Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

ikdoehetToch

Onderhoud moederplant

Recommended Posts

Beste,

 

Ik ben bezig met het selecteren van moeders (leuk voor je ) alleen wil ik weten hoe jullie de moederplant onderhouden ?

 

Ik heb gezocht via de zoekfunctie ,maar kan er maar weinag over vinden ,ik heb 1 m2 ter beschikking met een hoogte van 2m.

Het gaat om de soort Ultra haze (greenhouse)& kolossus (sannies).

 

Wat ik wil weten is :

Voeding Ph/Ec en hoe te voeden

Substraat

Pot ,Dacht zelf aan een smartpot 14 Liter .

Temp Dag en nacht

Lv Min/Max

Geschikt aantal op de meter

Geschikte hoogte

Geschikte lamp

 

 

Dit is puur voor mijn eigen hobby en hoop daarom ook dat jullie mij een duwtje de goede richting op kunnen sturen

Mvg

IkDoeHetToch! alleen niet vandaag !

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat voor lamp en wattage is uiteraard afhankelijk van de hoeveelheid stekken die je wil.

en ik zou niet voor een smartpot gaan ivm met het onderhoud aan de plant.

(wortels inknippen en weer nieuwe aarde geven) dat gaat makkelijker in een normale pot.. :D

en ook over het aantal kan je twisten, je kan er 5 neerzetten en gewoon toppen.

of je zet er 3 of minder neer in bjivoorbeeld een scrog.

 

je kan er alle kanten mee op, en de ph en ec waardes liggen ook aan het medium en jou grow manier. (organisch of mineraal)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zit zelf ook te denken aan moeders, alleen ga ik nog heel even wachten zodat de omstadingheden voor mij beter zijn...

 

Met 1*1*2 m zou ik een moeder of 4 zetten, onder 400W hpi...

 

Substraat zou ik aarde nemen en een smart pot is denk zijn investering wel waard voor een moeder, voor mijn moeders zou ik ook smartpots of een root pouch nemen, misschien eerder een root pouch en een smart pot zo kan ik inneens ook het verschil eens testen...

 

Als voeding zou ik organische nemen, dat is beter op lange termijn voor je grond en als organisch niet kan neem dan biologische voeding met schimmeltjes en bacterien bij...

 

Van welke ultra haze zou je een moeder willen, als ik me niet vergis zijn die ultra fem zaden, dat is niet ideaal voor een moeder voor de herma gevoeligheid...

 

Als ik mijn moeders ga maken kies ik waarschijnlijk voor citral mass van Mr Nice , KO Kush van Sannie, Jack Beryy van Sannie en nog eentje dat ik niet weet...

 

Veel succes met je moeders...

 

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites
(wortels inknippen en weer nieuwe aarde geven) :D

 

Kun je dat eens uitleggen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je moeder wat ouder is kun je er voor kizen om dr helemaal kort te knippen, van boven en ook van onder.

ze moet dan ffe herstellen, maar het geeft een nieuwe groeiboost om weer vol stekken te geven.

meestal doe je dat voordat je bijv op vakantie gaat :D

 

zo maakt ze nieuwe scheuten en nieuwe wortels aan, en in de tussentijd slurpt ze niet teveel water.

en zo hou je dr klein en compact indien je niet veel ruimte hebt ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goh, de eerste x dat ik dat hoor.....Bedankt!

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo hou je heel lang je moeders fris..!

je kan er natuurlijk ook voor kiezen er een stek van te nemen en een nieuwe moeder op te laten groeien.

maar ik doe/deed het inderdaad zoals poll uitlegd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus uit de pot halen, wortels wat bijknippen en in een verse pot aarde zetten. Makkelijk! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks heren ,kind kan de was doen zou je zeggen ,hier ben ik wel even zoet mee .

@stikkie zat zef te denken aan 4 moeders 2 van ieder ,en zit op mineraal ,organisch ga ik nog even doorlezen hoe of wat klinkt aantrekkelijk .

@polletje ,wat versta je onder oud ?

@ S&C van de ultra haze heeft iemand anders al een moeder van staan ,daar zijn deze ronde stekken van gesneden ,moet alleen voor 2 moeders zorgen voor iemand in ruil daarvoor ,mag ik ook de stekken gebruiken ,goeie deal zeg ik maar ,hoor dat het een aardig werkje is stekken verzorgen etc....

 

Heren nogmaals bedankt ,ik ben hier wel even zoet mee !

 

Mvg

ikDoeHetToch!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, je zou zeggen dat dat dood gaat na zo'n ingreep.

 

Weet ook iemand of er een minimum leeftijd/grote aan een moeder zit (van stek) voordat je er bruikbare stek(ken) van kan snijden?

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn favoriete moederplant :D

 

 

8 weken groei onder cfl, in een 12 liter emmer met bruis steen.

Ohja, onderhoud is heel weinig op dwc. Elke week/2weken nieuw water met voeding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mamma op DWC doe je alleen als je heel veel stekken wilt/nodig hebt, anders enorm veel werk want je blijft snijden ;)

Die gast in filmpje heeft takken gedieft en daar kloontjes van gemaakt, geen mamma op DWC, zou je eerder op een SWC doen ookwink.gif

 

Mamgel gedurende dat je de plant inzet als hofleverancier en na een maand of 5 bijna helemaal kaal knippen en wortels terugsnijden naar 40% en in verse aarde.

Deed ik eerder maar ik pak nu gewoon een nieuwe stek die ik promoot tot mamma na 3x helemaal kaal stekken van de vorige maar dat hangt af van je genetica of dat kan, ik doe het met de s5 waar ik ivm stek only wel een mamma van achter moet houden :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

@LC

 

 

wat is SWC kan hier nergens wat over vinden?

 

 

 

 

dat van die wortels wegsnijden is niet zo makkelijk als het klinkt, ik heb het ook gedaan

om te testen en in principe krijg je gewoon weer een volwaardige moeder terug als het

weer allemaal een beetje is aangegroeid. Ik vond het alleen erg lang duren en ik krijg

ook bladeren terug met 3 vingers, wat natuurlijk niet moeders mooiste zijn.

 

gr parve

Share this post


Link to post
Share on other sites
als je moeder wat ouder is kun je er voor kizen om dr helemaal kort te knippen, van boven en ook van onder.

Ik zal het haar vertellen, als ze volgende week op visite komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan dit ook bij mijn schoonmoeder :D ?

 

Zet je de stam dan ook weer dieper in de aarde?

Of zorg je dan dat die op het zelfde niveau blijft? Dus alleen verse aarde vanaf onderen?

Of ook van boven?

 

 

Groetjes kut

Share this post


Link to post
Share on other sites

je schud gewoon zo veel mogelijk aarde van de wortel kluit zonder haar te beschadigen.

knipt dan de wortels in en geef haar dan een heel nieuw en schoon medium.

maar ik deed dat vooral omdat ik mineraal voeden, nu ik dat niet meer doe zal ik ook mijn moeder's medium niet zo veel hoeven verschonen.

 

en dan kies ik er liever voor om gewoon 1 keer per jaar/anderhalf jaar een nieuwe moeder te snijden.

mvg stikkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik hou n moeder zo een paar jaar goed hoor, niet elk jaar een nieuwe.

gewoon de moeder uit de pot en dan zagen tot de kluit in een 1 liter potje past. (daarna weer in een grotere pot plaatsen met verse aarde)

dan de bovenkant helemaal inkorten, er moeten minimaal 2 scheuten overblijven.

dan nieuwe aarde, beetje bcato en buffertabje erbij, onder 55watt pl en je kan zonder problemen 2 weken op vakantie :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik bedoelde ook niet dat ik haar maar 1 jaar kan bewaren.

maar ik vind het makkelijker om 1 keer per jaar gewoon een nieuwe moeder te maken, dan zit ze zeker weten weer 100% goed in der ''vel'' :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben sinds kort zelf ook bezig :D

 

Ik stop een aantal stekjes in potten, die laat ik net zo lang groeien tot 14 dagen voordat een kweek afloopt.

med_gallery_9381_2898_1646397.jpg

 

Ik knip de moederplanten helemaal kaal (worden dus niet bewaard) en plaats de stekken in een propagator.

med_gallery_9381_2898_498138.jpg

med_gallery_9381_2898_606549.jpg

 

Weekje geduld

med_gallery_9381_2898_430339.jpg

med_gallery_9381_2898_396775.jpg

 

Een aantal stekjes worden dan weer nieuwe moederplanten, en beginnen we weer van voorafaan.

 

Af en toe een paar nieuwe verse zaad moeders om een nieuw of ander soortje te kloonen

med_gallery_9381_2898_684048.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is inderdaad een leuke manier als je het op dezelfde lokatie doet en niet vaker ndogi hebt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bump :lol:

 

Vraagje over het selecteren van een moeder, je wilt haar natuurlijk selecteren op kiemkracht, groeipotentie en vertakkingen, bloeipotentie en productie, verder moet ze sterk zijn en die pheno met dat lekkere wietje, daar kom je dus pas achter wanneer je haar afbloeit, en dan?

Moet je dan de plant snoeien tot er twee scheuten overblijven en ook de wortels snoeien?

Maar wanneer je haar afbloeit gaat ze toch kapot?

Ik ben nieuw in deze shit dus misschien een beetje domme vragen, maar hey, ik moet het toch een keer leren :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...