Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

green-lady

Test: Koelbatterij op semi-gesloten systeem

Recommended Posts

dat rlv verhaal vind ik best wel lastig nog.

 

die klep voert vochtige lucht af, er wordt nieuwe lucht van buiten aangezogen. wat als die inkomende lucht dan een hogere rlv heeft dan gewenst in de ruimte..?

als de koeler gaat koelen ontrekt ie vocht aan de lucht, de lucht wordt gerecirculeerd dus de lv zal wel zakken..maar als die klep dan ook openstaat trekt ie weer meer (te vochtige) lucht van buiten af lijkt me dan. dat werkt elkaar dus tegen(?) of kan de koeler qua ontvochtigen daar wel tegenop. maar de mate van ontvochtigen is mede afhankelijk van de watertemp/verschil met de luchttemp., doorstroomsnelheid...als de temp bereikt is dan doet die koeler verder niks(?),omdat de klep openstaat trekt ie weer nieuwe lucht aan, lv loopt op dus de klep blijft openstaan..koeler gaat weer even lopen tot de temp bereikt is..volg je t nog?

 

.

ik ben hier waarschijnlijk iets behoorlijk over het hoofd aan het zien, maar vroeg t me al een tijdje af en kom r niet uit. zou graag willen snappen hoe die lv enigzins stabiel te houden is..

Share this post


Link to post
Share on other sites

De afzuiger draait continu op dezelfde snelheid. De lucht wordt dus steeds via de koolstoffilters door de softbox via de kanaalverwarmer en door de koeler gestuurd, en zo de ruimte weer ingeblazen via de verdeelslangen. Dit proces herhaald zich aan 1 stuk door. Er zijn zo'n 5 kastwisselingen aan verse lucht per uur. Er komt dus in verhouding weinig verse lucht binnen. In die tijd dat de lucht "rondgepompt" wordt in de ruimte zelf kan de electrisch gestuurde LV-klep snel de te hoge LV losen buiten de kweekruimte. Dat gaat relatief snel.

Als er dus buiten de ruimte een LV is van 70, en we willen graag 60 in de kweekruimte (en dus zo ingesteld), dan zal de klep een bepaalde tijd openen om het teveel aan LV te losen. Omdat de lucht recirculeerd in de ruimte zelf zal het enige tijd duren voordat er weer zoveel verse (te hoge LV) lucht is aangevoerd, dus zal de klep gedurende die tijd "dicht" blijven!

 

Laten we zeggen dat in de praktijk om de 12 minuten een kastwissel aan lucht is geweest. De LV losingsklep kan de ruimte bijv. in 1 minuut op de juiste LV brengen. De rest van de tijd circuleert de lucht gewoon rond in de ruimte. Heel langzaam aan komt er dus verse lucht binnen met een te hoge LV. Dit loopt dus langzaam op. Zodra die weer te hoog is loost de LV klep weer. In verhouding is de klep dus maar een geringe tijd open.

 

Beetje duidelijk zo?

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okee duidelijke uitleg zo!

 

Maar hoe gaat dat dan als de lampen uit zijn?

Draait de afzuiger dan ook continu ?

 

Dampende groet Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, de afzuiger draait eigenlijk altijd dezelfde snelheid. Dat is om de 5 wisselingen per uur te garanderen. De temperatuur wordt automatisch onder contrôle gehouden door de koeler en kanaalverwarmer. Je hebt dus dag en nacht een perfect klimaat. 's-Nachts een paar graden koeler als overdag. Dit kun je zelf instellen. Er komt ook geen ventilator meer aan te pas. De luchtverdeelslangen nemen die taak over. Overdag blazen ze de lucht schuin onder de lampen door om zo een juiste verdeling te krijgen kwa temp. door de gehele ruimte. Ze snijden de warmte af zeg maar, dus nooit geen directe hitte van de lampen op je gewas :P .

De slangen zorgen voor een fijne bries voor de dames.

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi project green lady !

 

Wanneer gaan de 1e bakken geplaatst worden ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zie bericht 61 op pagina 4. Daar zie je de bouw van de 1ste bak. Heb net de 2de klaar. De sooi moest weer uit elkaar omdat er gaten bij moesten, dus daar zat nogal wat tijd in.

Foto's volgen weer op woe of do. :P

 

groeten, green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

tnx voor de uitleg GL, in mn hoofd kan ik t verhaal niet helemaal kloppend krijgen maar wat precies weet ikzelf nog niet, :) t stukje slaapgebrek zal wel een rol spelen :yummy:

 

wat ik dus wel goed begrepen heb is dat voor het ontvochtigen de koeler of de verwarmer moet draaien..maar die reageren op temp..wat als de binnenkomende lucht nu binnen dat bereik valt..de lucht wordt dan wel rondgepompt, via de minimale klepstand is er ook luchtverversing. als die lucht dan een te hoge lv heeft..de lv in de ruimte zou dan oplopen, kan die klep wel losgaan maar dat lost dan niks op omdat de koeler en verwarmer niks doen.

 

t stukje "lv lozen" begrijp ik niet helemaal, tis niet dat er een bak water uit wordt gegooid.is het zo dat je bij het eruit laten van de lucht ook de lv verlaagd in de achtergebleven lucht in de ruimte?..

 

ik zal wel weer veels te moeilijk denken hehe, ga r morgen nog maar s een keer over nadenken..

 

en dan te bedenken dat ik straks op overdruk wil gaan werken..dan zal t natuurlijk weer net iets anders moeten. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mooi project green lady !

 

Wanneer gaan de 1e bakken geplaatst worden ?

 

 

Bakken, bakken !

Ik type bakken, maar ik bedoel de stekken !

 

:P

Share this post


Link to post
Share on other sites

@homegrower1967; Ik vond het al wat vaag, maar nu begrijpen we elkaar. De kleine groene dames, dat duurt nog wel enkele weken.

 

@BobtheGrower; Een ding heb je verkeerd. Voor het ontvochtigen is de LV losingsklep. Die laat veel lucht naar buiten ontsnappen met dus een teveel aan LV. De koeler heeft zelf een "drain" omdat er veel condenswater ontstaat. Die wordt vanaf de koeler direct afgevoerd naar het riool. Dit heeft niks te maken met de LV.

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja, de afzuiger draait eigenlijk altijd dezelfde snelheid. Dat is om de 5 wisselingen per uur te garanderen. De temperatuur wordt automatisch onder contrôle gehouden door de koeler en kanaalverwarmer. Je hebt dus dag en nacht een perfect klimaat. 's-Nachts een paar graden koeler als overdag. Dit kun je zelf instellen. Er komt ook geen ventilator meer aan te pas. De luchtverdeelslangen nemen die taak over. Overdag blazen ze de lucht schuin onder de lampen door om zo een juiste verdeling te krijgen kwa temp. door de gehele ruimte. Ze snijden de warmte af zeg maar, dus nooit geen directe hitte van de lampen op je gewas :P .

De slangen zorgen voor een fijne bries voor de dames.

 

green-lady

buiten die 5 luchtwisselingen in de klimaat ruimte heb je toch ook minimaal 5 luchtverversingen per uur nodig om voldoende Co2 aan te voeren en zuurstof aftevoeren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

carpe diem, die 5 luchtwisselingen duiden op de verversing, in de ruimte zelf zal dat vele malen vaker zijn...

 

Green-Lady, u heeft gelijk..dat zat r dan verkeerd in mn gedachtengang..echt tijd om een dutje te gaan doen :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is hetzelfde :) . Luchtwisseling = luchtverversing. De verversing van de lucht in de ruimte is zo'n 5x per uur.

En ja....wat BobtheGrower zegt klopt :P . De afzuiger draait gewoon continu door, dus in de ruimte zelf wordt aan 1 stuk door ge-recirculeert!!!

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat is hetzelfde :) . Luchtwisseling = luchtverversing. De verversing van de lucht in de ruimte is zo'n 5x per uur.

En ja....wat BobtheGrower zegt klopt :P . De afzuiger draait gewoon continu door, dus in de ruimte zelf wordt aan 1 stuk door ge-recirculeert!!!

 

green-lady

 

 

oke ik snap hem nu:

klimaat ruimte=7mx3mx2.4m (LxBxH). je ruimte is dus 50.4 m3 en je afzuiger van 4250m3 gaat op ong 2500 m3 continu per uur draaien.

dus luchtrecirculaties in de ruimte : 2500/50.4=ongeveer 50 x per uur.

en de klep in T-stuk zorgt voor de afvoer van vocht en dus ook de afvoer van de 5 luchtverversingen. dus 5 x 50.4 m3=252m3 lucht.

zover helemaal duidelijk.

 

hoe weet de computer nu dat die minimale 5 luchtverversingen per uur inderdaad gebeurt zijn? ( in geval van droge lucht..)

Share this post


Link to post
Share on other sites

We gaan nog ff 1 ding recht zetten :) .

De LV klep zorgt niet voor de lucht/kast-wisselingen. Deze zorgt er puur voor om een te hoge LV terug te brengen naar een lagere ingestelde waarde!!!

De lucht/kast-wisselingen gebeuren door passieve lucht. Onder de aardebakken zitten gaten waardoor de verse lucht naar binnen komt. Zie maar ff een stukje terug in het verslag (bericht 68/pag.4)

 

En de klimaatruimte is 5x3x2.40. Die andere 2 meter is de voorruimte :P

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites
hoe weet de computer nu dat die minimale 5 luchtverversingen per uur inderdaad gebeurt zijn? ( in geval van droge lucht..)

 

We (A&T Trading) hebben dat berekend. Aan de hand van de inhoud van de klimaatruimte worden de gaten berekend die er nodig zijn voor de passief toegelaten lucht. We hebben ook berekend dat het met een 2500m³ moet kunnen, dus de softbox kan mooi stil gedimd draaien :P .

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites
We (A&T Trading) hebben dat berekend. Aan de hand van de inhoud van de klimaatruimte worden de gaten berekend die er nodig zijn voor de passief toegelaten lucht.

green-lady

Ga je die theoretische berekening controleren met bv een Co2 sensor?

want je zou toch niet willen dat je gewas te kort Co2 aangereikt krijgt..

gr

Carpe_diem

 

ps de getalletjes worden dus iets anders:

 

5x3x2.4=36 m3 klimaat ruimte.

2500/36=69 lucht recirculaties in de klimaat ruimte per uur.

5 lucht wisselingen per uur is 5x36=180 m3 per uur.

en als ik nu toch aan het rekenen ben:

12x600=7200 watt

5x3=15m2 vloeroppervlakte

dus 7200/15=480 watt/m2 vloer oppervlakte.

aardebakken, 1 meter breed, 5 meter lang, beide zijden 1

dus 7200/10=720 watt per m2 kweek oppervlakte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit semi-gesloten systeem wordt al jaren gebruikt, en is uitvoerig getest! Alle aspecten m.b.t. het kweken van onze geliefde dames zijn hierin opgenomen, en dit systeem draait perfect. Vandaar dat deze test in het leven is geroepen om het aan jullie te laten zien, en zodat jullie alles mooi kunnen volgen. De berekende kastwisselingen bleken voldoende. Het is uitvoerig getest, en aan de hand van het aantal m³ in de kweekruimte worden de grote van de pasieve gaten berekend. A&T Trading heeft alles zelf doorontwikkeld en wil via deze weg laten zien hoe het werkt, en dat de planten meer opbrengst hebben onder een goed klimaat.

 

Er is dus voldoende Co² aanwezig voor de dames. Uiteraard kan het nog beter, en daarom is het zo ideaal in dit semi-gesloten systeem, omdat het gebruik van extra Co² hier perfect bij past. Je zuigt niet direct al je lucht af zoals bij een normaal systeem, maar je circuleert de lucht in je ruimte. Voeg je hier extra Co² aan toe, dan circuleert dit mee in je ruimte. Daarom is dit systeem zo mooi, en bovendien is je uitblaas via je LV klep max. 18 graden, dus onzichtbaar voor de blauwe jongens :) .

 

Ik zou zeggen + en + is alleen maar beter. Ik zie nog geen nadelen in dit systeem. Ik heb laten zien dat een bronboring in een loods geen probleem is, dus die drempel is ook de wereld uit :yummy: . Het systeem is een kleine fractie duurder als een normaal systeem, maar kijk ook eens wat je er voor terug hebt. En..... je hebt een perfect en stabiel klimaat. We voegen er ook een zwavelverdamper aan toe, dus de ziektes hou je zo mooi uit je ruimte.

 

Zie je de voordelen al? Nu moet het daadwerkelijke kweekverslag nog beginnen :blink: .

 

Volg het maar, en je zult versteld staan (als ik het niet verneuk :P ) :punk:

 

groeten, green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zie je de voordelen al? Nu moet het daadwerkelijke kweekverslag nog beginnen :blink: .

 

Volg het maar, en je zult versteld staan (als ik het niet verneuk :yummy: ) :rofl

 

groeten, green-lady

 

tuurlijk, ik ben al lang meeer als overtuigt zelfs ! :P :)

Ik zaag alleen even door... :punk:

gr

Carpe_diem

Share this post


Link to post
Share on other sites

en als je dan zon ding direct achter de koelbatterij hangt is t helemaal mooi.

 

http://www.airefreshsystems.nl/produkten/l...n/HumilineP.php

 

ultrasoon, dus stil. zuinig!! is schijnbaar geschikt voor in kanalen. heeft dan wel een aan en afvoer van water nodig maar zo achter/in de buurt van de koeler is dat een eitje.

 

vastbouten in een stuk spiro, invoer&afvoer (ff nette doorvoeren vanzelf) knoop je aan de in/uitvoer van de batterij. gaan met die banaan!

 

-stomers zijn of warm of koud en doordat de druppels vaak te groot zijn niet geschikt voor kanalen..gebruiken ook veel stroom

-op hoge druk heb je weer een pomp en hd leidingen nodig enzo. hoop gedoe

- warmtewisselaar (verdampen) is niet te sturen

 

ultrasoon is the way to go had ik zo gedacht.

 

(alleen geen idee wat de prijzen zijn btw)

 

edit: osmosewater wordt aanbevolen, gewoon water zou de levensduur verkorten van t trilplaatje (zie documentatie) en t is ff opletten omdat door de verneveling ook koeling onstaat en zo dus koudere lucht op de planten komt als dat je instelt, maar dat is zeker op te lossen bv via de jumo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

bedankt voor de link. We gaan eens ff zien of dit ook rendabel is voor onze opzet.

Adje gaat het uitzoeken :P

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prachtige discussie zo!

 

Lees alles heel aandachtig mee green lady :P

 

Ben benieuwd naar de foto's van de week

 

Dampende groet Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites
your welcome.. heb nu zeker wel een halve meter gratis luchtverdeelslang verdiend ofnie :punk:

 

Dan moet je Adje ff lief aankijken...... zo ongeveer: :P :) :yummy:

 

@gueswho: Moet eerst wat meer gedaan hebben, anders wordt het zo saai :rofl .

Vandaar woe of do pas. :blink:

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites
your welcome.. heb nu zeker wel een halve meter gratis luchtverdeelslang verdiend ofnie :)

 

ik zou voor die A&T aansteker gaan... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...