Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Rainman

Hok Bouwen In Ierland (my First Try)

Recommended Posts

Da's wel de meest ideale oplossing, maar daar heeft Rainman nou eenmaal niet voor gekozen. Potten op schotels werkt ook goed, maar je moet er wat meer aandacht aan schenken en goed het gewicht van de potten in de gaten houden.

 

Waarom neem je niet gewoon een handgietertje waar je een stuk tuinslang op schuift? Dan kan je tussen de potten door ook bij de achterste potten komen. Als je ze water geeft zie je precies welke planten het water snel opnemen. Die geef je dan een extra scheut water.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Das ook een manier en deze zal ik zeker de eerste draai gebruiken...

Maar een systeem zal er zeker komen ...

 

Rain

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gebruik gewoon een dompelpomp die je via een bowiflexslang aan een PE filter met ontluchter vast maakt, dan via het filter naar een 20 mm PE slang.

Het einde afdoppen.

In de PE slang maak je gaatjes met een PE pons waar je weer de cappilairs in drukt.

De cappilairs laat je via druppelaars in de potten of schotels druppelen.

 

Voordeel:

je kunt je vat verwarmen middels een dompel element. (ik gebruik zelf twee stuks 1 van 100 watt en 1 van 300 watt, beide van jager. De 100 watter staat op 22 graden en de 300 watter op 19 graden. zo slaat de 300Watter eerder af en houdt de 100 watter de boel op temperatuur. kost minder energie)

 

je cappilairs verstoppen niet door dat het PE filter gruis/aarde vezels etc. tegenhoudt.

 

Met een timer (heb zelf een 17 programmatimer van de gamma, iets van 11 euro) kun je de potten elk uur een bepaald aantal minuten laten bedruppelen. (werk zelf op steenwol slaps en heb tijdens de licht periode elk uur de pomp 7 minuten draaien.

Via 50 cappilairs pomp ik zo in die 7 minuten ca 20 liter door de slaps. (dit wordt natuurlijk niet volledig opgenomen door de planten he!)

 

(Het onderstaande is lastiger toe te passen voor potten met afzonderlijke schoteltjes, maar misschien handig als info om zelf een toepassing voor jou te verzinnen)

 

Daarnaast wordt mijn overtollige water via een klein jerrycanpompje (je kent ze wel van de campingwinkels, dacht iets van 7 euro) terug naar het voedingsvat gepompt.

Dit terugpompen wordt niet met een timer geregeld maar met twee reedschakelaars die via een relais het kleine (camping) pompje aanschakelen.

Hij slaat ca 3 keer aan per uur.

1e reedschakelaar staat ca 1 mm boven de bodem en geeft aan dat het niveau stijgt, als het water niveau de tweede schakelaar laat schakelen (die hoger zit) slaat de pomp aan en heeft het relais een overbrugging over de tweede schakelaar zodat als het water iets daalt de pomp niet steeds staat te twijfelen.

Pas als het water weer bij de eerste schakelaar komt, wordt de schakel spanning van het relais verbroken en slaat de pomp uit tot het water weer stijgt etc....

 

Met een dompelpomp werken doorgaans de meeste grote mapita/steenwol hydrokwekers.

Maar dit kan ook met aarde.

Ik heb 1 hokje met deense bodem waar losse potten met aarde in staan en ergens anders een ketel met steenwol slaps, in beide gevallen staat dezelfde, zoals hier besproken hydro opstelling.

 

 

Anyway, mocht je exact weten hoe de schakeling is van de tweede pomp, dan hoor ik het wel...ben niet zo'n computer wizard als jij, en zal dan proberen wat foto's/schema's te plaatsen of te mailen.

 

 

ps...opstelling met communicerende vaten blijft stromen, kun je dus niet regelen...denk niet iets voor jou als ik zo zie wat je aan het bouwen bent...

Share this post


Link to post
Share on other sites

of gewoon heel simpel blumats, geen pomp enz. aleen moet het vat hoger staan als de blumats zelf..

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus dit is alles,

 

"gewoon heel simpel blumats, geen pomp enz. aleen moet het vat hoger staan als de blumats zelf"

 

Deze blumats plaats je in de aarde van je pot en kan je dan de druppelaar in de schotel hangen?

en je hebt geen pomp nodig alleen zorgen dat je vat hogers staat dan de blumats, kan je ook stoppen met water geven doormiddel van gewoon een kraantje dicht te draaien (hoef je dan niet te onluchten als je deze weer open zet?)

 

Heb even op de blumats site gekeken niet echt veel info...

 

Bambino of andere hoe zijn je bevindingen? (voor/nadelen)

 

Rain

Share this post


Link to post
Share on other sites

goh dat is ook geen slecht idee... het gewoon in een schotel laten lopen :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heb even op de blumats site gekeken niet echt veel info...

 

Bambino of andere hoe zijn je bevindingen? (voor/nadelen)

Er is al wel wat geschreven hier op WF over Blumat, ff searchen Rain :no

Komt allemaal goed. :verrygood

 

Greetz, Mr.Green :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Whazzup gebruikt ze ook, bij hem zal je wel wat info vinden, hoewel zijn topic niet echt "door te lezen" is. Succes ermee. Ongelooflijk mooi hok dat je aan het bouwen bent!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okay ga wel ff zoeken wat die blumats betreft.

 

FF weer een update(tje),

 

De dubbelen bodem in de groei/controlruimte zit er in, onder deze vloer (wederom met vloerdelen zodat de vloer makkelijk er uit kan als het nodig is) zitten de 2 tube heaters de lucht moet er langs en hoop zo genoeg warmte in het bloeihok te krijgen als de lampen uit zijn.

 

med_gallery_7406_450_2671.jpg

 

De ingang word afgesloten met een boekenkast deur (ook licht dicht)

 

med_gallery_7406_450_2985.jpg

 

Ga nu verder met de groeitafel die achter in dit hokje komt met daar onder m'n water reservoir en de 200watt groeilamp daar weer boven, daar boven weer wat planken voor opslag van allerlei. Zoals ik al eerder heb gezegt de deur dicht van het hok en der is niets te zien en waarschijnlijk ook niet te horen/ruiken dus nieuwsgierige gasten hebben totaal geen idee.

 

Okay dit was het weer even, had gehoopt maandag te starten maar helaas het is niet zo nog ff wachtten op de laatste bestellingen die hopelijk nu snel komen.

 

Cheers,

Rain

 

BTW. m'n vrouw noemt het hok "the Panic room" en vraagt zich af of ik er niet in wil gaan wonen,

het is toch ook altijd wat!!! Maarja als er dan uiteindeijk wat te roken uit komt zal ze wel bijdraaien. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

:smoke

 

ikzelf gebruik deze dingen niet maar ben het wel vanplan..

op blumat.nl vind je verschillende soorten en pakketjes enz..

leafman heeft ze ook.. 12 voor iets van 42€ dacht ik :no

leafman site klik even op pdf bestand

DE INFO VOOR JOU!

kijk even bij de zoek knop, er zijn meerdere topics aan gewijd aan dit onderwerp :dope:

ik had zelf ookal zoiets bedacht rainman, omdat onderlangs watergeven beter lijkt te zijn enz..

kan het topic niet meer terug vinden maar wel mijn foto in mijnalbum.nl:

 

Foto=3OSPRW4R.jpg

 

misschien niet zo mooi als jou futuristische starwars filmpjes :) maar je begrijpt wat ik bedoel :verrygood

 

:no ;)

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

op de site staat een probeer setje voor 5 planten voor 25 euro :verrygood niet duur, moet je alleen nog een vat hebben!

Share this post


Link to post
Share on other sites

sterker nog, heb me net meteen zo'n setje besteld, wel handig zo hoef je de potten ook niet te wegen :verrygood

 

ja ik hou wel van een beetje gemak in het leven zeg maar haha

Share this post


Link to post
Share on other sites

laat ons maar weten hoe je bevindingen zijn.. :verrygood

dat was €25 met gratis verzendkosten? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee, de verzendkosten krijg je pas te zien als je de bestelling gedaan hebt.... beetje flauw maargoed, of ik heb eroverheen gekeken.

 

Was 7 euro en een beetje verzendkosten.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi,

 

Ben bezig met het ontwerpen van m'n groei tafel hier vast een opzet(je).

 

Klik hier voor een voorbeeld! de animatie fikkert een beetje (ergens een foutje)

 

Grtx,

Rain

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey

 

wel eens gedacht aan de gardena micro drip system werkt perfect

 

med_gallery_8157_788_175062.jpg

 

 

 

 

Het principe van de communicerende vaten doet het werk

 

gallery_8157_788_480482.jpg

 

 

 

groeten max

Edited by whazzup

Share this post


Link to post
Share on other sites

"wel eens gedacht aan de gardena micro drip system werkt perfect"

 

Heb je wat meer info voor me heb even op het net gekeken maar daar hebben ze het over waterdruk van de leiding maar het gaat ook met het vat boven de leidingen en wat als je vat zeg maar 1/2 vol/leeg is heb je dan nog steeds de zelfde door voer snelheid?, en het is dan toch ook mogelijk om je schalen vol te laten druppelen (iets langer slangetje)

 

Grtx Rain

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb sinds 2 weken 12 blumats + vat voor de groei kamer. Werkt prima. Ben alleen huiverig voor het toevoegen van voeding ivm verstoppen. Maar op de all-mix kun je volstaan met heel weinig voeding in de groeifase, dus ik geef alleen afgezuurd water.

Je moet rekening houden met 50 cm hoogteverschil per 5 meter slang, dat is ongeveer 12 plantjes ruim opgezet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je wat meer info voor me heb even op het net gekeken maar daar hebben ze het over waterdruk van de leiding maar het gaat ook met het vat boven de leidingen en wat als je vat zeg maar 1/2 vol/leeg is heb je dan nog steeds de zelfde door voer snelheid?, en het is dan toch ook mogelijk om je schalen vol te laten druppelen (iets langer slangetje)

 

 

hey

 

de slang vanaf de bovenkant vat naar de bodem toe brengen.

bodem vat ca 10 cm hoger dan de drupelaars

dan heb je altijd de zelfde hoogteverschil hoeveel water er ook in het vat zit

de GARDENA regelbare seriedruppelaars heb ik ingesteld op 200 ml per 24 uur

werkte zelfs goed na 18 dagen vakantie

je kan onder de druppelaars een PVC buis ca 10 cm de grond in duwen

dan blijft de opervlakte droog (geen hooge RV)

tijdens de groei op het grond laten druppelen geeft een hooge RV

groeten max

Share this post


Link to post
Share on other sites

hokkie word echt toppie :verrygood heb al wat jaartjes kweek ervaring maar het bouwen heb ik nog niet zo onder de knie :) me maat je heeft een 2kamer woning met een lvormige woonkamer nu willen we voor deze kleine zijkamer een wandje zetten en dan voor de opening naar deze kamer een boekenkast zetten.heeft u een idee hoe we dat prof kunnen doen ,dus geen geluid en licht overlast in de woonkamer.bvd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi bierkrat,

 

Een L vorm, geef eens wat maten op: LxBxH

en wat kun je missen aan ruimte.

 

Wil wel een 3d tekening voor je maken, dan krijg je een beetje een idee wat de mogelijkheden zijn.

Als het een woongedeelte is dan moet je zeker niet besparen op isolatie qua geluid.

 

Als je een beetje handig bent zal het wel lukken...

 

Ik hoor het wel...

 

Rain

 

Enne het woordtje "U" ken ik niet...!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Enne het woordtje "U" ken ik niet...!

:smoke Belgenafwijking :j ( zelf ook schuldig aan ) :o Al veel rare Nederlandse blikken gekregen zelf als ik "U" zei :rofl

 

Greetz, Mr.Green :no

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...