Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Si.

Stekkies, wat te doen

Recommended Posts

Vanaf dag dat je klok op 12/12 zet is het dag 1 bloei, de plant zal langzaam aan steeds meer florigen aan gaan maken waardoor de topvorming getriggerd wordt bij vrouwtjes en dat begint toch echt al op dag 1 12/12.

 

Zaadbanken rekenen ook niet anders, als je het met een stek zou doen zit je al 2wk in de bloei en laat je een 8wk'er 10wk staan :whistle:

en je volgt dan ook een schema wat niet voldoet aan de plantbehoeften.. je gaat pas als de groeispurt al deels ten einde is ernaar voedden omdat je in week 2 van 12/12 volgens schema aan het opbouwen bent om de groeispurt van 12/12 bij te houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na een dag of tien op 12/12 moet alles duidelijk bloeien.

Zo niet, dan de dag iets korter maken, en de nacht iets langer.

Maar vooral geduld hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ff na zitten denken, en als je nu hetvolgende weet:

 

- toppen groeien vooral snachts, groeien van blad en in de lengte is overdag.

- in de koud zal het hele groeiproces langzamer gaan dan in de warmte.

 

en ik ben ze hier allebei als 'feit' op dit forum tegen gekomen.

 

dan zou je toch zeggen dat het slim is om het overdag relatief koud te maken en snachts relatief warm. tijdens de bloeiperiode.

 

wat denken jullie daar nou van?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Planten of plantendelen groeien (assimileren) niet 's nachts: onder ongunstige omstandigheden dessimileren ze in meer of mindere mate en verbruiken het in de lichtperiode opgebouwde zetmeel:C6H12O6 om zich in stand te houden. Overdag gebruiken planten CO2 en scheiden O2 uit (assimilatie) en in de nacht scheiden ze CO2 uit en nemen O2 tot zich (metabolisme).

Wel maken planten in de donkerperiode stofjes aan, die in de lichtperiode het assimilatieproces bevorderen.

 

In de nacht is de worteltemperatuur belangrijk. In Nepal of Afghanistan zit je in sommige nachten tegen het vriespunt aan of zelfs er onder. Maar de grond is overdag voldoende opgewarmd, dus de wortels staan aldaar in een warm medium en de planten beschermen zich tegen de koude lucht door extra hars te vormen: vandaar dat Nepal-, Afghaan- en Pakistanhasj veel meer kleven (en donkerder zijn) dan Maroc of Libanon, waar er minder vaak koude nachten zijn.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wietplanten groeien/bloeien idd in de nacht periode.

Overdag doen ze energie op en in de nacht periode zetten ze de energie om in blad/bloem/stam.

 

Maar om de dag en nacht temp nu om te gaan draaien?

Heel de wereld draait op overdag warmer en in de nacht kouder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op school heb ik dat anders geleerd: dus hebben we niet de zelfde school bezocht en niet het zelfde opleidingsniveau gehad.

Ik ga me dus verdiepen in de nachtelijke groei van planten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Assimileren" is iets anders als groeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Assimileren heeft inderdaad binnen een bepaalde context een andere interpretatiewaarde.Stalin zei onder meer: een derde van de joden moeten we laten emigreren, een derde van de joden moeten we fusilleren en een derde van de joden moeten we laten assimileren.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah, de overtreffende trap!

 

Koolstof-assimilatie is het proces waarbij met behulp zonlicht CO2 en H2O worden omgezet in suikers.

Daarbij komt zuurstof vrij.

 

Groeien is celdeling, strekken vanuit de groeipunten, de aanmaak van takken, bladeren, e.d.

Da's gewoon een heel ander ding.

 

Samen strijden tegen de taalverloedering:

 

http://www.youtube.com/watch?v=pWdsx9qnHVM

 

Als is het nieuwe dan!

Edited by FoolOnTheHill

Share this post


Link to post
Share on other sites

De groeistoffen (hormonen) die door de plant worden aangemaakt, worden deels weer afgebroken door (zon)licht.

Daarom groeien ze mooi kaarsrecht naar het licht, aan de kant van de zon wordt meer groeistof afgebroken.

Het houdt de plant gedrongen.

En daarom strekken planten ook meer als het licht te zwak is, zoals je vaak bij zaailingen van beginners ziet gebeuren.

Die schieten door.

En daarom groeien (strekken) ze in de nacht ook meer.

 

Heeft allemaal niks met CO2 en H2O te maken.

Maar met Auxine.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samen strijden tegen taalverloedering is niet verkeerd. In ieder geval plaats je tussen twee persoonsvormen: "De groeistoffen (hormonen) die door de plant worden aangemaakt, worden deels weer afgebroken door (zon)licht", een komma. Overigens is het me bij jou al eerder opgevallen dat je geestelijke bereik er in voorziet om woorden van meer dan twee lettergrepen foutloos op schrift te stellen.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kan ook aan meerdere factoren liggen eh. Ik heb autisme. Maar heb wel een iq van 127. Toch begrijp ik sommigen dingen verkeerd of op een andere manier. Niemand is perfect.

Share this post


Link to post
Share on other sites

It's nice to be perfect, but it's more perfect to be nice.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De overtreffende trap van perfect?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeg wat raden jullie me nou aan met water geven.

 

Sowieso vind ik het moeilijk in te schatten hoeveel water een plant nodig heb. ik geef ze ook niet heel regelmatig water. de ene keer 3 dagen nix, dan weer 2 dagen achter elkaar, ik probeer de aarde gewoon een beetje nat te houden maar niet te nat natuurlijk.

 

Hoe ik inschat hoeveel erbij moet? door met mn hand een beetje in de aarde te voelen. Daarnaast weet je volgens mij dat als de blaadjes slap hangen dat ze dan teveel water hebben, en als ze op gaan rollen dat ze dan te droog staan. En als ik gele of verbrande plekjes zie stop ik even met voeding en geef ik puur water. maar als je zo'n constatering doet ben je feitelijk gezien natuurlijk al te laat.

 

Ik kan me bovendien goed voorstellen dat als je wat meer dan 5 plantjes hebt dat je dan niet overal meer bij kan, hoe maak je dan een goede inschatting van hoeveel ze nodig hebben zonder het aan de planten te hoeven af te lezen?

 

en als je er moeilijk bij kan, hoe geef je dan water? je kan natuurlijk een omgekeerde colafles aan een slangetje zetten en dan proberen met dat slangetje bij de pot te komen zonder de planten al te veel te beschadigen, maar of dat nou zo handig is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ik zat nog wel ergens aan te denken:

 

hebben mensen wel eens geprobeerd om dagen van 18 uur te draaien? of dagen van 30 uur?

 

dus dat je in de groeiperiode op 12/6 zit en in de bloei op 9/9

 

Of dat je dus in de groei op 20/10 zit en in de bloei op 15/15

 

Ik ben wel benieuwd wat er dan gebeurd....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si. Alles wat je verkeerd kan doen doe jij ook verkeerd eh? Zal ik jou eens 30 uur aan het werkzetten zonder rust? Je plant heeft ook rust nodig. En met 12 uur licht en 6 uur donker en weer breng je gwn langzamerhand je plant in de bloei. Der wordt al TIG jaren wiet gekweekt. denk dat dit forum ook toch wel aardig wat jaartjes bestaat. Als iemand had bedacht dat je een betere opbrengst zou krijgen door wat jij net opnoemt te gaan doen. Doen we het gwn allemaal verkeerd waarschijnlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si, soms vraag ik me af of je ooit hebt leren lopen of fietsen: zo je dat al ooit geleerd hebt, zal het ongetwijfeld heel lang geduurd hebben alvorens je deze vaardigheden onder de knie kreeg.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites

sjongejongejonge wat zijn we weer slim allemaal.

 

ALS jullie nou gewoon zouden lezen kon je zien dat ik vraag OF iemand dit al geprobeerd heeft. Juist dus zodat ik zelf niet hoef lopen aan te kloten. dr zijn maar 2 antwoorden op die vraag namelijk ja of nee. Ik vraag naar de gevolgen daarvan.

 

Dus jullie kunnen wel zeggen van ja doet iets heel doms, maar ik doe het helemaal niet. Ik vraag of het wel eens gedaan is.

 

Zo ja, dan ben ik erg benieuwd naar de resultaten.... hebben jullie een link ofzo?

Zo nee, hoe kunnen jullie dan allemaal zeggen dat dat zo dom is. want als het nog niet geprobeerd is weet je dat niet. en wieweet ga ik het dan wel een keertje proberen.

 

Dus ik ben benieuwd.... zijn jullie echt zo slim of doen jullie alleen maar net alsof en praten jullie elkaar gewoon een beetje na?

 

en hoe kijken jullie nou hoeveel water je plant nodig heeft? of doen jullie dan ook gewoon zomaar dat wat de rest ook doet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een blumat tensiometer raadplegen zit je altijd goed!

Denk dat 80% hier een blumat gebruikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Si: De meeste mensen die hier gereageerd hebben hebben zat ervaring en weten heus wel waarover ze het hebben. Lijkt me een beetje lullig om de mensen die veel ervaring hebben voor dom uit te maken.

 

Je vragen zijn zo basis als het antwoord erop niet weet dan zou je beter kunnen wachten met je kweek. Er zijn genoeg growguides op YouTube waarbij al je vragen worden beantwoord. Een beetje zoeken op YouTube kan iedereen, dus ook jij en dat is de rede waarom iedereen zo reageert. Je kan zo een paar goede eBooks via het net downloaden.

 

Hoe je water geeft hangt af van vele dingen. Ik ga ervan uit dat ze al in de 11l potten zitten. Geef ze 200/250ml water en kijk hoe lang het duurt voordat ze beginnen droog te staan. Dan weet je dat je ze om de zoveel tijd water moet geven. Na een tijdje zal je zien dat ze een weer droogstaan dan moet je meer water geven. Of je koopt een hygrometer. Prik je in de aarde dan kan je zelf zien hoe nat de medium is. Ik zou niet naar de aarde zelf kijken want al het vocht zakt gewoon naar beneden. Het kan zo zijn dat het boven droogjes uitziet en van onderen helemaal nat is (ik heb het over de kweekmedium en niet een vrouw :likken: ).

 

En je lampen gewoon op 18/6 en 12/12 zetten. Er is een rede waarom men dat al jaren lang zo doet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd, maar waarom vragen als je toch je eigen weggetje wilt gaan? Het is niet erg om vragen te stellen als je ook nog maar wat doet met de info die je krijgt ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of je koopt een hygrometer. Prik je in de aarde dan kan je zelf zien hoe nat de medium is.

je bedoelt denk ik een tensiometer?

 

dat zal ik inderdaad aan gaan schaffen, maar dan zit ik nog steeds een beetje met de vraag van als je nou bijvoorbeeld een tent van 2x2m hebt, hoe meet je dan de achtersteplanten? of een tent van 3x3m, hoe meet je dan de planten in het midden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...