Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

racker

Monstertest The Sequel

Recommended Posts

En met welke streefwaarden zijn de waarden vergeleken whazzup? Of wil je dat hier niet posten? Neem aan dat iemand bij den haan er naar heeft gekeken??

Is opzich niet zo moeilijk te lezen hoor, zolang je de molmassa van alle elementen maar weet..... dan zou je alles uit kunnen rekenen hoeveel gram messtof er in zit. Maargoed daar schiet je niet veel met op zolang je geen streefwaarden heb waar je je analyse mee kun vergelijken..

 

Hoog natrium heb je wel sneller bij een eb en vloed systeem omdat het daar meer ophoopt, bij een druppelsysteem met voldoende drain zal er minder snel ophoping van zouten plaats vinden..

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe kijk, we hebben ooit iemand een calculator ter beschikking gesteld en die is op basis van NPK waarden in gewichtsprocenten, zoals de officiële vermelding op de fles. Dat is dus effe iets anders dan de verhoudingen in ppm en millimol, dat moet je omrekenen om daar op terug te komen. Hendrik kent de waarden van de voedingsanalyse in millimol en kan op die manier beoordelen of deze analyse erg afwijkt of niet. En de analyse is inderdaad bij den haan gedaan. Hij heeft het vergeleken met de streefwaarde die Gold Label voor haar voeding aanhoudt en die is weer gebaseerd op ervaring in de tuinbouw en uitgebreide proeven met andere systemen van kweken dan in de tuinbouw uiteraard, en daarop aangepast. Wat we hier zien is echt niet normaal, maar dat hadden we ook al gezien aan de testplantjes. Het zijn toch niet je lampen die op de resonantiefrequentie van je huidmondjes werken he? :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja, daar weet ik het fijne ook niet van.....Ik weet wel dat ik regelmatig de hele bak wegpleur en nieuwe voeding maak. Op het einde niet meer want dan loopt er elke dag zoveel schoon water bij dat ik het onzin vindt.

 

Het harsfilter bind calcium en magnesium ionen met de hars in het filter hoor ik net chriet. Misschien krijgen ze dan wel vierkante blaadjes....who knows.

 

GrR

 

Edit, Nee whazzup, ik heb de resonantie nagekeken.....heb ook zo'n zwarte duikbril :wub: http://www.wietforum.nl/index.php?act=atta...post&id=523

Share this post


Link to post
Share on other sites

;)

 

lastig verhaal ouwe! Hoop dat ze snel bijkleuren...dat bleke is niks ;)

 

ik heb hier ook een reverseosmose thuis met 5 filters die je nagenoeg EC 0,1 kunnen geven.

Indien mogelijk zou je een sample van je osmosewater kunnen laten analyseren wie weet ligt daar de verrassing

 

get ´m green ;)

 

 

salu2

Pierre Paf

:wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

spoel je je filter regelmatig? Ik weet nog uit ervaring van mijn laatste RO installatie dat iedere dag spoelen een vereiste was, en om de voorloop weg te gooien. Dat was geen heel klein filter maar goed, volgens mij geldt dat voor bijna alle ro filters. Bovendien werd geadviseerd om bacteriële analyse te doen na verloop van een aantal maanden om de kwaliteit van het filter te testen. Tap je water af of is het een gesloten systeem?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het harsfilter bind calcium en magnesium ionen met de hars in het filter hoor ik net chriet. Misschien krijgen ze dan wel vierkante blaadjes....who knows.

 

calcium en magnesium zorgen voor de hardheid van het water

hij haalt dus de hardheid uit het water

 

begrijp jij wat dat inhoud?

 

 

wat betreft de porometer

misschien beter bellen?!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@whazzup, Het ro filter hoeft niet gespoeld te worden, er zit een drian op die 2/3 water in het riool gooit. 1/3 is osmosewater. Wel moet de cardridge om de zoveel duizend liter vervangen worden. Ik maak de cardridge wel schoon. Het is gewoon gemeentepils wat erdoor loopt.

 

@chriet, Er zit nogal wat kalk in het water hier, daarom de filter. Zo'n centrifugaalbevochtiger is normaal binnen een dag wit. Ik heb het contactformulier ingevult, ik ben niet zo'n bellert. Dan vragen ze weer teveel bladiebla.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

he en over de bevochtiger

ik heb er ook 1 aangeschaft

kzat zo te denken

de ph van het blad is 6,5

zou het niet het beste zijn om water met ph 6.5 te verdampen?

of gaat de bevochtiger dan kapot?

Share this post


Link to post
Share on other sites
@whazzup, Het ro filter hoeft niet gespoeld te worden, er zit een drian op die 2/3 water in het riool gooit. 1/3 is osmosewater. Wel moet de cardridge om de zoveel duizend liter vervangen worden. Ik maak de cardridge wel schoon. Het is gewoon gemeentepils wat erdoor loopt.

dat snap ik Racker, als het filter loopt dan heb je veel drain, maar het gaat erom dat het filter iedere dag gespoeld wordt. Zelfs voor systemen onder de aanrecht wordt dat aanbevolgen, evenals het laten weglopen van het eerste water als je hem een tijdje niet hebt gebruikt. Dus mijn vraag blift: tap je water af uit het filter en gebruik je dit of staat het filter direct aangesloten met op de vernevelaar?

 

Ik heb effe gekeken bij diverse leveranciers van RO apparatuur en het lijkt er op dat dit toch wel een algemene richtlijn is. Het is wellicht niets, maar nu we toch aan het muggenziften zijn :wub:

 

Ik heb ooit per ongeluk bacto op mijn planten gespoten, die kregen het erg te kwaad, een bacteriële infectie leek het wel. Omdat je bevochtiger het enige verschil is met de eerste keer lijkt het me goed om dat uit te sluiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Direct op de nevelaar, de nevelaar heeft een reservoir van een liter of 10. Omdat de filter niet veel water geeft (het druppelt bijna) gebruikt hij eigenlijk het water uit het reservoir. Als de nevelaar niet aanstaat, wordt ondertussen het reservoir bijgevuld. Het filter is dus bijna altijd in werking. Alleen 's morgens zou dat naar mijn mening dan een probleem kunnen geven want 's nachts staat alles uit. Het drainwater loopt wel altijd door en het osmosewater wordt door een elektrische klep afgesloten bij geen watervraag.

 

Hij is er trouwens nu af. ik gebruik nu gemeentepils en straks het harsfilter. Mij is wel opgevallen dat bij de plantjes in aarde alles (het geel worden) trager gaat als de planten in de rfx/quantigo.

 

die porometer kost trouwens 3700euries voor wie interesse heeft :wub:

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

als het incl is koop je 'm chriet :wub: ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

incl. Btw. Als je hem in de verhuur wil gooien, hoor ik het wel.

 

Gr. R

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik wil m ook wel een dagje lenen kan een leuke huuropbrengst worden zo ;)

 

100 per dag, heb je m er zo uit :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

als ik m verhuur moet ik ook borg rekenen!

en dan denk ik al gauw aan 1000 euro

 

maar ze verkopen wel aan particulier racker?

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is toch geen probleem, accepteer je briefjes van 500 :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet ik veel, laat je het toch door een niet paticulier bestellen. Ding verdien je nooit terug man, als je m uitleent is die meestal naar de klote en je moet al bijna een kilo meer draaien om m terug te verdienen. schiet niet op.

 

Denk dat ik nog wel andere opties vind.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Genoeg over dure kastjes, update!

 

Dag 4 12/12

 

Temp 29/22

RH% 55dag 70nacht

Temp voeding 23 gr

Ec 1,8

PH 5,7

vpd 1,18kpa

 

Nog steeds een tamelijk licht blad....

 

 

gallery_10428_11146_1657939.jpg

 

gallery_10428_11146_821764.jpg

 

gallery_10428_11146_1063599.jpg

 

gallery_10428_11146_1264299.jpg

 

gallery_10428_11146_1441029.jpg

 

gallery_10428_11146_148179.jpg

 

gallery_10428_11146_422255.jpg

 

Gr R

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooie opbouw die struikjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie opbouw maar er is nog steeds iets loos.

Ik blijf benieuwd wat er aan de hand is.

Het is waarschijnlijk heel duidelijk maar we zien het toch niet. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zit al een tijdje mee te lezen, wel bizar hoor dat jullie er met zijn alle er niet achter

komen. Wel interessant om zo al die verschillende visies op een probleem te zien.

 

succes iig racker.

 

groet rodney

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog een visie,

 

Hoe hoger de vpd (lees verdamping) Hoe lager moet de EC. Klinkt in eerste instantie onlogisch. Bij mij was de vpd in het begin erg laag, dus had de ec omhoog gemoeten luidt de stelling.

 

Door de lagere verdamping, is de sapstroom ook lager.

Door de hoge verdamping, is de sapstroom hoog.

 

Als we dit nu vertalen naar bv liters/minuut (wat natuurlijk zwaar overdreven is maargoed) dan zou er bij een lage sapstroom, per minuut een bepaald aantal zouten getransporteerd kunnen worden.

 

Bij een hoge sapstroom zouden dit dan veel meer zouten kunnen zijn.

 

Als iemand mij kan volgen, graag commentaar.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan je volgen

Maar, door de hogere EC bij een lage VPD wordt het ook weer moeilijker om de sappen via de wortels binnen te krijgen, de viscositeit veranderd naarmate de EC verhoogt wordt, dus werkt dat weer tegen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lagere ec bij veel verdamping is vrij logisch... Bij veel verdamping wordt er meer water verdampt door de plant.... en vaak dus ook meer beurten gegeven.. Bij een lagere verdamping wordt er minder verdampt en minder beurten gegeven... om dan toch evenveel voeding in de plant te krijgen...moet je dus bij een lagere verdamping een hogere ec meegeven en andersom..

ff heel simpel uitgelegd maar zo werkt het iig wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...