Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

green-lady

Test: Koelbatterij op semi-gesloten systeem

Recommended Posts

Goed lezen Schenkie en niet roken want dan had je gezien dat er 16 centimeter schroeven zijn gebruikt.

Neem nog maar een :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Doc,

 

Thanks :)..maar goed dat er weer iemand oplet.

 

maar ik rook niet he :wave:

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Big brother is watching you

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok ok, om het goed te maken rag ik er nog een paar in vanaf de bovenzijde onder het motto van:

"dubbel genaaid houd beter".

 

Toch bedankt voor het meedenken :)

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

mss langs de bovenkant ook een plank op schroeven, over de gehele lengte van het 'plafond', zodat het gewicht ook gedeeltelijk op de zijwanden terecht komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Sannie, bedankt! Lees maar lekker mee......, er komt nog meer!

@schenkie, Ik wist niet dat jij technisch zo onderbouwd was :D . Mooi dat je meekijkt.... een goeie back-up is altijd handig :)

@molmol, er zitten nu 16cm zelftappers door; eerst door een 4cm balk, vervolgens door een 7,5cm sandwichplaat, daarna weer door een 4 cm balk op het dak! En dat van beneden naar boven en andersom!

@A&T Trading, ik voel de hete adem al in mijn nek :wave:

 

green-lady.

 

p.s. dinsdag weer een up-date :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spannend heur...

 

Ben benieuwd hoe het in actie is.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Lady

 

allemaal fan`s

Share this post


Link to post
Share on other sites
Schroefjes??? :wave:

16cm zelfborende zelftappers, 6mm dik. Daar kunnen wij met zijn beiden wel aan hangen :D

:) denk dat je er goed aan gedaan hebt om er nog een paar in te jassen. Vast is vast.

 

@schenkie: zo hebben we ook weer wat geleerd over zelftappers :(

 

Mooi verslag!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@keesthemad; Het komt nooit in actie! Het wordt een showmodel voor in een growshop :) :wave:

@A&T; nee....geen fans! Die heb ik niet nodig met de luchtverdeelslangen!....Oooh, je bedoeld: VENZ :D

@whazzup; Ik ben klaar voor de volgende "katrina" :( .Het waait iig niet weg!

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, ok, ok, Het is nog geen dinsdag, maar toch nog wat verder kunnen komen.

We zijn gestart met het maken van aardebakken. Die worden voorzien van een centraal sproeisysteem die de groene dames moeten voorzien van hun sappies :P . Ik zelf vond dit een mooi overzichtelijk simpel betrouwbaar en net systeem, dus ben ik maar aan het bouwen geslagen. De 11 liter potten kunnen weer in de hoek :o .

 

Je kunt er diverse soorten hout voor gebruiken. Als je maar een stevige constructie bouwd! Er komt een laag aarde in (sorry @schenkie :P ) van 25cm. De aardebak zelf wordt 45 cm hoog, en de gehele constructie 60cm. (waarom dat is leg ik later uit)

 

Het mooiste hout hiervoor is betonplex, wat een zeer stevige en duurzame soort is, maar aangezien dit geen blijvende kweekruimte wordt heb ik gekozen voor osb-platen, dezelfde als op de vloer! En ja, ze zijn ook verkrijgbaar in 60cm breed, hèhè. (dit was de uitleg nog niet :D )

 

Ik heb balken laten zagen van 4x4cm, 270cm lang. De ruimte is 5.00m, en de bak wordt in 2 gedeeltes gebouwd, dus lappen die balken elkaar mooi over, makkelijk voor het in elkaar zetten.

 

Hier wat osb-platen en balken (goh..... wat interessant :D )

 

gallery_14245_8472_506960.jpg

gallery_14245_8472_163770.jpg

 

Voor de bodemplaat heb ik enkele platen op 40cm gezaagd zodat ze in elkaar geschoven precies een meter breed zijn. De platen schuif je zo in elkaar omdat ze met mes en groef zijn (de ene kant steekt het uit, en aan de andere kant zit een uitsparing)

 

Hier zie je 2 platen in elkaar geschoven. Dit is dus een helft van de bodem!

 

gallery_14245_8472_824028.jpg

 

Zoals je ziet op de onderstaande foto is het zo een slappe constructie! Die gaan we verstevigen met de balken!

 

gallery_14245_8472_86757.jpg

gallery_14245_8472_422777.jpg

 

Je ziet dat ze iets smaller zijn als de plaat zelf. Zo kunnen we de bodem straks in de bak leggen en hem er zo op vast schroeven. Via de zijplaten komen er ook weer shroeven in waardoor het een mooie stevige constructie wordt! Er zijn meerdere manieren van bouwen mogelijk, maar wij hebben voor deze gekozen.

 

De 4 bodemplaten zijn hier al klaar, en het eerste zijpaneel (de helft) staat hier overeind

 

gallery_14245_8472_765033.jpg

 

Het was tijd voor :wave: eten, dus de volgende keer maken we ze af :)

Tot zover maar weer :(

 

groeten,

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had echt verwacht dat je hakken zou dragen Green Lady???

american1sm.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, dat klopt Doc. Dat was mijn maat op de foto :wave: .

Ik heb de hakken niet in de ruimte aan. Die verrekte stiletto-hakken prikken er zo gaten in, want......

het zijn osb-platen en geen tropisch hardhout :)

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Greenlady,

 

Duimpje er bij, dit gaat helemaal goed komen.

Gelijk in 1x goed doen, puik werk, ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

Mooiweer zit al een tijdje op vinketouw mee te lezen, maar erg profi allemaal.

 

Succes, ik blijf wel even volgen.

 

Mooiweer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja @Mooiweer (mooi weer deze week, je doet je naam eer aan :o ),

 

Ik hou niet van het halve werk! Gelijk goed/of niet. Meer keuzes heb ik niet :D .

Vinketouw? Ik ken wel vinketering. Heeft dat er mee te maken??? :D :) :wave: :(

Mooi dat je me volgt. Welkom bij de VENZ-club.

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Green-lady,

 

Jaja ....die aardekeuze heeft Ad uitgelegd :rolleyes:

En het bouwvoorbeeld wat hij liet zien moet dit ook zo'n mooie ruimte worden..met hopelijk hetzelfde resultaat ;)

 

Krijg gewoon zin om iets te gaan bouwen :verrygood

 

Succes morgen ;)

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo maar weer :rolleyes:

 

@Boefje030; Dat gaat ook zeker gebeuren, maar niet op deze locatie. Dat komt ooit wel in een volgend bouwverslag ;) .

@schenkie; Ja, geen mapito, maar we zullen zien wat dit in deze combinatie opbrengt. Ik ben ook er benieuwd naar de praktijk :verrygood

 

 

Zo, we gaan weer ff verder waar we gebleven waren.

 

Het eerste aardebakkie zat al inelkaar, en dat wou ik ff laten zijn hoe dat nu zit. De by-pass gaten om de luchtverversing te garanderen heb ik verwerkt in de aardebakken, omdat je dan een mooie geleidelijke vulling hebt die centraal in de ruimte uit komt.

 

Zo, we hebben eerst de houten schotten maar ff geplaatst, en de boel goed vastgeschroefd.

gallery_14245_8472_768963.jpg

 

Onderin de aardebak zit een ruimte van 13 cm hoog waar de lucht naar binnen kan komen. Er zijn gaten geboord door de koelcelwand naar de voor-ruimte, en daardoorheen heb ik pvc buizen geslagen die exact passen.

gallery_14245_8472_1154483.jpg

 

Hier komen de pijpjes uit in de voor-ruimte:

gallery_14245_8472_1118169.jpg

 

Zo, ff de boel afgekit zodat er geen "valse lucht" ergens vandaan kan komen. Ik wil nl. geen fluitende geluiden in mijn ruimte ;) .

gallery_14245_8472_107972.jpg

 

Aan de onderzijde van het zijpaneel heb ik over de gehele lengte ook gaten geboord, zodat de lucht mooi over de gehele ruimte wordt verdeeld.

gallery_14245_8472_913427.jpg

 

Hier gaat de bodem van de aardebak er op.

gallery_14245_8472_1306000.jpg

 

De eerste bodemhelft zit er op geschroefd, en dan kunnen we mooi 2 kiekjes maken van onder de bodem. Eentje met flits en eentje zonder.

gallery_14245_8472_217506.jpg

gallery_14245_8472_810681.jpg

 

En klaar is de eerste aardebak

gallery_14245_8472_707747.jpg

 

De andere bodemhelft er op, en de eerste aardebak is klaar. Alleen nog wat verstevigingsbalkjes erop schroeven, en dan kan het zeil erin.

 

 

Tot de volgende keer maar weer.

Groeten, green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

:rolleyes: nice!

 

over nagedacht met die gaten onder de bak..

niet bang dat de bodem te koud wordt?komt r nog isolatie in..of is de binnenkomende lucht niet zo koud..

enne..filter je de binnenkomende lucht ook nog?

 

topverslag :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

toppie :verrygood

sjemig,....en dan noem jij dit een tijdelijk hokkie..... ;)

dan, wil ik tzt je permanente hokkie wel eens zien.. :rolleyes:

Die boys uit het zuiden hebben duidelijk voor inspiratie gezorgt, als jij klaar bent zal er heel wat meer geklust gaan worden in Nederland, denk ik....

Ik ga alvast aandelen Gamma en Praxis kopen ;)

wat kan er gaan fluiten dan?..er komen met semi-gesloten systeem toch maar 4 tot 6 luchtwisselingen van je hok per uur?dus de onderdruk in je hok is minimaal denk ik?

Gr

Carpe_diem

Share this post


Link to post
Share on other sites

goed bezig lady, maar nu ga je wel een beetje de fout in met de luchtgaten

we hebben het er over gehad dat er 2x rond 125 mm binnen moet komen en nu dacht jij zeker dat 3x rond 40 mm hetzelfde is :verrygood idd 3x40 = 120 maar zo werkt dat niet, ik zal het proberen uit te leggen.

 

dat kun je uitrekenen door kwadraat x kwadraat x pi toe te passen, in jou geval hebben we dat berekent op de uitgaande bypass die alleen maar helemaal open staat als de luchtvochtigheid te hoog is van rond 160 dan is dat een gat van rond 160 mm 8x8x3.14 = 200,96 cm2 een gat van rond 125 mm is 6,25x6,25x3,14 = 122,65 cm2 x 2= 245,3 cm2 dus 2 gaten van rond 125 mm is maar 45 cm2 groter dan 1 gat van rond 160

nu heb jij pvc buisjes erin gemaakt van rond 40 mm dus 2x2x3,14 = 12,56 cm2 dus, 245,3 gedeeld door 12,56 = 20,24 stuks om net zoveel cm2 te hebben, dus een kleine 10/11 stuks per kant.

 

ik hoop dat je of jullie het een beetje begrijpen, in ieder geval lady er moet meer lucht binnen kunnen komen... had er maar in een keer 125 in gezet, dat had net gekund met die 13cm onder de bak ;)

 

ene, ook zoveel gaten over de lengte van de aardekak hé ;)

 

@ Bobthegrower

idd, wordt er over nagedacht :rolleyes: en volgens lady kom daar de lucht nooit kouder binnen als 20/21 graden

maar als ik zie hoe lady bezig is denk ik dat ie sowieso een polystyreen plaatje er onder in legt

Share this post


Link to post
Share on other sites

@BobtheGrower: Ik filter de binnengekomen lucht niet. Er komt inderdaad nog isolatie onder. De voorruimte had nog geen vloertje ã la green-lady erin te liggen, dus er komt nog 4cm polystyreen in en daarbovenop 18mm OSB-plaat.

@carpe diem; Het wil wel eens gebeuren met kleine kieren dat het gaat fluiten, omdat de rest hermetisch is afgesloten. Om dat tee voorkomen......! Het is inderdaad een tijdelijk hokkie. Er komt hopelijk nog ooit eens een vast hokje, en die wordt nog veeeel interressanter! De onderdruk is niet erg groot nee, maar anders krijg ik ook nooit mij deur open, haha.

 

 

Ja, foutjeeee.........

Ik had al een vaag vermoeden dat dat niet helemaal opging

Ik was ff de formule kwijt. Je hebt bij een circel te maken met de straal:r, de diameter:d, en het getal Pi (3,14).

Oppervlakte = Pi x r²

R=de straal oftewel de helft van de diameter.

Simpel rekensommetje, maar had het ff niet gebruikt. Was er vanzelf achter gekomen (dan bedoel ik voor het in gebruik nemen van het hok :) )

 

Je kunt ook wel simpel bedenken dat een gat van 125mm, als je daarin 3x 40mm naast elkaar legt, dan blijft er heel veel ruimte over :verrygood .

 

Hoe weet jij eigenlijk dat het gaten waren van 40mm? Dat staat nergens in m ijn verslag. Ben jij zo iemand met van die laser-gestuurde timmermansogen??? :rolleyes: ;) ;)

 

Misschien maak ik er wel een elips/circel-vorm van. Dat moet ik eerst ff narekenen. Dan kan ik met 2 eindcircels zo met de alleszaag de raakvlakken doortrekken :D . Voor degene die het nu niet meer snappen zal ik ophouden :P

 

Wordt hersteld!

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ben jij zo iemand met van die laser-gestuurde timmermansogen??? :verrygood :rolleyes: ;)

 

Ja zoiets ja ;) was ook vroeg op van de morgen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ik heb gehoord dat je ook wel eens een nachtje overslaat :rolleyes: .

Voel jij je nog zo'n jonge GOD??? :verrygood .

 

Bedankt voor de onderbouwde kritiek ;) Al die ogen op het forum zijn toch een steun in de rug ;) .

 

Thanks, green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Lady,

wil je zeggen dat ik oud ben dan?

zit in de bloei van m`n leven, voel me meer een ADONIS :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...