Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bosrand

Stekken Hokje Met Moedertje

Recommended Posts

Heb er weer 36 nodig, maar ik houd rekening met ongeveer 20 falers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dik 35% uitvallers is best veel, dat moet beter kunnen man.

 

Wat zijn bij jou falers, stekken die niet aanslaan, of stekken die te ver achterblijven bij de besten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoveel uitvallers kan inderdaad minder. Een grote kweekbak werkt beter dan een kleinere naar mijn idee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@rodja: ik zou 2xpropagator 64 pakken met ieder een 30-tal stekjes, het is veel prettiger werken als je prop niet stijf vol zit.

Minder gekloot met bladeren die tussen de deksel zitten, en ff eentje eruit pakken om te kijken of er al wortels zijn gaat ook veel makkelijker

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die propagators 64 zijn ideaal inderdaad maar erg duur.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

27 euro valt toch wel mee? Als je er 6 succesvolle stekjes uithaalt de eerste ronde is hij al terugverdiend...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 x 77 stekken, in totaal 2 uitvallers:

gallery_45199_18520_199059.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dik 35% uitvallers is best veel, dat moet beter kunnen man.

 

Wat zijn bij jou falers, stekken die niet aanslaan, of stekken die te ver achterblijven bij de besten?

 

heb pas 1 stek in m'n leven gemaakt en die lukte direct, maar kan me niet voorstellen dat het net zo succesvol gaat als ik er ineens 60 snijd. als je ze op tijd nodig hebt dan is het altijd slim om rekening te houden met wat tegenslag. :)

 

daarnaast wil ik de mooisten selecteren om af te bloeien

 

2 x 77 stekken, in totaal 2 uitvallers:

gallery_45199_18520_199059.jpg

 

nice, met welke ec en ph water jij ze in?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha, zo begon ik ook. Eentje lukte bijna vanzelf, in een proppie steenwol onder een plastic zakje. En daarna inderdaad diezelfde twijfel, gaat het met een boel tegelijk net zo goed? En dat gingut. :dope:

Het is zeker handig om meer, veel meer stekken te maken dan je uiteindelijk nodig hebt. Want er zitten er altijjd bij die beter gaan en anderen wat minder, als je er meer dan zat hebt kun je mooi de besten er uit pikken. Ik zet bij het uitplanten in het bloeihok ook graag aan de kanten wat grotere en midden onder de lampen wat kleinere, dat trekt dan groeiendeweg lekker gelijk.

 

Inwateren doe ik als volgt, eerst de steenwol 24 uur in op Ph 5.5 afgezuurd water. Daarna water afgieten en opnieuw op 5.5 afgezuurd water er bovenop gieten. Dit gietwater heeft aan een Ec van 0.6 genoeg. Het lekwater weggieten.

 

Nu kunnen de stekken er in. Ik heb deze keer een stekgel gebruikt, Clonex. Ben er tevreden over.

 

Belangrijk is ook dat je elke dag wat bladvoeding geeft, gewoon met een plantenspuit water met een Ec van 0.6. Zorg voor een voeding met fosfor, het mooiste is iets in de lijn van 2-2-2.

 

Pas vanaf een dag of 7, als de eerste worteltjes verschijnen is het nodig te beginnen met voeding gieten, ook weer op Ec 0.6-0.7. Aan dit voedingswater voeg ik ook wat wortelstimulator toe. En ik blijf ook bladvoeding geven, totdat min of meer alle stekken wortels hebben.

 

Belangrijk: warmte-matje en een lekkere luchttemp, niet te hoog, een graadje of 23 is zat. Ik verlicht twee propagators met 4 36W tl's, kleur cool-white, maar andere lichtbron kan ook.

 

gallery_45199_18520_17653.jpg

 

Pas als er voldoende wortels zijn begin ik te luchten en na een dag of drie kan alles overgeplant worden. Eerste luchtdag schuifjes een stukkie open, volgende dag helemaal open, dan nog een dag iets onder de rand van de kappen zodat deze wat open staan..

 

Wees voorzichtig met je Ec, beter wat langer wat te laag dan wat te snel teveel omhoog. Als er stekken bijzitten met wat gebreksverschijnselen geeft dat niks, dat komt vanzelf weer goed als ze eenmaal wortels hebben en verse lucht ademen.

 

Leuk detail, deze stekken heb ik genomen van planten die al 16 dagen op 12-12 stonden. Op enkele uitzonderingen na staan ze allemaal alweer lekker te groeien, zonder echt te hebben gerevegged.

 

Oh ja, ik gebruik voor stekken geosmotiseerd water gemengd met wat kraanwater, verhouding 3:1. Omdat je op lage Ec waardes werkt kun je zo wat meer voeding toevoegen, mijn kraanwater zit al rond de Ec 0.4. Wel voorzichtiger zijn met afzuren, dit water heeft minder zuur nodig dan gewoon kraanwater.

Edited by Twiet
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog even een opmerking, laat je niet gek maken door mensen die zeggen dat steenwol te nat wordt en dat je de stekpluggen moet uitschudden oid. Het mooie van steenwol is nou juist dat het precies de juiste hoeveelheid water vasthoudt en dat dit water ook heel mooi verdeeld zit. Bovendien houdt het ook een hele grote hoeveelheid lucht cq. zuurstof vast.

 

Goed ingewaterde steenwol bevat volodende water als het water er uit begint te lopen, als je drain krijgt. Meer dan de maximale hoeveelheid water kan het niet vasthouden, je kunt er dus op vertrouwen dat als je drain krijgt er precies genoeg water en lucht in zit. Niks uitschudden/uitknijpen of wat dan ook dus. Volgieten tot je drain krijgt en perfecto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook ik plaats de steenwol stekblokken zeiknat in de propegator. Het enige waar ik ze mee inwater is lauwwarm kraanwater. Stek bijknippen en erin steken, stekpoeder of gel gebruik ik sinds een tijdje niet meer.

 

Ik heb gisteren een budget propegator gemaakt en die is aardig gelukt dus vandaar dat ik het idee even deel.

 

Gebruikte materialen: een plastic bak, knijpers en een doorzichtige vuilnisemmer zak.

 

Ik heb de vuilnisemmer zak open geknipt en over een plastic bak gespannen en bevestigd met knijpers.

 

gallery_6495_16810_4546.jpg

Is het geen plaatje?

 

Deze bak is groter dan een propegator64 en stukken goedkoper plus hij werkt uitstekend. Als je zo'n soort bak hebt met een doorzichtig deksel is dat nog mooier natuurlijk. De klepjes op een propegator hoef je nooit open te zetten, dat doet meestal meer kwaad dan goed. Derhalve de budget kweekbak waar geen eens klepjes op zitten.

 

gallery_6495_16810_80883.jpg

De stekken zijn niet gemaakt om de propegator maar de propegator om de stekken!

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie bak stekken!

 

De klepjes gebruik ik om de laatste dagen beetje bij beetje wat te gaan luchten, als er al wortels zijn. Zo bereid ik ze stapje voor stapje voor op de overgang naar het echte leven buiten de propagator. Jij zou er wat gaatjes in kunnen knippen de laatste dagen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een stekken-probleem, gelukkig is het wel een luxe-probleem.

 

Zoals ik al zei, de stekkies in de propagators die ik hierboven laat zien zijn geknipt van zaailingen toen die al 16 dagen op 12-12 stonden. Mijn bedoeling was en is om deze stekkies zolang mogelijk zo klein mogelijk te houden en ze uit te planten zodra ik hun moeders geoogst heb. Ik heb zo hierom ook zo laat mogelijk geknipt, van de onderste scheuten. Ik ging er van uit dat de stekken hierdoor wat vertraging op zouden lopen, wat trager met wortelen en wat langzamer weer lekker aan de groei te slaan.

 

Om deze redenen heb ik de stekken ook zo lang mogelijk in de propagators laten staan, ik had ze al veel eerder in startblokken kunnen zetten maar heb gewacht tot ze er bijna om begonnen te smeken.

 

Ik heb hier voor gekozen omdat ik geen moeder-materiaal heb, geen zin heb om weer duur zaad aan te schaffen en ook zsm weer een nieuw veldje wil hebben staan.

 

Dat trage is allemaal reuze meegevallen, zo staan ze er nu bij na twee weekjes op de startblokken onder tl's, 37 dagen nadat ik ze gesneden heb.

 

gallery_45199_18520_241525.jpg

 

Omdat ze nog twee weekjes moeten wachten en te groot geworden zijn heb ik vandaag de snoeischaar ter hand genomen en ze allen zo gelijk mogelijk terug gesnoeid. Min of meer drie internodes heb ik ze laten houden. Ook heb ik behoorlijk wat wortels verwijderd, de meesten hadden een hele bos onder het blokje hangen.

 

Mijn bedoeling is om ze een paar dagen voordat ik ze uitzet nogmaals te snoeien. Ik wil elke stek twee zijscheuten laten houden welke ik ook nog een keertje toppen wil. Misschien is dit niet nodig en knip ik enkel de minste zijscheuten weg en laat elke stek vier scheuten houden.

 

Zo staan ze er nu bij na de snoeibeurt.

 

gallery_45199_18520_292741.jpg

 

Ze hebben nu weer lekker wat ruimte, hopelijk lopen ze niet te veel uit de komende weekjes.

 

Dit zijn enkele van de schaarse stekjes die duidelijk sterk aan het reveggen zijn geslagen.

 

gallery_45199_18520_409210.jpg

 

De meeste stekken hebben veel minder reveg getoond, de eerste bladeren hadden minder vingers als normaal. Maar doordat ze ruim de tijd hebben om weer helemaal aan de groei te gaan maakt dat niet echt uit, sterker nog, het komt mij wel goed uit in de huidige omstandigheden.

 

Ik ben wel van plan nu wat moederplanten aan te houden zodat ik de volgende rits stekken gewoon een week of drie voordat ik oogst van normale moederplanten kan knippen. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit en ik kamp met hetzelfde luxeprobleem. Goed idee om de wortels ook te snoeien.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb jij ook stekken staan die je van reeds bloeiende planten hebt gehaald?

 

Volgens mij heeft die wortel-snoei eenzelfde effect als toppen, er komen meer wortels voor terug. Op het moment dat je zo'n volgeworteld startblok met een stek van twee maanden oud onder een 600 watter neerzet begint dat keihard te groeien. Eén of twee daagjes laten wennen aan de nieuwe plek en op 12-12.

 

Het is de eerste keer dat ik het zo doe, als het allemaal goed gaat is het helemaal zo gek nog niet om zo te werken. Ben benieuwd hoe ze er over een maandje bij staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee heb de stekken tijdens de groei gesneden, hetzelfde luxeprobleem waar ik mee kamp is dat ik de stekken ook eerder geworteld en klaar om te gaan heb dan het kweekhok vrij is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker hé, luxe-problemen! :dope:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziehier een lekker luxeprobleem. ;)

 

Deze stekken hebben alleen nog maar tl-licht gezien en ze groeien als kool. Heb ze op Plagron Lightmix en op een dieet van fishmix.

 

gallery_6495_16810_127405.jpg

 

Een keer behandeld met Bayer anti insect. Dat lijkt wel aardig te werken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze kunnen er haast niet beter bij staan. Ze beginnen alleen wat erg krappies te staan, hoewel dat ook niet echt erg is als het niet te lang duurt. Heb jij dat ook dat als je je stekken zo ziet staan dat je zin krijgt om ze nú al uit te zetten en ze te zien groeien en bloeien?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja man, ik vind ook dat ze te krap staan en weet dat het nu alleen maar achteruit kan gaan. Helaas is mijn kweekhok de eerste zeven weken nog bezet dus ik moet maar iets anders verzinnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien even rondkijken voor een tweede locatie? :P

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is wel het meest praktisch inderdaad. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als deze stekken nog 7 weken moeten wachten zit er niets anders op dan heel stevig terugsnoeien. Misschien zelfs wel zover dat je per plant maar 1 goeie groeischeut en 1 mooi groot blad kunt laten zitten. Anders worden het veel te lange stengels.

 

Of inderdaad op de 1 of andere manier een nieuw hok aan de gang zetten. Met alles wat daar bij komt kijken lijkt snoeien me een stuk makkelijker. :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een nieuwe locatie kan ik me momenteel niet veroorloven dus wordt het sowieso snoeien. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je ze nog 7 weken niet nodig hebt had ik ze gewoon weggegooid of -gegeven...

Mocht je een inval krijgen tellen gewortelde stekken ook als planten mee.

En je hebt het kunstje duidelijk aardig onder de knie, dus over een week of 5 gewoon weer nieuwe snijden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...