Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

racker

Monstertest The Sequel

Recommended Posts

PH start een kweek onder het motto "gewoon, gewoon"

dit lijkt meer op "ingewikkeld, ingewikkeld" :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja. moeilijk moeilijk zeggen wij altijd. Maar op een gewone manier kweken is ook zo saai. :D

 

Kijk, men investeert genn miljoenen in gesloten kassen en co2/klimaatbeheersing in de kassenbouw omdat dat allemaal zo leuk is. Als t met de winstmarge van die jongens zin heeft, zal t bij ons toch ook ooit lonend zijn lijkt me.

 

Simpel en eenvoudig werkt gewoon, dat is al meermalen bewezen, is ook niks mis mee. Wil je meer, dan wordt het moeilijker maar wel leuker.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik meng me als groentje even in het Grote Heren topic,

 

maar aansluitend op bovenstaande van o.a. Amnees wilde ik nog even toevoegen:

 

"Dan is het nu de kunst, het simpele denken groots te benutten"

 

(Indicaan, 2010)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze staan er staan er lekker bij Racker ,maar zie ik gele randjes...........schroef je de ph nog omhoog of blijf die zo

 

Groet,M :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grote heren topic? Valt wel mee hoor. Ben maar een heel gewone jongen...

 

De gele randjes hebben met gif ofzo te maken in het hok, de ec gaat omhoog als ik co2 toevoeg. Onder of overvoeding is nu lastig te zien aan het blad.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

grote heer, geen idee

maar hoop dat je het vlug oplost :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou ehm, met grote heren bedoel ik meer dat er in dit topic al veel ervaring en wijsheid voorbij is gekomen mbt dit mysterie. Mischien zijn jullie verder helemaal geen grote mannen, jullie tentjes en ervaring zijn dat wel, hehe. En ik, als klein simpel beginnertje uit dat kleine micro hoekje, moest er dus ook gewoon nog even wat tussen proppen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
De gele randjes hebben met gif ofzo te maken in het hok, de ec gaat omhoog als ik co2 toevoeg. Onder of overvoeding is nu lastig te zien aan het blad.

 

als je waardes kloppen is het eerder overvoeding, 400ppm is hetzelfde als de buitenlucht ongeveer, wat doe je dan nu al met een ec van 2?

 

pomp nou maar die kamer vol naar de 1400 ppm, laat het iets warmer worden en je lv wat hoger, gewoon een vpd van 2,5 ......

zorg dat je lampen precies goed hangen en knallen.....

ga ervan uit dat een c3 een vpd van 1 nodig heeft en een c4 een vpd van 1.9, met co2 mag dit wat hoger naar de 2,5.

zo kan de plant hard werken en gebruik je ook is al die mooie spullen die je hebt, licht er iets dichter op kan ook geen kwaad met de juiste lv.

in deze fase zou ik echt harder willen knallen, warmte maakt niet zoveel uit, die luchtige toppen worden toch pas later hard.

 

 

maar ja zo zou ik het doen, heb wel meer een andere kijk op dingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat polletje een andere kijk heeft op dingen Chriet :D En dat mag ook!

 

Kijk, als ik het iets warmer maak, zeg een graadje of 30 en een bladtemperatuur heb van zeg eens 25gr dan zou ik de RH% onder de 20% moeten houden om aan een vpd van 2,5 te komen. Ik denk dat de plant de dit de laatste paar uren van de dagcyclus niet meer aankan. Dan houdt de sapstroom de verdamping niet meer bij en de fotosynthese stopt dan. Hoe ik dat weet? Als de bladtemperatuur hoger wordt dan de omgevingstemperatuur, koelt deze niet en verdampt deze dus ook niet. Kun je meten. De bladmondjes gaan dan dicht en de co2 gaat de schoorsteen uit.

 

Boven 850ppm is de meerwaarde van co2 toevoegen een stuk minder

 

gallery_10428_11146_11452.jpg

 

Eerst nog eens knutselen om de co2 er uberhaubt in te krijgen.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

toch vreemd

als ik de vpd calculator erbij pak en mn waardes in vul

temp 29 en lv 40 kom ik op een vpd uit van 2,2

zet ik de uiterste waardes erin van temp 30 en lv 30 kom ik uit op 2,96

 

dat zijn grote verschillen met jouw waardes

en zeker als ik kijk naar die vpd van max 1 die je wilt hebben

Share this post


Link to post
Share on other sites

waar is je bladtemperatuur? klik 30gr lucht, 25gr blad, RH%=? bij 2,5kpa

 

 

gallery_10428_11146_16066.jpg

 

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kijk, als ik het iets warmer maak, zeg een graadje of 30 en een bladtemperatuur heb van zeg eens 25gr dan zou ik de RH% onder de 20% moeten houden om aan een vpd van 2,5 te komen.

 

 

wie heeft het over zo'n lage blad temp?, daar komen je lampen in werking, die kunnen omlaag.

volgens mij kan de plant in deze fase wat meer aan hoor qwa bladtemp.

 

ik zou het gewoon is proberen, temp van 33 tot 35, lv van 50 tot 60 en de lamp er dicht op tot ze net niet verbranden en dat is heel dicht, dan pas gaan ze echt werken. hoe meet je de blad temp? van alle bladeren, van onderof boven of gewoon niet en kijk naar de plant!

 

leuk hoor tabbeletjes maar dit werkt niet dat heb je nu al meerdere keren bewezen en anderen ook.

 

een plant past zichzelf aan en luisterd niet naar tabbellen, alleen testen met de plant die je hebt is het beste, er hangt zoveel van de genen af.

zie het als mensen, de een is sterker dan de ander.

probeer ons maar is in een tabelletje te stoppen dat kan niet!

 

maar goed voorlopig heb jij alle snufjes en halen andere betere resultaten dan jij omdat je drukker bent met meten dan naar je planten te kijken.

 

ik bedoel het niet lullig hoor racker, heb echt respect voor je, ik zou alleen als ik jou middelen had echt de max opzoeken.

 

ooit komt er een tijd dat ik ook met zulke mooie apparatuur mag werken en dan doe ik het gewoon wel lekker op mijn manier.

 

grts en succes.

 

edit nog even met plaatje

 

gallery_2875_10802_2356.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wie dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

meen je dit, krijg ik als antwoord wie dan????

 

wat denk je dat ik je probeer te fucken of zo?

 

dat ik deze uitleg geef voor de lol of je probeer te helpen?

 

laat maar hoor besteed mijn aandacht wel aan mensen die het wel waardeeren dingen van een andee kant te bekijken en die wel een dikke kilo van een 600w aftrekken en 800 zonder co2, en wie dan!!!!! nou mensen die op hun planten letten....

wat wil je horen namen tel nummers adressen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rustig aan ouwe. :lol:

Rook even een jonko. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

is nog te vroeg doc haha dan trek ik de dag niet :lol:

 

sorry hoor racker, ik vind het gewoon heel erg zonde dat die apps niet werken zoals ik het zou willen zien. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien niet zo tactisch van me, excuses!

 

Waardeer je bijdrage echt wel polletje, je hoeft niet meteen op de kast te zitten. De waardes die je opgeeft kloppen ook heel goed als je de bladtemperatuur niet meeneemt in je berekening.

 

Maar ik doe dat wel, ik meet een stuk of 20blaadjes bovenin en neem daar het gemiddelde van. Dan kom je nooit aan 2,5kpa.

 

Wat je zegt over naar de plant kijken, dat vindt ik heel moeilijk in dit geval. Omdat er waarschijnlijk gif ofiets ergens in mijn hok zit en alles lichtgroen totwel geel is, is de plant lezen lastig. De blaadjes krullen niet extreem en gele puntjes zie ik ook niet echt.

 

Omdat er 6 lampen hangen in een hok zo groot als een keukentafel, was ik bang dat de instraling zo groot zou worden, dat die vast hangen op een bepaalde hoogte. Die 25gr bladtemperatuur is iets wat ik meet. Ik verzin dat niet.

 

De discussie over gram/watt doe ik niet meer. gram/m2 wil ik wel aan. Waarom niet? Omdat dat met hele andere dingen te maken heeft die op het forum niet toegelicht hoeven worden. Iig haal ik nooit 1gr.watt met 6 lampen boven een keukentafel. Niemand niet lijkt me.

 

nogmaals excuses

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom dan niet de blad temp omhoog, ze kunnen dit aan.

 

ze hoeven niet perse te krullen voor overvoeding, ze willen wel maar kunnen niet door te lage bladtemp, het is te makkleijk voor ze.

 

wanneer je ze dwingt om meer te verdampen gaat alles sneller en komt alles tot zijn recht.

dan moeten ze meer voeding opnemen wat ze nodig hebben om alles aan te maken en te verdampen, die co2 moet dan ook omhoog om te helpen.

 

ik heb het gevoel dat ze niet willen drinken omdat het vies is, te hoge ec, ze hoeven ook niet veel te drinken want ze kunnen best met wat minder, ze passen zichzelf aan. je dwingt ze de verkeerde kant op volgens mij.

 

maar goed, mijn punt is duidelijk voor je en je snapt wat ik wil zeggen, de keuze is aan jou wat je er mee doet.

 

als je met zoveel licht werkt is leuk als je er mee om weet te gaan, als je dat weet haal je die 1 op 1.

die m2 berekening is prima, maar haal je ook met de helft van het licht.

 

wat ik bedoel te zeggen is: less is more

 

ik zou mezelf voor mijn kop slaan als ik anderen zie zonder apps die makkelik de 1op1 halen per watt en ook de 700 gr per m2 en zonder co2

 

jij benut je apps niet optimaal anders zou het beter gaan want het is mogelijk. ik weet dat het kut is om dat uit te vogelen, maar als je star blijft en eigenwijs zal je niet datgene halen wat je wilt en dat is 1 op1 in deze ruimte en dat kan echt wel.

aan de planten licht het niet want die kunnen veel aan.

 

en een vergiftiging is het niet anders zou het bij het lab naar boven komen lijkt me.

teveel licht in een slecht klimaat (voor zoveel licht) met te weinig co2 en teveel voeding is ook vergiftiging :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik volg je wel hoor, maar waarom is het klimaat dan niet goed voor zoveel licht? Ik kan die lampen wel lager fixen als dat moet. Dan hoef ik maar kettinkjes te halen. Co2 heb ik al verandert naar de oude manier.

33gr met 50/60%rv haal ik denk ik niet.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik kan die lampen wel lager fixen als dat moet.

Dan krijg je niet meer licht en alleen maar slechtere uniformiteit. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

klimaat bevat alle factoren die je zelf reguleert in je hok.

 

lampen neer beneden is hogere blad temp.

 

ik weet niet precies je oude co2 manier, maar ik zou gewoon 1400 tot 1500 ppm knallen dan hebben ze zeker genoeg, teveel kan volgens mij niet eens maar goed...

 

33 graden om ze hard te laten werken, hoef ik ook niet uit te leggen.

60 lv zou mooi zijn, omdat ze het dan aangenamer hebben en die temp beter kunnen verwerken. te laag gaan ze dood met de lampen lager en dat is zeker niet goed.

 

een lv van 60 moet te halen zijn.....

 

maar goed, dit is het klimaat wat ik zou aanhouden vanaf het begin van de plant tot de laatste paar weekje bloei, daarna de temp naar beneden en de lv ook ook van de bladeren, zo kunnen de dikke luchtige toppen aandikken en pak je een monster opbrengst.

mits je de voeding goed houd en er geen tekorten komen haha

 

zover is het nog niet, maar dat willen we wel zien bij jou racker!!!!

 

succes man, ik hoop dat het werkt.

 

grts

 

Dan krijg je niet meer licht en alleen maar slechtere uniformiteit. :D

 

is niet helemaal waar, uniformiteit kun je ook regelen op kortere afstand met de juiste kappen.

het is niet de bedoeling dat je ze op 20 cm zet natuurlijk.

 

er hangt zoveel licht boven dat de uniformiteit zoeiezo anders is als 1 op 1m2

 

gewoon kappen iets lager dan nu en goed kijken hoe je bladeren er op reageren, niet met meetapps maar met je ogen.

zorg dat ze veel willen verdampen maar niet verbranden.

 

thats it!!

 

kling makkelijk maar weet hoe kut t is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zal eens kijken hoeveel kabel er nog aan de kappen zit.

 

@Doc, het gaat niet om meer licht, maar om meer warmte lijkt me.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou het heel erg mooi vinden als je dat zou proberen, en ik duim voor je dat alles recht getrokken word.

 

nu weten we beide dat er al wat schade is he :lol:

 

 

maar goed mooi dat je er voor open staat :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...