Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Torvald

Legaal Kweken

Recommended Posts

lol ik denk dat er alleen maar amateurs op wf.EU zitten

en hier de pro s

klein en groot

je kan er van leren

dat iedereen die een verslag bijhoud een amateur is comedy

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blijkbaar lezen jullie de bron niet, dan had je gelezen dat het over journalistiek gaat. Ik vond de dubbele lading wel grappig, maar zie nu verwarrend ook. Schrijven is kweken, in ons geval. En onderwerp misschien wel het soort wiet dat je kweekt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

@torvald ::::valt me wel op dat jouw stukjes steeds korter worden

daar schuilt een profi in .

 

ik heb het stukje btw ook es gelezen met mn vunzige geest -modus en idd dan heeft het een hele dubbele lading :likken:

 

wat ik me ook wel eens afvraag ( mogelijk ook weer overheen heb gelezen) is het volgende .

gaat men uit van minder dan 5 planten onder 250 watts hps lees 4 in scrog

gaat men uit van 1 draai per jaar ?

gaat men uit van kontinue het hele jaar ?

gaat men kijken van ooh op het bonnetje wat er rondslingerde van 150 watt hps superpowerplantlight van 10 juli 2011 dus x 4 jaar ?

of gaan ze weg met 4 plantjes onder de arm van pas op he !! pas op !!! ?

gaat men zoeken naar de stash ?

gaat men moeielijk doen als je 200 gram droog er van af haalt in een weckpot in de kruipruimte van je meterkast vinden ?

gaat men deze stash vernietigen ?

gaat men niet des avonds lekker een jonko er van zitten draaien ?

gaat men mij een vernietegingsrapport tonen ?

 

tis zo maagdelijk vaag allemaal nog

 

gg m :likken:

Edited by macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja wordt vernietigd tenzij je een heeeeeeel goed verhaal hebt... hier in de regio gaan alle geconfisceerde drugs onder politietoezicht in Alkmaar de huisvuilcentrale in.

Eeuwig zonde maargoed.

 

2 ons is geen gebruikershoeveelheid he...straatwaarde ong 1500,00 is ff meer als gedoogd wordt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je het per zakje/gram/joint verkoopt, zie het als een straatprijs...

 

Groothandelsprijs is wat minder ja

(exacte bedragen mogen we niet over praten van de mods... dus doe ik dat niet)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee dat weet ik, dus je bedoelt met die €7,50 eigenlijk shop prijs? Dan klopt het wel redelijk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier in de regio red je het in de shop niet met 7,50 hoor... de betere soortjes kosten al gauw 9-11 euro/gram.

Die 7,50 is meer als een straatdealerrichtprijs bedoeld.

(Niet dat ik straatdealers ken, maargoed..gaat om t idee.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb via via wel eens gehoord dat straatdealers koffieshopprijzen rekenen en in woonplaatsen waar geen koffieshops zijn zelfs nog wat meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vroeger kocht ik wel eens bij een straatdealer, die was meestal 25% goedkoper als de shop, maar dan praat ik wel over 10 jaar geleden...

Verkocht goed spul ook, maar toen hij gepakt werd met een heel assortiment aan hasj, wiet en allerlei partypoedertjes en pilletjes in zn dashboardkastje ging hij op laaaange staatsvakantie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja wordt vernietigd tenzij je een heeeeeeel goed verhaal hebt... hier in de regio gaan alle geconfisceerde drugs onder politietoezicht in Alkmaar de huisvuilcentrale in.

Eeuwig zonde maargoed.

 

2 ons is geen gebruikershoeveelheid he...straatwaarde ong 1500,00 is ff meer als gedoogd wordt

wat het op straat of waar dan ook 'waard' is, maakt natuurlijk niets uit, je verkoopt immers niets

 

net als ik de fiets pak, ik verdien daar niets aan, ik zou er maximaal wat mee kunnen besparen wat ik anders uit zou geven aan vervoer

 

daar heeft het OM het altijd over; geldelijk gewin, iets dat je bepaart is geen winst maar gewoon niet uigegeven

Edited by HUFFnPUFF

Share this post


Link to post
Share on other sites

De politie noemt toch doorgaans de straatwaarde als ze wat in beslag nemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

of een paar miljoen meer, of de televaag dikt het zelf wel aan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel geblaat, maar weinig wol. Laten we iets afspreken;

 

Als iemand hier een strafrechtelijke veroordeling met de gerechtelijke uitspraak laat zien, betreffende een kweek volgens de torvald-regels, dan zal ik op dit forum het er niet meer over hebben.

 

Tot die tijd dan niet zeuren en klagen...

 

is vernieling (bijv met purschuim :) ) of inbeslagname van dure apparatuur een straf?

-ja

 

is een transactievoorstel van het OM een straf?

-ja, een flinke geldboete

 

is een strafvoorstel van het OM een straf?

-ja, een taakstraf

 

is er een rechterlijke uitspraak nodig voor de oplegging van bovenstaande straffen?

-nee

 

als strafopleggingen door OM niet gepubliceerd worden, kan iemand van hier deze dan opzoeken en laten zien aan ene torvald?

-NEE

 

dan zal ik op dit forum het er niet meer over hebben.

 

GRAAG! :wave:

bedankt voor de nuttige bijdrage.

 

.Zover ik het zie, zijn max. 5 plantjes toegestaan zonder technische hulpmiddelen. Bij ontdekking moet je de planten inleveren, zonder strafrechtelijke vervolging.

 

Ontdekt de politie een kweekinrichting met allerlei technische voorzieningen met maximaal 5 plantjes, heb je kans dat naast je planten je ook de installatie moet inleveren. Afhankelijk van de mate van overlast, of er wiet verspreid/verkocht is, de professionaliteit, oppervlakte, soort en sterkte van de lampen, bewijzen voor of tegen eigen-gebruik, de gemeente waar je woont, kun je dan een boete of taakstraf krijgen. Dit wordt gezien als een overtreding en zodanig bestraft.

 

Dan heb je de situatie met meer dan 5 planten, dat zijn die kwekers die vaak de krant halen, dus genoegzaam bekend. Betekent bijna altijd strafrechtelijke vervolging met alle ellende die erbij komt.

 

De straffen die je noemt, zijn die voor maximaal een overtreding. En natuurlijk mag je dat als straf zien, maar meer dan een waarschuwing is het meestal niet. Een bekeuring is klote, maar zodra ik die betaald heb, ook weer zo vergeten.

 

Het maakt dus nogal een verschil in hoeveel plantjes en met hoeveel Watt lampen je gaat kweken. Als je een slaapkamer in gaat richten als kweekruimte en er een paar duizend watt aan lampen ingooit, dan krijg je dus grote problemen bij ontdekken. Dan nog zeggen dat je voor eigen-gebruik kweekte, breng je niet alleen de echte hobbykweker mee in diskrediet, maar vooral de geloofwaardigheid van alle wietkwekers.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon even een hele andere vraag: koop je wel eens wiet in een coffeeshop? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, en de professionele telers doen ook aan zelfregulering. Kort geleden hebben ze een lijstje met 7 punten opgesteld, waaraan de leveranciers van de coffeeshops moeten voldoen.

 

Nu nog de regels voor de hobbykwekers voor zelfregulering. Met de torvald-regels heb ik een begin gemaakt.

 

Ik begrijp dat het dan lullig is als je buiten beide boten valt, maar val mij daar svp niet op aan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

en wat nou als niemand zich aan jouw regels houdt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Zelfregulering versus regulering

 

Bij veel vertrouwen in wetten en de overheid is er in het algemeen minder ruimte voor zelfregulering. Het omgekeerde geldt ook: hoe minder vertrouwen in de overheid, hoe meer ruimte voor zelfregulering. Beide zijn middelen om marktfalen tegen te gaan en hierdoor de maatschappelijke welvaart te verhogen.

 

Het onderscheid tussen regulering en zelfregulering is niet zwart en wit. Er bestaan vele grijze gebieden tussen beide. Soms is zelfregulering een aanvulling op overheidsregulering. De wetgever geeft dan de kaders aan waarbinnen de private partijen zelf met enige vrijheid hun gedrag kunnen reguleren, maar waarbij de overheid een belangrijke rol in de handhaving heeft. Dit is ook wel ‘’Wettelijk geconditioneerde zelfregulering’’ genoemd.

 

Zelfregulering kan ook een alternatief zijn voor overheidsregulering en deze overbodig maken. Zelfregulering kan ontstaan door anticipatie op wetgeving, met het voorkomen van overheidsingrijpen als doel. De overheid kan private partijen ook uitnodigen zelf tot regulering te komen. Soms dreigt de overheid hierbij met wetgeving voor als dit niet lukt. Maar ook als zelfregulering wel tot stand is gekomen, komt het regelmatig voor dat de overheid elementen uit de codes achteraf alsnog tot wetgeving verheft."

 

Bron wiki, https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zelfregulering_(bestuur)

Share this post


Link to post
Share on other sites

en wat nou als niemand zich aan jouw regels houdt?

waar het om gaat is de beeldvorming. Stel dat alle nederlandse wiet-communities een concensus bereiken over wat een hobbykweker voor eigen-gebruik is, binnen welke grenzen die valt. Dan kun je daarvoor aandacht vragen bij de politiek, de politie, justitie, de pers, noem maar op. Wat je nu ziet, vanwege de onduidelijkheid, is dat veel kwekers geen onderscheid maken, met alle nadelige gevolgen.

 

Hoe controleer je of iemand zich aan de regels houdt?

 

Dat hoef je niet te controleren, maar de overheid zou de mensen moeten belonen die zich er wel aan houden. Bijvoorbeeld door de straffen voor kwekers die zich niet willen conformeren, flink te verhogen. Je krijgt straks drie groepen kwekers, de kweker voor eigen-gebruik (gereguleerd), de professionele kweker voor de coffeeshop (gereguleerd) en de groep die daar buiten valt.

 

Vraag jezelf af waar je bij wil horen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

en wat nou als niemand zich aan jouw regels houdt?

Bijvoorbeeld door de straffen voor kwekers die zich niet willen conformeren

 

wie zijn regels dan? mijn of jouw?

Share this post


Link to post
Share on other sites

en wat nou als niemand zich aan jouw regels houdt?

Bijvoorbeeld door de straffen voor kwekers die zich niet willen conformeren

 

wie zijn regels dan? mijn of jouw?

dat is het mooie van zelfregulering, die regels bepalen we zelf, middels concensus. Wat is jouw definitie van een hobbykweker voor eigen gebruik? Waaraan moet, volgens jou, de installatie voldoen om niet als commerciële kweker gezien te worden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

....

Dan nog zeggen dat je voor eigen-gebruik kweekte, breng je niet alleen de echte hobbykweker mee in diskrediet, maar vooral de geloofwaardigheid van alle wietkwekers.

Waarom "breek" je dan ineens de geloofwaardigheid van alle wietkwekers?

Ik zou zeggen dat je dan enkel (eventueel) je eigen geloofwaardigheid zou breken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die zelfregulering is nog erg lastig nu ik er zo over na zit te denken.

Kijk, sommige dingen zijn op zich wel te regelen van die lijsten maar de interpretatie ervan kan op verschillende manieren gedaan worden.

 

Als eerste de eerste (theoretische) regel van 5 planten of minder.

Is dat per persoon of per huishouden?

 

Kijk als je het per huishouden doet dan is die lijst met regels makkelijk toepasbaar...maar,

 

Dan komt er gelijk een 2de vraag naar boven als de eerste dus het antwoord; "per persoon" zou zijn.

Als eerste, zou er dan niet een minimale leeftijd moeten zijn wanneer je mag kweken?

(laten we dat even voor het gemak op 18 houden , dezelfde minimale leeftijd wanneer je naar de shop mag)

 

Dan verder, als er bv meerdere volwassenen in 1 huishouden zijn mag je dat dan allemaal bij elkaar optellen?

(stel, alles max genomen, 3 volwassenen in 1 huishouden)

3m3, 750 watt, 15 planten. mag je dan 900gr in huis houden?

 

En stel ik wil op m'n gemak om de planten heen kunnen lopen omdat ik de ruimte ervoor heb?

 

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het op zich geen slecht idee om een hobby kweek lijst te maken maar die lijst is nog vrij ruim te interpreteren.

Kijk bv die regel over de electronische installatie kan dmv een keurmerk vanuit de fabriek als je 't in de winkel koopt of als je het zelf maakt met een NEN1010 keuring oid.

 

Daarbij als je het hebt over efficiënt kweken dan valt er ook nog wat te zeggen over de lampen en lamp sterkte.

Voor mij is efficiënt kweken er ook voor zorgen dat m'n installatie zo optimaal mogelijk werkt tot in de laatste puntjes.

In dat geval is hps juist weer een beter keuze dan spaarlampen als het om umol/watt gaat bv.

En dan is 400/600 watt weer een betere keuze dan 250 watt.

 

Anyways dat soort dingen heb je nou eenmaal als je filosofie en juridisch dingen met elkaar probeert te verenigen denk ik zo.

Heel eerlijk mag voor mij heel de boel simpelweg gelegaliseerd worden met een landelijke vereniging van home growers.

Eens per jaar contributie aan betalen en je krijgt eens per jaar een controleur in huis die checkt of het veilig is en geen overlast veroorzaakt. Overheid plukt daar de vruchten van en... tja iedereen eigenlijk. Goed de prijzen zullen misschien dalen maar lang niet iedereen heeft simpelweg zin om met grond en water continue in huis bezig te zijn dus behoefte is er altijd.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat hoef je niet te controleren, maar de overheid zou de mensen moeten belonen die zich er wel aan houden. Bijvoorbeeld door de straffen voor kwekers die zich niet willen conformeren, flink te verhogen. Je krijgt straks drie groepen kwekers, de kweker voor eigen-gebruik (gereguleerd), de professionele kweker voor de coffeeshop (gereguleerd) en de groep die daar buiten valt.

 

Vraag jezelf af waar je bij wil horen.

 

dat non-conformisme is nou juist wat het wietwereldje zo charmant maakt :)

 

een tip voor jou: zoek een baan als beleidsmedewerker om je ziekelijke regeldrift te kanaliseren, en kweek of rook wiet na werktijd ter ontspanning, heerlijk zonder protocollen en regels.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...