Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Ook wel zo fijn als er quotes worden geciteerd,om daar even de bron-link bij te voegen.

Scheelt zo'n hoop gezoek,wel zo netjes en komt(kan :wOOt ) de geloofwaardigheid ten goede(komen).

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

scholar.google.com -> LED pulse plant of duty cycle. Alleen zijn niet alle documenten voor iedereen gratis in te zien.

Zal het de volgende keer erbij vermelden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn eigen ervaring was veel minder water

90wledtegen over150w hps

Minder afzuiging g

g

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat is je bron No-Know?

 

Mijn bron is de fabrikant die de led armaturen voor de onderzoekers maakt.

Heb daar een aantal jaren geleden regelmatig contact mee gehad.

Ik ben zelf nl ook bevangen geweest van de led hype, maar inmiddels redelijk genezen daarvan.

 

ff of topic,

 

Kan iemand mij uitleggen hoe ik een link naar een webpagina in kan voegen?

Of eventueel van een pdf bestand?

Ben daar nl niet zo handig in!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon de url uit je adres bar kopiëren en hier posten.

 

easy peasy :wOOt

 

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Over de verschillende spectra's en de reactie staat HIER het een en ander uitgelegd.

Leest het maar eens aandachtig.

Er zijn trouwens nog meer studie's van hem te vinden op internet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel interessant document! Ik heb het even vluchtig doorgenomen en al veel nuttige informatie tegengekomen. Ik ga het morgen helemaal doorspitten.

Thnx

Share this post


Link to post
Share on other sites
In stepwise PPF condition, the PPFs were set at 100, 200 and 300.MU.mol m-2 s-1 0-4, 5-9 and 10-14d after planting, respectively. PPFs of 200 and 300.MU.mol m-2 s-1 were chosen as the constant PPF conditions.

 

hmpf.. ok dan, zal ik het voor je uitspellen!

 

Stepwise PPF conditions waren:

 

0-4 dagen na planten 100 MU.mol m-2 s-1

5-9 dagen na planten 200 MU.mol m-2 s-1

10-14 dagen na planten 300 MU.mol m-2 s-1

 

stapsgewijs weet je wel? Kom op jongens, niet alleen lezen wat je wil lezen. Wageningen heeft leds als vervaninging van HPS al voorlopig afgeschreven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat het stapsgewijs is hoef je me niet uit te leggen, ik had alleen wat last van tunnelvisie :wOOt (en slaaptekort).

 

Ik paste het toe op het idee dat ik heb bij/voor een microlamp, dan moet je bijna wel PWM (pulsed) dimmen naar mijn mening, als je het aantal ampere zou afknijpen zou je niet tot 1/3 van het licht kunnen komen. Vandaar dat ik dacht dat PWM de oplossing zou zijn om dit te doen. Het is de meest eenvoudige manier om je lichtintensiteit computer (microcontroller) gestuurd automatisch te verhogen gedurende een bepaalde periode, dit zou voor dimmen op ampere lastiger zijn.

 

Althans dat was mijn veronderstelling. Echter gebruik je in het begin sowieso minder rood bij een bloeiende plant, waardoor het wel weer makkelijker is om een aantal leds uit te zetten aangezien de lichtverhouding rond de 1:2 zou liggen. Ik vraag me dan alleen af of je bijv. de extra leds in het spectrum tussen blauw en rood helemaal moet uitzetten of moet laten branden (er zitten maar enkele leds (1 a 2) voor het groene spectrum op bijvoorbeeld). Hoe dit voor de groeicyclus van een wietplant zit moet sowieso maar blijken, misschien wil die misschien wel knallen.

Vraag me dan wel ook af of het ook zin heeft om in de bloeifase het rode/verrode licht dat toegevoegd wordt aan het spectrum geleidelijk aan op te bouwen. Puur voor de efficiëntie (stroom) en gezondheid van de plant. Zou de "soepelere" overgang van bestaande lichtsituatie naar de lichtsituatie voor de bloei de plant minder stress opleveren en juist goed doen, kan me voorstellen dat op hormonaal niveau de plant een beste tik kan krijgen?

 

 

Leds als vervanging van HPS in de tuinbouw of in een microkastje <1m²?

 

Doordat ik direct toegang heb tot een boel materiaal wat nodig is, is het bouwen van een LED lamp voor mij goedkoper dan het aanschaffen van een HPS lamp en de bijbehorende zaken voor klimaatbeheersing. Verder beperk ik het liefst de hoogte zoveel mogelijk.

Ik heb ook niet de illusie dat ik mijn eerste kweek al direct topcijfers zal behalen, daarvoor is mijn kweekervaring met wiet veel te klein, elke plant is weer anders.

Echter heb ik wel als doelstelling, om uiteindelijk een lamp te bouwen die het beoogde oppervlak optimaal belicht en daarbij dus ook minimaal dezelfde cijfers kan halen als een HPS lamp, ware het niet op kleinere schaal. Of het uiteindelijk goedkoper wordt? Dat betwijfel ik aangezien ik het nodige zal moeten experimenten.

 

Ik ben ook geen groot gebruiker en heb nu al 3 plantjes staan waarvan er 2 aardig tegen hun einde beginnen te lopen, dus de kans is groot dat de wietplant uiteindelijk de eerste run moet gaan delen met bijvoorbeeld een peper- of wat sla plantjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jij zegt dat je veel goedkoper aan materiaal kunt komen.

Wat kost jou een umoll?

In de handel moet je nog 1 euro betalen per led umoll.

Voor hps betaal je maar 10 cent per umoll.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het enige wat ik hoef aan te schaffen, tegen inkoopsprijs, zijn een deel van de leds, de rest van het materiaal en gereedschap heb ik direct voorhanden.

Zodra ik precies weet wat er aan leds in zit, ben ik best bereid een lijstje te posten, en kan het eenvoudig nagerekend worden. Ik ben dat nog aan het uitzoeken.

Zoals ik al aangaf, ik verwacht niet per definitie goedkoper uit te zijn, dit mogelijk pas over een paar jaar als leds weer een paar slagen efficiënter en goedkoper zijn. Tussen de leds van 2 jaar geleden en nu zit ook alweer een aardig verschil. Ik wil gewoon een wietje en een tomaatje kunnen groeien.

 

Het aantal umol van een HPS valt in het hele PAR spectrum, niet het hele PAR spectrum wordt even efficiënt gebruikt, dus is het een beetje appels met peren vergelijken.

 

(een umoll bestaat trouwens niet)

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb een 42'' LED tv.. als ik die er nou eens boven hang(scrogg) en er een usb sick induw met een kleur filmpje van ~660 Nm oid afspeel op repeat.. :( lol

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het aantal umol van een HPS valt in het hele PAR spectrum, niet het hele PAR spectrum wordt even efficiënt gebruikt, dus is het een beetje appels met peren vergelijken.

Er zijn zat onderzoeken beschikbaar die aantonen dat de efficiëntie van rood en blauw licht voor de fotosynthese ongeveer gelijk is. Bovendien geeft een HPS lamp niet in het gehele PAR spectrum licht. Bij een LED is dat nog veel beperkter omdat de bandbreedte van het licht veel smaller is. De rood/ver-rood verhouding heeft met name te maken met Pr/Pfr cyclus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...