Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Rainman

Hok Bouwen In Ierland (my First Try)

Recommended Posts

Vind je het erg als ik een paar dingen van jou hok als idee'tje ga gebruiken voor mijn nieuwe hok? Ik plak vast aan dit topic, en ga het zeker tot het einde volgen <_< ;) :wOOt

 

 

Hi 'Binky-Toy' ,

 

Alles wat ik hier op de site zet is open for public use.. so be my guest.

 

Grtx Rain

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi kleine update,

 

Op zolder heb ik nu 1 van de 2 ballasten opgehangen en de waterdichte

contact dozen + stekkers voor de 2 lampen en in het midden de fan aansluiting.

(het is nog steeds een zooitje op zolder kan er niet gewoon lopen alleen op

de steunbinten anders ga ik door het plavond dus een beetje moeilijk bewegen)

 

med_gallery_7406_450_62677.jpg

 

Nog ff een vraag hoor je ballast brommen of zoiets, is het wijs om deze in de rubbers te zetten

heb ze nl. nog niet kunnen uit proberen.

 

Grtx Rain

Share this post


Link to post
Share on other sites

een VSA hoort in beginsel niet te brommen, echter een hele lichte zoem (de 50Hz zoem) is met je oor er dichtbij hoorbaar.

Een brommende VSA heeft meestal losliggende lammellen in het trafo pakket.

Komt door door ouderdom of door een tik op het lammellen pakket. (gestoten tijdens transport/laten vallen etc)

Als je goed kijkt naar de trafo bestaat de basis uit heel veel gestapelde plaatjes, met aan de eene kant de primaire wikkelingen en aan de andere kant de secundaire wikkelingen.

Als 1 van deze plaatjes dus niet strak tegen de rest aanligt hoor je de 50Hz magnetisering het plaatje laten brommen.

Brommende trafo's meteen weggooien, kan jaren goed gaan, maar met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zal de brom erger worden...en ergens anders in jouw huis te horen zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een VSA kan brommen, 't hoort niet idd. Ik moet eerlijk gezegd heb ik er ook wel een stel hangen en die nu al flink wat tijd probleemloos draaien... Dus mijn mening, echt veel kwaad kan het niet...

Share this post


Link to post
Share on other sites

die van mij hoor je ook wel een beetje brommen, maarja niemand heeft er last van gelukkig :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okay,

 

Bedankt voor de replies, voor de zekerheid hang ik ze toch in de rubbers kan geen kwaad.

heb een hekel aan brommen, zoemen, piepen enz... het zelfde heb ik in m'n auto als ik iets

hoor dan moet en zal ik het vinden en verhelpen al moet ik de hele auto slopen. Dit doet niet

terzaken maar heb een keer meegemaakt dat als ik moest remmen met m'n auto dan hoorde ik

een raar geluid en ook met optrekken, bijna m'n hele auto uitelkaar en nog steeds het rare geluid, wat bleek het

geval te zijn, m'n dochtertje had knikkers in de auto en op een 1 of andere manier was der 1 in

het steun gedeelte van het chasis gekomen en rolde telkens van voor naar achter, om achterlijk van te worden. Okay niet echt belangrijk...

 

Grtx Rain..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Rainman,

 

Ik wil je eerst ff zeggen dat ik het een mooi en uitgebreid verslag vind, en dat je hok ook super mooi is geworden en netjes.. ik ga ook verbouwen binnen kort, en zal blij zijn als het half zo mooi word, ik ben niet zo handig met hamer en zaag, en ben ook nog eens blond.. hahahaha

 

Maar ik wilde ff terug komen op je temperatuur probleem, kan je niet de warmte van je groei kast(moederhok) gebruiken om de temperatuur van je bloei hok omhoog te krijgen?, je afzuiger is groot genoeg om te hoge temp. tegen te gaan.

volgens mij is het voor 2 hokjes naast elkaar te klein dus 12/12 zal wel niet lukken, maar mischien dat het een optie is om je moederhok als kachel te gebruiken.

 

Groetjes een altijd Stoned Miss_Stoned

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey rainman, ja ik heb in het hokje ook een badkamer afzuigertje, maar ik heb dan 5x 18w tl en dit gaat prima, fan gaat om de 5 a 10 min even aan.

 

En tomatenkweker bedankt voor je informatieve stukje van het kweken met zaad, ik wist ff niet pcies wat de volgorde moest zijn, maar nu snap ik het! Hoe groot moeten die moederplanten pcies blijven dan? wel een beetje offtopic he :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Mis stoned bedankt voor je reactie,

 

Ik heb m'n groeihok ff aangepast maar nu is het weer net iets te koel denk ik (laat het ff een nachtje aan staan) met licht uit en tubeheater "60 watt" aan en de 2 fans aan (de laagste snelheid voor een beetje lucht circulatie) is het nu constant 20.2 graden, en met het licht aan fans soms 80% max speed 24.2 graden 2cm onder de groeilamp.

 

Wat heb ik gedaan:

De fan achter de lamp zuigt de indien nodig de verwarmde lucht van buiten het hokje naar binnen en blaast de warmte weg langs de lamp en daar tegen over een zelfde fan maar deze zuigt en blaast de lucht naar buiten, op de zelfde thermo controller aangesloten dus ze draaien beide op de zelfde snelheid. het mooie is dat er op zo'n manier aardig wat lucht beweging is heb even een paar dunne reepjes papier in de potjes geplaatst en deze bewegen rustig dus mooi voor stevige steeltjes

 

Moet de temp wat omhoog als het licht uit is? Ik dacht te lezen dat de ideale temp 24 graden is voor de groei?

 

Grtx Rain

Share this post


Link to post
Share on other sites
Moet de temp wat omhoog als het licht uit is? Ik dacht te lezen dat de ideale temp 24 graden is voor de groei?

 

Grtx Rain

 

een paar graad naar beneden is niet erg.. ik dacht dat atmo of whazzup zei dat je zelfs meer dan 10 graden verschil mag hebben als de grond tempertuur maar minder dan 10 graden verschil heeft dan met lampen aan..

maar zo min mogelijk temp. verschil lijkt me t beste. 24 is dacht ik ook de ideaale temp..

 

correct me if im wrong :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bambino thanx,

 

Okay de temp met licht uit en tubeheater en 2 fans langzaam aan is nu iets opgelopen +20.8 ºC de buiten (echt buiten het huis) temp is nu +10 ºC.

 

Met licht aan geen probleem kan ik regelen van +18ºC tot +28ºC maar ik denk dat +24ºC ideaal is!

 

Kan iemand een zeker advies geven moet de temp omhoog met licht uit?

 

Alvast bedankt

 

Rain

 

Ps. LV is 54% met licht uit, met licht aan zakt het naar 46% maar kan ik bijstellen met de Bonaire koude mist indien nodig?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Temperatuur van 20 graden in de donkere uurtjes is geen probleem.

Onder de 18 graden vinden ze minder, met name in het medium.

Een temperatuurverschil van 10 graden tussen dag en nacht is ook niet echt een probleem hoewel liever dit zo klein mogelijk te houden.

En als het verschil toch 10 graden is dan is een langzame afkoeling beter dan dat de temperatuur in een klein uurtje naar beneden knalt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Wow Rainman, als je net zo gaat kweken als dat je bouwt dan wordt het super allemaal.

Wij hebben hier ook een poos gedaan om een goede kast neer te zetten en hebben tussen elke kweek toch nog kleine dingen veranderd, maar het resultaat is een hele prettige werkomgeving geworden.

Je gaat absoluut de voordelen ervaring van zo'n doordacht ontwerp.

 

Veel succes verder

en ik kijk uit naar je eerste kweek.

Miss_J

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het resultaat is een hele prettige werkomgeving geworden.

Je gaat absoluut de voordelen ervaring van zo'n doordacht ontwerp.

 

Hi Miss J,

 

Dat is nu net m'n bedoeling om iets te creeeren waar je gewoon wat langer plezier van hebt, na de fine tunning heb je straks een hok waar mee je kan lezen en schrijven alles onder controlle (and that's what i like says the controll freak) mijn bedoeling is om een soort haute cuisine cannabis te produceren met liefde bereid en goddelijk van smaak kortom een 5 sterren joint.

 

Grtx Rick

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi weer een update,

 

Het groei hokje z'n ruwe werk is gedaan.

Alles waterpas, en de elektra aangesloten achter de wanden.

 

med_gallery_7406_450_60454.jpg

 

Hier het zenuwcentrum alle elektra komt hier uit later komen de tijdschakelaars en de thermo controllers er bij.

Er komt een klep voor die open en dicht kan voor evt. aanpassingen.

 

med_gallery_7406_450_10783.jpg

 

De groeilamp hangt ff tijdelijk (zoek nog voor een oplossing om deze naar beneden/boven te halen zonder ketting "vind ik maar onhandig")

 

med_gallery_7406_450_12440.jpg

 

De thermostaat aansluiting (deze is onderweg)

 

gallery_7406_450_32880.jpg

 

Shot met de deur 1/2 open

 

gallery_7406_450_9428.jpg

 

 

Nu afwerken, waterdicht maken lakken en wit kalken.

 

Zoals je kunt zien heb ik 30 plastic containertjes van 7 x 7 x 7 cm

met daar onder een bak waar evt. later water in kan. Wil minimaal 9 damens

overhouden dat moet toch wel mogelijk zijn?

 

Until so far,

 

Rain

 

Btw. er is nog steeds een bestelling zoek nu al 4 weken met daarin oa. m'n ijk vloeistoffen

heb voor de zekerheid nog maar een keer besteld bij leafman (die erg schappelijk is trouwens

als het niet aankomt zal hij het kosteloos nog eens verzenden)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Power,

 

Heb net de 220V~ aangesloten op m'n groepenkast en zowaar geen gesprongen zekeringen.

Nu is er power in the "Panic room" (zo noemt m'n vrouw het hok!).

 

Alles werkt, hoop snel m'n AEW 6.3 ampre fan controller terug te krijgen van reparatie, en dan

de 1200 watt testen de kleine thermo controller werk gelukkig.

 

Okidoki dat was het weekeind,

 

Rain

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na een laaange week werken van dubbele diensten, ff kijken of Rainman een up-date'je geplaatst heeft. En ja hoor. Wat een genot om naar zo iemand z'n verslag uit te kijken :specool .

 

 

Waarom geen"Easy Roller" (link) om je lampen te verhangen. Gaat vrij gemakkelijk. Ik heb ze zelf ook gehad.

 

 

Keep on going Rainman ;) . Laturrss Binky-Toy

Edited by Binky-Toy

Share this post


Link to post
Share on other sites

euh ,is dat getimmer nouw nog niet voorbij..lol :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Waarom geen"Easy Roller" (link) om je lampen te verhangen. Gaat vrij gemakkelijk. Ik heb ze zelf ook gehad.

"

 

Yes ik heb ze voor het bloeihok, maar ze zijn uitverkocht bij leafman en het zal wel even duren voordat ze weer voorradig zijn.

 

Enne Dokkie nee het is nog steeds niet af helaas, maar wil het dan ook wel goed doen!

Nu de afwerking daar gaat ook wat tijd in zitten, de meeste vertraging die ik heb opgelopen is

door bestellingen die niet of nooit aankomen...

 

Any way tanxs for your comments

 

It's halloween over here (scarry)

 

Rain

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Als ik dan zo die bakjes al klaar zie staan in je voorgroeihokje herken ik dat wel. Toch al even dingen er in zetten om een beetje voorpret te hebben. Eigenlijk zie je de plantjes al groeien. En die *****-joint moet gaan lukken met die passie en controle :specool

 

Aanwinst voor het forum, dit verslag.

Grtz Miss_J

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Staff

Hey Rainman,

 

dit wordt het mooiste bouwverslag van het hele forum, dit moet gewoon een sticky worden! :specool

Verder kan ik ook al een boek schrijven over vertraagde en zoekgeraakte bestellingen. Een hok bouwen in het buitenland is een lastige zaak. ik weet niet hoe het er daar aan toe gaat, maar ik ben een lokale serre binnengestapt en heb aan de boer gevraagd waar hij zijn spullen haalde. Blijkbaar zijn er in Belgie meer zulke bedrijven dan er growshops in nederland zijn, en een pak goedkoper!!! Volgens mij is dat bij jouw niet anders, waar er serres zijn vind je die spullen ook wel. Op het net is het ook te vinden onder de zoeker "automatisering". Deze bedrijven verkopen het hele gamma dat je in de growshop vind, buiten voeding, grond en zaad.

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog effe over de blumats (lol deze thread gaat ook zo snel!!)

 

Het druppelen in je schaal is niet zo handig denk ik. De blumat werkt op het principe dat de druppelaar 8 cm van de blumat af zijn water geeft aan het aardeoppervlak. Dat is overigens slechts op één plek, hetgeen met extra druppelaars uit te breiden is. Het water verspreid zich in de grond als een soort kegel, en bereikt dan de blumat sensor onderin, welke de watertoevoer weer afsluit als er een drukbalans is opgebouwd.

 

Voor diepe potten heb je de langere blumats, zodat je er zeker van bent dat je onderin je pot ook daadwerkelijk de juiste hoeveelheid vocht krijgt.

 

Er zit echter een bepaalde hysteresis in de waterafgifte: Bij mijn lange blumats kon zo de vochtigheid van mijn aarde verschillen tussen de 40 en 180. De hysteresis is bij kleine blumats minder overigensm ik meette ongeveer tussen de 60 en 150 bij een juiste afstelling.

 

De aarde bovenop wordt niet volledig vochtig, slechts op de plaatsen waar de blumats druppelen. Ik heb dit jaar de sensors aan de binnenkant gezet en de druppelaars naar buiten. Nou werkte ik met een hele grote pot en had dus 3 sensors. Bij mij waren ze gewoon aangesloten op de kraan (via een drukregelaar, ook bij blumat verkrijgbaar). Bemesting door de blumat is een probleem, men adviseert hydro voedsel. Organisch voedsel is een probleem. BN adviseert voor een druppelsysteem op grond bijvoorbeeld hun BN Hydro. Is ongeveer dezelfde samenstelling als hun BN grond (die is op de hydro gebaseerd) maar zonder de bio elementen.

 

Voorbeelden:

gallery_5211_120_84141.jpg

 

 

gallery_5211_120_269981.jpg

 

 

 

Vorig jaar was de opstelling anders, sensors aan de buitenkant. Opstelling dit jaar is beter (aarde is nat als je de blumats plaatst overigens, dit was net na de plaatsing)

gallery_5211_121_55643.jpg

Wortelvorming bij een van de druppelaars

gallery_5211_121_43017.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...