Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

schenkie

Test Gavita Pro 400 volt op echte mapito!

Recommended Posts

@Racker,

 

Ja ik probeer altijd een uur nadat de lampen aan zijn voeding te geven....dan schijnen ze te gaan drinken(ooit ergens gehoord of gelezen) dus dat hou ik altijd aan.

 

Fotos over 10 min ...heb foto's gemaakt met de lampen uit vandaag.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

De update,

 

Ze staan nu de 4e week en zijn weer flink gegroeid.

Even de waarde van de voeding voor de liefhebbers pH 5.8 en EC 2.3 en drain was 5.85 en EC was gelijk.

 

Geen verschil te zien onder lampen, Gavita of onder de andere lampen.

Ik hoop dat het in de bloei wel te zien is of op het einde.

 

De foto's

 

gallery_20213_7500_1202501.jpg

 

gallery_20213_7500_892425.jpg

 

gallery_20213_7500_456611.jpg

 

gallery_20213_7500_597949.jpg

 

Tot zover

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat vraag ik me nou eidere keer af Schenkie, ligt dat nou aan mij of aan de foto ? Hangen die kappen niet veels te veel aan de rand van je gewas? Ze staan er mooi bij trouwens ;)

gallery_20213_7500_892425.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Whazzup,

 

Nou toevallig dat je erover begint...heb ze van de week verder naar het midden gehangen omdat de verdeling slechter was omdat de lampen zo laag op de planten hingen.

Ze hangen nu precies in het midden ...de bak is 3 meter lang(4 lampen) en 2 meter(2 lampen)breed...nu hangen de lampen precies met het hart van de bulb op 50cm van de kant.

Dus 50cm van de muur---- meter tussen de lampen en weer 50cm(2mtr totaal)

 

Het lijkt inderdaad op de foto dat ze verder naar rechts hangen.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie Hokken bouw jij Schenkie! ;) En groene vingers! Mooi Hoor! OOk bij mij staat de koffie klaar, ben t zat t gesleur met aarde!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks Schenkie, nu nog ff wachten op het antwoord van Ire. Bij mij trouwens 2/3uur voor het licht uit gaat

Ze staan er idd mooi bij. respect

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Racker,

 

Waarom 2 a 3 uur voordat de lampen uit gaan???? Ga je ook naar bed met een volle maag??

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahaha, nou...dat komt voor.

 

omdat ik met veel licht/instraling kweek, kan het voorkomen dat de laatste uren van de licht-aan cyclus er zoveel water verdampt van de bladeren, dat de wortels en de reserves in de plant het niet meer kunnen bijbenen. Dan stopt de verdamping (dit kun je meten aan de bladtemperatuur) Een optie is dan om het licht eerder uit te doen. Een andere optie is de worteldruk verhogen. De worteldruk kun je o.a. verhogen door je medium nat te maken.

 

Als je normaal water gaat geven voordat het licht uit gaat of als het licht uit is, dan gaat de plant o.a. door de hogere worteldruk dit water opslaan in de plant. Dit is opzich niet erg want de plant drinkt eigenlijk altijd. Alleen verdampt er niet veel omdat het licht uit is. De plant moet het ergens kwijt en gaat strekken.

 

Bij mij mag ik geloof ik wel zeggen dat de plant niet strekt, (zie topic) maar toch geef ik water een paar uur voor het slapengaan. Voor mij is dat in combinatie met het meten van de bladtemperatuur een teken dat ik het niet verkeerd doe. Jij hebt groene vingers, ik niet. ik moet alles meten.

 

Snappie? GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Racker,

 

Ik kweek met boerenverstand/beredenering .... of dat groene vingers zijn weet ik niet???

Maar ik snap je verhaal en methode wel....wel leuk om te lezen hoe jij er over denkt en je reden waarom.

 

Ik ben geen bioloog annex teelt technicus dus ik hou het op mijn tijdstip ;)

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee schenkie, hou het bij je oude methode, elk hokje is anders. Voor jou werkt dat, voor mij dat andere. Ik ben gewoon erg nieuwsgierig hoe andere het doen en daar leren we allemaal weer iets van,

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat lekker ouwe tuinder met je groene vingers ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik doe het net als schenkie. (ongeveer)

Ik geef de voedingsbeurt 30-60 min. nadat de lampen aan gaan.

Dat heeft meerdere voordelen. (vanuit mijn boerenverstand)

 

De dames kunnen eerst ff "wakker" worden en dan gelijk wat opwarmen. De temp. voor het opnemen van de voeding is dan beter en de lv blijft beter. Als je direct bij het aangaan van de lampen of 3 uurtjes voor het uitgaan de voedingsbeurt geeft, dan zit je met een lv die niet filters niet fijn vinden. Die gaat rap over de 70%. Ik verdeel het over 3-4 beurten, maar dat is op -----. Durf het woord "aarde" er niet neer te zetten, want dan krijg ik direct een ban van schenkie ;)

 

Maar ik geloof ook dat ongeveer een uur nadat de lampen aan zijn gegaan de situatie optimaal is voor een voedingsbeurt :lol:

 

Je dames staan er mooi bij schenkie ;)

 

gr. green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij jullie wel ja, helemaal mee eens. (bijna helemaal) Maar bij jullie is de instraling ook niet zo hoog. Ik heb ergens een tabelletje van wanneer de plant wat verbruikt, zal het eens posten als ik het vindt.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou Racker, je hebt dan wel veel lampen, maar je hebt ze ook niet omlaag gehangen,

dus of bij je de instraling hoger is betwijfel ik nog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat wel weer aardig he, werknemer ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@A&T, Tsja Adje, Diepstralers/lampen hoog, Gewone kappen/lampen op 60cm. Dan maak ik de vergelijking veel of weinig lampen. Nu weet ik n iet onder welke catogorie de kappen van schenkie vallen.....De gavita kap valt onder beide lijkt me, die andere lijken toch ook op diepstralers??

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

klopt het toch ook niet wat je zegt, dat je meer instraling hebt, bij schenkie hangen ze op 40cm, heeft die toch meer instraling, of ben ik gek

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nou Racker, je hebt dan wel veel lampen, maar je hebt ze ook niet omlaag gehangen,

dus of bij je de instraling hoger is betwijfel ik nog.

 

 

klopt het toch ook niet wat je zegt, dat je meer instraling hebt, bij schenkie hangen ze op 40cm, heeft die toch meer instraling, of ben ik gek

 

Als ik het goed begrepen heb is het beste om je reflector zo hoog mogelijk te hangen en de stand van de reflector zo te zetten dat hij exact het te belichten gebied bestrijkt.

Daardoor zal de uniformiteit van het te belichten vlak veel beter worden.

Ook de warmte afvoer gaat veel beter als de reflectoren niet direct boven de planten hangen.

Als je een reflector hoger hangt verliest hij geen licht maar bestrijkt een groter vlak.

Als je de reflector daarna zo kan bijstellen dat hij het licht weer binnen het te belichten vlak krijgt maakt de hoogte niet meer uit.

In de lage stand zal je idd meer instraling krijgen maar de uniformiteit zal verloren gaan en die is zeker veel belangrijker.

Ik ben voor een hoge reflector stand.(ook voor een beter en meer uniform klimaat kan je ze beter hoog hangen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha, nee gek ben je niet, we hebben evenveel lampen alleen zijn hok is groter. telt dat niet dan?

 

GrR

 

 

(en schenkie denkt....ouwehoeren jullie maar ;) )

Share this post


Link to post
Share on other sites
(en schenkie denkt....ouwehoeren jullie maar :lol: )

 

 

Ja dat dacht ik inderdaad...ik weet wel dat erop 40 cm meer lumen meet dan op 1 meter met de kap hoe dan ook gevouwen alla uniformiteit bla bla. ;)

Maar ik ben maar een simpele gast he.. ;)

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

;)

Maar ik ben maar een simpele gast he..
ik ook schenkie, maar we krijgen je toch aan het meten he. ;)

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je in het midden meet klopt dat idd Schenkie ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Doc,

 

Ik heb op meerdere plaatsen gemeten....een reflector is zo gevormd gemaakt dat hij niet al het licht naar 1 punt reflecteerd maar verdeeld over een bepaald oppervlakte.(m2)

 

@Racker,

 

Ik heb genoeg gemeten voor 10 jaar ;)

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elke reflector is gemaakt in een bepaalde stand en heeft dus ook een ideale hoogte.

Dat kan je idd uitmeten.

Laat ik het dan anders stellen....ik hou van diepstralers op een grotere hoogte. ;)

Maar ieder zijn meug natuurlijk.

 

@Schenkie

meten = weten

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Doc,

 

Ieder zijn meug inderdaad....in mijn situatie is een diepstraler ook beter, ik heb 800watt per m2 dus een breedstraler is in mijn geval overbodig, overlap genoeg.

De kappen die er nu hangen zijn geen breedstralers maar ook geen diepstralers(er tussen in)

Van wat ik gemeten heb...zijn ze veeeele malen beter dan een spiegelkap...zeker omdat ze aan alle kanten reflecteren...in tegenstelling tot de spiegelkap.

 

Idd meten is weten....of zweten ;)

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...