Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

racker

Monstertest The Sequel

Recommended Posts

Alleen dat veel en weinig beurten geven is nogal een lastig verhaal bij mapito. Je geeft nl eerder water om je waardes weer goed te zetten, dan omdat de plant water nodig heeft. Voordat de plant water nodig heeft, kan er wel eens een week ofzo om zijn.

 

Daarom is mij dat worteldruk-verhaal bij mapito eb&vloed ook nooit helemaal duidelijk. De worteldruk stijgt normaal als de wortels genoeg water om zich heen hebben en als de temperatuur stijgt. Als de ec laag is stijgt de worteldruk ook. Bij droogte, kou en hoge ec daalt de worteldruk. Is mijn worteldruk nu altijd hoog? De mediumtemperatuur is goed, er is voldoende water aanwezig....altijd eigenlijk.

 

Als er een te hoge worteldruk is, en er is weinig verdamping, dan zou de plant eigenlijk moeten strekken. Maar dat hebben ze niet gedaan bij de eerdere lage ec en lage verdamping.

 

Ik kan er soms geen vinger meer opleggen. Je denkt dat het ene gebeurt en dan gebeurt er iets anders.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je trouwens met de tips van Jos iets gedaan?

Zo ja, heeft dat iets op geleverd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

is er iemand anders die op mapito kweekt met dezelfde voeding als jij gebruikt? of wellicht een vergelijkbare setup heeft

 

 

hoorde overigens van Jos dat 't niet Jos was maar een collega haha, ja er word ook buiten WF om geroddeld :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

We hebben net de test's afgerond op het forum van Skuky2 en Peter Pompemopski.

Beide waren op steenwolvlokken en bijde hadden geen problemen.

Heb buiten het forum nog wat test's gedaan en ook daar kwam ik dit niet tegen.

Ook heeft een maatje van Racker nu de set van Racker meegenomen voor op hydro en zover ik het weet is het daar ook gewoon groen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gooi niet graag met namen hier, maar zijn naam was N**O. Heb het erop gedaan in een rij planten maar zie niet echt verschil. Nog niet wellicht.

 

@amnees, als jij nou eens langs doc ging, dat had ik een mooi vergelijk :lol:

 

Er zijn natuurlijk wel genoeg mensen, ook hier op het forum die de voeding geprobeerd hebben. Waarschijnlijk is er alleen niemand die dezelfde set-up heeft als mij. We zullen het probleem dan maar daarin zoeken.......of bij de kweker, dat kan natuurlijk ook.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doc komt maar naar mij, veel te ver rijden :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slecht plan haha. Die zet gewoon de KJ bus voor je deur.

 

Batshit is toch iets voor aardeboeren. Geeft nogal zooi heb ik begrepen.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites
is er iemand anders die op mapito kweekt met dezelfde voeding als jij gebruikt? of wellicht een vergelijkbare setup heeft

 

 

@amnees, als jij nou eens langs doc ging, dat had ik een mooi vergelijk ;)

 

 

Doc komt maar naar mij, veel te ver rijden :lol:

 

Zeg maar bij welke GS ik het voor je af moet leveren. :lol:

Wil ook wel even naar de andere kant rijden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke dan meteen voor 'ne goeie.

 

docpito, op gold-label voeding, onder de gavita, maken jullie ook nog stekjes of moet ik die weer zelf regelen :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Batshit is toch iets voor aardeboeren.......

eigenlijk wel maar t lost gewoon op volgens mij dus de troep zal meevallen denk ik

 

kweet niet hoor was maar een ideetje

t zit de hele dag al in mn kop.........

Share this post


Link to post
Share on other sites

;)

 

Voordeel van mapito is toch dat het altijd voldoende zuurstof heeft en niet te nat kan staan, hooguit te hoge of te lage beschikbare Ec voor de planten :lol:

 

Wortels(snelwegen) transporteren voeding om te bouwen en water om af te koelen, correct ? Maar deze hebben ook een top qua bezetting/verzadiging lijkt mij. Grotere planten transporteren meer dan kleine. Dus kleine plantjes lager Ec dan grote planten?

 

En als de verdamping stijgt zal de plant kiezen om meer water te gebruiken om af te koelen en is een lagere Ec gewenst en andersom. En de hoogte van de worteldruk is daar weer een resultaat van.

Maar dan kom je op de factoren die verdamping beïnvloeden en dat zijn er veel...dus om een balans daarin te vinden lijkt me een hele uitdaging.

 

Hoe zit het eigenlijk met de verdampte water van de planten? Is dat puur water of zitten daar afvalstoffen in of delen voeding? Schoot me net te binnen en ook nooit eerder over nagedacht...:D

 

 

salu2

Pierre Paf

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb toevallig met een plantkundig adviseur gesproken afgelopen week over de vpd, maar dan in relatie tot licht en klimaat. Hij keek me aan, glimlachte meewarig. Trok toen zijn schouders op en zei vervolgens: "VPD? Daar geloof ik niet in." :lol: Da's een man die in het professionele onderzoek werkt! Anyways, ik denk dat we allemaal veels te moeilijk denken. In hokken waar het allemaal niet zo ideaal is als hier werkt het ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites
In hokken waar het allemaal niet zo ideaal is als hier werkt het ook.

 

Fout Whazzup, er moet staan: In hokken waar het allemaal niet zo ideaal is als hier werkt het.

 

 

@Pierre, goed gezien. Of iets hoog of te hoog is, is lastig te beoordelen.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

info en grafieken over VDP Click cleck clack

Alarms

You can establish high and low management alarm thresholds to warn you whenever the

VPD is beyond the limits you set. This may indicate that adjustments are needed to

irrigation, heating, cooling, humidification, or dehumidification equipment.

 

 

salu2

Pierre Paf

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

schoot met net iets te binnen...:lol:

 

Als de leidingen van je bevochtiger nog steeds hetzelfde zijn, dus via een T-stuk omlaag en uitkomend vlak onder de LVS ? Zou het dan niet kunnen zijn dat je op sommige plekken risico op stilstaand water hebt met alle gevolgen van dien :lol: Of is dat uitgesloten ?

 

 

 

salu2

Pierre Paf

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@pierre, de buizen waar de bevochtiger de lucht uitblaast bedoel je? Die buizen lopen iets schuin af richting het t-stuk. Onder in het t-stuk zit een klein gaatje waar de gecondenseerde damp, als water afgevoert wordt, het riool in.

 

@Doc, alles groen :lol:

 

Wat heb ik nog gesmurft.......

 

Het harsfilter is binnen.

 

gallery_10428_11146_72809.jpg

 

gallery_10428_11146_1256726.jpg

 

gallery_10428_11146_311098.jpg

Beugeltje eraan gefixed....

 

gallery_10428_11146_436185.jpg

Wat koppelingen en verlopen zodat het in mijn systeem past.

 

gallery_10428_11146_322060.jpg

sleuteltje om de zaak open te draaien en de hars te vervangen. (10000ltr)

 

gallery_10428_11146_1261987.jpg

 

gallery_10428_11146_582177.jpg

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe weet je wanneer die 10000 liter gebruikt is? heb je hier ook een watermeter op ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

4 liter/uur, bevochtiger loopt 10 uur per etmaal =40l/dag 10000:40=250dagen=elke 3 of 4 rondes vernieuwen. :lol:

 

Elk half jaar lijkt me dan een veilige marge.

 

gallery_10428_11146_1798164.jpg

 

gallery_10428_11146_822116.jpg

 

 

gallery_10428_11146_1486764.jpg

 

gallery_10428_11146_289734.jpg

De plantjes nu...

 

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er wel ff beter uit he, goeie!

Share this post


Link to post
Share on other sites

racker

ik ben nieuwsgierig naar de installatie van je bevochtiger

 

zou je me daar ns wat over kunnen vertellen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Groeien ze er nou echt overheen of wordt het weer geel net als de vorige ronde.

De foto's zeggen niet zo heel veel zonder het commentaar.

Ik hoop dat we het probleem nog gaan vinden voor je er de volgende ronde weer last van krijgt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt beter dan het is. Ze moeten nu eigenlijk omhoog schieten. Er is toch wel achterstand. De blaadjes zijn erg licht van kleur, tot wel geel in de binnenkant. De gele binnenkant wordt lichtgroen naarmate het groeit, de nieuwe binnenkant (nieuwe scheuten) is dan weer geel enz enz

 

Morgen wat pics met tl

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 7 12/12.

 

Zoals gezegt, lichte blaadjes, geel in het midden waar de nieuwe scheuten zich vormen. Plantjes zijn kleiner dan ik gewend ben.

 

gallery_10428_11146_1038163.jpg

 

gallery_10428_11146_435994.jpg

 

gallery_10428_11146_2166321.jpg

 

gallery_10428_11146_2166321.jpg

 

gallery_10428_11146_1294574.jpg

 

gallery_10428_11146_584796.jpg

 

Nog wat waardes:

 

PH 5,7

EC 1,8

RH 60% (sinds gisteren)

Temp dag 29gr

Temp nacht 23gr

Temp medium 22gr

Temp water 23gr

Licht 100%+lumenboost ingesteld Min. dimtemp. 29gr. Dimt regelmatig terug naar 95%

Bladtemperatuur in laatste 2 uur licht-aan cyclus 27gr

VPD 1,00/1,2 Kpa

 

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...