Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Si.

Stekkies, wat te doen

Recommended Posts

Wat casto zegt we proberen je te helpen, Afzuigen moet je wel in een andere ruimte doen en vervolgens na buiten of direct na buiten. Anders krijg je dus van die geurtjes en te warm. kan je niet dat ding uit een raampje pleuren? Als je van die kleine raampjes heb dan kan je een pvc geval kopen die je erin kan doen (wel raampje eruithalen) en vervolgens je slang erop aansluiten. en anders een raam open zetten en de slang daar uit hangen, je hebt slangen van 6/10 meter voor 30/40 euro je kan een slang halen die tot het raam rijkt, en klaar is kees dan heb je een van de belangrijkste dingen inorde.

 

En zal je zeggen dit is mijn eerste kweek also, heb nu net 1 week bloei achter de rug en genoeg buitenkweek kennis ( heb je hier niks aan) Maar als je genoeg leest en kweekverslagjes door leest dan kom je problemen en oplossingen tegen, en een beetje logica werkt meestal ook wel.

 

Hoop dat het je lukt ;)

 

edit: Je hebt buis ventilatoren ( zit in de tent met een filter )

en je hebt softboxen, ( een filter in de tent en een afzuiger buiten de tent)

 

Het is maar net wat je wilt, ik had graag een softbox gewilt maar heb geen plaats rondom de tent dus ben mezelf verplicht het binnen de tent de doen dus een buisventilator.

 

Als jij de tent in een ruime omgeving hebt raad ik, en denk het meest nog de rest van het forum je een softbox aan. maar als je ook genoeg ruimte in de tent hebt kan je ook een buis ventilator nemen. Het is maar wat jij wilt en wat in je mogelijkheden valt.

 

Dus je hebt iig 2 opties. hoop dat je er wat aan hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je kan toch aanzuigen en afblazen in dezelfde kamer?

Of heb je daar ook geen raampje zitten wat je open kan doen?

 

Iedereen hier wil je echt wel helpen hoor maar een beetje inlezen voor je ergens mee begint is het halve werk trust me!

aanzuigen en afblazen in dezelfde kamer? als dat kan prima, maar ik heb er mijn vraagtekens bij.

 

ten eerste omdat je dan alle koolstof uit de lucht haalt terwijl dat toch juist is wat de planten nodig hebben. ten tweede creeer je dan niet echt onderdruk, het mag in het hok best een beetje stinken, als het maar niet buiten het hok te ruiken is. als ik heel de wiet niet meer kan ruiken gaat de lol er ook een beetje af:);)

 

een raampje open zetten kan niet maar zou ook niet verstandig zijn want de wintermaanden komen er ook aan.

 

en geloof me dat ik al heel wat gelezen heb hierzo op dit forum want ik wist helemaal nix en nu heel veel en heb nu pas iets van 5 vragen gesteld dus ik snap ook niet wat iedereen maar loopt te klagen maar okay. het kan nooit kwaad om nog meer te lezen, dat ben ik wel met je eens.

 

@ dirkieto: ik ga me nog wel even erin verdiepen maar ben bang dat ik niet ga vinden wat ik zoek. maar bedankt voor de term softbox/buisventilator, daar heb ik wel wat aan. alleen kan je dan in zon buisventilator ook een filter zetten? want op plaatjes zie je dat niet echt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
een raampje open zetten kan niet maar zou ook niet verstandig zijn want de wintermaanden komen er ook aan.

 

en geloof me dat ik al heel wat gelezen heb hierzo op dit forum want ik wist helemaal nix en nu heel veel en heb nu pas iets van 5 vragen gesteld dus ik snap ook niet wat iedereen maar loopt te klagen maar okay. het kan nooit kwaad om nog meer te lezen, dat ben ik wel met je eens.

 

Hoe krijg je verse lucht aanvoer (met verse co2) zonder raampje ergens open?

 

ik heb eea zo neergezet omdat je NIKS van je setup neer hebt gezet, op deze pagina begin je pas over een hok te praten, hoe groot is dat hok dan en hoe heb je dat ingericht met lucht aan en afvoer etc?

 

Als je heel veel gelezen hebt zul je ook gemerkt hebben hoe we reageren op vragen met veel te weinig info en erg vooringenomen.

 

Ik ben snel van begrip..

maar snap je het ook echt of neem je aan en vul je snel zelf in

 

Ik ben ook hel snel van begrip maar niet meer zo als toen ik jonger was, dan toch maar alvast begonnen want ik snapte het en mezelf vd voeten lopen en alles 3xhalf doen ipv in 1x goed was dan te vaak het gevolg, zonde van je geld en tijd al leer je er wel weer wat van.

 

Afzuiging is afhankkelijk van hoe je hok in ingericht, wat voor verlichting hangt erin, hoeveel hoogte heb je, passieve of actieve aanvoer?

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites
@dirkieto

 

dan heb ik dus alles wat je nodig heb, behalve afzuiging. daarom stel ik de vraag of er ook afzuigsystemen zonder zon dikke rond onhandige slang naar buiten zijn. of iets wat bijv door een kier heen kan. Gezien het feit dat iedereen daar omheen loopt te draaien zal zo'n systeem vast niet bestaan.

 

edit @ Torsti,

 

temperatuur enzo is prima, het enige wat ik nog moet hebben is onderdruk voor de geur.

 

Lucht afvoeren, bijvoorbeeld 500 kuub permanent, door een kleine kier gaat niet lukken.

Naar mijn oordeel is een muurdoorvoer de enige oplossing.

Een gat in een muur boren, is echt niet veel werk.

Bij Boels verhuren ze boormachines met een holle boorkroon: daarmee boor je in een keer een rond gat van 150 mm.

Metalen roostertje ervoor aan de buitenkant en het probleem is opgelost.

Het winkelen om de spullen op te halen, kost meer tijd dan het eigenlijke werk.

En als 150 mm te krap is dan boor je gewoon twee gaten.

Met een broekstuk op je afvoer slang verdeel je alsdan de lucht.

 

Kweek je op zolder dan is er een andere oplossing:

Een gat in het dakbeschot zagen en een Ubbink dakdoorvoer op het dak en dan is het probleem op een andere manier opgelost.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ dirkieto

 

Zolang je ergens verse lucht vandaan kan halen kun je prima afblazen in de zelfde kamer hoor.

Ik heb jaren lang de lucht in dezelfde kamer afgeblazen maar wel de invoer van verse lucht direct van buiten gepakt.

 

@si

 

Als je bij bv greensell op de site kijkt bij complete kweektenten kun je een klein idee krijgen hoe je filter komt te hangen.

Aangezien ik jou tentje op de foto kan zien wordt het allemaal wel krap.

Als je jou buisventilator rechtstreeks op je filter aansluit (wel goed om) heb je dan genoeg ruimte in je tent?

 

Ik lees nergens in wat voor ruimte je tent staat kun je dat eens omschrijven?

Een zolder bv heeft altijd een dakraam ( ben ze nog niet zonder tegengekomen).

Daar maak je dan eventueel een kistje omheen met een gat erin, flens erop schroeven met een panty er overheen en hoppa je hebt verse lucht van buiten.

Voordeel is dat je geen slangen naar buiten heb hangen (detectie) en als je met bv 250watt kweekt is temperatuur niet echt een probleem.

 

Edit:

Ik haal wat door mekaar jij hebt een 700watt lamp maar geeft nog steeds geen info over je hok/tent.

Kom op geef eens wat info/foto van je hok, lamp etc etc

 

Greets

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beter gelijk een groter gat voor als je wilt uitbreiden.

 

150mm slang heb ik ook nog nooit ergens zien liggen trouwens.

 

dus beter gelijk een gat maken van 254mm+

Share this post


Link to post
Share on other sites

joh hij had al stekken aangeschaft en ging toen pas nadenken over wat hij ermee moest..

verbaast me niets dat er nog geen afzuiger is denk dat r wel meer incompleet is

 

lijkt mij dat er weer iemand snel rijk denkt te worden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Combi- en sonoconnect zijn er vanaf 160 mm.

Een 160 mm flens op de muur monteren, slangklem monteren en dat probleem is eveneens opgelost.

Ik weet niet of er verloopstukken bestaan van 160 mm naar 150 mm.

Dat zou ook nog kunnen als die er zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Afzuiging is afhankkelijk van hoe je hok in ingericht, wat voor verlichting hangt erin, hoeveel hoogte heb je, passieve of actieve aanvoer?

ja de hoeveelheid afzuiging is afhankelijk van dat soort factoren ja.

 

maar daar vraag ik dus niet naar. Ik vraag naar het juiste systeem waarmee ik ramen en deuren dicht kan houden en niets hoef te slopen. en daar zijn al die dingen waar je vraagt volgens mij niet echt voor nodig.

 

Als ik een vraag had gesteld over hoeveel afzuiging er plaats moet vinden was ik dom bezig geweest want dat valt hier overal op het forum te vinden (hoewel ik me niet echt in die getallen kan vinden, maar laten we die discussie hier alsjeblieft niet voeren.)

 

@Casto

maargoed: de lamp heb ik zoals gezegd zo'n 5 jaar geleden ooit eens bij een growshop gekocht en is gewoon een lamp zoals die hoort te zijn, wat voor soort het is weet ik niet (halogeen / natrium / watanders) maar wel dat het gewoon een goede kweeklamp is.

het hok heb een inhoud van zon 14m3. maar nogmaals ik ga veel minder afzuigen dan de benodigde 100en m3 per uur. die hoeveelheid ga ik naar eigen inzicht bepalen en nie mbv formules

 

@agent orange:

als ik snel rijk wilde worden had ik wel heel het hok volgezet ipv 5 (nu nog 4) plantjes. Of was ik een growshop begonnen met een bijbehorend forum.

 

@Extreme

Bedankt, maar ik ga toch eerst nog even verder zoeken naar een andere oplossing.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ergens moet je toch wel te weten kunnen komen wat voor lamp het is.

Als het halogeen is, dan betreft het vermoedelijk een bouwlamp: en die is echt niet geschikt om te kweken.

Als je die in een shop als kweeklamp hebt aangeschaft, dan ben je gewoon door de verkoper bedonderd.

Maar als je liever het vertrouwen schenkt aan de verkoper en of liever op je eigen intuïtie afgaat, vindt ik het prima hoor.

 

Als het een HPS-lamp is, dan kan het geen 700 watter zijn: volgens mij bestaan die niet.

Voorts heeft een HPS-lamp een vsa: dat is een voorschakelapparaat die de stroom omvormt en begrenst.

Dus zit er een kastje bij (vsa) of niet?

Meestentijds van het merk Philips, Cecla, ELT of Mari.

 

En zit er aan kap bij met kroonstenen voor de aansluiting van de vsa en je lamp.

Een HPS-lamp kun je niet schakelen via het lichtnet: er moet altijd een vsa tussen zitten.

Verder heb je nog een magneetrelais nodig. Een gewone timer kan de spanningspiek bij het opstarten vaak niet aan, waardoor de contactpunten versmelten.

 

Zo je al de juiste lamp met kap hebt, zou ik die kap eens goed bekijken: de kap moet namelijk geaard worden en dat moet via het lichtnet.

Dus als je geen geaard stopcontact hebt, breng je je zelf en je omgeving in gevaar.

Ook dat hoef je niet te geloven hoor: maar als ik je wijs op de krantenberichten waar branden worden gemeld van ondeugdelijk aangesloten plantages, kom je wellicht tot het besef dat veiligheid ook een aspect is waar je rekening mee moet houden.

 

 

Het enige wat we doen, is jou van informatie voorzien. De een doet dat vriendelijk en de ander soms cynisch.

Maar de informatie is wel juist.

Maar als je naar eigen inzicht wil werken, ga dan gerust je gang.

Een ding zal je ons niet kunnen verwijten: we hebben op voorhand op de tekortkomingen gewezen: dus als je tegen een muur aanloopt, past er alleen maar zelfverwijt.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites

;) je weet niet wat voor lamp het is dat staat er vast wel op.

Hoe weet je anders hoeveel warmte er vanaf gaat komen, hoe hoog de lamp moet, of hij geschikt is voor bloei etc etc.

Hoe groot is je hok, lengte breedte hoogte.

 

Je draait een beetje om de hete brei heen en probeert om kritische argumenten te ontwijken.

Zo kom je over in ieder geval.

 

Je koopt toch ook geen caravan als je niet zeker weet of je auto hem kan trekken?

Zoals jij nu bezig bent ben je snel genezen van deze hobby.

 

Adios

 

Edit: idd de vsa, hoe ga je dit schakelen?

Je bent er nog lang niet

Share this post


Link to post
Share on other sites
Afzuiging is afhankkelijk van hoe je hok in ingericht, wat voor verlichting hangt erin, hoeveel hoogte heb je, passieve of actieve aanvoer?

ja de hoeveelheid afzuiging is afhankelijk van dat soort factoren ja.

 

maar daar vraag ik dus niet naar. Ik vraag naar het juiste systeem waarmee ik ramen en deuren dicht kan houden en niets hoef te slopen. en daar zijn al die dingen waar je vraagt volgens mij niet echt voor nodig.

 

Als ik een vraag had gesteld over hoeveel afzuiging er plaats moet vinden was ik dom bezig geweest want dat valt hier overal op het forum te vinden (hoewel ik me niet echt in die getallen kan vinden, maar laten we die discussie hier alsjeblieft niet voeren.)

 

Je wilt een gesloten systeem, heb je al co2 setje besteld dan of is dat helemaal niet nodig?

 

Zo onduidelijk als wat, halve info verstrekkend en dingen afdoend al niet ter zake en als bok op de haverkist, veel succes met deze houding verder.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zo je al de juiste lamp met kap hebt, zou ik die kap eens goed bekijken: de kap moet namelijk geaard worden en dat moet via het lichtnet.

Dus als je geen geaard stopcontact hebt, breng je je zelf en je omgeving in gevaar.

Ook dat hoef je niet te geloven hoor: maar als ik je wijs op de krantenberichten waar branden worden gemeld van ondeugdelijk aangesloten plantages, kom je wellicht tot het besef dat veiligheid ook een aspect is waar je rekening mee moet houden.

Die aarde, het is verdomd goed dat je dat zegt. Dat moet ik nog doen.... ;)

 

Gezien je beschrijving zal het inderdaad wel een HPS-lamp zijn. Er zit ook een kap bij en zon tussenstation wat behoorlijk warm kan worden.

 

ik zal al even te kijken maar ben niet zon elektricien, als iemand een snelle beschrijving heeft van hoe je zo'n tussenstation aard zou dat heel welkom zijn.

 

 

Je wilt een gesloten systeem, heb je al co2 setje besteld dan of is dat helemaal niet nodig?

 

Zo onduidelijk als wat, halve info verstrekkend en dingen afdoend al niet ter zake en als bok op de haverkist, veel succes met deze houding verder.

Nee zo'n co2 setje heb ik nog niet besteld. is misschien een idee. maar ik blijf het een beetje onhandig vinden om enerzijds co2 te filteren en het anderzijds aan te maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaak staan er symbolen op de aansluitpunten: L (line) is de fase, dat is de bruine of zwarte draad. N, de blauwe draad is de nulleider en een cirkeltje met daaronder een streep naar beneden met 3 dwarsstreepjes is de aarding, waarop de geelgroene draad moet komen.

Voor de zekerheid zou ik ook nog kijken of de spanning inderdaad op de bruine draad staat. (spanningzoekertje)

Het kan voorkomen dat iemand bij het installeren of nadien de blauwe en de bruine draad ergens in het systeem verkeerd heeft aangesloten.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites

En hoe wil je de lampen aan en uit gaan schakelen?

Met een normale tijdschakelaar ga je jezelf en anderen onnodig risico laten lopen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ziet er aardig brandgevaarlijk uit.

 

edit: ik zou het maar snel weer uit elkaar halen want dit vliegt geheid in de fik

Edited by Amecheesia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is dus een ETI, volgens mij wordt die ook onder de naam Cecla verkocht.

Het volgende raad ik aan: kabelhulsjes gebruiken op de aansluitpunten in de kroonstenen, de aarding verder blootleggen en aansluiten en nagaan of het gevlochten koperdaad minimaal 1.5 mm is.

Veiligheid gaat voorop en ik vind je aansluiting slordig en dus niet veilig, vandaar die kabelhulsjes.

 

 

 

Een magneetschakeling/schakelpaneel/relais heb je ook, naar ik hoop.

 

Succes verder: als je ogenblikkelijk met de juiste data was gekomen (halogeen dat kan echt niet) had je je heel wat vileine opmerkingen bespaard.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is op de foto niet te zien. En eerlijk gezegd wist ik het ook niet. Maar de aarding blijkt op 1 of andere manier al aangesloten te zijn. Het loopt naar een schroef van het metalen omhulsel, waar het koper dan zeg maar om de schroef heen gewikkeld zit. Is dat okay?

 

de aarding verder blootleggen en aansluiten

Ik zoek ook naar het aansluittekentje waar je eerder naar verweest (cirkel met streepjes) maar kan dat nergens vinden.

 

Veiligheid gaat voorop en ik vind je aansluiting slordig en dus niet veilig, vandaar die kabelhulsjes.

ja dit ben ik helemaal met je eens en ga dat ook doen.

 

Een magneetschakeling/schakelpaneel/relais heb je ook, naar ik hoop.

Nee, is dat om hem aan/uit te schakelen? dat doe ik namelijk door de stekker in en uit het stopcontact te trekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@TS er zit volgens mij geen aarde aansluiting op je vsa , volgens mij moet je de aarde doorlussen naar je kap ( dit weet ik niet zeker) maar er zal vast wel iemand zijn die het wel weet

Edited by djbroertje

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb ooit eens zo n ding gebruikt aarde draad zat volgens mij met een schroefje op het huis en daarvan in de kabel mee naar je kap staat trouwens ook zo op je vsa als k t goed zie

 

maar weet je uberhaupt wel hoevaak of hoelang die vsa is gebruikt? Naar mijn weten lopen ze in power snel trug die dingen en worden erg heet

als k niet zou weten hoevaak hoelang hij is gebruikt zou k voor die paar 10tjes toch even een nieuwe halen

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hij is 1 keer 14 weken ofzo gebruikt dat zit wel goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Handmatig aan- en uitzetten is nagenoeg ondoenlijk: de ene dag een kwartier te lang, de andere dag een half uur te kort, verschuivingen in tijdritme is vragen om hermafrodieten.

Het lichtregiem luistert erg nauw: een paar keer per ronde enkele minuten het licht aan in de donkerperiode en je oogst is gegarandeerd verpest.

Een relais (veilige magneetschakeling) met timer kost je de kop niet.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites

Topic een beetje opgeschoond, graag on topic blijven.

 

ALLEN: Je hoeft niet te reageren, en als je dan toch de negeerknop wilt gebruiken zet die in je hoofd dan ook even om.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...