Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Si.

Stekkies, wat te doen

Recommended Posts

Aantal vraagjes:

 

- zijn er ook softboxen die zon 50 tot 100 m3 per uur afzuigen? zo ja, waar te verkrijgen?

 

- als de eindjes van de blaadjes dor zijn, wat betekent dit?

 

- gelige blaadjes. komt dat door overvoeding?

 

- moet je dat toppen nu maar 1 keer uitvoeren per plant of meerdere keren per dag?

 

- waarom zie je mensen blaadjes afknippen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

 

1. Ja die zijn er vast wel maar daar heb je niet zo heel veel aan ( je moet ook een buffer hebben vindt ik )

2. Snap ik niet ma zal wel met de 3e vraag te maken hebben

3. De eerste 2 weken hoeven ze niks te hebben (Hebben ze aan je potgrond al genoeg)

4. Overvoeding kenmerkt zich meestal in gele bladpuntjes ( aan het einde iig ) en dat ze een beetje gekrenkt zijn

5. Blaadjes afknippen dus de onderste wordt bij stekken gedaan ( gebeurt gewoon weet niet why )

En anders is het om te dieven ( dus de onderste laag waar alleen maar fluffy wiet topjes komen weghale zodat de voeding en energy naar de grotere toppen stroomt)

 

Eigenwijsheid kom je nergens mee als je er niets van af weet ik zeg het maar even, ik kan ook behoorlijk eigenwijs doen maar als het hier om gaat leer ik graag wat bij ;)

Edited by Torsti
Onnodig quoten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, ik wil niet eigenwijs zijn, maar bedacht me:

 

is het niet beter om ipv 16uur de lamp te branden bijvoorbeeld 15,uur de lamp te branden en aan het begin en einde van de 'dag' een half uurtje een minder sterke lamp aan te zetten? om een beetje de natuur na te bootsen zeg maar?

 

ik vraag me af het zo goed is dat die plantjes de ene seconde nog denken dat het een lekkere warme zomermiddag is, en 3 seconde later pikdonker. misschien moet je ze een beetje begleiden. wat denken jullie hiervan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ten eerste in de groeifase staan je lampen 18 uur aan.

Ten tweede waarom zou je zo moeilijk doen er word al jaren dag in dag uit gewoon abrubt geschakeld als jou manier zou werken denk je dan zelf ook niet dat iedereen dat zou doen?

Ten derde probeer jaren van kennis, testen, proberen, testen, veranderen, testen niet met een half opgezet kweekje zonder ook maar enigzins jezelf ingelezen te hebben niet te ontkennen/negeren want je maakt hier op veel mensen al een niet al te beste indruk.

 

Er zijn je al meer dan 20 tips gegeven hoe te beginnen, al meerdere malen is de nadruk gelegd op je afzuiging en aanblaas en nog kom je aanzetten met de vraag of er een softbox is van 100m3????

Jij gaat zoiezo je temperatuur niet op orde krijgen met zo weinig capaciteit.

 

Ga nou eerst een 20 verslagen lezen, dan de growguide of andersom n maak voor jezelf een plan.

Post dat plan hier in dit topic dan praten we verder.

Jij wil voor een paar tientjes kweken maar dat kan je echt vergeten.

Er komt echt wel meer bij kijken en jij overschat echt het hele spelletje.

Niet erg maar er word al zoveel advies gegeven maar je doet er niks mee.

 

Amen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat casto zegt, 18 uur licht.

 

En de natuur nabootsen, plant van de zomer eens 5 zaadjes, je krijgt bij lange na niet de hoeveelheid wiet dan dat je onder een lamp doet kweken. Over de jaren heen hebben kwekers veel dingen geleerd en naar buiten gebracht en tonen die informatie ook, Daar zijn de meeste adviezen op gebasseert. Wat je nu probeert is het wiel opnieuw proberen uit te vinden waar je dus blijkbaar gewoon in zal falen.

 

Hou je gewoon aan de 18/6 ritmes

en 12/12 ritmes.

 

Allich je zal echt wel een paar honderd euro meer voor je stroom kwijt zijn. Maar dat moet je accepteren. Je haalt de hoeveelheid wiet echt wel uit je stroom anders zou men dit doen he.

 

De meeste mensen hebben hier aardig wat ervaring dus is meestal wel slim en handig voor jezelf om het advies gewoon op te volgen.

 

Je gaat ook niet na school omdat je alles al weet.

Je gaat ook niet naar een wietforum omdat je proffesional wietkweker bent.

 

Dingen doe je met een reden en meestal is dat om er zelf beter van te worden.

 

Goodnight.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja wat als ik nou een box van 100m3 wil dan kan dat toch. mag ik daar dan ineens niet naar vragen omdat jullie me wat anders aanraden?

 

ten tweede vindt ik die andere vraag niet zo gek, er zijn veel praktische problemen met verschillende soorten licht toepassen en ik dacht wieweet maakt het wel een positief verschil want die mogelijkheid heb ik tot mn beschikking. dus waarom zou je het dan niet doen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat bedoelde ik met eigenwijsheid.

 

Als jij denkt dat je daarmee mee uitkomt dan moet je dat vooral nemen. Maar moet je er ook geen advies meer om vragen of klagen dat je problemen ermee hebt. mensen geven dat advies niet voor niets. Ik ben van 160m3 naar 700 m3 gegaan in 120/120/190 tent, wat heel wat probleempjes heeft opgelost. Je komt hier toch voor advies? als ik aan 160 m3 al vrij weinig heb, dan heb jij aan 100 m3 denk ook niet veel. Als je een beetje leest kom je erachter dat er vaak geadviseert wordt om het aantal wattage van je lamp ook aan m3 te hebben.

 

Je hebt aardig wat reacties dus ook aardig wat pogingen om je te helpen.

 

Maar koop anders iets dat 70m3 afzuigt? is nog VEEEEEEL BETER!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat bedoelde ik met eigenwijsheid.

 

Als jij denkt dat je daarmee mee uitkomt dan moet je dat vooral nemen. Maar moet je er ook geen advies meer om vragen of klagen dat je problemen ermee hebt

Gewoon gaan laten ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou je adviseren om een paar in je tuin te zetten of op het balkon voor het raam

heb je ook geen last van welke afzuiger en welke lamp aarde kroonsteentjes zulke dingen

 

zodra de geur voor jou of jouw buren teveel wordt moet je deze topic nog maar is doorspitten

 

tegen de tijd dat er wiet vanaf komt ben je helemaal ingelezen en wil ik best met jou het oproken

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

inderdaad si gewoon doen wat je wilt maar hou wel ff een verslagje bij ..

 

suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ok, ik wil niet eigenwijs zijn, maar bedacht me:

 

is het niet beter om ipv 16uur de lamp te branden bijvoorbeeld 15,uur de lamp te branden en aan het begin en einde van de 'dag' een half uurtje een minder sterke lamp aan te zetten? om een beetje de natuur na te bootsen zeg maar?

 

ik vraag me af het zo goed is dat die plantjes de ene seconde nog denken dat het een lekkere warme zomermiddag is, en 3 seconde later pikdonker. misschien moet je ze een beetje begleiden. wat denken jullie hiervan?

 

Dat kan prima en daar is ook de hardware voor beschikbaar: ik dacht dat dimlux opstellingen de mogelijkheid boden om met weinig vermogen op te starten, waarbij nadien de lichtintensiteit toeneemt.

Maar daar is een prijskaartje aan verbonden.

Aangezien je kennelijk voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, is dat voor jou geen optie.

 

Lampen wisselen?

Mijn raad is, begin er niet aan.

Een bloeilamp wordt ongeveer 450 graden Celsius.

Dat is een van de redenen waarom je zoveel afzuiging nodig hebt: door convectie wordt de lucht onder de lamp opgewarmd.

De opgewarmde lucht moet je met een circulatie fan wegblazen (luchtstroom tussen planten en lamp) en nadien met je afzuiging uit de kweekruimte verwijderen.

Als je een lamp met je blote handen beetpakt, verbrand je je geheid.

Laat je de lamp voordien afkoelen, dan branden de vingerafdrukken in het lampenglas.

Het glas van een groei- of bloeilamp nooit met blote fikken aanraken.

 

Kijk, als je mee wil doen in het circus kun je het beste luisteren naar welgemeende goede raad en niet zelf proberen het ronde wiel uit te vinden.

Dat hebben anderen, met vallen en opstaan al voor jou gedaan.

 

Naar ik heb begrepen, heb je een kweekruimte tot je beschikking van 30 kuub.

Wil je in een keer een pasklare oplossing: koop een redelijk tentje met apparatuur afgestemd op de inhoud van het tentje en bouw dit op in je ruimte .

Voor ongeveer 500 euro heb je een redelijke budgetopstelling van 1 m2.

Wil je het iets luxer, denk dan richting 1000 euro.

 

Het is inderdaad een investering, maar je krijgt er veel voor terug.

De eerst komende 3 tot 5 jaren na aanschaf van de hardware kweek je gewoon meer dan voldoende wiet voor eigen gebruik, die aan voortbrengingskosten (elektra, zaden, stekken, afschrijving/vervanging hardware) minder dan 1 euro per gram kost.

 

Zoals je thans bezig bent komt, lijkt een Engels spreekwoord op jou van toepassing: "pound foolish, penny wise".

 

Of in het plaatselijk Bargoens: "verkeerde zuunigheid".

 

Volgens mij heb je ook het risicoprofiel niet in de beschouwingen betrokken.

Ondeugdelijke opstellingen leiden vaak tot ontdekking door geuroverlast.

Voldoende afzuiging en een goed filter zijn van groot belang.

 

Als je als huurder wordt betrapt, is Leiden in last.

Huisuitzetting en niet in aanmerking komen voor vervangende sociale woonruimte is niet waar een ieder op zit te wachten.

 

Ik probeer met redelijke en met feiten onderbouwde argumenten iets aan te dragen.

 

Maar ik kan nu eenmaal niet onder je hersenpan kijken of je de raad van diverse forumleden, inclusief die van mij, ter harte neemt.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je kan toch aanzuigen en afblazen in dezelfde kamer?

Of heb je daar ook geen raampje zitten wat je open kan doen?

 

Iedereen hier wil je echt wel helpen hoor maar een beetje inlezen voor je ergens mee begint is het halve werk trust me!

aanzuigen en afblazen in dezelfde kamer? als dat kan prima, maar ik heb er mijn vraagtekens bij.

 

 

 

tot 600 watt geen enkel probleem

daarboven is het net wat je extra kan ventileren met een open raam of je wel of geen condens erop krijgt,

 

ik heb hier een slodige 550 watt aan hps en een 220 watt aan tneon in dezelde ruimte. lucht gaan uit de kamer naar de tneon, van de tneon door een filter naar hps bloeihok, en vandaar uit een filter weer de kamer in .

 

en dit dan krijg je dus dit

gallery_34588_16228_830017.jpg

 

niks op aan te merken denk ik zo ;)

 

 

owja neem een vuistregeltje over, 1mh3 per watt die je hebt hangen, +10% dus als je 600 watt heb hangen miniemaal 660 mh3 afzuig

daarnaast zijn de kleinste slakken die ik weet 250 mh3 dus wens ik je helveel suc6 met een 100mh3 slak zoekken

 

@xtreme vergeet niet aante raden de lampen ieder jaar te vervangen en het spreek woord wat je bedoeld moet dat niet "don't be penny wise and pound foolish" zijn coma hoort er niet in thuis

 

Don't focus on minutiae and lose sight of the big picture; don't obsess over tiny inconsequential efficiencies while glaring inefficiencies are going on elsewhere.

Edited by Grow Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Van een volwassen persoon verwacht ik enige zelfredzaamheid: lampen vervangen na een ronde of 4 is vanzelfsprekend.

 

Met betrekking tot het spreekwoord: als je je rechtstreeks tot iemand richt, is dat inderdaad de juiste vervoeging.

Spreek je in de derde persoon dan is het: He's penny wise and pound foolish" of net andersom -afhankelijk- van de persoon.

 

Maar inderdaad had ik in de eerste persoon enkelvoud inderdaad beter jouw versie van het spreekwoord kunnen gebruiken: dus: don't be penny wise and pound foolish was beter geweest.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites

@grow weed: mooie foto, die planten zien er behoorlijk stevig uit.

 

@iedereen

Ik heb dus ook een paar stekkies maar nu heb ik een probleem. namelijk dat sommige veel sneller groeien dan anderen. Ze worden niet echt even groot. wat kan je daar aan doen?

 

en 1tje groeit ook bijna niet maar blijft gewoon net zo groot en de zelfde vorm. is dat normaal?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou die laatste eens lichten en naar de wortel massa kijken,

heb een vermoeden dat die niet echt wil wortelen heb je afentoe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zal het wel zijn inderdaad, klinkt ook wel logisch.

 

wat is beter? aarde een beetje omwoelen? een druppeltje wortelstimulator?

 

Trouwens wel humor: dr was een takje afgebroken dus ik had hem maar in de grond gestopt, en hij doet het nog ook

Share this post


Link to post
Share on other sites

omwoellen sowieso niet, als er dan al wat wortel groei aanzou zitten zou je het leukweer afbreken.

 

 

bijmij haalt zo'n stek het niet, gaat gewoon kiep , 3 dagen langer voorgroei en die plek is dicht gegroeid,

meestal ben je dan meer aan het klooien dan dat het je achteraf oplevert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die stek staat er ook voor de grap bij. weggooien vond ik ook zonde ik heb er maar 4 dus ja.

 

als ik op dit forum kijk krijg ik het idee dat die van mij een beetje dunne steeltjes en blaadjes hebben. waar kan dat aan liggen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

circulatie ventilatoren zodat de plant constant lichtjes inde wind dijnt en niet heel de dag stil staat :)

Edited by Grow Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok,

 

ik ben van plan om zo'n softbox te kopen en het moet wel 1 dezer dagen ervan komen want het begint al aardig te ruiken ondertussen. stel nou ik haal deze (of laat hem bezorgen):

 

https://www.growshoponline.nu/luchtbehandel...ent-air-500-m3/

 

ten eerste: moet ik er dan nog een koolstoffilter bij halen? ik vermoed van wel:

 

ten tweede: moet je zo'n filter dan voor de inlaat/uitlaat ofzo monteren? of moet je die box open maken? hoe werkt dat.

 

ten derde: maakt zo'n koolstoffilter nog veel uit voor de afzuigcapaciteit?

 

edit: en 4: zo'n softbox is toch echt gewoon zo goed als stil he?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je vragen kunt je grotendeels al zelf beantwoorden met goed kijken naar de afbeelding die Grow_Weed postte :D

Links bovenin de afzuigbox, stukje slang naar filter rechts.

 

Aanzuigen door of uitblazen via de filter:

aanzuigen gaat hij langer mee en bij aanzuigend door filter heb je ook wat minder geluid in de tent :rofl

 

bij uitblazen via moet je er ook rekening mee houden dat je afblaast in zelfde ruimte en dat dit de temperatuur en luchtvochtigheid flink kan beinvloedden.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe beinvloeden? temperatuur blijft toch even hoog neem ik aan? luchtvochtigheid gaat naar beneden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je afblaast in de zelfde ruimte, stijgt de temperatuur van die ruimte.

Door convectie wordt de lucht onder de lamp verwarmd: normaal wordt de verwarmde lucht naar buiten de ruimte afgevoerd.

Bij jou blijft die in de kweekkamer.

 

Planten "zweten" tijdens het groeiproces: hierdoor stijgt de relatieve vochtigheid. Ook die warme vochtige lucht moet worden afgevoerd.

Doe je dat niet dan stijgt de relatieve vochtigheid. Wordt die te hoog dan kunnen de planten niet meer "zweten" en staat het groeiproces stil.

En een te hoge luchtvochtigheid veroorzaakt toprot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

aha ok bedankt ik weet genoeg.

 

ik denk dat ik gewoon zo'n box neerzet (met filter) en dan overdag de deur op een kier laat staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lamp: 700W, denk hallogeen, heb hem ooit jaren geleden in een growshop gekocht. Hangt op iets van 120cm

Luchtvochtigheid: kan ik niet meten, maar ik doe er alles aan het zo vochtig mogelijk te maken. af en toe sproeien, er staat een emmer water met handdoek, en geef ze redelijk wat water (een goede scheut uit de emmer, zeg 1 tot 1,5 liter per plantje hebben ze nu gehad (in 27uur)

Temperatuur: constant rond de 25 graden

Voeding: wil ik morgen mee beginnen.

Hoort die 700W lamp wel op 120cm te hangen? Ik heb er geen ervaring mee maar is deze ook geschikt voor bloei? Je hebt geen LV meter maar je probeert de LV hoog te houden, niet echt verstandig. Koop gewoon zo een metertje, kost niet eens meer als 15 euro.

 

1,5l per plant. Wow, dat is veeeeeeeelste veel. Het is de bedoeling dat je de stekblok gewoon vochtig houd zodat de wortels niet uitdrogen. Je moet ze water geven met de juiste pH, in combinatie met een wortelstimulator. Voeding moet je pas geven wanneer ze geworteld zijn.

 

Met een hele hoge LV kan je zo je filter slopen. Waarom neem je geen propagator voor je stekken, dan is het makkelijker om de LV hoog te houden.

 

Hey ik heb dus een paar stekkies, maar 2 van de plantjes zijn wel erg slap als je het mij vraagt. ze hangen er een beetje vutloos bij. De blaadjes zijn niet stevig, de uiteindjes hangen helemaal naar beneden, en dat geldt ook wel een beetje voor de steeltjes. Ook zijn ze wel erg licht.

Te veel water lijkt mij. En volgens mij heb je niet zitten afzuren dan krijg je dat. Ik denk niet dat het nog mogelijk is om deze kweek af te ronden. Voeding geef je pas wanneer ze helemaal geworteld zijn en in de kweekmedium zitten. Ik zou opnieuw beginnen.

 

Ik probeer me ook alvast even te orienteren op de afzuiging voor als het teveel gaat ruiken. Die stank valt puur en alleen op te lossen door onderdruk te creeeren in je kamer??? of zijn er ook andere manieren?

 

Want als ik onderdruk wil maken moet er dus een luchtafvoerslang naar buiten de kamer gaan. maarja. Daarvoor moet je dan weer een deur/raam openhouden waardoor je niet echt onderdruk meer creeert. Zijn er ook slangen ofzo die je wel kan aansluiten op een afzuigsysteem, maar waarvoor ik niet gelijk mn huis hoef te slopen?

Die afzuiger + koolfilter zorgt ervoor dat er geen nare luchtjes ontsnappen via de kleine kiertjes en of passieve inlaat. Hij zuigt verse lucht aan, verse lucht komt binnen via je inlaat daardoor krijgen je planten altijd verse lucht. Je denkt te moeilijk na voor een lamp. Je hoeft je huis niet te slopen, tenzij jij je hele huis vol wilt gooien. Ik zou zeggen begin opnieuw en koop een kant en klare kweektent set, dan zuig je en blaas je uit in de zelfde ruimte in/uit. Het enige wat je dan hoeft te doen is een raam op een kiertje te zetten.

ja ik ben nu eenmaal snel van begrip.

 

jullie zeggen dus dat er geen afzuigsystemen zijn waarvoor je niet je kast of kamer hoeft te slopen om onderdruk te creeeren?

 

nou lekker dan... al die technologieën.

Heeft niks met technologie te maken. Als je in een kast gaat kweken dan zal je sowieso een aantal dingen moeten aanpassen. Als jij een vaste ruimte hebt, dus een kamer die je inricht tot kweekruimte dan zal je ook een aantal dingen moeten aanpassen. Muren slopen etc. Commerciele kwekers huren ook niet niets voor niets een huurhuis :rofl

 

[/img]

 

t zal wel 400 watt zijn :D

Dat is niet netjes aangesloten. Het koperdraad mag niet te zien zijn, en je moet adereindhulzen gebruiken als je een multicore draad neemt.

 

@iedereen

Ik heb dus ook een paar stekkies maar nu heb ik een probleem. namelijk dat sommige veel sneller groeien dan anderen. Ze worden niet echt even groot. wat kan je daar aan doen?

 

en 1tje groeit ook bijna niet maar blijft gewoon net zo groot en de zelfde vorm. is dat normaal?

haha, hoe zit het met de rest van je setup? Je hebt niet eens een fatsoenlijke kweek setup en dan wil je gaan kweken. Dan vraag je echt om problemen.

 

Dat zal vast komen omdat je ze te veel water hebt gegeven in het begin, en heb je de water wel afgezuurd? Zal me niks verbazen als je wortel rot krijgt.

 

wat is beter? aarde een beetje omwoelen? een druppeltje wortelstimulator?

Je zal meer als een druppel nodig hebben. Staat gewoon in de kweekschema. Welke merk voeding gebruik je eigenlijk?

 

Ok,

 

ik ben van plan om zo'n softbox te kopen en het moet wel 1 dezer dagen ervan komen want het begint al aardig te ruiken ondertussen. stel nou ik haal deze (of laat hem bezorgen):

 

https://www.growshoponline.nu/luchtbehandel...ent-air-500-m3/

 

ten eerste: moet ik er dan nog een koolstoffilter bij halen? ik vermoed van wel:

 

ten tweede: moet je zo'n filter dan voor de inlaat/uitlaat ofzo monteren? of moet je die box open maken? hoe werkt dat.

 

ten derde: maakt zo'n koolstoffilter nog veel uit voor de afzuigcapaciteit?

 

edit: en 4: zo'n softbox is toch echt gewoon zo goed als stil he?

Dat had je veel eerder moeten doen. Afzuiger en filter moeten ze zelfde flensmaat hebben. Je moet er nog de flenzen bij bestellen en deze op je softbox monteren. Verder heb je ook nog slangklemmen nodig. Ja die koolfilter heb je nodig.

 

Flens plak/boor je op de softbox. Slangen aansluiten, bevestigen met slangklem/ducttape. En aan de andere kant sluit je de filter aan.

 

Je zal nog een aantal dingen nodig hebben: fancontroller, schakelkast+timer, zwenkventilator, pH/EC meter

 

Sommige dingen zijn gewoon basis die je hoort te weten voor je gaat kweken. Wat voor ruimte heb je eigenlijk? Ingerichte kamer? Zelfgemaakte kast? Je zal echt in een licht/lucht dichte ruimte moeten zitten. Als jij gewoon de boel zo in je woonkamer neerlegt dan heeft het weinig zin. Kan je beter een kant en klare kweektent set kopen.Als ik jou was dan zou ik deze stekken gewoon wegdoen, op youtube vind je echt veel grow guides. Eerst verdiepen in de materie, dan alles aanschaffen, en dan pas kan je beginnen. Anders heeft het gewoon geen zin, dan zit je alleen maar tijd en geld te verkloten.

 

Introduction To Indoor Cannabis Cultivation:

http://www.youtube.com/watch?v=mxV7n8vz7rk

 

Quality Indoor Marijuana Cultivation:

http://www.youtube.com/watch?v=0qtSPyABeDU

 

Jorge Cervantes Ultimate Grow Marijuana:

http://www.youtube.com/watch?v=pxBHCyXruXM

 

Grow DVD - Top Quality Marijuana Growing:

http://www.youtube.com/watch?v=_OaVWFvcsvQ

 

I Grow Chronic:

http://www.youtube.com/watch?v=cB2RT84Fw7o

 

High Times Ready-Set-Grow:

 

High Times - How to grow like a pro:

http://www.youtube.com/watch?v=Q9UsSOdDVMQ

 

Eerst kennis vergaren en dan pas aan de slag gaan. En natuurlijk veel geduld hebben en leren van je fouten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...