Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

sannie

Test: Plasma groeien en bloeien

Recommended Posts

Na jaren trouwe dienst werd het zo langzamerhand wel eens tijd voor een nieuwe set up :D

De vorige set up is RIP

 

Laat me aan jullie voorstellen : Sannie's Pleasure dome :)

 

gallery_3_988_31020.jpg

 

De set up bevat 2 secret jardin tentjes (dr80) ,size = 80 x 80 x 160 cm

 

gallery_3_988_16027.jpg

 

Zoals te zien is hebben we alle slangen al op hun plek gelegd.

We gebruiken een 20 cm fluisterbuis met 2 x een verloop naar 12,5 cm

gallery_3_988_6046.jpg

 

Deze slangen gaan naar een 1500 m3 soft boks welke uitblaast in een 1500 m3 filter , op deze manier heb ik geen filters in me toch al lage tentje nodig en ben ik verzekerd van een zo weinig mogelijk geluid vanwege de dempende werking van het filter

Wanneer alle panelen ervoor geschroefd zijn is er niets meer te zien wat er hier allemaal gebeurd ;)

 

gallery_3_988_3402.jpg

gallery_3_988_39645.jpg

 

De 2 tentjes staan in een dubbele bodem welke ervoor zorgt dat er geen licht binnen komt maar wel afdoende frisse lucht kan binnen zuigen.

 

gallery_3_988_10121.jpg

 

Achter de roosters zitten grote gaten welke weer bedekt zijn met een zwart licht werend filter materiaal.

 

gallery_3_988_54201.jpg

 

Eindelijk tijd voor wat fun :tu

De plasma lamp ophangen was niet zomaar even gebeurd en vergde wat geduld van onze blowers maar uiteindelijk hangt daar wel een prachtig platformpje waar de lamp aan kan hengen (thanks to whazzup).De lamp bevat 3 onderdelen,de lamp en magnetron rusten/hangen aan het rek en het computer gestuurde gedeelte ligt op de tentjes.Deze gaan we nog inbouwen vanwege de takke herrie welke ervan afkomt.

 

gallery_3_988_66164.jpg

 

gallery_3_988_25292.jpg

 

Ik heb besloten zo groot mogelijke potten te gebruiken en mn oog viel op deze 30 liter schatten

 

gallery_3_988_42373.jpg

 

Het laatste half jaar kweek ik op de light mix van KJ en ben daar erg tevreden over BEHALVE die perliet erin kon ik toch niet zo goed mee leven en dat was voor doc reden om eens een light mix aan te laten maken zonder perliet en deze ga ik dan ook deze ronde inzetten :D

 

gallery_3_988_81749.jpg

 

het standaard recept welke ik gebruik is wat schimmeltjes mengen door je aarde en op elke 5 liter aarde gebruik ik een buffer tablet,Deze combinatie heeft al meerdere keren zijn dienst bewezen en in deze set up heb ik zoveel mogelijke vaste schakels nodig.

 

gallery_3_988_55338.jpg

 

De buffer tabletten gaan zo'n 20 cm in de aarde en dit vanwege omdat de potten aan de hoge kant zijn.

 

gallery_3_988_44553.jpg

 

Hierna alle potten even inwateren met plane water en wat bacto

 

gallery_3_988_64438.jpg

 

Ik laat deze potten bedekt en al voor een weekje staan zodat de aarde al wat tot leven kan komen.

 

gallery_3_988_12127.jpg

 

Ik zal moeten wachtten met deze kweek aangezien ik op het wortelen van mn klootnjes zit te wachtten maar in de tussen tijd heb ik wat pappa's en mamma's naar binnen gehaald om te kijken hoe ze reageren onder deze lamp.Tevens staat er een propagator met zelf gesneden kloontjes zodat ik straks zeker ben van een goeie start.Vanwege mn nieuwschierigheid ben ik meteen maar wat zaden aan het ontkiemen.

gallery_3_988_34438.jpg

 

Er schijnt nogal een groot aandeel UV licht aanwezig te zijn in deze lamp en ik heb me laten vertellen dat de planten zich zouden moeten voelen alsog in de hymilaya hoog gebergte staan.

Eens kijken hoe zo'n lamp opstart

 

gallery_3_988_88052.jpg

 

gallery_3_988_65278.jpg

 

gallery_3_988_73947.jpg

 

gallery_3_988_43602.jpg

 

gallery_3_988_81432.jpg

 

Tot nu toe is het fun geweest met dit project maar nu kunnen we gaan zien wat deze lampen gaan brengen /of niet ;)

De lampen zijn momenteel nog veel te duur om te denken aan comercie maar dat gaat ons niet tegen houden om het toch eens te proberen.

 

Een extra dank voor gavita en Doc voor de mogelijkheid om deze lampen te gebruiken.

A special thanks for Knutsel welke me enorm geholpen heeft met de bouw van mn pleasure dome.

 

Whazzup bedankt voor alle hulp en miss kun jij wat extra dy hard info geven indien nodig.

 

Zoals al gezegd zal ik moeten wachtten tot ik aan de gang kan en ben ik nog niet helemaal zeker welk lekkers er ik erin ga zetten,op zeker wordt er in 1 tentje zaden gekweekt en in de andere rook waren voor pappa zelf.

 

Stay tuned

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier gaan we even voor zitten. :D

Veel succes met de test!

 

Grtz. Aad

 

edit : ps Go Kubla San. ;)

 

"In Xanadu did Kubla Khan

a stately pleasure-dome decree

where Alph the sacred river ran

through caverns measureless to man

down to a sunless sea"

 

Samuel Taylor Coleridge.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onmiddelijk een abbo genomen op dit topic, ben reuzebenieuwd wat dit gaat geven..

 

Rare vorm trouwens die lamp, of zijn dat koelvinnen ? En is er geen reflector nodig ?

 

grts

Richie :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sannie,

 

er zit een ufo in je kast!!

 

Bel het leger! Maak foto's, probeer contact te leggen!!

 

:D ;)

 

Wat een spacey lamp zeg!

Dat is wel heel wat anders dan de natrium lampjes, zeer interessant dit!

 

Hoe je die kast hebt weg gewerkt is ook prachtig!!

Opstarten van de lamp is al helemaal freaky, blijft deze nu gewoon wit branden, of wisselt het de hele tijd van kleur!?!?

 

Mvg, kills

Share this post


Link to post
Share on other sites

he sannie

waarschijnlijk heb ik het gemist .maar deze 250w versie hoeveel lummen geeft hij ?

zijn dit de standaart lampen of zijn deze al met een aangepast spectrum

veders mooie stup

greets bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi wit licht als de lamp eenmaal opgestart is.

Zou deze lamp ook het einde betekenen van de verschrikkelijke gele foto's? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

18.300 lumen, 5.300K kleurtemperatuur met een CRI van 95, opstartsnelheid 30 seconden voor de geïnteresseerden. Spectrum:

post-5211-1249208175_thumb.jpg

We hebben de lamp met de zwarte lijn.

 

Deze lamp is niet ontwikkeld als agri lamp overigens, maar gezien het brede spectrum doen we daar samen met wel onderzoek naar voor het gebruik bij daglichtloze teelt. We hebben nog 8 strips deep red leds liggen van Philips om het rood in een tent eventueel aan te vullen, maar in eerste instantie proberen we het zonder leds.

 

Reflectortjes komen nog! Bijzondere van de lamp is echter wel dat hij directioneel is, dus gericht zijn licht afgeeft en ja, een genot om bij te fotograferen!

 

Wat nu nog herrie maakt is de 28 volt voeding die 9 ampere moet leveren voor de driver. Het is een schakelende voeding die ook enige electronica bevat o.a. voor het dimmen, en gekoeld wordt door een fan. De driver wordt gekoeld door een flink stel koelribben.

post-5211-1249208856_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met alle recht mag je dat een ''Pleasure dome ''noemen Sannie.Klasse afgewerkt hier is over nagedacht.

Wat een beetje hulp wel niet kan brengen :D

Zal uiteraard wat heerlijks in komen te staan,ben dan ook erg benieuwd.

Succes.

 

Greetz Kitefreak

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan hem nog dimmen ook san :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor welk doelgebied zijn deze lampen dan eigenlijk ontwikkeld?

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kijkt nu naar het doelgebied, :D

gister mopperde een CS houder, die 2 partijtjes led wiet had gezien, da's er nog lang niet....

superzbenieuwd naar de resultaten,

 

suc6 Sannie,

greetz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

De plasmalamp is gewoon ontwikkeld als een efficiënte lamp voor verlichting. Dat zijn de gele (natrium) lampen in de straatlantaarns ook :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

WHOAH! COOL!!

 

Dit gaan we volgen! :D

 

zet hem op San!

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Whazzup,

 

De driver is de magnetron, begrijp ik dat goed ?

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, dat klopt. De energie wordt via een dikke starre coax kabel naar de kop van de lamp geleid, dat is dus eigenlijk de magnetronkamer, waarin zich gedeeltelijk de plasma capsule bevindt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op hoeveel megaherz draait zo'n lampje ? ?

 

Dat is best constant licht hé ? ?

 

Dat is behoorlijk goed voor de efficientie.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes Sannie!

Meteen een abotje genomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij ben ik nog wel de meest nieuwschierige van allemaal of er nu werkelijk wel een mooie plant / toppen mee gekweekt kunnen worden.

 

Ik heb van de week 20 zaden gekiemd om te kijken hoe de zaailing zich onder deze lamp gedragen,de moeders/vaders welke ik er van de week onder gezet heb hebben het best zwaar en beginnen hun "oude" blad kwijt te raken.Dit gebeurd wel vaker als planten van buiten naar binnen gaan of andersom maar ik had verwacht dat de schok wat geringer zou zijn.

Dikke kans dat de zaailingetjes zich er helemaal niets van aantrekken omdat ze eronder geboren zijn,we zullen zien.

 

Ondertussen heb ik nog geen worteltjes aan mn stekjes dus weinig haast momenteel :D

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op hoeveel megaherz draait zo'n lampje ? ?

read all about it ;) (inclusief waar magnetron straling in het spectrum ligt)

 

goed foto's van iedere stap maken he san :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals beloofd hier nog enkele foto's van de stand van zaken momenteel onder de SP

 

De foto hieronder geeft een overzichtje van wat er momenteel in het tentje aanwezig is,zoals jullie kunnen zien zijn alle "oudere" bladeren helemaal vergeeld en deze zullen er met de tijd vanzelf af gaan vallen. De nieuwe aangroei ziet er wel mooi en donker groen uit al hebben de bladeren wel wat moeite om zich aan dit licht aan te passen.

 

gallery_3_988_107865.jpg

 

Zoals eerder vermeld heb ik nu ook wat zaailingen staan om te zien of een plantje welke geboren wordt onder dit licht aanpassings problemen heeft :D

 

gallery_3_988_80047.jpg

 

Ze zien er gezond en vitaal uit

 

gallery_3_988_85867.jpg

 

Duidelijk is hier te zien dat vanwege het hoog aandeel blauw de internode afstand extreem laag zal worden

 

gallery_3_988_82928.jpg

 

We waren in het begin een beetje bezorgd maar ik moet zeggen dat met deze warmte buiten(30 C) deze lampjes zich uitsekend bewijzen ;)

 

De kloontjes hebben nog steeds geen wortels en zolang zit ik op de wacht bank,al moet ik zeggen dat het tot nu toe al een lerende ervaring is.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi dat het ook wat aan de warmte doet.

Na de schrik komen er toch mooie groene bladeren :D

Schijnt dit licht trouwens door de tent,of zie je niets zoals bij hps?

Share this post


Link to post
Share on other sites
De lamp bevat 3 onderdelen,de lamp en magnetron rusten/hangen aan het rek en het computer gestuurde gedeelte ligt op de tentjes.Deze gaan we nog inbouwen vanwege de takke herrie welke ervan afkomt.

 

lol, geeft het ook echt zo'n magnetron geluid? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Schijnt dit licht trouwens door de tent,of zie je niets zoals bij hps?

 

Het zou wat zijn als het licht dwars door de tent heen zou gaan :tu

 

lol, geeft het ook echt zo'n magnetron geluid? :)

 

Je hebt het idee dat er een klein afstand bestuurbaar helicoptertje ergens in je hok wilt opstijgen ;)

Ik ga er vandaag een mooie geluid isolerende bak omheen maken zodat dit euvel ook weer verholpen is,wetende dat deze lamp een test model is en dat we aan het begin staan van de ontwikkeling van deze lamp in de kweek wereld.Als de lamp ooit comercieel aantrekkelijk zou worden zou Gavita daar vast nog wel wat extra aandacht aan gaan besteden. In de tussentijd roeien we met de riemen die we hebben :(

 

Tevens zijn vandaag de eerste wortels gespot op de Jackberry's en de K.O Kushe's :D ;) :D

Dus waarschijnlijk kan ik met een paar dagen de tentje gaan vullen

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

die voeding moet 28 volt / 9 ampere leveren aan de driver. ipv een joekel van een transformator is het een kleine schakelende voeding, te vergelijken met wat je in een computer hebt zitten (die wordt gekoeld door een nijdig fannetje).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cannachopper IN je tent Sannie ?

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...