Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

racker

Monstertest The Sequel

Recommended Posts

Jij hebt t gemengd met kraanwater toch?

 

Kijk, als ik naar de veranderingen in het hok kijk, kan de bevochtiger wel eens als schuldige om de hoek komen kijken. dat gaven bots en adje ook al aan. Nu gebruiken hele volksstammen bevochtigers, waaronder ikzelf ook al jaren. Ik zie ff niet in waarom dat opeens niet meer zou kunnen. Het enige verschil is het osmosewater. Nu ben ik daar eens mee gaan googlen en ik zie dat osmosewater zouten en mineralen aantrekt. Mijn vrouwtje zei ook al dat gedemineraliseerd water drinken niet gezond is omdat het de mineralen uit je lichaam trekt die je daarna weer uitpist (ongezond dus eigenlijk) Ze heeft ooit voedingsgedoe gestudeerd, dus ze zal het wel weten.

Geen vergelijk met water al dan niet opgelost in lucht, maar het heeft me toch aan het denken gezet en het is een kleine moeite om het ff te veranderen.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

En heb je er toen achteraf mineralen en zouten aan toegevoegt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de vorm van A/B voeding + Toevoegingen ja!

 

(let wel dat ik aarde gebruik hé)

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

we proberen allemaal hardop met je mee te denken, zou het van harte nemen…het is allemaal goed bedoeld he :wub:

 

als er iets niet goed is ga je alles op een rijtje zetten

1. is het de voeding? nee doet het op andere plaatsen goed

2. is het de rfx? weet ik niet, heb dit niet gevolgd, misschien komen er wel giftige gassen uit vrij… maar durf hier geen antwoord op te geven, nogmaals niet gevolgd

3. dan blijft er weinig anders over als je substraat en de voeding goed is dan de ruimte, de ruimte is je klimaat

in dat klimaat zul je de goede ballans en afstelling moeten vinden, dit heeft bij ons net zo goed veel tijd in beslag genomen.

sommige onbenullige kleine dingen kunnen grote veranderingen teweeg brengen.

 

zo is het al een groot verschil als je meetapparatuur en dataloggers voor Lv en Temp hebt die te traag reageren

daar krijg je een vertekend beeld mee, als je die waardes afleest of ziet in een log kan dit verder uit elkaar liggen als dat daadwerkelijk ziet.

 

zal je een voorbeeld geven, heb lang geleden toen we met de koelingen gingen experimenteren een Shiva vip 330 aangeschaft, denk dat is het, kon al m`n schakelingen voor koelen, verwarmen, bevochtigen en ontvochtigen voorzien en krijg er een mooie datalog uit, idd er kwam een hele mooie log uit.

dacht dat is het totdat het gebruikt ging worden, in de logs zag er alles perfect uit, maar het ging helemaal niet goed.

totdat er goede meet apparatuur aan de pas kwam…toen kwamen de grote verschillen pas naar buiten, in de temperatuur die volgens de shiva met 1 graad verschil draaide zat maar liefst 10 graden verschil.

 

kijk ik weet natuurlijk niet exact hoe het met jou sensoren gesteld is, maar als ik zie welke het zijn van Conrad kan ik me er wel iets bij voorstellen.

dit is allemaal leuk spul als er continu dezelfde luchtstroom of iets dergelijks is, maar met koelingen krijgen we continu wisselingen, deze moet je zo snel mogelijk proberen te meten om op het juiste moment een schakeling te maken, registreer je het te laat is het kouder of warmer als zichtbaar is.

 

en als dat wel op orde is kun je pas gaan zoeken naar de ideale dag en nacht temperatuur waarop het gewas het beste reageert.

 

nou hoop dat je er toch wat aan hebt, denk alleen maar mee

 

EDIT, weet je nog dat ik op de sensors blies, hoe snel het ging ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@adje,

 

ik waardeer het ook allemaal hoor, het viel me gewoon op. De sensors van conrad, daar heb ik idd ook eerst op geblazen voordat ik ze ging gebruiken, dat had ik immers van jou geleerd.

 

Ze zijn niet echt traag kan ik je wel zeggen. De logger is wel trager dan de rest. Daar zit ook alles in een behuizing.

 

@kees, dan is het toch geen osmosewater meer? Bij mij is het het puur spul dat door de lucht vliegt.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

@racker,

 

ik weet het niet, heb ze nooit bekeken die van Conrad.

wel wil ik je aanbieden om eens een datalogger en controller van mij lenen, of je er verschillen mee kan zien en constateren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hou me aanbevolen Adje, kom waarschijnlijk toch met Dhr Dimlux mee binnenkort.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

@racker,

 

heb je het verhaal niet gehoord van die gasten van de oc.?

 

die vertelde mij:

 

dat ze een hok hadden waar elke keer een probleem was.

ze hadden alles na gekeken en alles was goed.

tot dat ze uit ramp toch maar het hok helemaal gestript hebben en op nieuw opgebouwd.

wat bleek......... er zat ergens in een hoek een houten plaat die giftige gassen/stoffen bevatte.

toen ze die verwijderd hebben ging alles op rolletjes.

ik wil hier mee zeggen.

ga alle spullen na die je deze keer veranderd heb, er op nieuw in gebracht, aangesloten heb enz enz.

 

msschien heb jij wel zo iets dergelijks als hun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja nlx, die verhaaltjes ken ik wel. Ik heb de jongens ook een blaadje laten zien, volgens hun begint bij gif het randje eerst geel te worden. Het uit zich meestal in de 3e/4e week. Hier is het meteen prijs en het blad ziet er ook anders uit.

Toch sluit ik de mogelijkheid niet helemaal uit.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zonder woorden,

 

gallery_10428_11146_492950.jpg

 

gallery_10428_11146_473493.jpg

 

gallery_10428_11146_1975442.jpg

 

gallery_10428_11146_1299618.jpg

 

gallery_10428_11146_705645.jpg

 

gallery_10428_11146_61513.jpg

 

gallery_10428_11146_581398.jpg

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee het probleem is niet opgelost dat kan je ook wel zien aan de planten.

De planten worden nu groter en sterker en daardoor kunnen ze het beter verdragen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien worden ze ooit nog eens zo groot en sterk dat ik er 3k afhaal :wub:

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

ze gaan er wel doorheen.......

 

hoe voorzag jij je luchtverfrisser konstant van osmosewater?

 

ben jij soms glazenwasser ofzo? :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uuuuuuhm? Kraan>osmosefilter>bevochtiger Hoezo?

 

Ga er nu trouwens een harsfilter tussen zetten.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

glazenwassers werken met osmosewater zodat er geen druppels achter blijven op t glas

zodoende dacht ik dat je glazenwasser was

khad nog nooit van zo'n filter gehoord

 

wat doet een harsfilter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou ik weet t ff niet meer racker, dacht echt dat het aan de voeding lag...maar dat kun je wel uitsluiten volges mij. Wel vaag ook dat drievingerige blad...

Heb trouwens ook klimaat gestudeerd, plantfysiologie..etc. Alleen weinig ervaring/kennis met de manier waarop jij teelt. Gesloten systemen worden nog niet zo veel gebruikt...ook niet in de reguliere tuinbouw.. En ook nog nooit gezien dat er bladverkleuring komt van een klimaatprobleem, alleen bij lichtgebrek maar daar heb jij geen last van iig.

 

Trouwens wel jammer dat er voorderest niks over die voedingsanalyse wordt gepost, had dat wel ff willen zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Thebrick, Ja, in de tuinbouw zullen wel geen giftige gassen ofiets gerecirculeerd worden denk ik. Is meestal allemaal glas en steen lijkt me.

 

Het is ook nog helemaal niet gezegt dat het een klimaatfout is hoor. Ik heb genoeg referenties waar een schommeling in RH% door een vaak aan en uit springende compressor niks uitmaakt. De Temp is goed de gemiddelde RH% ook.

 

Ter hoogte van de planten is er geen zichtbare nevel te zien en de blaadjes slaan ook niet nat. Dan is er mij nog verteld dat er bij gif in een hok de problemen toenemen als de lichtintensiteit verhoogt wordt. Ik verhoog mijn lichtintensiteit en de planten zien er beter uit ipv slechter. Zou het dan dus ook weer niet aan liggen.

 

Voor mij en vele met mij is het gewoon nog steeds een raadsel. Ooit kom ik er wel achter, al moet ik het hele hok verhuizen. De uitslag van de analyse heb ik ook nog niet gezien, ik weet niet of Doc daarmee zijn geheime recepten blootgeeft. Ik weet alleen dat er iets met natrium verhoging was.

Wat dat inhoud en of ik wel een goede gifmenger ben laat ik ff in het midden.

 

Een nietszeggend feit blijft dat bij ronde 1 alles groen was en als een pijl de lucht inschoot en bij ronde 2 en 3 niet. (in de beginfase dan)

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

We hebben Hendrik ernaar laten kijken, en die vond er niets vreemds aan, de waarden waren volgens hem goed. Wel viel hem op dat de natrium iets aan de hoge kant was maar niet extreem hoog. De analyses zijn in ppm en millimol, dus daar kun je niet zoveel aan gewichtsverhoudingen vanaf lezen waar jij mee gewend bent te rekenen (nou ja, vermenigvuldigen met soortelijke gewichten dan ;)). Als ik dat zou kunnen lezen zou ik het gelijk uitleggen :wub:

 

Over dat osmosewater: interessante hypothese! Kees gebruikt volgens mij osmosewater voor zijn voeding en dat is om te voorkomen dat er niet te veel "foute" zouten van je leidingwater bijzitten. Als je echter alle zouten eruit haalt en het dan voor voeding gebruikt, dan kun je bepaalde elementen juist tekort komen omdat de voeding is gemaakt voor gewoon water. Voor osmosewater heb je speciale voedingen, Ferro maakt zelfs speciaal op je water afgestemde voeding. Als je veel zouten in je water hebt zitten dat is het te overwegen om een gedeelte te vervangen met osmosewater, zoals Kees uiteindelijk heeft gedaan. Waar we hier over praten is echter alleen de vernevelaar toch? Tja, dat is snel getest, zou wel wat zijn zeg!

 

Verder ligt het aan de verontreiniging hoe je planten er met licht op reageren.

 

 

Moet verder toch wel even zeggen dat dit nou precies wietforum optima forma is he ;) - hoop mooie reacties.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was het voedingswater al gerecirculeerd toen je er een analyse van afnam.

Kan je me een sample van je kraanwater geven.

Ik ben benieuwd waar dat verhoogde natrium nu vandaan kwam want dat was niet van de voeding.

 

Hoe gaat het bij je maatje??

Share this post


Link to post
Share on other sites

weleens van een porometer gehoord?

 

daarmee kun je de waterbalans, verdamping, waterstress en verontreiniging van het blad meten

zou hier weleens een goede toepassing kunnen zijn.........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoezo kun je milimollen niet gelijk stellen aan elkaar in een verhouding dan ?

 

mmol maal molmassa geeft massa dus ik zie het probleem niet echt . :wub:

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Whazzup, Thanks voor de info. We hebben het idd alleen over de bevochtiger ja. Ik was in het wilde weg aan het denken, misschien slaat het helemaal nergens op.

Osmose water trekt zouten aan in de eeuwige natuurkundige ballans zal ik maar zeggen. Daar het water in de lucht osmosewater is dacht ik: trekt dat osmosewater mineralen uit het blad ofiets? Weet ik veel of dat mogelijk is. ik heb er maar ff kraanwater op aangesloten.

 

@Doc, Het was 1x gerecirculeerd, zou weinig zin hebben om hier een emmertje voeding te maken en dat dan te laten onderzoeken, kan je zelf ook he :wub:

Sample komt eraan, bij maatje alles groen. (zelfde kraanwater lijkt me, is 5km verder)

 

@Chriet, had je topic gezien en die lui een mail gestuurt, nog geen antwoord gehad. Die filter, weet ik veel wat dat is. Als hij binnenkomt horen jullie er wel meer over. Het ding filterd en je bevochtiger blijft er langer heel van. Meer weet ik er ff niet van.

 

Het wordt steeds moeilijker om er een vinger op te leggen, omdat de planten flink groeien, zullen de symptomen ook wel afnemen zoals doc al aangaf. misschien gaat nu alles goed en begint het de volgende start weer opnieuw. Wie zal het zeggen.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...