Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

green-lady

Test: Koelbatterij op semi-gesloten systeem

Recommended Posts

wow, `t is hier druk geweest vandaag

ik zal straks ff een post doen om het een en ander te omschrijven

nu eerst ff eten OK

 

@Bob, die halve Mtr. nou daar moet ik over na denken :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

zozo, lieve kindertjes daar zijn we weer.... waar moeten we beginnen?

 

het lijkt erop dat er hier gedacht wordt dat we het klimaat voor de volle 100% onder controle kunnen hebben met dit systeem :yummy: :blink:, was het maar waar, maar geloof niet dat iemand dat ooit kan bereiken.

wel kunnen we tegenover een conventioneel systeem zeggen dat we de temperatuur wel voor de volle 100% onder controle hebben, maar de RLV blijft een moeilijke factor, ook in een semi gesloten systeem, net zo goed als in een conventioneel systeem.

natuurlijk kan het maar dan zullen we volledig gesloten moeten, en dat brengt dan weer andere zeer kostbare problemen met zich mee wat het prijstechnisch en qua energieverbruik zeer oninteressant maakt.

 

kijk het systeem heeft zich al bewezen, maar we blijven bezig om het verder te fine tunen zonder dat het dusdanig meer gaat kosten tegenover andere producten die een bepaalde functie hebben waar ook een bepaald prijskaartje aanhangt en niet al te veel in te hoeven leveren op het stroomgebruik, daar kun je beter lampen voor gebruiken.

 

Luchtvochtigheid speelt daarin de grootste rol:

Ontvochtigen, door de elektrische regelklep op de bypass te zetten kunnen we de te hoge LV al automatisch beter regelen vooral als het gewas groter is en meer verdampt, dit weten we door degene die het systeem al gebruiken toen we dit nog niet toepasten en toen ze zelf de regelklep handmatig moesten verstellen. het is bij allemaal hetzelfde verhaal dat ze naarmate het gewas groter werd en meer water verbruikte ze de klep handmatig steeds verder open moesten zetten, wat eigenlijk dan jammer is omdat je ook meer lucht naar binnen gaat zuigen waardoor automatisch continu ook meer warmte naar binnen komt die we mee terug moeten koelen en die co2 gebruiken ook meer verlies hebben, dus is dit ten alle tijden een grote verbetering die z`n werk automatisch doet zonder groot stroomverbruik.

 

Bevochtigen, dat is voor ons ook de vraag of dit überhaupt noodzakelijk is omdat het in deze systemen vaker een hoge als een te lage LV is, maar toch willen we het meenemen in deze test, voor ons is het ook leerzaam om te zien of het nodig is en zijn voordelen heeft en of we het ook via de luchtverdeelslangen kunnen inbrengen zonder dat er condensatie optreed, en het tegen een betaalbare oplossing kan.

 

en om het nog perfecter af te kunnen stemmen hoort het er gewoon in te zitten.... toch, is het er niet kan het zich ook niet bewijzen.

voor ons is het vooral van groot belang dat het een oplossing is die functioneel, betaalbaar, in het systeem past en waar we geen lampen op in te hoeven leveren

 

@Bob bedankt voor de link, dit lijkt me een goed product daarvoor ben benieuwd wat het kost, maandag gelijk informeren.

jaja, als het iets is mag ook wel een Mtr zijn :P :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een heel verhaal. We zijn er ff stil van. :P

..... maar wel duidelijk zo.

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo ff ter aanvulling,

 

wie doet wat en waarom:

 

Koelbatterij: koelt en ontvochtigd op het moment dat deze in werking is, dat doet deze alleen als de temperatuur hoger is dan de ingestelde waarde in de dag fase en soms in de nacht fase, als de koelbatterij voldoende capaciteit heeft dan zal deze ook regelmatig uit staan als de gewenste temperatuur bereikt is. Of deze voldoende capaciteit heeft is afhankelijk van van vele factoren, hoeveel lampen, inhoud ruimte, hoogte ruimte, hoe goed is de ruimte geïsoleerd, temperatuur water, dit zijn een aantal belangrijke punten of dat deze continu aanstaat of niet, al zou deze continu aanstaan is niet erg maar zou deze nog niet voldoende ontvochtigen tegen over wat het gewas verdampt. Dus is dit geen optie om dat proberen te bereiken, het zou niet zo moeilijk zijn maar het heeft geen zin.

 

Kachel: verwarmt in de nacht fase als de temperatuur onder de ingestelde waarde komt, de keuze van een kanaalverwarmer is omdat deze tussen het systeem past, bedrijf zeker, geen extra draaiende componenten, thermisch beveiligd is en geen eigen thermostaat heeft die niet snel genoeg reageren waardoor er een grote fluctuatie komt op de ingestelde waarde. De kanaalverwarmer wordt wanneer het mogelijk is voor de koelbatterij geplaatst dit heeft als voordeel dat er door het water in de koelbatterij een geleidelijke stijging komt, maar ook dat door de opgenomen warmte in de koelbatterij deze langzamer terug loopt.

 

Bypass regelklep: zorgt voor onderdruk, luchtverversing, vocht afvoer, dit kan handmatig of met een automatische elektrische regelklep, de reden voor een bypass is dat je geen losse afzuiger met filter hoeft te plaatsen wat extra kosten zijn en een groter stroomverbruik en er geen warme lucht naar buiten afgevoerd word omdat de bypass achter de koelbatterij komt, dus koele lucht. Met een automatische elektrische regelklep zal dit dus ten alle tijden een groter voordeel zijn omdat het zichzelf daarop aanpast, en daardoor niet meer lucht laat ontsnappen dan nodig is (vooral zeer interessant voor de co2 kweker) omdat die die klep helemaal in gesloten toestand kan zetten omdat deze geen luchtverversing nodig heeft voor de co2 die zich daarin bevind, dus alleen maar nodig is om overtollig vocht af te voeren. Doordat er lucht ontsnapt uit de ruimte wordt er automatisch onderdruk gecreëerd voor stankoverlast en door de onderdruk kunnen we passief lucht binnen laten stromen voor de verversing als deze gewenst is. Doordat het in het systeem verwerkt is zal er ook geen stank door naar buiten treden omdat de lucht al gefilterd is in het systeem. Het gegeven dat 5 kaswisselingen voldoende is, hangt er natuurlijk ook van af hoe goed je gewas het doet, dan kan het zijn dat meer moet zijn, maar meestal zit je rond de 5 wisselingen wel goed, je doet er natuurlijk verstandig aan om er een co2 meter in te hangen zodat je dit kunt controleren, deze zijn er tegenwoordig ook al tegen een betaalbare prijs.

 

JUMO regelaar: deze hebben we momenteel in 2 type`s de iTRON en de dTRON. De iTRON is alleen voor temperatuur, dus voor degene die het zelf met een mechanische regelklep hun luchtstroom en LV willen regelen, de dTRON is een regelaar die de temperatuur maar ook de LV bewaakt en daarom meer mogelijkheden bied om het automatisch af te regelen (be en ontvochtiggen). De keuze van deze niet echt goedkope apparatuur is omdat deze kwalitatief zeer hoogwaardig zijn en er geen afwijkingen zijn in de gemeten waarde`s, er losse sensoren aan geplaatst worden die die mits de goede kabel gebruikt zelf compenserend zijn over de lengte van de kabel (dus ook met een lange kabel makkelijker een goede plaats voor je meetpunt) en zeer snelle sensoren zodat er weinig fluctuatie in de gemeten waarde`s is waardoor er een mooiere stabiele waarde`s in het klimaat bereikt worden in de ruimte.

 

Schakelkast: onze schakelkasten zijn van hoge kwaliteitsproducten zoals je hebt kunnen zien in de vorige posten, na wat aanpassingen dan :P , het voordeel hiervan is dat je tegenover een losse controller die we verkopen voor maximaal 3/4 lampen rechtstreeks en alle componenten die daar voor nodig zijn en dan naast een schakelbord van een mindere kwaliteit wordt gebruikt als je meerdere lampen gebruikt, dat de prijs van een complete schakelkast niet veel duurder in sommige gevallen zelfs helemaal niet duurder is dan de losse controller + ander los schakelbord, en zo wel alles geïntrigeerd hebt in een overzichtelijke kast van hoge kwaliteit. Bijkomend voordeel is ook nog dat er geen stopcontacten bij zitten zoals bij een normaal schakelbord, waar veel kabels naar toe leiden, maar dat laat GL wel zien in het verslag, en alles wordt op jou wensen afgestemd (maatwerk).

 

Box ventilator: dient voor het rond circuleren van de lucht en voor de luchtverversing via de bypass, dat we een zwaardere box nemen dan noodzakelijk is doen we omdat we deze dan kunnen dimmen, wat als voordeel heeft dat we het beter af kunnen regelen door middel van een traploze dimmer, en dan ook minder geluid produceert. Eenmaal afgeregeld blijft deze op een snelheid lopen 24 uur p/dag om continuïteit te garanderen in de luchtstroming waar anders extra ventilatoren voor nodig zijn(extra stroomverbruik, waar moet je die rotdingen neerzetten, dan weer kapot, enz.) en geen andere dure apparatuur meer nodig om deze in de nacht fase langzamer te laten draaien (er ontsnapt toch niet meer lucht dan nodig) dus makkelijk bij te verwarmen.

Advies van onze kant is wel, gebruik een goede box van een merk wat ook daadwerkelijk aan de capaciteit voldoet waar deze voor verkocht wordt, bij de meeste houten boxen is dit niet het geval, deze hebben vaak nog niet de helft van de capaciteit als waar ze voor worden verkocht. En zoveel duurder is een goede box niet en al zeker niet als je er een gekocht hebt die maar voor de helft voldoet, in veel gevallen kun je het met een kleinere goede box al af en dan is die goedkoper dan een zware box die het zelfde doet.

 

Luchtverdeelslang: Lucht verdelen, de naam zegt het al hé, doordat we de lucht over de gehele lengte er regelmatig en continu met de zelfde snelheid uit laten komen (daarom ook die dimmer op die box om het nog fijner af te stellen) krijgen we overal een gelijk klimaat en geen stilstaande lucht (waarvoor die rot ventilator) op bepaalde plekken, door de slang tussen het gewas en de lampen in te laten blazen zal de ontwikkelde warmte van de lampen (niet de stralingswarmte) omhoog geblazen worden waar deze opgezogen wordt door het filter en weer terug gekoeld wordt door de koelbatterij (daarom is hoogte van de ruimte ook een belangrijke factor in een te lage ruimte wordt het alleen maar moeilijker) en de koelere lucht zal dalen, stilstaande lucht is zeer belangrijk voor LV in het het gewas, als er teveel stil staande lucht is en de LV tussen het gewas wordt dermate hoog dat de huidmondjes sluiten en zal de productie afnemen, en wat betreft rot in de bloem (botrytis cynera) op zich is vocht niet echt de boosdoener voor deze schimmel, het is tenslotte een ziekte die je moet bestrijden of proberen te voorkomen, alleen vind deze het wel lekker op vochtige plaatsen, dus het helpt er wel wat aan, maar het is niet echt de oplossing daarvoor, de gedachten dat het gewas niet nat mag worden om die reden is onzin, dan zouden de buitenkwekers er met de paraplu bij moeten zitten als het regent. Ik bekijk het altijd heel simpel, toen er nog geen wasdrogers waren en de vrouwtjes hun was buiten aan de lijn moesten drogen, was deze sneller droog als het waaide (luchtstroming) dan als dat de zon scheen en er geen briesje te bekennen was, daarom is bij het gewas de LV zo belangrijk, is die te laag staat de plant alleen maar energie te verbruiken om uitdroging te voorkomen, en is die te hoog gaat het ten koste van de productie. Daarom 24 uur p/dag hetzelfde briesje

 

Zwavelverdamper: ter voorkoming van ongedierte en schimmels, in de tuinbouw wordt dit al jaren gebruikt, normaal in een conventioneel systeem waar veel lucht de pijp uit gaat heeft dit weinig zin, daar krijgt het de kans niet echt om z`n werk te doen, doordat wij maar weinig lucht afvoeren is dit een zeer geschikt apparaat om in onze systemen z`n werk wel tot zijn recht te laten komen en daardoor andere dure of gevaarlijke bestrijding middelen overbodig maakt.

 

Passieve inlaat: natuurlijk om verse lucht binnen te krijgen, en geen actieve om (kosten en stroomverbruik te sparen) en voldoende toereikend is, de grote is afhankelijk van de ruimte en de bypass, als de bypass van een bepaald diameter is in volledig geopende stand zal deze een bepaald aantal m3/p/uur kunnen lozen, de diameter of de meerdere gaten van de inlaat word minimaal 50% groter dan de uitlaat groter mag altijd, dit doe je aan de hand van een berekening van de oppervlakte in cm2, met een cirkel is dat kwadraat x kwadraat x pi (voorbeeld rond 160 mm gedeeld door 2 = 80 mm = 8 cm 8x8x3,14 = 200,96 cm2) voor een vierkant gat is het de lengte x breedte (voorbeeld 10 cm x 20 cm = 200 cm2) dus net zo groot als een rond gat van 160 mm. Belangrijk is het waar de lucht binnen komt om bepaalde trek of kouwval op bepaalde plekken te voorkomen, het mooiste is laag bij de grond omdat de temperatuur daar te alle tijden koeler is daarom hebben we bij GL gekozen om dit onder de aardebak te doen en het er over de gehele lengte door middel van gaten uit te laten komen, wel is dan een vereiste dat er onder in de bak isolatie is aangebracht zodat het medium niet te koud wordt, dit is een manier maar heb je deze mogelijkheid niet kun je het ook mooi verdeeld binnen laten stromen door middel van luchtverdeelslangen.

 

Lampen zonder licht geen leven, meer licht meer leven, de keuze om er EVSA`s in te zetten hoeven we denk ik niet uit te leggen, dat zal voor iedereen wel bekent zijn, en omdat we geen halsbrekende andere kostbare capriolen uit hoeven te halen omdat we de temperatuur toch onder controle te hebben dan ook maar zoveel dan mogelijk, (daarom ook zoveel mogelijk stroom op andere gebruikers proberen te besparen)

 

ik hoop dat het duidelijk is het hoe, wat en waarom, er is in ieder geval goed over nagedacht om het systeem zo energie vriendelijk en zo goed mogelijk te laten functioneren, en om het prijstechnisch zo aantrekkelijk mogelijk maar vooral ook de veiligheid door de kwalitatief gebruikte materialen en zichtbaarheid (grote uitgaande kanalen, veel lucht en warmte naar buiten) te houden, en het verdient zich automatisch terug doordat het rendement verhoogt door veel licht en de continuïteit in je klimaat (het hele jaar door) en je minder uitgeeft aan terugkomende dure producten, die op het moment dat het nodig is een beetje beter te laten verlopen

Share this post


Link to post
Share on other sites
dit doe je aan de hand van een berekening van de oppervlakte in cm2, met een cirkel is dat kwadraat x kwadraat x pi (voorbeeld rond 160 mm gedeeld door 2 = 80 mm = 8 cm 8x8x3,14 = 200,96 cm2)

 

Even voor de iets jongere leden:

Oppervlakte cirkel= πr²

oftewel: pi x r²

oftewel: 3,14 x (straal x straal)

(straal is gemeten vanaf het middelpunt van de cirkel naar de rand van de cirkel)

 

Verder een duidelijk verhaal. :P .

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites
en als je dan zon ding direct achter de koelbatterij hangt is t helemaal mooi.

 

http://www.airefreshsystems.nl/produkten/l...n/HumilineP.php

 

ultrasoon, dus stil. zuinig!! is schijnbaar geschikt voor in kanalen. heeft dan wel een aan en afvoer van water nodig maar zo achter/in de buurt van de koeler is dat een eitje.

 

vastbouten in een stuk spiro, invoer&afvoer (ff nette doorvoeren vanzelf) knoop je aan de in/uitvoer van de batterij. gaan met die banaan!

 

-stomers zijn of warm of koud en doordat de druppels vaak te groot zijn niet geschikt voor kanalen..gebruiken ook veel stroom

-op hoge druk heb je weer een pomp en hd leidingen nodig enzo. hoop gedoe

- warmtewisselaar (verdampen) is niet te sturen

 

ultrasoon is the way to go had ik zo gedacht.

 

(alleen geen idee wat de prijzen zijn btw)

 

edit: osmosewater wordt aanbevolen, gewoon water zou de levensduur verkorten van t trilplaatje (zie documentatie) en t is ff opletten omdat door de verneveling ook koeling onstaat en zo dus koudere lucht op de planten komt als dat je instelt, maar dat is zeker op te lossen bv via de jumo.

 

Hallo allemaal,

 

zoals beloofd vandaag geïnformeerd bij de firma van de link van Bobthegrower(bouwer) :P

eerst telefonisch contact gehad, afspraak gemaakt... kon vandaag nog terecht, zo da`s mooi is voor mij toch maar 10 minuten rijden.

want dat praat beter, en dan kun je gelijk wat zien.... zag er allemaal degelijk uit wel wat groter dan verwacht,

maar ja daar kunnen we nog wel mee wegkomen, maar toen..... wat gaat zoiets kosten,

het begint rond de 1500,- euri :yummy: ik zeg dat gaat denk ik nie goe komen

maar na wat heen en weer gepraat hoe,wat en waarvoor je bent er toch en je weet maar nooit hé :punk:

begreep de beste man ook wel dat dit geen oplossing was qua prijs in onze branche.

na wat praten over hoe en het een en ander uitgelegd wat de bedoeling was,

toen had de vriendelijke man een ander idee, ahaaaaaa... hij heeft me ook het een en ander laten zien,

maar kon het op dat moment niet demonstreren, jammer :blink: nee dit kan ook niet want dat moeten ze zelf maken

ik kan en ga ook nog niet zeggen van hoe of wat, de man zegt dat het werkt, ik geloof hem, en prijstechnisch is het veel beter,

wel kan ik zeggen het wordt in de koelbatterij gebouwd, ik breng er van de week nog een naar toe, het zelfde type als bij GL en dan zien we wel.

hij kon wel bevestigen dat er geen condens in de luchtverdeelslang zou optreden, nou dat klinkt al positief

maar moet het ook eerst zelf zien, dus tot zover de rest volgt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cool

Klinkt veelbelovend adje

 

Dampende groet Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites
wel kan ik zeggen het wordt in de koelbatterij gebouwd, ik breng er van de week nog een naar toe, het zelfde type als bij GL en dan zien we wel.

hij kon wel bevestigen dat er geen condens in de luchtverdeelslang zou optreden, nou dat klinkt al positief

maar moet het ook eerst zelf zien, dus tot zover de rest volgt :P

 

 

:) , dat klinkt beter. Prijstechnisch goed, geen condens, en custom build...... Daar waren we naar op zoek :blink: . Ik ben benieuwd :yummy: .

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Bob...het worden 2 A&T aanstekers zo te horen?... :yummy:

ja leuk he :P ...tis hier net als in elk ander bedrijf..de beste indeeen komen vaak uit de kantine van de gewone werkman, die weet nog waar het over gaat...

 

en je hoeft niet alles zelf uittevinden....het is er meestal al.....maar de kunst is alles te managen en de juiste componenten samen te stellen en toe te passen in een andere branche, tegen een acceptabele prijs uiteraard.

 

-onze hps lampen waren voor de daglicht-kassen bijverlichting bedoeld en onze kool-filters zijn niet voor wiet uitgevonden..maar voor diesellucht bv..

 

het wordt steeds leuker hier ! :)

Carpe_diem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb jij wel eens een huis gebouwd, @leuke Hobby?

Dit wordt een huis met klimaatkamer, massage-ruimte, beautyfarm, etc. Dat kost nog meer tijd :) .

 

Ik ga zo weer verder, :P

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil binnenkort ook iets dergelijks gaan bouwen. Als jij nou zorgt dat alles dan draait kan ik mooi bij jou spieken :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou lady wat heb ik je gezegt, ze zitten allemaal te wachten.

dit kost me omzet, kan ik dat op jou verhalen :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Even voor de iets jongere leden:

Oppervlakte cirkel= πr²

oftewel: pi x r²

oftewel: 3,14 x (straal x straal)

(straal is gemeten vanaf het middelpunt van de cirkel naar de rand van de cirkel)

 

Verder een duidelijk verhaal. :P .

 

green-lady

 

Klopt dit wel ?

 

De opp. van een cirkel= 1/4 π x d²

 

omtrek = πx d

 

Als je de oppervlakte uit rekent in meters en dat vermenigvuldigt met 3600 ( 3600 sec in een uur), dan heb je een doorlaat factor.

 

Deze doorlaatfactor vermenigvuldigd met de luchtsnelheid geeft de verplaatste lucht in m³/h.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, ok...... ik geef het op :wub: .

Kom de boel maar halen, en maak van @leuke Hobby maar de testpiloot.

 

Hahaha, dat doen we dus niet hè! :) :yummy: :blink:

Green-lady is nog ff bezig, het is gewoon een hele hoop werk alleen. We doen nu elke dag wat, dus het schiet straks lekker op. Donderdag komt de up-date :lol:

 

Als jullie je nou eens aanbieden om te helpen, maar nee hoor! Alleen maar kijken en zeuren :punk: :rofl .

(geintje!!! ;) )

 

Ik ga zo weer aan de bak, en doe extra mijn best voor @leuke Hobby :P .

 

groeten, green-lady (p.s. Adje, je doet maar :P )

Share this post


Link to post
Share on other sites

@homegrower1967: Tik eens in op google; "oppervlakte cirkel".

 

Tataaaaa, daar staan de antwoorden.

 

succes, green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Bob...het worden 2 A&T aanstekers zo te horen?... :)

ja leuk he :P ...tis hier net als in elk ander bedrijf..de beste indeeen komen vaak uit de kantine van de gewone werkman, die weet nog waar het over gaat...

 

zo is het wel, en wij zijn ook maar gewone werkmannen, die er meteen werk van maken.

man een man, woord een woord :yummy:

 

@Bob, `t komt wel goed :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als jullie je nou eens aanbieden om te helpen, maar nee hoor!

ik kom wel naar bv Leeuwarden en wordt dan ontvoert in de achterklep van je auto :P of heb je een boeren trekker?

alleen als je een zacht kussentje hebt doe ik het.... :yummy: en niet met 120 over die verkeersdrempels he !! :)

gr

Carpe_diem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat doen we maar niet :P .

Het valt zo op....... iemand met een zak over z'n hoofd, helemaal op de fiets vanaf Leeuwarden, in mijn tempo wel 4 uur fietsen :yummy: . Dan gaan ze vast en zeker vragen stellen :blink: .

 

:)

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo, nu ff geen slap gezeik ( B) ) maar ff serieus :yummy: .

 

Ik heb zo nu en dan weer wat tijd aan de beautyfarm :P voor de groene dames kunnen doen.

 

De grote boze powerkabel ligt nu eindelijk maar toch in de voorruimte. 5x 2,5mm² voor de 400V die de schakelkast straks in gaat.

 

Zoals je ziet netjes slagvaste 3/4" buis gepakt waar de kabel doorheen gevoerd is. Zo hangt het netjes en goed op z'n plek. Ik heb dus door de wand ook 3/4" gaten geboord, en daarin stukken 3/4" slagvaste buis geslagen (is toch slagvast :punk: ), zo zit de kabel veilig in het buisje en heeft hij geen last van de scherpe randen van de koelcelpanelen. Het buisje steekt er net iets doorheen!

 

gallery_14245_8472_449933.jpg

 

De waterleiding heb ik ook wat omgelegd zodat die ook in de voorruimte uitkomt. Uiteraard ook weer door slagvaste buis heen geleid. Eerst ff een afsluitkraan ertussen gezet zodat ik bij werkzaamheden aan het watersysteem de boel kan afsluiten. Hier komen de leidingen de voorruimte binnen. Onderin zit een groter gat, anders was er te weinig ruimte voor de bocht. De slagvaste buis zie je hier net niet, maar de leiding hangt vrij van de wand :lol: .

 

gallery_14245_8472_200379.jpg

 

De beide aardebakken zijn klaar. De folie zit er in, en binnenkort beginnen we met het aanleggen van het watergeef/sproeisysteem.

 

gallery_14245_8472_928753.jpg

gallery_14245_8472_165565.jpg

 

Hier een plaatje tussen de beide aardebakken in. Hier kun je mooi de beluchtingsgaten zien zitten die onder de aardebakken zitten.

 

gallery_14245_8472_896353.jpg

 

Er zijn extra gaten bij gekomen. Ook bij de doorvoer. Er zitten nu 3 gaten van 4cm doorsnee en 2 gaten van 8cm doorsnee per kant. Dat is ruim voldoende.

 

gallery_14245_8472_1190957.jpg

 

 

Verder heb ik een luchtkoofje gemaakt. Er zou eerst een hele grote komen over de gehele breedte van de ruimte, maar na wat veranderingen hebben we het maar besloten om het zo te doen. Het is nu een softbox-formaat geworden :P .

 

Hier volgt de bouw van de luchtkoof:

 

Eerst heb ik bij de houtzagerij wat MDF-panelen laten zagen. 2 panelen van 60cmx60cm (voor en achter kant), 2 panelen van 60cmx30cm en 2 panelen van 56,4cmx30cm. Die 56,4cm is omdat ze er tussenin komen en daarom moet de dikte er 2x vanaf (2x18mm, de dikte van de MDF-plaat).

 

gallery_14245_8472_1092409.jpg

 

De 2 panelen van 60x30 heb ik rechtop neergezet, en daarna 1 paneel van 60x60 er bovenop gelegd. Zo kun je mooi van bovenaf de boel aftekenen en de gaten voorboren. Dat is wel handig om te doen, want dan heb je minder kans op scheuren in je MDF-hout als je de schroeven erin jaagt, en recht boren is automatisch daarna ook recht schroeven!!!

 

gallery_14245_8472_13045.jpg

 

Ik heb zelftappende schroeven van 6cm gebruikt, en deze hebben een verzonken kop. Ik heb een verzinkboortje maar kon deze niet vinden. Dan kun je hem ook verzinken met je kruiskop. Dan valt de schroefkop er mooier en steviger in zonder het hout te verneuken ;) .

 

gallery_14245_8472_967520.jpg

 

Zo, gaten zitten erin, de gaten zijn iets geruimd door de kruiskop en dan na de boel schoongemaakt te hebben (beetje blazen en afvegen) doen we er vervolgens een goeie houtlijm op! Dan sluit het als een tiet ;) .

 

gallery_14245_8472_694169.jpg

 

Nu de boel in elkaar schroeven, en klaar is het eerste stukje van de box.

 

gallery_14245_8472_611986.jpg

 

De rest van de panelen, daar doen we hetzelfde trucje mee, en na een tijdje klooien heb je de box inelkaar te zitten.

 

gallery_14245_8472_687619.jpg

 

De verrassing zit aan de onderkant, want dat paneel zit er nog niet op. Ik moet eerst de box vastschroeven aan de wand en plafond voordat die erop kan. Ik ga wel eerst de gaten zagen voor de flensen, en dat wil nu veel beter nu de box in elkaar zit! De flensen kun je mooi als aftekenmal gebruiken.

 

gallery_14245_8472_49470.jpg

 

Ik pak vervolgens een dikke boor, en boor voorzichtig de vlakke gaatjes iets op zodat hier de kleine verzonken koppen van de zelftappende schroeven mooi invallen.

 

gallery_14245_8472_204194.jpg

 

Zo, de gaten zijn gezaagd. Onderin de zijkant van de box zitten aan beide zijden gaten van 20cm voor de luchtverdeelslangen. Aan de linker zijde zit nog een gat van 16cm. Dat is de aansluiting van de elektrisch bediende LV-klep!

 

gallery_14245_8472_236586.jpg

 

Ff wat kit ertussen, vervolgens de flensen erop leggen, voorzichtig drukken en draaien zodat de kit mooi verdeeld wordt, en vastschroeven maar met die bende :rofl .

 

gallery_14245_8472_981532.jpg

gallery_14245_8472_1105502.jpg

 

Hier zit de box al vastgeschroefd aan de wand en aan het plafond! Ik heb de naden en schroeven ook nog ff afgekit om hem goed dicht te krijgen!!

 

gallery_14245_8472_255920.jpg

 

Ik ben ff flink aan het meten gegaan om te bepalen waar het gat moest komen voor de koeler. Alles moet zo hoog mogelijk komen te hangen en kaarsrecht achter elkaar! Ff goed rekenen en meten is hier wel een must :wub: . Zo, het deksel zit erop. De randen zijn wederom goed gekit!

 

gallery_14245_8472_864041.jpg

 

Ik heb de boel er ff voor gehangen om te zien of het reken en meetwerk een beetje geslaagd was,

En dat was 't :)

 

gallery_14245_8472_784615.jpg

 

Hier kijken we mooi door de luchtkoof/box heen. De onderste gaten zijn dus voor de luchtverdeelslangen, en het bovenste gat voor de LV-klep

 

gallery_14245_8472_367005.jpg

gallery_14245_8472_644419.jpg

 

De klep wordt iets aangepast waarschijnlijk, maar dat veranderd er verder niks aan. Ik denk niet dat ik het T-stuk nodig heb, dus die kan er wel af. Dan laat ik hem rechtdoor lopen door de zijwand :) .

 

Nou, tot zover eerst maar weer. Er is nog veel te doen dus we zullen binnenkort wel weer up-daten :D

 

Groeten, en tot gauw :blink:

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi werk! Heb je nog overwogen om je hout aan de binnenkant ergens mee af te werken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

1500.. helaas..had al wel zon idee dat t aan de prijs zou zijn, kwam al wel wat prijzen tegen..niet mals. jammer maar helaas. in de "echt" grote hokken kan t wel uitkomst bieden ben ik van overtuigd maar in dit concept dus (nog) niet. Ben benieuwd waarmee de beste man komt en op welk principe het werkt. natuurlijk goud als dat in de batterij gebouwd kan worden, scheelt toch weer.

 

mooi in ieder geval dat r progressie is en leuk dat r wat gedaan is met wat deze boerenlul te vertellen heeft :P t hoeft je geen aansteker te kosten, een bak koffie gaat r echter wel in over een week of wat;)

 

GL, dat gaat lekker zo :) lekker doorknutselen! paar uurtjes nog. :yummy:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mooi werk! Heb je nog overwogen om je hout aan de binnenkant ergens mee af te werken?

 

idd ja, dit wordt te vochtig, behandelen of ander soortje :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb het inderdaad "open" gelaten. MDF is niet vocht-bestendig, maar als het inderdaad te vochtig wordt dan krijg ik er wel reacties op..... :P , en zie hier :yummy:

Ik heb hem alvast in elkaar geschroefd omdat de gaten groot genoeg zijn om er eventueel nog iets in te maken tegen het vochtprobleem.

Ik zal even zw/wit plastic op maat snijden en dat erin lijmen en afkitten!

 

Komt goed, bedankt voor de reacties :)

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...