepaalde golflengtes nog tegen, zoals UV en IR. Gelukkig zit er in mijn lamp al een aantal IR leds.

 

Edit: over warmte gesproken, ik heb een heerlijke ruimte die altijd tussen 22 en 28 graden zit, ongeacht buitenweer.

Met lampen aan tussen 25 en 28, en met lampen uit tussen 22 en 26. Ook de luchtvochtigheid ligt redelijk goed. zonder dat ik er iets aan hoef te doen. Niet bijverwarmen of koelen. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gooi voor de UVB misschien een T8 of E27 Repti-glo erin.

33%UVA en 8%UVB, ondanks dat de UVA niet heel nuttig lijkt, vult het wel mooi het spectrum aan.

 

linear_bulbs_100d.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ kweekfreek, je kijkt veel en veel te veel naar de theorie, weet je wel onder welke omstandigheden een plant zich goed gedraagt? in ieder geval is dit verre van ideaal: "Met lampen aan tussen 25 en 28, en met lampen uit tussen 22 en 26"

 

mare nameinanka en kweekfreek, zijn jullie een team?

 

met de theorie komt 't wel goed, nu nog wat ervaring met wietplanten.. daar zul je je echt in moeten verdiepen en het duurt zomaar een jaar voordat je een paar kweekjes achter de rug hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nope, ken Kweekfreek niet.

Die ervaring gaat er nog wel komen! Eerste 3 plantjes zijn bijna "klaar", en daarna gaan we lekker door! Hopelijk de komende kweek al met een LED lamp erboven.

 

 

 

Welk plantje zouden jullie aanraden om te scroggen in een aeroponics/DWC bak? De ruimte is ongeveer 70x60, hoogte is geen probleem. Ik ben van plan 2 of 3 plantjes in de waterbak te zetten en te scroggen.

Ik zoek een soort met een leuke opbrengst, liefst indica dominant.

 

Heb nu een auto blueberry in de waterbak staan, en die doet het er erg goed op (stuk beter dan haar zusjes op aarde).

Misschien een gewone Blueberry erin gooien hierna? Of of of....?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, we kennen elkaar dus totaal niet.

We hebben toevallig beide de interesse in leds.

Ik ben ook geinteresseerd in andere vormen van kweken dan op grond. Mapito trekt mij ook wel erg aan.

Maar dat komt misschien in de toekomst nog.

Ik heb nu nog niet eens een afgebouwde kast, door omstandigheden. Ook had ik niet verwacht dat de verzending vanuit China zo snel zou gaan, ik had gerekend op anderhalve maand. Geen 5 dagen. Het is dus veel sneller gegaan dan ik had verwacht.

 

Uit de kweektips voor beginners op de site van Growshop Alien, en op andere sites hadden ze het over 22-28 graden als ideale temperatuur, met een maximale temperatuursverschil van 5 graden. Dat heb ik. Alleen de luchtvochtigheid moet nog flink omhoog naar de 70-80% voor de groeifase. Omdat ik niet gerekend had op de leds, tijdens de groeifase heb ik nog niets kunnen doen aan de lv. Ik hoop eind deze week de kast af te hebben, en zo het klimaat beter te krijgen. Tips zijn altijd welkom. Daar heb ik meer aan dan afbouwende kritiek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor tips zie dit complete forum. lezen lezen lezen. afbouwende kritiek, das een goeie ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik lees al weken op dit forum en heb die tips al bijna allemaal gelezen. Ook een hoop micro/fluo kweekverslagen.

Ik weet wat ik ongeveer kan verwachten. En ik hou het wel gewoon op kritiek. ;)

 

Zoals deze vond ik wel erg kort door de bocht, uit een vragentopic van LED-KROKET:

huh LED bevordert de groei toch? wel lullig dat ze in een week tijd maar 5 cm zijn gegroeid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet jij je naam niet veranderen in Sour Amnees? ;)

 

In een micro/fluo topic begin je over groter kijken dan ""150 watt" " 40 watt" "250 watt"...

Een kweekverslag met 1 plantje onder LED is direct bespottelijk omdat het volgens jou HET topic is dat moet gaan bewijzen dat er minimaal 150gr opbrengst moet zijn, zie ik de topicstarter nergens beweren... Hoe kom je erbij?

 

Er zijn hier nou eenmaal geen/nauwelijks fatsoenlijke aeroponics en LED kweekrapporten/topics, niet zo vreemd als ik dan toch vraag wat een leuk plantje zou zijn voor een waterbak?

Natuurlijk zal alles er wel in groeien, maar wat is een mooi pheno van een plant waarvan de moeders/voorouders bijv. in een drassig gebied groeiden? Ik noem maar wat... Bekijk het eens op microniveau, pas dan kan je de optimale klimaatomstandigheden van een plantje vaststellen. En juist daar ben ik naar op zoek.

 

Geloof mij, ik heb hier al maandenlang zitten lezen/studeren. Ik vind alleen de bekrompenheid die op NL fora heerst erg jammer. Alles wat anders is dan het geijkte pad lijkt onmogelijk en moet over het algemeen met negativiteit en scepticisme worden overladen.

 

Het is prima (en zelfs logisch) als je sceptisch bent over LED groeilampen, alleen zie ik niemand hier beweren dat het nu al de heilige graal van het kweken zou zijn. Zowel Freek als ik proberen naar mijn mening de discussie aan te zwengelen om kennis te delen met anderen en op deze manier tot een goede lamp te komen. De meute bezit altijd meer kennis dan de eenling en zonder discussie geen innovatie/vooruitgang.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mijn opzet is, om met een scrog direct onder de lamp, een zo hoog mogelijke opbrengst te behalen.

 

 

dit is iets wat in de eerste post staat. daarna barst er wat discussie los.. maar het doel was toch gewoon een zo hoog mogelijk opbrengst te behalen? dan moet je jezelf toch een doel stellen? of is het gewoon tja we groeien en bloeien wat met een LED lampje en we zien wel waar het schip strand??? kan ook maar dan kun je net zo goed niet dit topic beginnen waarin je de vraag stelt: WEL OF NIET. ik zeg niet NIET, maar ik zie naast VOORDELEN ook een hoop NADELEN.. en als je het dan hebt over.. ja maar die vorige generaties LED dat was niks.. DIT is DE LED-lamp van nu. KOM DAN MET RESULTATEN?!?!?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn doel is ook zo hoog mogelijke opbrengst. Resultaten? Wacht maar minimaal 3 maanden, want zo lang duurt een kweek. In die tussentijd blijf ik gewoon updates geven. Ik zie ook een hele hoop voordelen, vooral op kleine schaal. Dan zijn er ook minder nadelen.

Resultaat op kleine schaal is ook resultaat. Als alles goed gaat (en hou er rekening mee dat ik een beginner ben) hoop ik wel op een flink aantal grammen van de plant. Daarna ga ik kijken wat ik met een kweek van 5 planten kan halen, met deze lamp, eventueel aangevuld met wat kleine extra leds. Dan hoop ik wel hoger dan 1 op 1 uit te komen.

Ik ben niet zo optimistisch als een vriend van me, die denkt dat ie een kilo droge wiet van 1 plant kan halen, als deze pas in juli is geplant, en alleen maar voor het raam staat. Die gasten ken ik ook. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

ik denk dat je met 3 maanden er nog niet bent white widow bloeid ongeveer 8 weken..

je wilt scroggen met die plant dan heb je meer voorgroei nodig vooral omdat je maar met 1 plant werkt.

onder laag watage duurt het langer voor ze in bloei raken duurt de bloei langer .

die white widow van jou is 12 dagen oud dus heb je nog twee en halve maand over.

de redenatie dat op kleinere schaal minder nadelen zijn vind ik bull.

stel je plant heeft 1 klein chromozoompje te weinig en het word een kneus alle moeite voor niets.

stel je plant krijgt de legpuzzelziekte of stamrot.

met maar 1 plant beginnen heeft niet een hoop voordelen en dus minder nadelen ,

het is 1 grote gok want je kan niet selecteren het is armoedje troef.

 

en verhalen 1 op 1 of 1,5 op 1 w met die 150 watt hps van me haal ik er zo n 70 of 80 gram fluffy wiet af.

ik weeg het al jaren niet meer is totaal niet interesant voor me.

buiten al helemaal niet want ik weet geeneens hoeveel watt de zon is .

ik kan mezelf bedruipen(voor de viezerikken hier met wiet)met die lamp en mn buitenbak

ik geef nu en dan iemand es wat vind het prima zo .

 

maar ik moet zeggen je hebt wel de juiste tsssjakkaaaaaa mentaliteit en daar is ook wat voor te zeggen.

en ja als je zelf je lamp zo nu en dan wat kunt updaten is mooi meegenomen.

 

btw ik heb ook zulk soort vrienden en het is zeer vermakelijk moet ik zeggen en ik maak ze ook niet wijzer

dan ze zijn .

die denken met 5 autoflowers zo n 600 euri aan wiet te trekken van dat soort gasten weetjewel. ;) :D :D

 

houemgroen

 

macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ach ja de LED. ;)

Wordt al jaren gezegd dat het de beste en nieuwste manier van assimulatie-verlichting is.

Toch gebruikt 99,99% van de glastuinbouw hps.

En geloof me als ik zeg dat die grote tuinders echt heel goed kijken naar rendement.

Led is een hype. KLIK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...