Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

btw ik heb ook zulk soort vrienden en het is zeer vermakelijk moet ik zeggen en ik maak ze ook niet wijzer

dan ze zijn .

die denken met 5 autoflowers zo n 600 euri aan wiet te trekken van dat soort gasten weetjewel. :D :D :D

 

houemgroen

 

macerror

Tja. Ik heb ook zo'n vriend. Als deze plant goed groeit en bloeit, mag hij wel meeroken. ;)

Zo heel slecht gaat het niet voor de eerste keer, en dat terwijl het nu nog maar een plantje onder een lampje is, met kraanwater. :D

De bovenste bladeren, van de 3 vingerbladeren groeiden makkelijk een halve cm per dag, onder de 40W spaarlamp die ik in het begin had. 11 dagen is onder 2 x 20W 2700K Action spaarlampjes geweest, en ze is nu mooier dan alle planten dan die ik bij vrienden voor het raam zie. :D Ze is even hoog als breed. Ik hoop dat het onder de led nog veel harder gaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ach ja de LED. ;)

Wordt al jaren gezegd dat het de beste en nieuwste manier van assimulatie-verlichting is.

Toch gebruikt 99,99% van de glastuinbouw hps.

En geloof me als ik zeg dat die grote tuinders echt heel goed kijken naar rendement.

Led is een hype. KLIK

Als de hele mensheid die instelling had gehad, zouden we nog steeds in grotten wonen.

 

Altijd dezelfde kut drogreden, in 2009 vertelde een chinees me dat dit het beste was voor planten... Iedereen met een beetje verstand van planten had kunnen nagaan dat enkel spectrum blauw en rood, je plant geen eer aan doet. Is al jaren wetenschappelijk bekend en voor iedereen die een beetje moeite had gedaan prima na te gaan op het grote wereldwijde web.

Ik zou me ook genaaid voelen als ik een paar honderd euro had uitgegeven aan een waardeloze lamp of gezeur van klanten heb gehad.

 

Maar hoe kan je nou zeggen dat LED een hype is terwijl het nog vol in ontwikkeling is? De crappy growlampjes van de afgelopen jaren met hun "90W ipv 400W" en verkeerde spectrum waren een hype omdat veel (domme) mensen dit blindelings geloofden en opvolgden.

2009 zat het max ongeveer op 100 - 120 lumen/watt, nu zit dat op het dubbele. In PPFD is het verschil nog groter.

 

Waarom zouden bedrijven als Philips en Tendris een hele boel geld in LED assimilatieverlichting steken?

 

Waarom stappen steeds meer bedrijven in het Westland over op LED?

 

Ga eens op Amerikaanse sites lezen, daar zitten al behoorlijk wat goede ervaringen met LED verlichting bij, met kweekjes oplopend tot 1,5gr/watt (idiote monitoring methode gr/W, maar het is tenminste iets).

 

In de laatste bijeenkomst van productschap tuinbouw is al geconcludeerd dat LED momenteel al bestaansrecht heeft als stuurlicht, extra productie door betere lichtbenutting en voor een betere lichtverdeling.

Grootste knelpunt is momenteel nog de prijs van LEDs.

http://www.tuinbouw.nl/nieuws/led-belichti...-als-stuurlicht

 

Wij letten toch ook goed op onze portomonnee en vinden brandstof schrikbarend duur? Waarom rijdt het overgrote deel van de wereldbevolking dan in benzine slurpende oude auto's? Om dezelfde reden dat tuinders nog op son-t draaien...

Geld & angst voor het onbekende.

Als iedereen maar hard blijft roepen dat LED niet werkt, zonder dat iemand het fatsoenlijk test, zal de massa dit slikken als zoete koek.

 

http://www.lighting.philips.nl/application...al/articles.wpd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laat ik nou toch in de tuinbouw zitten.

Ik ben het met Doc eens dat het nog een grote hype is.

Je geeft zelf al aan dat de leds nu rond de 200 lumen/watt zitten.

Dat wil zeggen dat je voor elke moderne hps van 600w, nu nog zeker 300/400w led moet hangen.

Ik weet niet waar jij de kost mee moet verdienen, maar zeker niet met tuinbouw.

Bovendien werkt een plant al duizende jaren met zonlicht.

Dat wil zeggen dat de hele groei gebaseerd is op licht en stralingswarmte.

Iets wat in een led niet zit.

Ben laatst nog bij de wur in bleiswijk geweest waar ze proeven nemen met leds.

Het rendement van leds is bij de proeven met tussen belichting hoger dan hps.

Echter na wat doorvragen blijkt dit alleen te komen door het fijt dat ze tussen het gewas hangen.

Bij normale belichting van bovenaf wordt een deel van het licht weerkaatst, en dat ben je kwijt.

Bij tussenbelichting wordt net zoveel weerkaatst, maar wordt door de andere bladeren weer opgevangen.

Het is nog steeds zo dat een micromoll een micromoll is.

Van hps of van led maakt een plant niet uit.

Alleen de prijs per micromoll maakt een tuinder wel uit..............

Share this post


Link to post
Share on other sites

En als ik onder led kwalitatief lekkerdere zoetere wiet krijg, met minder afvalzuren dan de wiet die ik hier in de shop kan kopen, maakt het mij niet uit als het een grammetje minder is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

valt een beetje tegen.. he Freek.... :D

je dacht dat hier op dit forum alleen een beetje "domme" blowers zaten zeker... ;)

 

je hebt zelf nog nooit 1 gram gekweekt zei je...dus ga anderen nou niet vertellen wat en hoe... :D

 

als je serieus wat wil in zakenmannetje spelen :D ....stel via wf 5 lampen ter beschikking van het test wf forum....en die komen in handen van ervaren kwekers op wf...en die zullen eruit halen wat er in zit....

 

neem contackt op met de admin en het komt goed...of niet... :D

 

en Doc( Kdenk dat je niet weet wie dit is irl...) verkoopt alles waar een beetje aan te verdienen is...maar uitsluitend spullen die echt doen wat ervan gezegt wordt....en Doc verkoopt ( nog) geen LED..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leg dan eens uit waarom het dan zoeter zou zijn?

En waarom heb je dan minder afvalzuren.

 

Zomaar wat roepen kan iedereen, onderbouw het eens goed.

Dan klinkt het al een stuk aannemelijker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

5 lampen ter beschikking stellen aan een stel testers op een forum waar ik pas een paar weken kom, voordat ik zelf de lamp heb getest, eventueel aangepast heb met andere leds, led ratio, en eventueel extra golflengtes aan toe heb gevoegd? En mijn eigen geld erin stoppen?

 

Zo dom ben ik niet. ;)

Ik stop mijn geld liever in het ontwikkelen van betere lampen, op basis van deze lamp.

Voordat ik dus ooit iets ter beschikking stel moet ik toch wel een paar kweken getest en aangepast hebben, en dan de nieuwe aangepaste leds zelf hebben getest. Tot volgend jaar.

 

Als wf deze lampen wil testen bestellen ze er zelf maar een paar, de fabrikant en de prijzen zijn bekend.

Succes. :D

 

Edit: De resultaten van de wiet gekweekt onder leds hier op het forum, en op andere fora en industriele testen hebben al aangetoond dat de planten een andere samenstelling hebben qua suikers/zuren. Daarbij horen ook de testen met sla, die lekkerder blijkt te worden onder led.

De penetratie is dus nog een van de grootste nadelen van led, daarom ook een scrog. Als ik met de volgende kweek met 4-5 planten onder scrog begin zal ik daar ook een verslag van maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ kweekfreek, ik denk integenstelling tot anderen niet dat je DOM bent, je mist gewoon kweekervaring, dat had ik al wel gezegd. als je nu eens meteen met 5 planten begint, dan is de kans al groter dat het lukt wat je wilt. 1 plantje weggooien.. ik hoop dat je niet een instelling hebt van "zonde van die plant, heb er tijd en geld ingestopt enz" als je LED wilt gaan importeren heb je toch eigen geld nodig, ik neem ook aan dat je dat hebt, en dat je ziet dat die paar dagen en paar euro's die je in dit ene plantje hebt gestopt te verwaarlozen zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn kast is nog niet eens af. Er zit nog niet eens een deur in. Die moet ik eerst afmaken voordat ik met 5 planten begin. Zo kan ik het klimaat onder controle houden.

Deze plant hoeft ook niet weggegooid te worden, die kan ik zo kwijt onder een 250W hps bij een vriend. Dat deze nu onder de led staat is puur omdat de led veel sneller bezorgd werd, dan ik had verwacht.

Ik mis idd kweekervaring, en die wil ik zo opbouwen. Ik kan met deze test wel kijken hoe de plant reageert op bepaalde hoeveelheden water/voeding. Ik merk nu al dat ik veel en veel minder water nodig heb dan onder de spaarlampjes. 120W led verdampt dus al veel en veel minder dan 40W spaarlampen.

Zo kan ik me beter voorbereiden op de kweek met 5 planten. Dan vern**k ik er niet gelijk 5 door gebrek aan ervaring.

 

Edit: De geschiedenis waarom ik ben gaan kweken. Ik zag de planten van een paar vrienden. Deze werden in de tuin, en op de vensterbank gekweekt. In mijn ogen konden ze veel beter groeien. Toen heb ik voor de gein een WW zaadje gekregen, en heb ik deze ontkiemd, en onder spaarlampen gezet. Om te bewijzen dat ik onder een paar kleine lampjes al een mooiere plant kon kweken dan hun op de vensterbank en in de tuin. Die van mij ziet er nu al beter uit dan 99% van de planten van mijn vrienden.

Ik begon het kweken erg leuk te vinden en wilde wel verder gaan.

Toen heb ik mezelf eens ingelezen over kweken onder led. Na een hoop teleurstellende kweken te hebben gezien, en na het lezen van wat betere kweken met de laatste generatie Spectaboxen, heb ik mezelf een doel gesteld, om de huidige lampen eens te testen, en eventueel te verbeteren. Wel met toevoeging van alleen led licht. Ik heb een aantal testresultaten gelezen waaruit blijkt dat de planten/groenten onder led een andere samenstelling hadden qua stoffen. Waarbij dus minder afvalstoffen achterbleven in de plant. Zodoende ben ik dus op het idee gekomen om te gaan kweken onder led.

 

In eerste instantie wilde ik zelf een led array samenstellen, maar dat bleek veel te duur te worden. Toen kwam ik deze lampen tegen op internet. Deze hebben vrij veel overeenkomsten met de led samenstelling die ik voor ogen had, maar nog niet 100%.

Nu wil ik dus eerst wat ervaring op doen met het kweken, met name de hoeveelheden water/voeding die nodig is. Het is bekend dat er veel minder water nodig is dan onder hps. Als ik mezelf nu kan leren om direct onder led te kweken, zonder eerst met hps te beginnen, scheelt voor mij tijd en geld. Dit doe ik zo, om later niet om te hoeven te schakelen omdat de planten bij leds hele andere behoeftes hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Edit: De resultaten van de wiet gekweekt onder leds hier op het forum, en op andere fora en industriele testen hebben al aangetoond dat de planten een andere samenstelling hebben qua suikers/zuren. Daarbij horen ook de testen met sla, die lekkerder blijkt te worden onder led.

 

die Freekie...sla met wiet verglijken :D ..hebbie sla wel eens in de bloei gezien ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja. Dat is niet vreemd hoor. ;) Dat er nu bekend is, dat bij elk type plant, gekweekt onder led, verschillen zijn met gewone kweken, geldt dus ook voor wiet. Dat is dus ook gebleken uit de laatste wietkweken met led.

 

Als ik bij de volgende kweek 5 planten succesvol kan laten voorgroeien ga ik iets radicaals proberen.

Een 60 x 60 x 60 cm reflectiekast. 8 x 8 zaailingen, in vierkante 7 cm potjes. Een microklimaat met 2 pc fans voor de luchtverversing. De 120W lamp erboven.

Dan ga ik dus proberen om met deze lamp 64 zaailingen een paar weken voor te laten groeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mja.... buitenplanten en plantjes in de vensterbank vergelijken met spaarlamp kweekjes is OOK hetzelfde als appels met peren vergelijken. zelfde als buitenplanten en plantjes in vensterbank vergelijken met een HPS kweek, OOK een wereld van verschil. dus het verschil dat jij nu ziet staat er verder los van kwa discussie over hps of led of spaarlamp of tl of whatever..

 

ps: 64 zaailingen onder LED, zal ook wel lukken. 2x55W T-neon werkt ook perfect.

 

gallery_25783_10661_3402446.jpg

 

dit was dan wel met stekken, maar zelfde idee als zaad grootbrengen ongeveer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als 2 x 55W fluo al werkt, dan kan misschien 2 x 64 ook wel lukken met 120W led.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dan ga ik dus proberen om met deze lamp 64 zaailingen een paar weken voor te laten groeien.

groeien wel..dat gaat best lukken... jou OOK...maar LED blijft gwoon stervens duur...

das het probleem...

 

Lampekap 60x60cm 4x18 watt voor 12.50 euri van de mp...stekt en groeit als een malle :D

gallery_22583_9774_2372833.jpg

 

gallery_22583_9526_1572252.jpg

 

gallery_22583_9526_1330654.jpg

allemaal eigen 2010 guerilla stekkies :D

 

die kweekvrienden van je.. die voor het venster groeien moet je maar eens een gratis abo op wietforum aansmeren :D ....dat zal ze LEREN... :D

 

ps: de openstelling is van ikea 50 euro ...op de mp voor de helft :D ...en de props zijn 3 euro p/s van action...mijn fav growshop ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn ervaring met led is dat groeien geen probleem is,tis dat bloeien ;)

 

greets aghori

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als 2 x 55W fluo al werkt, dan kan misschien 2 x 64 ook wel lukken met 120W led.

 

misschien wel :D ... of misschien niet :D ....eerst zien dan gloven... ;) ...

 

en als het al werkt... dan moet het goedkoper zijn anders vervangt niemand... :D

 

 

kben niet tegen led of iets anders...als het werkt en goedkoop is, ga ook ik aan de led... :wacko: ...we blijven zuinig... :(

kwacht nog wel op een droom GROW led aanbieding bij ACTION :D ( ...over een jaar of 10... :D ?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou wel eens een test willen zien in de testsectie van een LED.

Natuurlijk aangeboden door de fabrikant zelf.

Graag met een ervaren en bekende tester die uitgezocht wordt door de sectie moderator.

 

Als ze zo geloven in deze apparatuur dan zou dat toch geen probleem moeten zijn? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nooit beweerd dat er iemand dom zou zijn.

Alleen vraag ik om het te onderbouwen wat je beweerd.

Als dan je reactie is dat je er de brui aan geef zegt heel veel over je kennis van zaken.

Zoals ik al zei roepen kan iedereen, onderbouwen is iets anders.

 

En zoals doc zegt, als de fabrikant er zo in geloofd zullen we ze binnenkort wel in een test zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Laat ik nou toch in de tuinbouw zitten.

Ik ben het met Doc eens dat het nog een grote hype is.

Je geeft zelf al aan dat de leds nu rond de 200 lumen/watt zitten.

Dat wil zeggen dat je voor elke moderne hps van 600w, nu nog zeker 300/400w led moet hangen.

Ik weet niet waar jij de kost mee moet verdienen, maar zeker niet met tuinbouw.

Bovendien werkt een plant al duizende jaren met zonlicht.

Dat wil zeggen dat de hele groei gebaseerd is op licht en stralingswarmte.

Iets wat in een led niet zit.

Ben laatst nog bij de wur in bleiswijk geweest waar ze proeven nemen met leds.

Het rendement van leds is bij de proeven met tussen belichting hoger dan hps.

Echter na wat doorvragen blijkt dit alleen te komen door het fijt dat ze tussen het gewas hangen.

Bij normale belichting van bovenaf wordt een deel van het licht weerkaatst, en dat ben je kwijt.

Bij tussenbelichting wordt net zoveel weerkaatst, maar wordt door de andere bladeren weer opgevangen.

Het is nog steeds zo dat een micromoll een micromoll is.

Van hps of van led maakt een plant niet uit.

Alleen de prijs per micromoll maakt een tuinder wel uit..............

 

Mooie aanname over de tuinbouw, maar helemaal fout. Ik verdien wel degelijk een deel van mijn kost mee in de tuinbouw, alleen dan niet met ongeschoold werk. (Dit is NIET tegen No Know gericht!!! wil alleen zeggen dat ik geen bollensteker ofzo ben en daarom zeg dat ik in de tuinbouw werk)

 

 

Planten groeien al wel wat heel langer dan 1000en jaren op zonlicht. Als je je wat verder in het spectrum en de werking van bijvoorbeeld de verschillende vormen van photosystemen verdiept, kom je er ook wel achter dat de HPS lamp ook ver van ideaal is voor optimale bloei. Echter is eenoog koning in het land der blinden.

Elk kleine stukje groei/bloei/wortelontwikkeling/smaakontwikkeling/strekking/mineralen-co2-wateropname etc. kan je met het spectrum aan/bijsturen.

 

Heb jij wel eens een HPS dicht tussen gewassen zien hangen? Lijkt me niet heel prettig voor de plant. Je noemt nu zelf notabene al een van de (toekomstige) toepasbare voordelen van LED. Er moet goed gekeken worden hoe en waar LEDs toegepast kunnen worden en naar het ideale spectrum per plant.

Qua penetratie ga je het gewoon nog heel moeilijk redden bij een paprikaplant. Tenzij je met lenzen e.d. gaat werken, maar dat betekend weer een lichtafname van 5-15%. Ik geloof bovendien alleen niet dat dit een forum (micro/fluo) voor het kweken van paprika's is, laat staan grote kamers vol wietplanten?

En natuurlijk is een μmol geen μmol. Ooit van spectrum gehoord? En laat dat nou net hetgeen zijn dat je met LED perfect kunt sturen en waar het voordeel zit.

 

 

valt een beetje tegen.. he Freek.... :D

je dacht dat hier op dit forum alleen een beetje "domme" blowers zaten zeker... ;)

 

je hebt zelf nog nooit 1 gram gekweekt zei je...dus ga anderen nou niet vertellen wat en hoe... :D

 

als je serieus wat wil in zakenmannetje spelen :D ....stel via wf 5 lampen ter beschikking van het test wf forum....en die komen in handen van ervaren kwekers op wf...en die zullen eruit halen wat er in zit....

 

neem contackt op met de admin en het komt goed...of niet... :D

 

en Doc( Kdenk dat je niet weet wie dit is irl...) verkoopt alles waar een beetje aan te verdienen is...maar uitsluitend spullen die echt doen wat ervan gezegt wordt....en Doc verkoopt ( nog) geen LED..

Ik krijg meer het idee dat er hier psychotische blowers zitten.

Het lijkt mij sterk dat Freek een handelaartje in LED panelen is. Dan zou hij wel de domste handelaar ooit zijn zonder fatsoenlijke grow ervaring, een scala aan mooie plaatjes van moddervette toppen onder LED en reclame voor zijn eigen winkel...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mooie aanname over de tuinbouw, maar helemaal fout. Ik verdien wel degelijk een deel van mijn kost mee in de tuinbouw, alleen dan niet met ongeschoold werk.

 

Ik zou heel voorzichtig zijn met je aannames op dit forum over leden die je niet kent.244.gif

Anders ga je het zwaar te verduren krijgen. :D

 

Mijn metingen van licht doe ik met deze apparatuur.

Hier een foto van mijn lichtlab.

bolmeting%20copy.gif

Daar kan ik ballasten en lampen testen op alles wat je maar kan bedenken.

Ook heb ik een gedeelte om reflectoren en PAR te testen.

reflectormetingen%20copy.gif

 

laat jij eens zien hoe jij dat nou doet?

Je kan toch niet je spectrum en output gokken? :D

 

Ach ja al die ongeschoolde mensen hier op het forum die nergens wat vanaf weten. ;) :D :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke aanname zie je mij doen over wie???

Ik ontkracht een aanname die over MIJ wordt gedaan...

 

Meetrapporten en lampen testen?

Volgens mij moet je nog even goed lezen, ik zit nog vol in het voortraject en ben nog hard op zoek naar het ideale spectrum. Misschien haal je me door de war met Freek, die heeft een LED hangen.

Mijn eerste prototype moet eind deze maand af zijn en ik heb de mogelijkheid om verschillende metingen te laten doen in Wageningen.

 

Als je serieus bent kom ook graag een middagje langs met de lamp zodra deze (wat verder) af is, mag je alles meten wat je wilt. Lijkt me interessant.

 

Ik zit hier niet om LED te verkopen of promoten. Ik hoop hier kennis, inspiratie en ideeën op te doen om tot een beter growlight te komen.

Theoretisch is het mogelijk, en met het huidige rendement van goede LEDs zou het in praktijk ook mogelijk moeten zijn.

 

 

 

 

 

 

Als ik zeg dat IK geen ongeschoold werk in de tuinbouw doe, betekend dat niet automatisch dat ik zeg dat anderen dat wel doen... Als dat zo over kwam, was dat niet de bedoeling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doc,

 

Ik gok niks, iets met aannames...

 

Alle spec sheets gaan in een worksheet waarin per λ nm o.a de LER bepaald is voor een specifieke soort LED.

Dit is samen met een groep internationale fanaten/experts gedaan waardoor een groot deel van de (interessante) LEDs (CREE, Osram, lumiled, etc.) is vastgelegd. Op deze manier kan ik vrij exact bepalen welk percentage licht zich in welk spectrum bevindt, hoe mijn spectrum uiteindelijk samengesteld is. Het aantal μmol .Ik kan zien welk gedeelte binnen het PAR spectrum valt en welk gedeelte hierbuiten (<400 & >700nm). Etcetera

 

 

Stukje van de sheet met fictieve getallen (althans SPD en Watt1)

gallery_30464_12566_180600.jpg

 

En zo zijn er nog een stuk of 7 worksheets, voor koeling, voor spectrum, voor plaatsing, voor lichtpenetratie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik sta altijd open voor een eerlijke ledtest en zal daar graag wat tijd voor vrij maken. ;)

 

Even over mijn quote.

Ik dacht dat die opmerking tegen No-Know bedoeld was. :D

De context was een beetje zoek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nope, die zin was een beetje ongelukkig geformuleerd als ik het zo terug lees, maar absoluut niet zo bedoelt!

 

Anyway, in plaats van alleen maar LED verdedigen wil ik graag uitgedaagd worden!

 

Welk soortje lijkt jullie interessant om in scrog op zo'n 60x80 onder een LED te zien groeien?

Ik heb genoeg kennis van tomaten en pepers (zelfs in scrog :D ), maar de canna-kennis is nog niet optimaal (al heb ik onderhand natuurlijk al heel wat subjectieve forumkennis opgedaan hier en op de andere (int.) canna-forums).

Ik ben niet te lui om te zoeken, ik hoor het liever even van een paar ervaren kwekers. Mede om uiteindelijk een goede vergelijking te trekken met HPS verlichting. Voor de kwaliteit voor iets van Sannie kiezen? Die is heeft volgens mij wel een redelijk consistente zaadbank. Donaties om een eigen soortje onder LED te zien groeien zijn natuurlijk ook altijd welkom ;)

 

 

Ff een ander (leuk) LED experimentje,

Ik denk ook dat LED ideaal is voor micropropagatie (tissue culture).

Ik heb al 2 maand een leuk groeiende TC van een bananenplant onder een 1W Cree Ledje.

Supergoedkope belichting voor canna moeders? TC valt best mee als je eenmaal de juiste auxins hebt (lang leve Ebay!) en een beetje schoon kunt werken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...