Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
King_Kush

Van Boven Of Van Onder Bewateren?

Recommended Posts

Hallo iedereen!

Heb hier en daar wel wat gelezen en gezien (voornamelijk van Wernard van StichtingMEDIWIET op Youtube) dat je je planten veel beter van onderen kunt bewateren en ze in een laagje water te laten staan, zodat er altijd voldoende water is en de wortels dan ook zelf kunnen bepalen wanneer ze dat water willen opnemen.

Ik wil graag jullie meningen, feiten, ervaringen etc. etc. hier over horen aangezien dit toch een interessant en belangrijk onderwerp is!

Groetjes!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja idd. Had ik ook gezien bij de nieuwe buitenkweek video's. Maar gaan de wortels onderin niet rotten dan? Dacht dat zijn antwoord daarop was, dat de onderste  wortels ook in het grondwater staan, in volle grond.

Edited by Fearghus
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Check vd gein eens wat autopot topics hier op WF en zie hoe 'goed' planten in een laag(je) water laten staan uit pakt bij cannabis.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bijna iedereen?

Er zijn er steeds meer die via onder gaan bewateren omdat het veel voordelen heeft tov via boven, de 1e die in me opkomt is veel minder last van varenrouwmug.

Share this post


Link to post
Share on other sites

om en om word ook veel gedaan .

in een laagje water laten staan vind ik minder .

vanwege rot en ook vanwege het kweken van larven wat je dan krijgt .

dan ligt er een kluwen dunne mie te spinpoten in je schotel .

:punk:

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

de eerste 2 week van boven en dan van onder, lekker lui kweken.

Je kan wel iets water later staan maar het hangt ook van je medium af welke je gebruikt.

Mapito kan er beter over dan aarde bv.

Het beste is mocht je wat laten staan dat je zijl weer droog is binnen 12uur dan is het wel te doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je het in een schotel opvangt kan je de drain terug kieperen en verlies je geen moist met feed .

maar dat is inderdaad een redelijk aktieve handeling .

ik vind bij alleen van onder water geven het altijd zo zonde dat je 1 derde van je aarde niet benut .

is op een 21 liter pot zo uit me hoofd toch 7 liter aarde voor jan doedel gekocht en in potten gestopt met nada effekt .

plus bij alleen van onder kan je geen lekkere topdress geven .

ja kan wel maar is zo doeloos .

en drain terug kieperen bij van onder water geven ook trouwens besef ik me nu .

moeielijke hobbie hebben we toch vrienden !!

:verrygood

Edited by macerror
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor buiten kweek in een kuip van 50 liter kán ik me er iets bij voorstellen maar binnen,,,,,,

Binnen doe ik beiden. 
De meest voorkomende te kort op aarde in de binnen kweek  nml water! De meeste mensen onderschatten het drinkgedrag van een plant in volle bloei. Een plant past zich aan, ook aan jou water gift.

Zorg voor een goed watervashoudend medium. Er zijn merken die blubber worden van te veel vocht. En er zijn merken die te veel inklinken zodat het te droog is en water lastig weer opneemt. 
 

 

Edited by P H donner

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, P H donner said:

De meest voorkomende te kort op aarde in de binnen kweek

 

Bedoel je "het meest voorkomende tekort"?

"Binnenkweek" is één woord!

En het zijn niet de merken die inklinken, maar de aarde ervan.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had voorheen grote aardebakken. Hierin op de helft een drainagebuis. Hierin pompte ik voedingswater. In het begin ook vanaf boven. Maar daarna alleen via deze buizen. Werkte goed.

Als je van boven geeft dan spoel je de afvalstoffen van de plant weer terug de grond in. Daarom deed ik dit nooit meer nadat ze goed aangeslagen waren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@FoolOnTheHill Buitenkweek zeker ook ?:oeps 

Je koopt toch aarde van een merk?

anyway er zijn meer kutmerken ( ik maak daar één woord van) dan echt goede watervashoudende merken op de markt. 
 

Raad eens wat de reden zal zijn van mensen die van aarde naar hydo gaan en meteen op hydro veeeeeeeeeeeeel beter draaien?  
 

Nou, ?

Edited by P H donner

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik was van de Bac Lava aarde (4,50€ 40 liter) maar helaas was daar te weinig afname van. Die gasten van een tuincentrum in aalsmeer wouden alleen per pallet bij me af leveren. Das nou ook iets te veel van het goede. Haha En de tijd dat ik met een betonmolen voor de deur me eigen aarde mixte is geweest he :innocent: Ben nu al weer een tijdje zeer te spreken over Atami ipv perlit zit er cocus in. Niet te nat te zetten zonder dat het in blubber veranderd. Ik plomp in volle bloei om de dag in 18 L. 2,,5/ a3 liter water. Als ik weer water geef zit er nog genoeg vocht in de pot, dus geen water te kort. Tensios zet ik gerust op 10/20

@Jakkes van onder wateren op potten van 18 en minder kom je daar niet mee weg.  1/3 aarde wat droog is is te weinig vocht in het  2/3 deel.(Of je moet elke dag wateren waar ik geen voorstander van ben)Ken het verhaaltje van space cees ook van de afvalstoffen enzo. Ik geloofde en deed het ooit ook ,maar ben er op terug gekomen door de weegschaal......

hier wat vocht info

36115

Edited by P H donner

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt voor kleine potten. Ik had aardebakken van 40cm diep en circa 1.2 m2 oppervlak. Daar werkte het goed bij mij. Ik gaf geautomatiseerd water gewoon door in de drainagebuis te pompen. Door de omvang altijd genoeg buffer om niet te droog te laten zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2/10/2020 at 12:10 AM, Jakkes said:

Als je van boven geeft dan spoel je de afvalstoffen van de plant weer terug de grond in. Daarom deed ik dit nooit meer nadat ze goed aangeslagen waren.

Welke afvalstoffen van de plant ?

14 hours ago, P H donner said:

Ken het verhaaltje van space cees ook van de afvalstoffen enzo. Ik geloofde en deed het ooit ook ,maar ben er op terug gekomen door de weegschaal......

Ik ben eens door toedoen van een forumlid hier wat meer in gaan duiken en ik heb nooit een duidelijke (wetenschappelijke) benadering kunnen vinden om welke afvalstoffen het dan nu gaat.

Ik heb het dan echt niet over co² en zuurstof.

Wat me ook nooit helemaal duidelijk is geworden, of die ballaststoffen dan ook daadwerkelijk bovenin afgezet gaan worden. Ik begrijp de logica wel ervan, dat (in de natuur) het rond de stam altijd droog is en dat dit wellicht een reden zou kunnen zijn, om daar de ballast af te zetten, maar ja.....welke ballast dan en wordt dit wel daadwerkelijk bovenin afgezet ?

Ik kan me wel iets voorstellen, wanneer je met flessenvoeding aan de slag gaat, waarin zouten zijn opgenomen die als ballast aangemerkt kunnen worden, maar dat heeft meer met de inhoud van de fles zelf te maken....

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, greentjeonatrip said:

Welke afvalstoffen van de plant ?

Schat in dat ze de niet opgenomen minerale voeding (zout dus) bedoelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De afvalstoffen die een plant rond de stam afstoot. Vergelijk het met urineren wat een mens doet. Ik heb geen wetenschappelijk bewijs hiervoor, maar dit is mij jaren geleden wijs gemaakt en ik heb hier altijd rekening mee gehouden.

Op aarde zag ik ook hier altijd witte zouten in de aarde. Dus ik nam het voor waarheid aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik begrijp  dat men hier enkel de zouten kan aangeven, die in minerale voeding zit.

Ik heb altijd flink van boven gegoten en nooit last gehad, in welke vorm dan ook, maar dat komt weer, omdat ik geen flessenvoeding gebruik en een maatje van me heeft al tig keer op exact dezelfde aarde gedraaid, dus de aarde in zijn geheel hergebruikt, met minerale  voeding die naar verluidt ook vrij van ballast zou zijn.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Jakkes said:

De afvalstoffen die een plant rond de stam afstoot. Vergelijk het met urineren wat een mens doet. Ik heb geen wetenschappelijk bewijs hiervoor, maar dit is mij jaren geleden wijs gemaakt en ik heb hier altijd rekening mee gehouden.

Op aarde zag ik ook hier altijd witte zouten in de aarde. Dus ik nam het voor waarheid aan.

Dat zijn dan de zouten die in jouw specifieke voeding zit, die achterblijven na verdamping.

De afvalstoffen van een plant bestaan uit co², waterdamp en zuurstof, die via de stomata en lenticellen de plant verlaten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2/12/2020 at 2:59 AM, P H donner said:

Ken het verhaaltje van space cees ook van de afvalstoffen enzo. Ik geloofde en deed het ooit ook ,maar ben er op terug gekomen door de weegschaal......

:jump:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb me daar in het verleden ook wel eens in verdiept (omdat ze dat in de GS zeiden)

Maar nooit iets kunnen vinden wat dan dan zou zijn, of waar het vandaan komt bij de plant.

 

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben gewoon lui en pomp(te) altijd gewoon voedingswater volledig geautomatiseerd in de bak. Dan is van onder of in een drainagebuis erg makkelijk. Daarbij levert het mij een goed resultaat op. Dus daarom niet verder over nagedacht of het waar was of niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...