Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Si.

Stekkies, wat te doen

Recommended Posts

Je bent nog al verzot op vragen stellen. Het "probleem" wat je aandraagt, komt bij jou niet aan de orde. Je kweekt immers maar 5 planten. Je maakt je toch ook niet druk hoe je 10 miljoen zou moeten beleggen, terwijl je de hoofdprijs in de staatsloterij niet gewonnen hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mensen die met 50+ planten zitten weet heus wel wanneer ze water moeten geven. Ze zullen ongeveer evenveel verdampen. Je moet heus niet denken dat er bij een ruimte van 3x3 letterlijk alles vol komt te zitten. Je zet er gewoon een pad door zodat je water kan geven. En dan geef je geen water meer met een maatbeker maar met een dompelpomp+sproei stok of een automatische irrigatie systeem.

 

Ja ik bedoelde tensiometer. Was een beetje suf toen ik het had gepost. Je maakt je eigenlijk druk om iets wat er niet is en dat is zonde van je energie. Naar mijn mening had ik niet eens een tensiometer nodig je ziet het vanzelf wanneer de planten water nodig hebben.

 

Je kon eerst beter in de materie gaan verdiepen voor je aan deze kweek begon. Er staan hele leuke growguides op YouTube daar kan je een hoop van leren. Had je dat gedaan dan was je veel verder.

Edited by moskoufiets

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja de volgende ronde ga ik denk ik wel meer dan 5 plantjes nemen dus vandaar de vraag.

 

maar bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Concept zal altijd het zelfde blijven. Als je nog geen kennis van zaken hebt dan zou ik me eerst inlezen voor je meerdere planten in je ruimte gooit. Lijkt mij wel een beetje zonde als je een hele oogst verpest door een domme fout wat heel makkelijk voorkomen had kunnen worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Si,

 

Met veel van die vragen die jij stelt zat ik ook.

Terwijl ik toch al 3 maanden elke dag zat te lezen op de fora.

 

Het is toch erg veel een kwestie van oefenen en testen.

Tensiometers zijn peperduur want als je het goed wilt doen moet er in iedere pot 1, en dus probeerde ik het wegen van de potten in de hand.

En... ze verzopen.

Toen probeerde ik het met wegen via een weegschaal, en ....

Ze verzopen alweer, want ik had geen referentie waarmee ik kon vergelijken.

 

Met de huidige kweek heb ik veel getest en nu zie ik het aan de planten wanneer en hoeveel ze nodig zijn.

 

Het is een gevoel wat je ervoor moet ontwikkelen en ook iedere soort en iedere plant heeft weer een andere hoeveelheid water en voeding nodig (net als mensen).

 

Wat ik wel weet, geef liever te weinig als teveel !!!

Dus als je bladeren gaan hangen geef je ze 200ml per plant, later kan je zelf kijken of dat meer of minder moet.

Werkt dat niet, of worden je bladeren toch geel ?

Besproei ze dan met water (dag1)en water met voeding(dag2) (dus om en om) als de lampen aangaan of uitgaan.

 

Hopelijk heb je hier wat aan.

En blijf lezen op dit forum, veel is tegenstrijdig maar veel zul je straks ook herkennen omdat je er over gelezen hebt.

 

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ongeveer elke huisvrouw, zelfs de domste, kan haar kamerplanten water geven. Hier wordt "het probleem" toch wel erg opgeschaald. Krab een beetje aarde van de bovenlaag los. Is de grond daaronder nog enigszins vochtig, laat dan je gieter staan. Is de onderlaag droog en gaan je blaadjes wat hangen, pak dan je gieter. Dan hoef je ook niet te twijfelen of dat hangen door te veel of te weinig water komt. Of koop zo'n "peperdure" tensiometer van ongeveer 50 euro.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mensen die op dat opervlakte werken werken neit voor niks vaak ebvloed of druppel systemen,

 

wat ik een tijdje heb gedaan toen ik nog netjes 5 tot 8 planten had staan, is om de 2 dagen iedere pot 5 minuten in een emmer water te zeten en later 5 min omde dag inde bloei

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik doe standaard gewoon op gevoel. Blijkbaar heb ik een buitengewoon gevoel om water te geven! Nee joking. Het is zelf beetje ervaren en je planten leren lezen. Ik deedt vorige kweek iedere dag een beetje water ik doe nu iedere 2 dagen 550 ml voor mn plantjes die eerste week weer in de bloei staan. Werkt ook perfect. je moet niet teveel willen. mn eerste zaadjes binnen heb ik ook verzopen terwijl ik hetzelfde deedt als normaal maar dan voor binnen, kweek ook al jaren buiten. Maar omdat ik dacht dit is binnen enz gaf ik mn zaadjes iedere dag wat water. Leer je van. als het een keer fout moet gaan weet je voor de volgende kweek wat je beter kan doen. ;)

 

En grow weed hier boven mij zal zijn eerste kweek ook wel niet vlekkeloos verlopen zijn. Netzo als vele anderen. Leren fietsen doe je ook met vallen en opstaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok bedankt allemaal hier heb ik wat aan. Blijkbaar is het gewoon niet zo simpel, maar zolang je het niet gek maakt en je gewoon elke dag ff kijkt dan zullen ze normaal niet verzuipen of uitdrogen en zal er ook niet echt iets fout gaan. En je moet meer uitkijken voor verzuipen dan voor uitdrogen

 

Maar even voor de goede orde he: het is toch zo dat als je blaadjes slap hangen dat ze dan juist te nat staan ipv te droog? omdat zowel Xtreme als khbhk het tegenovergestelde lijkt te zeggen?

 

en wat betreft de grote oppervlakte: als je er niet bij kan heb je dus eigenlijk ook niet aan een tensiometer want dan moet je er in elke pot 1 zetten, en bovendien kan je het dan alsnog niet aflezen. zo'n druppelsysteem lijkt me wel een gokje, gelijke verdeling enzo dat kan aardig scheef lopen natuurlijk.

 

maar zo'n eb/vloed systeem.... daar had ik nog niet van gehoord, zal me dr in verdiepen. Sowieso geef ik ze ook van bovenaf water dat lijkt me slimmer en er zitten geen gaten in mn potten maarja, als dat bij groter oppervlakte geen optie is moet je toch wat.

 

Edit: of heb je ook vloedsystemen die van bovenaf water geven? want opzich moet dat wel vrij eenvoudig te maken zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Si,

 

Ik ben ook pas (3mnd bijna) met mijn 1e kweek bezig (alles proberen (-: .

Die watersystemen komen pas aan de orde als je al een poos kweekt.

 

Eerst en vooral is het belangrijk dat jij het gevoel ervoor ontwikkeld en je plantjes leert lezen.

 

Idd. Ze gaan slap hangen als je ze teveel geeft en slap wanneer je ze te weinig geeft.

Te weinig klinkt logisch, teveel water..... Tja er gebeurt dan iets waardoor je wortels het lastig vinden water op te nemen.

Je krijgt met teveel water ook dezelfde verschijnselen als met te weinig voeding. Waarom ? Geen idee....

 

Ik geef ze express weinig water, ik zie de onderste bladeren wat hangen en ook vaak de blaadjes bij de top (die kunnen dan geen water meer verdampen en hun huidmondjes sluiten) tenminste.... bij mijn plantjes.

 

Zo waren de skunk meer water nodig als de northern light en die laatste weer wat minder voeding.

 

En niet opgeven als het tegenzit, het is uiteindelijk een klein wondertje wat je laat gebeuren he.

Share this post


Link to post
Share on other sites

water dat lijkt me slimmer en er zitten geen gaten in mn potten maarja, als dat bij groter oppervlakte geen optie is moet je toch wat.

 

Meen je deze echt serieus? Vind je het gek dat je planten verzuipen. Als ik een eerlijke mening mag geven dan vind ik echt dat jij idioot bezig bent. Dat is gewoon basis, iedereen weet ongeacht wat je plant dat je potten met gaten moet gebruiken. Waar gaat het overtollige water dan heen als er geen gaten in zitten? Sjongejonge koop nou maar gewoon een paar potten bij de growshop, die dingen kosten niks en gaan jaren lang mee. Ik kraak je niet af maar als je al zo verkeerd bezig bent dan kan je beter niet aan een grotere project beginnen.

 

Als je op een grotere oppervlakte gaat kweken op aarde dan geef je water via een spuit dat aangesloten staat op een pomp die water vanuit je water vat haalt. Of je bouwt een automatische irrigatie systeem maar dan zou je wel heel erg groot bezig moeten zijn. Ga nou maar eerst fatsoenlijke potten gebruiken en dan zal je zien dat het veel makkelijker zal gaan. Laat dat eb en vloed systeem maar effe uit je gedachte.

 

Maar goed, je zit weer met vragen die niet van belang zijn in je situatie. Als je goed leest dan zijn vrijwel bijna al je vragen al beantwoord maar je blijft maar dingen vragen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@khbhk

ja precies met die soorten maakt ook nog verschil, om heel eerlijk te zijn weet ik niet eens wat ik heb. boeit me ook niet echt. Ik geef waarschijnlijk wel op als het tegenzit want dan ga ik het echt niet nog een keer doen. Het moet nu gewoon goed gaan. en dan de volgende keer doe ik het wat uitgebreider

 

dat van teveel water wist ik niet echt, een paar heb ik al wel een paar keer een tijdje droog moeten zetten, en nu je het zegt groeiden ze inderdaad ook niet als ze zo nat waren.

 

@moskoufiets

jongen ik heb die potten in de growshop aangeschaft.

 

wat betreft je laatste zin: ja je kan nog wel wat vragen verwachten dit is pas mn eerste ronde en ik neem het graag serieus.

 

@Iedereen: volgens mij is het toch nog steeds zo dat je blaadjes juist gaan oprollen ipv slaphangen bij droogheid?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@moskoufiets

jongen ik heb die potten in de growshop aangeschaft.

 

wat betreft je laatste zin: ja je kan nog wel wat vragen verwachten dit is pas mn eerste ronde en ik neem het graag serieus.

 

Vraag me echt af welke growshop nou potten zonder gaten verkoopt. Zou me niks verbazen als ze je alles en nog wat hebben aangesmeerd. Bedoeling is niet dat mensen hier je huiswerk maken. Er is genoeg leesvoer en kijkvoer op het internet beschikbaar als je er een beetje moeite voor had gedaan dan had je bijna al die vragen niet eens gesteld. Zoals ik eerder aangaf iedereen weet dat je potten met gaten moet gebruiken anders gaan je wortels verdrinken, ik weet zeker dat je er heel weinig van af zal halen.

 

Maar als jij zo koppig genoeg bent om er niks aan te doen dan moet je hier ook geen domme vragen stellen, en dan moet je ook niet andere mensen die veel ervaring hebben afkraken. Ik zou zeggen gebruik eens normale kweekpotten met gaten in de onderkant.

 

Normaal gesproken is het zo dat mensen eerst antwoorden gaan zoeken op hun vragen en dan pas een kweek beginnen. Blijkbaar heb ik wat gemist. Ga een boek lezen, growguide bekijken komen vaak handige dingen in voor.

 

om heel eerlijk te zijn weet ik niet eens wat ik heb. boeit me ook niet echt. Ik geef waarschijnlijk wel op als het tegenzit want dan ga ik het echt niet nog een keer doen. Het moet nu gewoon goed gaan.

Je gebruikt de verkeerde potten en vervolgens weet je niet eens welke soortje je hebt. En dan zeg je dat je het gaat opgeven als het tegen zit. Laat ik je wat vertellen, het gaat tegenzitten dat kan ik je zelfs garanderen. Je mag blij zijn als je er iets van afhaalt. En met zo een houding ga je het zeker ver schoppen :) Eerste kweek zal altijd tegenvallen en zeker als je niet van te voren kennis hebt vergaart. Als ik dit zo lees dan kan ik niet geloven dat jij zo serieus bent als je zelf aangeeft. Je doet niet eens de moeite.

Edited by moskoufiets

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja moet ik hier nou nog op ingaan... ik wil het best doen hoor daar niet van maar volgens mij schieten we daar geen zak mee op en als ik al je fouten moet behandelen staan dr zo 15 quotes das nergens goed voor.

 

laat ik hierbij houden dat er onder de aardbodem ook geen luchtgaatjes zitten, dus zo'n groot verschil kan het nooit maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat betreft de tweede quote. als het zo door blijft gaan als het gaat ben ik wel tevreden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja moet ik hier nou nog op ingaan... ik wil het best doen hoor daar niet van maar volgens mij schieten we daar geen zak mee op en als ik al je fouten moet behandelen staan dr zo 15 quotes das nergens goed voor.

 

laat ik hierbij houden dat er onder de aardbodem ook geen luchtgaatjes zitten, dus zo'n groot verschil kan het nooit maken.

Hahaha. Zou je denken? Laat ik je wat vertellen ooit had iemand me verteld dat fouten maken normaal is. Toen vroeg ik hoezo dat dan? Hij zei als je fouten aan het maken bent dan betekend het dat je aan het leren bent. Als ik naar jou kijk dan krijg ik een indruk dat jij niet van je fouten wilt leren. Het is je eigen geld niet die van mij, ik geef je alleen maar een paar tips.

 

Je wilt mij quoten op mijn fouten? Ik zou zeggen die vrijheid heb je en maak er gebruik van.

 

Nee inderdaad, de hele kweekwereld gebruikt potten met gaten erin en jij beweert dat het niks zal uitmaken als er geen gaten erin zitten. Blijf dat vooral denken, heb jij je nooit afgevraagd waarom alle kwekers kweekpotten (met gaten in de bodem) gebruiken? En waar gaat het alle overtollige water volgens jou heen?

 

De wortels hebben zuurstof nodig, als ze in de water staan dan gaan ze stikken. Je zal vrijwel zeker wortel rot krijgen. Het is de bedoeling dat de overtollige water uit je aarde stroomt zodat je wortels niet stikken.

 

Maar een tip:

 

7x7x8%20PP.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si, wietkweken is een leerproces: met vallen en opstaan krijg je het onder de knie. Zo'n 45 jaar geleden wisten we nagenoeg niks. Er waren geen zaden te koop, geen speciale aarde en geen speciale voeding. Zelfs de kennis dat mannelijke planten geen goede wiet voortbrachten ontbrak. Mijn eerste kweekpogingen bestonden uit zaden, die ik aantrof in zakjes gekochte wiet. Ik wist ook niet dat wiet een korte dagplant was. Met een vriend, wiens vader een grote tuinbouwkassen had, zetten we gewoon wat potten met tuinaarde in de kas. Soms lukte het zelfs om wat planten in leven te houden en kwam er iets rookbaars af van inferieure kwaliteit. Zelfs toen bij toeval een kweekje enigszins lukte, wisten we niet waarom. Achteraf bleek dit te komen doordat de planten in een chrysantenkas stonden met een lichtregiem van 12/12. We legden geen verband tussen de lichturen en de bloei, maar dachten dat het aan de zaden lag. Bij de binnenkweek hadden we geen flauw benul van kleurtemperatuur en waren we aangewezen op tl-verlichting. Filters kenden we ook niet, maar de mensen kenden destijds de specifieke wietgeur niet of nauwelijks. We wisten niet eens dat wiet zo makkelijk te stekken was. Het meest eenvoudige tentje, met de goedkoopste inrichting dat thans op de markt is, zouden we als een wereldwonder hebben beschouwd. Destijds was het echt vallen en opstaan, maar vooral meer vallen. Dit forum bevat een verzameling van wetenswaardigheden, gebaseerd op tientallen jaren ervaring van tientallen kwekers. Het is aan jou om die ervaring ter harte te nemen of te negeren. Het spreekwoord dat de stomste boer de dikste patatten verbouwt, gaat bij de wietteelt niet op. Het is ook aan jou om na een tegenvallende eerste kweek om te beslissen of je al dan niet wil doorgaan. Door alle adviezen in de wind te slaan of op een eigen manier te interpreteren, zal je niet ver komen. Voorts creëer je problemen die er niet zijn. Waarom in elke pot een tensiometer? Als die in een enkele pot staat en je geeft een halve liter om tot de juiste vochtigheid van de grond te komen, dan geef je de overige planten toch ook een halve liter water. Als de potten en de planten even groot zijn, dan zal de waterbehoefte van elke plant min of meer de zelfde zijn.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites

laat ik hierbij houden dat er onder de aardbodem ook geen luchtgaatjes zitten, dus zo'n groot verschil kan het nooit maken.

 

Je verwart steeds een flink aantal dingen met elkaar.

 

Plant/boom buiten in de volle grond is heel wat anders dan buiten in een pot laat staan binnen op de turbo stand onder hoogte zonnetje een plantje opkweken en in leven houden met ook nog eens leuke opbrengst aan bloemvrucht.

 

Gaten zitten echt wel onderin die potjes die je hebt, de GS verkoopt geen potten zonder gaten namelijk of je moet bij een groothandel zijn geweest en geen GS.

 

De rest van je commentaar slaat kant nog wal, je haalt van alles aan en maakt veel, heel veel veel groter dan het is (tensio, watergeven en zo nog wat meer).

 

Draai de 1e paar keren KISS en ga daarna pas dagdromen over hoe je groter/beter/harder zou kunnen gaan, als ik jouw na halen rijbewijs meteen in een Porsche zet hoelang denk je dan dat het duurt voordat je tegen de muur aan zit waar het nog wel ff duurt als ik je een volvo S40 geef ipv.. met de Volvo kom je jaren overal, met de Porsche ga je ff hard maar nog harder op je snufferd en tegen minimaal 3x de kosten.

 

Doe wat met hetgeen je aangereikt wordt en trek niet alles in twijfel/ga erover in discussie, zo krijg je helemaal geen input meer straks.

 

Succes met deze en volgende rondes en KISS.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja eh sorry ik heb ze echt in de growshop gekocht en toen liep ik mee naar het magazijn en daar stonden wel 1000en van dat soort potten. ik kan er ook niets anders van maken.

 

als er 'overtollig' water is dan geef ik gewoon geen water meer en dan drinkt die plant het vanzelf wel een keer op of verdampt het. ze zijn nog niet verzopen dus tot nu toe gaat dat prima.

 

ik probeer helemaal geen wiel opnieuw uit te vinden, maar aan de andere kant, als ik alle tips op dit forum gewoon maar had opgevolgd dan was het al 3 keer over de kop gegaan (1 van de eerste tips was nota bene stop dr mee en begin overnieuw). Als mensen me kunnen overtuigen prima, dan doe ik het, maar als het me niet bevalt, met alle respect, maar dan doe ik het niet. of vraag ik naar verduidelijking, en als ik dan hoor van 'ja dat is normaal' dan denk ik van normaal is ook maar relatief. Ook bij de manier die vandaag de dag als 'normaal' wordt beschouwd kunnen vast nog 100en dingen vele malen beter.

 

en misschien maak ik het inderdaad wel groter dan het is, maar dat is juist omdat ik het 1 keer goed wil doen. Ik heb niet zoveel behoefte aan 'wat proberen' en dan kijken wat er gebeurt. Ik hoor gewoon graag een goed verhaal en de logica erachter en volgens mij moet het dan prima mogelijk zijn met de eerste ronde al een lekkere opbrengst te halen.

 

maarja... we zullen het zien... misschien wordt het inderdaad een flop ja...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Si,

 

Nog eentje dan, hoewel ik als zojuist beginnende hobbykweker eigenlijk niet vind kunnen dat ik antwoord geef mdat ik te weinig ervaing heb en er dus ook naast kan zitten.

Alles wat ik zeg komt dus uit mijn kleine beetje eigen ervaring, en wat ik lees van bepaalde kwekers op het forum hier waar ik vertrouwen in heb.

 

 

Vraag : @Iedereen: volgens mij is het toch nog steeds zo dat je blaadjes juist gaan oprollen ipv slaphangen bij droogheid?

Antwoord : Dat ligt er weer helemaal aan, bij de kleinere planten zullen de blaadjes wat opkrullen omdat huidmondjes zich sluiten doordat de blaadjes geen vocht meer kunnen verdampen om zichzelf te koelen.

Bij de grotere planten zul je de blaadjes in de top zien krullen (vanwege het verdampingsprobleem dus) en de onderste bladeren zullen wat naar beneden gaan hangen.

 

Het opkrullen van het blad gebeurt bij 1 van de 2 soorten die ik nu heb als volgt. Het is net alsof de buitenkanten van het blad omhoog trekken en het blad zo een beetje een kano wordt, helaas heb ik geen foto.

 

 

 

Extra Tip:

 

Mijn vader zegt altijd (-: .......... Met honing van je waarschijnlijk net zoveel vliegen als met azijn, alleen stinkt het lang niet zo.

In dit geval vind ik dat er in dit topic licht vijandig gereageerd word. Jij komt hier met vragen, krijgt antwoord, en je bent het er niet mee eens.... Probeer de ander eerst te bedanken voor het antwoord, en geef je commentaar in een iets andere vorm weer indien mogelijk.

 

BV: laat ik hierbij houden dat er onder de aardbodem ook geen luchtgaatjes zitten, dus zo'n groot verschil kan het nooit maken.

Word dan: Ik dacht dat het geen verschil zou maken want in de aardbodem zitten toch ook geen gaten ? Maar blijkbaar klopt die gedachte dus niet.

Ik denk/vermoed dat met de zojuist aangegeven opstelling alles wat soepeler gaat.

 

Mocht deze extra tip u niet bevallen, vergeet dan dat ik hem geschreven heb en probeer er niet op te reageren.

Het is goedbedoeld van mij maar ik kan er wel eens helemaal naast zitten.

 

Groetjes en groei ze :yummy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

+1 voor lostchild. Maar je hebt ze onderhand al omzeep geholpen? Misschien maar opnieuw beginnen over een half jaar als jeje zelf rijk hebt gelezen gaat het je stukke makkelijker af. Of je begint direkt weer en gaat weer op je snuffert. Koop potten met gaten erin ;) of maak ze erin whatever. Je moet niet teveel willen met 5 plantjes gewoon een vast ritme aanmaken 1x in de 2 dagen water of iedere dag beetje water. pleur je wat verse potgrond erin. dan voel je hoeveel het weegt. en van mij part pleur je het op een weegschaal. en ga je vanaf daar gelijdelijk omhoog werken. Mja zet weer eens een fototje dan hoe ze erbij staan ben wel nieuwsgierig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als mensen me kunnen overtuigen prima, dan doe ik het, maar als het me niet bevalt, met alle respect, maar dan doe ik het niet. of vraag ik naar verduidelijking, en als ik dan hoor van 'ja dat is normaal' dan denk ik van normaal is ook maar relatief. Ook bij de manier die vandaag de dag als 'normaal' wordt beschouwd kunnen vast nog 100en dingen vele malen beter

 

Normaal wat is dat?

Mijn tentje is de jouwe niet, water niet, potten niet en zo nog wat meer dus AL het advies wat je krijgt zul je JOUW ding mee moeten zien te gaan doen en dat is wat je maar weg blijft zetten als.. ja ik wil gewoon in 1x perfect en dat kan ook want.. bewijs maar eens dan dat het niet zo is dan..

 

Wees blij met wat je aangereikt wordt, of je er nu wel of niet iets mee doet, het hoort erbij onder de hobby'ers dat we elkaar overladen met goedbedoelde adviezen en eigen ervaringen, neem het in je op, kijk of het wat voor je is en neem het mee in hoe je zaken aanpakt :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si, het hele kweekproces verkeert in een stadium dat het technisch nauwelijks meer uit te verbeteren is. Het is hooguit iets meer rendement van de lampen, iets minder warmte door de vsa's, en voor de technici en gevorderde kwekers werken met airco en CO2. Een modern ingerichte kweekruimte evenaart een kas van een professionele tuinderij. Dat honderden dingen vele malen beter kunnen, had ik zeker niet uit jouw mond verwacht. Als je zo stellig bent: som die honderden dingen maar op. We zijn benieuwd naar die honderden verbeterpunten. Is je standpunt absoluut of relatief? Of roep je zo maar wat? Ken je overigens de spreuk uit de Bijbel: "een zot kan meer vragen dan zeven wijzen kunnen beantwoorden?"

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites

SI Je hebt 10 PAGINAS aan adviezen. Neem dat door. Je doet er niets mee? Dus waar verdoen we onze tijd dan nog aan? Maak een growguide aub hoe het op jou manier het beste gaat. Denk dat je gegarandeert faalt maargoed. POST eens een fototje van je awesome plantjes?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...