Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

green-lady

Test: Koelbatterij op semi-gesloten systeem

Recommended Posts

@A&T Trading,

 

Tenzij je achternaam Onis is dan kan het wel Ad Onis. :verrygood

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die houden we er in!!! Ad Onis! :rolleyes: ;)

(Goeie, schenkie :verrygood )

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

@A&T Trading

Ik geloof wel in dit systeem, bijna alleen voordelen behalve dan dat het de nodige KW gaat kosten voor de pomp en ik het liefst 20 lampen zou ophangen maar niet de stroom wil aftappen.

Maar de stroomkosten vergeleken met een airco stelt het uiteraard geen drol voor.

Ik zit nog met een paar vragen:

-Hoeveel watt verbruikt die pomp gemiddeld (die green lady heeft) en hij draait neem ik aan niet continue op vol vermogen? Ben benieuwd wat dit per dag op een zomerse dag met 30 graden verbruikt.

 

-Ik had begrepen dat met een geisoleerdekist en een rubberen mat je alle geluidsoverlast van de pomp kan elimineren maar is dit genoeg voor in een huis of blijf je altijd wel wat horen? ivm geluidsoverlast voor de buren.

 

-En als laatste en niet onbelangrijkste, ik ben nergens prijzen tegengekomen. Wat kost dit setje van GreenLady zodat ik een indicatie heb. Wat kost de koelbatterij, pomp, kanaalverwarmer, bypass, etc. alle producten op deze foto:

gallery_14245_8472_1079900.jpg

 

Als het redelijke prijzen zijn kom ik graag eens op de koffie en kan je wellicht 2 systemen kwijt!

 

@GreenLady

Tering nooit geweten dat er zulke handige vrouwen bestonden, petje af voor het puike werk dat je afleverd! Ziet er allemaal gelikt uit, niks op aan te merken. Ook tof dat je er zo veel tijd in steekt om een mooi verslag te maken, super om te lezen. En ideaal zo,n modulair opgebouwde koelcel. Blijf je volgen om dit hok met klimaatsysteem in actie te zien. Veel succes en dat je een dikke oogst mag binnenhalen die het harde werken doet vergeten!

 

Laters Pierewiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja @Pierewiet; :verrygood Girl power :rolleyes:

 

Een heel project zo, maar de volgende keer koop ik een z.g.a.n. koelcel die je gewoon in elkaar kunt haken. Dat scheelt heeeel veel werk ;) .

 

Voor je vraag aan A&T-trading kun je er beter langs gaan. Het is voor elke situatie verschillend, en ze passen het systeem volledig aan aan jouw situatie. Het is moeilijk uit te leggen, maar dat lukt niet ff over de telefoon of via het forum. Dat snap je volledig nadat je er bent geweest ;) . Er spelen te veel factoren mee om het ff zo te zeggen wat voor jou het juiste materiaal is.

Het kostte in mijn situatie een kleine fractie meer als een conventioneel (normaal) hok, maar met een beter klimaat heb je meer opbrengst, dus dat verdiend zich vele malen terug :D

 

groeten, green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook met henkiedepenkie een bezoekje gebracht:

 

Ga nou maar...gezellig en zeker niet voor niets. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
-Hoeveel watt verbruikt die pomp gemiddeld (die green lady heeft) en hij draait neem ik aan niet continue op vol vermogen? Ben benieuwd wat dit per dag op een zomerse dag met 30 graden verbruikt.

 

-Ik had begrepen dat met een geisoleerdekist en een rubberen mat je alle geluidsoverlast van de pomp kan elimineren maar is dit genoeg voor in een huis of blijf je altijd wel wat horen? ivm geluidsoverlast voor de buren.

 

@pierewiet,

 

De pomp bij green lady is 1KW dus 1000Watt en of het nu zomer of winter is het verbruik is nagenoeg hetzelfde... we hebben juist de invloeden van het buitenklimaat bijna helemaal uitgesloten. En het geluid van de pomp is volledig te elemineren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Er gaan weer wat dingen veranderen..

Er gaat weer wat uit, er komt weer iets nieuws in etc. Dat gaat allemaal gewoon door!

 

idd, daarom duurt het ook wat langer als gepland, ik zal ff wat toelichten waarom en wat er verandert.

 

Waarom,

wij van A&T willen graag wat andere technieken laten zien wat betreft het bouwen, aansluiten elektra, bevloeiing, etcetera.

en dat je als je werkt met A kwaliteits materialen veel veiliger is en niet echt veel duurder behoeft te zijn

 

Wat is/wordt er verandert,

In plaats van potten komen er aardebakken, ongeveer zoals op deze foto.

 

gallery_21025_8391_51423.jpg

 

De voordelen van een aardebak zijn:

Dat je meer ruimte hebt voor de wortels dus het gewas kan zich beter ontwikkelen.

Er zal nooit een plant droog komen staan door een verstopte spike of rayet of slangetje.

Door dat de bak 45 cm hoog en er ongeveer 20/25 cm aarde in zit sproei je er niet over met dit bevloeiings systeem en je kunt er een doorzichtig gaatjesfolie over spannen in de voorgroeifase om de luchtvochtigheid makkelijk hoog te houden.

Bij hergebruik van de aarde makelijk om te zetten en op te waarderen.

 

De voordelen van dit bevloeings systeem:

Netjes overzichtelijk geen gedoe met al die slangetjes.

Met de drukventielen net als op de foto blijft het systeem helemaal vol, dat maakt het mogelijk om meerdere korte beurten te geven en zo toch over de gehele aardebak overal evenveel tegelijk te geven

Door er 3 delige pvc koppelingen tussen te plaatsen is het makkelijk om de gehele buis weg te nemen als je de aarde moet vervangen of om te zetten

 

Er komt ook een geheel nieuwe schakelkast in sorry voor deze lady, waarin alles is verwerkt, zie foto.. de kast(en) is/worden bij ons zelf gemaakt net zoals onze andere controllers en worden waar mogelijk bedraad met draad met harde kern om een goede verbinding te garanderen.

 

gallery_21025_8685_1117736.jpg

 

Zal deze toelichten van links naar rechts en van onder naar boven:

1. Automaat 16Amp C, gebruikt voor alle gebruikers in de kast

2. Relais 25Amp 2p nc/no met daarnaast een drukschakelaar met controle lamp, gebruikt voor de thermische beveiliging.

3. JUMO dTRON regelaar, gebruikt voor dagtemp, nachttemp, beveiligingstemp, en luchtvochtigheid.

4. Aardlek 40Amp 4p 300Ma, wel zo veilig en 300Ma slaat er niet te snel uit.

5. Hoofdschakelaar 40Amp 4p, als je eens wat aan de elektra moet werken wel zo fijn om alle stroom uit te schakelen.

6. Relais 25Amp 2p nc/no, voor de ontvochtiging.

7. Relais 25Amp 2p nc/no, voor de bevochtiging.

8. Relais 25Amp 2p nc/no, voor de kanaalverwarmer.

9. Tijdklok analoog 1W dagklok met gangreserve, voor de tijden van het in en uitschakelen van de lampen.

10. Magneetschakelaar 40Amp 4p, voor de lampen.

11. Multifunctioneel relais instelbaar van 1sec. tot 10 uur, om de voedingsbeurten in tijd(lengte) in te stellen.

12. Tijdklok analoog 1W dagklok met gangreserve, voor het aantal voedingsbeurten.

13. KO, automaat 6Amp B, gebruikt voor de elekytrische klep voor de koeling.

14. OV, automaat 16Amp C. gebruikt voor ontvochtiging.

15. BV, automaat 16Amp C. gebruikt voor bevochtiging.

16. KA, automaat 16Amp C. gebruikt voor kanaalverwarming.

17. L1,L2,L3, 3x automaat 20Amp D. gebruikt voor lampen 4 lampen per automaat

18. PV, automaat 16Amp C. gebruikt voor pomp voeding.

19. AFZ, automaat 16Amp C. gebruikt voor afzuiger.

20. C2,C3, automaat 16Amp C. deze zullen worden gebruikt voor pomp koeling en vatverwarming+mengpomp

21. Niet zichtbaar op foto, er is ook ingebouw de regeling om de afzuiger traploos te dimmen via draaiknop aan zijkant.

22. Ook niet zichtbaar de sensor kabel 10Mtr lang met temperatuur en vocht sensor.

 

Nu zul je zeggen waarom geen digitale 2 kanaals tijdklok, idd dat kan maar m`n ervaring is dat er nog al eens een keer wat mis is gegaan omdat je een inschakel en een uitschakel tijd in moet voeren en als je dat met meerdere voedingsbeurten doet en je vergeet 1 eindtijd te programmeren dan zal je pomp niet uitschakelen en dan zijn de gevolgen niet te overzien als je daar geen veiligheidsmaatregelen voor getroffen hebt.

Dus dit kost wat extra... maar er hoeven geen extra maatregelen getroffen te worden die ook kosten met zich meebrengen.

 

Er wordt zometeen ook niet gewerkt met slappe witte VMVL kabel maar met stugge grijze XMVK kabel met harde kern, maar daarover meer uitleg en laat Green Lady meer zien in het verslag met de foto`s.

 

De lampen worden ook verandert van de 10x Philips magnetische balasten naar 12x Bal evsa armaturen, waarom is dat.. nou iedereen zal wel weten dat veel licht voor meer leven zorgt en als je de temperatuur dan toch zelf in de hand hebt.

Daarbij komt ook nog dat lady maar 3x16Amp aan stroom tot z`n beschikking heeft en dan is het veel beter om evsa te gebruiken omdat deze maar voor een hele korte piekstroom hebben alleen bij het opstarten wat zo kort is dat dit met een ampère tang niet te meten is en daarna van 2,0/2,2 Amp oploopt naar 2,7 Amp en daarna altijd constant van stroom opname zal zijn 2,7 Amp bij een 600Watt... een magnetiche ballast gebruikt na het opstarten afhankelijk van het merk soms wel 4/6 Amp en loop dan langzaam terug naar 2,7 Amp dat wel 20 minuten kan duren, dus je bent lange tijd een grote piek aan stroom te verbruiken en gaat naarmate deze verouderen vaak meer gebruiken, ik heb ze zelfs gemeten dat ze continu rond de 4Amp blijven gebruiken.

En als je er dan 12 hebt hangen en je hebt maar 3x16 Amp tot je beschikking dan kan er wel eens wat fout gaan.

 

Nou Lady doe je best dat het snel klaar is aan de spullen zal het niet liggen en die heb je allemaal al daar

en plaats ook ff een foto van de binnenkant van de kast ben ik zelf vergeten te maken

Share this post


Link to post
Share on other sites

zit ik gister/vannacht te koekeloeren voor de bevloeing.. gardena heeft een ber.computer die werkt op een tensiometer.. is zoiets niet voor die dTron te fiksen? watergeven naar behoefte, kan niet mooier. dtron is als ik me niet vergis ook zo te regelen dat ie bij uitval van zon tensio dan alsnog auto op de klok zou gaan lopen..

zelf zou ik een ondergrondse beregeningsslang/drainageslang leggen ivm de afvalzouten. just my 2 cents..

 

verder zeker netjes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@bobthegrower,

ik weet zo niet of dat eenvoudig te fiksen is, dan zou ik me daar in moeten verdiepen

maar ben zelf niet zo`n tensio freak, hou het liever ouderwets...goed kijken en voelen wat ze nodig hebben

en wat betreft die drainageslang ivm afvalzouten vind ik ook niet nodig, als je van bovenaf bevloeid met meerdere kleine beurten en daardoor het medium konstant vochtig blijft en zo langzaam naar beneden draint door je medium zullen alle voedingsstoffen en zouten optimaal worden aangeboden aan het gewas en daardoor een betere opname plaatvinden.

en om te weten of je gewas het voldoende opneemt of stoffen laat liggen is het gewoon je medium meten wat er zich in bevind... meten is weten

daarom vind ik persoonlijk een eb en vloed systeem voor bevloeing slecht omdat er van onderen water wordt gegeven wat tot ongeveer de helft van je medium omhoog gezogen wordt en bovenin ontstaat verdroging, en vaak zie dan ook bij aarde dat er boven op het zout ligt en zover is ingedroogt dat als je er water opgooit dat het er zo weer af loopt ga je dit dan hergebruiken meng je al dat zout er tussen en is het moeilijk om je aarde weer goed vochtig te krijgen en op pijl, daardoor zie je ook meestal dat de 2de run slechter is.

 

btw,

niks meer van je gehoort na mijn laatste bericht aan je waarin ik heb geprobeert het je duidelijk te maken hoe dat zit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben de hele nacht al op jacht maar kon r niks zo 123 over vinden,zo vazig als wat dus niet zo gek http://www.eijkelkamp.com/PKD/PKDPages/09S...0/Default.aspx#. ik ga maar s mailen met ze vragen of dat ding op hun systeem past. zie ook wel mogelijkheden om de voeding (ph&1 comp voeding ofzo) met dat spul te doen en om bakken stuk voor stuk te bevloeien..mooi speelgoed.

 

Zit toch een kleine tegenstrijdigheid in t verhaal.. als je vanonder water geeft voorkom je voor een groot deel juist dat de zouten bovenop t medium achterblijven..(?) zowiezo is de wateropname een stuk homogener, de afvalzouten die al achterblijven zijn ook meer verdeeld. van boven bevloeien betekend juist dat je de afvalzouten bij elke bevloeing dieper je aarde in spoeld.

vannacht toevallig nog s een topic van rataplan gelezen waarin hij stelde dat die uitgedroogde toplaag op zich gunstig is, dit oa ivm beestjes die r niet zo van houden. zelf ook tot op heden geen probleem mee gehad en gezien. na een ronde trek je die verdroogde laag eraf en vervang je dat voor verse..in een aardebak dan. dat de 2de ronde slechter gaat staat eigenlijk haaks op de bevindingen van veel forummers. (bio kweek dan..bodemleven lekker op gang :rolleyes: )

 

en tsjah..die tensiometer.. ik zou niet meer zonder willen. t lijkt je of t lijkt je niet.. maar ik zie duidelijk voordeel: vochtigheid is optimaal voor t wortelgestel en je aarde. te nat vinden ze niet grappig..ff te droog gaat wel maar is niet goed voor de aarde ivm de structuur/vochtopname. in principe is t idee van constant kleine beetjes geven wel hetzelfde, alleen hou je met die tensio de vochtigheid optimaal voor je plant. je voedingsbeurten time je, ze krijgen dus ook water als de plant toevallig een dagje minder heeft gedronken en staan ze logischerwijs soms ook te nat. al zul je daar met een stabiel klimaat minder last van hebben. zou het je, en denk vele anderen het je toch aan willen bevelen t s te proberen!(give it a shot)

heb hier aan een oldtimer zon ding aangesmeerd, is na 30 jaar ook afgestapt van het meten met zn vinger :verrygood

 

maarja..zo zie je maar weer ieder zn ding he.

 

en och man, ik ben ergens begonnen aan een mail..niet afgemaakt hehe. zal zo weer ff in t toetsenbord klimmen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie toevoeging :verrygood .

Ik wou de overige veranderingen ook nog laten zien, maar dat is nu al gebeurd! :rolleyes:

Bedankt, Adje. Scheelt mij weer wat typ werk ;) .

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi he, kan jij doorwerken :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
maarja..zo zie je maar weer ieder zn ding he.

 

ja, en dat is maar goed ook :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi! simpel en doeltreffend. Wel een paar opmerkingen/vragen natuurlijk :verrygood

 

Waarom een 16A C karakteristiek voor de afnemers in de kast? 6A B lijkt me meer dan voldoende.

 

Waarom een 300 mA aardlekschakelaar? Ik begrijp best dat dit minder problemen geeft op een natte groep, maar volgens mij moet je bij eindzekeringen tot 25A verplicht een 30 mA aardlekschakelaar gebruiken.

 

Kun je me uitleggen wat die reset links onderin precies doet?

 

Tip: door de nul van je lichtrelais van de nul achter de ventilatiezekering te halen zorg je er voor dat de lampen automatisch uitgaan als de ventilatie uitvalt. Als je ventilatiezekering eruit vliegt dan schakelt het lichtrelais af. Simpel één draadje veranderen en wel zo veilig: nu moet je wachten tot er een alarmtemperatuur bereikt is (ik neem aan dat dat de functie van het alarm is?)

 

Gebruik je éénpolige zekeringen, tweepolig of met meegeschakelde nul?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Whazzup,

6Amp B is idd voldoende maar nu kun je er ten alle tijden meerdere gebruikers opzetten.

 

een 300Ma aardlek geeft iid minder problemen en mocht er echt kortsluiting zijn gaat ie der echt wel uit maar niet door zo maar iets onbenulligs als lekspanning of onweer wat ook wel eens gebeurt, en verplicht ja... zo zou het op alle schakelborden verplicht moeten zijn.

 

die reset is voor de beveiliging dat de lampen uitgaan als het te warm wordt door een technische storing, en ja je kunt dat doen zoals je aangeeft in je Tip, maar wat als je afzuiger niet meer loopt en de zekering er ook niet uitgaat wat ook kan, maar in dit geval hebben we zelfs nog meerdere factoren waaraan het kan liggen. pomp voor grondwater, elektrisch ventiel, afzuiger en zo gebeurt er nooit iets als er wat mis gaat

 

en ja het zijn allemaal 1 polige automaten, omdat van hager de 2 polige ook dubbel zo breed zijn dus veel meer plaats nodig hebben in de kast en de gehele instalatie word zonder stekkers aangesloten dus fase op fase en nul op nul wat met een stekker nog al eens omgedraaid wordt

 

binnen in de kast boven in zit een verbindingsrail waar alle nullen op aangesloten worden. zo ook een voor alle aarde`s

 

en laat AUB iets aan die server van jullie doen, krijg om de haverklap server te druk in mijn scherm

Share this post


Link to post
Share on other sites
hou het liever ouderwets...

 

en wat betreft die drainageslang ivm afvalzouten vind ik ook niet nodig, als je van bovenaf bevloeid met meerdere kleine beurten en daardoor het medium konstant vochtig blijft en zo langzaam naar beneden draint door je medium zullen alle voedingsstoffen en zouten optimaal worden aangeboden aan het gewas en daardoor een betere opname plaatvinden.

 

 

en om te weten of je gewas het voldoende opneemt of stoffen laat liggen is het gewoon je medium meten wat er zich in bevind... meten is weten

 

onderen water wordt gegeven wat tot ongeveer de helft van je medium omhoog gezogen wordt en bovenin ontstaat verdroging, en vaak zie dan ook bij aarde dat er boven op het zout ligt en zover is ingedroogt dat als je er water opgooit dat het er zo weer af loopt ga je dit dan hergebruiken meng je al dat zout er tussen en is het moeilijk om je aarde weer goed vochtig te krijgen en op pijl, daardoor zie je ook meestal dat de 2de run slechter is.

 

Ouderwets.....lol,Dat zou je niet zegen als je de foto´s ziet.

Toch maar een proberen,werkt super die tensiometer

 

Als je van boven af blijft vloeden vloed je ook de plant zn balast stoffen trug in het medium.

Ik los dit op om van onder drainage slang te gebruiken,en boven met slangetjes naar kleine tregtertjes die ik verdeeld in de grond steekt (9cm.)

Zo geef ik van onder af water en zet de plant zn balast stoffen bij de stam af!

Na de run,schraap ik een dikke 12 cm weg en vul ik aan met nieuw aarde en natuurlijk bacterials die ik de hele kweek gebruik

En de tweede run is juist altijd beter(als je geen droogte heb in je medium) omdat het onder geheel al een massa met wortels aan het worden is,en dat werkt als een soort spons.

 

Meten is weten als je weet wat je meet!

Een volle bak werkt super!

Al zou ik niet te hoog gaan met de EC

 

Verder een topik met veel inhoud en een mooie set up!

 

Green lady GO!!

En suc6

 

:verrygood

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ouderwets maar degelijk :verrygood

en ja dat andere... er zullen altijd gedeelde meningen over zijn/blijven

Share this post


Link to post
Share on other sites
Verder een topik met veel inhoud en een mooie set up!

 

Green lady GO!!

En suc6

 

:verrygood

 

PH

 

Thanks PH, I love you ;)

 

 

Ouderwets maar degelijk ;)

 

Bedoel je mij? "ouderwets en degelijk"?

Volgende keer laat ik mijn rode string en mijn stiletto-hakken wel thuis :D :rolleyes:

 

green-lady :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Volgende keer laat ik mijn rode string en mijn stiletto-hakken wel thuis :rolleyes: :verrygood

 

Ook als Schenkie erbij is? ;) ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik hoor in het roddelcircuit al over trouwplannen..... :verrygood

 

De rijst laten ze thuis en ze stooien....ja daar komttie.. mapito... over het echtpaar... :rolleyes: ;)

 

maar waarom niet eerst even HOKKEN ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de tip :verrygood (rijst is voor losers ;) )

Trouwplannen, ja. Maarrr...... moeten we al die stoners ook uitnodigen???

Doen we een amerikaanse party (iedereen zijn eigen sooi meenemen) :rolleyes:

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou ik heb geen stiletto hakken of stringetjes meer nodig,...

t ziet er allemaal maar ernstig mooi uit,

ben wel benieuwd naar de bodemwarmte,

en zou er een kabeltje bij gooien voor de zekerheid?

 

groetels en bouwze Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

@weetje,

Thanx voor je oplettendheid

De bodemwarmte is geen probleem, er komt nog isolatie onder in de bak

er zijn weinig kaswisselingen, dus er komt ook weinig koude lucht binnen

en er de temperatuur is snacht`s ook goed te regelen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juist :verrygood . Er komen nog polystyreen platen op de bodem van de aardebakken.

Ze staan al klaar ;) .

 

En mijn aanzuig-ruimte temperatuur is al redelijk hoog, ook 's-winters :rolleyes:

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Whazzup,

6Amp B is idd voldoende maar nu kun je er ten alle tijden meerdere gebruikers opzetten.

:) wat wil je in je kastje kwijt dan, een lastrafo? Bovendien ga je die 16 A denk ik niet eens trekken met al die afnemers :verrygood

 

een 300Ma aardlek geeft iid minder problemen en mocht er echt kortsluiting zijn gaat ie der echt wel uit maar niet door zo maar iets onbenulligs als lekspanning of onweer wat ook wel eens gebeurt, en verplicht ja... zo zou het op alle schakelborden verplicht moeten zijn.

Ik bedoelde meer dat volgens mij, bij eindzekeringen van minder dan 25A, verplicht is om 30 mA aardlekschakelaars te hebben. Just4fun kom er eens in :rolleyes:

 

die reset is voor de beveiliging dat de lampen uitgaan als het te warm wordt door een technische storing, en ja je kunt dat doen zoals je aangeeft in je Tip, maar wat als je afzuiger niet meer loopt en de zekering er ook niet uitgaat wat ook kan, maar in dit geval hebben we zelfs nog meerdere factoren waaraan het kan liggen. pomp voor grondwater, elektrisch ventiel, afzuiger en zo gebeurt er nooit iets als er wat mis gaat

oh maar ik ben ook helemaal met je eens dat je zo'n overtemperatuur beveiliging moet hebben hoor, het is gewoon een extra zekerheid die niks kost en in dat zeldzame geval overtemperatuur voorkomt (werkt overigens niet met eenpolige automaten...). Een brandblusser hang je ook niet op omdat je verwacht dat er brand komt ;)

 

en ja het zijn allemaal 1 polige automaten, omdat van hager de 2 polige ook dubbel zo breed zijn dus veel meer plaats nodig hebben in de kast en de gehele instalatie word zonder stekkers aangesloten dus fase op fase en nul op nul wat met een stekker nog al eens omgedraaid wordt

Ik snap het, maar elke groep op een schakelbord moet wel tweepolig pér groep af te schakelen zijn, de zekering op zich mag ook alleen de fase zijn. Een fase+nul zekering combineert beiden (de zekering én schakelfunctie), vandaar dat je over het algemeen geen aparte schakelaars meer tegenkomt in hedendaagse schakelkasten. Het is ook niet de bedoeling dat de aardlekschakelaar daarvoor gebruikt wordt, deze schakelt meestal meerdere groepen af (in jouw geval alle ;)) Je hebt toch wel zat ruimte in die grote kast? (edit: effe lege modulen geteld, niet dus... toch ander merk gebruiken?)

 

en laat AUB iets aan die server van jullie doen, krijg om de haverklap server te druk in mijn scherm

Geloof me, ik voel met je mee :D Het heeft gewoon even tijd nodig, geduld, er wordt op de achtergrond al van alles geregeld

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...