Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

green-lady

Test: Koelbatterij op semi-gesloten systeem

Recommended Posts

mijn vrees is een beetje dat het dus op natuurlijke verdamping werkt..en dan heb je te maken met het feit dat de grens snel bereikt is qua verdamping omdat deze inefficienter wordt naarmate de rlv toeneemt. de max rlv is met die methode dan ook niet in de buurt te krijgen van wat we (ideaal) zouden willen behalen, nl 80-90%

Share this post


Link to post
Share on other sites

hij wordt inefficiënter naarmate de ingaande temperatuur daalt, en hij is berekent en gemaakt op een ingaande temperatuur van 28 graden en dan kan de rv maximaal 80/85% worden

 

en het ideale ligt volgens mij toch eerder bij 60/65% maar niet bij 80/90% zoals je zegt

misschien wel in de beginfase, maar dat zou ik toch anders oplossen omdat dat niet gezond is voor je filters

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo A&T,

 

 

 

Ik heb een ideetje voor je. Het gaat er dus om, om de LV omhoog te krijgen

en op de ingestelde waarde te houden toch?

Of bedoel je iets anders?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@bioloog,

 

het gaat er om de luchtvochtigheid controleerbaar te proberen te krijgen, en zeker is het om op de ingestelde waarde te proberen te houden

en niet alleen door te bevochtiggen, maar ook ontvochtiggen.... het kan ook te vochtig zijn

maar ideetjes ik ben er gek op, zo is deze bevochtigger ook geboren door gesprekken hier, kom maar op

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou, ik gebruik dit:

 

gallery_20133_6897_584604.jpg

 

je kent het vast wel.

60 ltr. vat

vijverfogger met 5 piezo elementjes

Kleine fan erop en uitgang in je hok.

Dan:

 

Door deze laten cortrolen

gallery_20133_6897_546523.jpg

 

Deze humidity controler voed de stroom van een dubbel stopcontact. op de ene de fogger

en op de andere een fancontroller en daar weer in de fan.

ff fancontroller op laag zetten en humiditycontroller instellen op gewenste lv.

Bandbreedte instellen van 1% tot 100%

 

E voila:

gallery_20133_6897_734886.jpg

die mist blaas ik met een kleine fan weer door het hok. Zo wordt het erg snel door de lucht opgenomen

en heb je geen condens ergens. onder het spruitstuk wel een emmertje want het druppelt wel.

Ik denk dat ie een 5 tot 10 liter per uur doet. Ik vul om de dag 20 liter bij.

 

Dit is de sensor die ook nog eens de temperatuur meet.

gallery_20133_6897_106878.jpg

 

 

Werkt als een tiet!!!!

 

bedoel je dit?

 

greetz sijp

Share this post


Link to post
Share on other sites

het idee is goed, wel al bekent voor ons... maar toch mooi dat je het met ons deelt

maar dat was ook niet wat we bedoelde, zichtbare mist... geeft juist condensvorming, wat je zelf al zegt onder je spruitstuk

en omdat wij het via luchtverdeelslangen willen transporteren en injecteren zal dit dan gebeuren in de slang zoals bij jou in het spruitstuk

vandaar dit apparaat op basis van natuurlijke verdamping... maar ik zeg er ook bij dit is voor ons ook een test

ik heb het apparaat natuurlijk zien werken, maar niet in de praktijk?? ik ben ook zeer benieuwd

Share this post


Link to post
Share on other sites

We hebben een dergelijke bevochtiger een jaartje in werking gehad,

wel veel kleiner van formaat.

Dus lammellen die het water opzuigen uit een reservoir, waarlangs de lucht het meeneemt.

Dit werkt erg mooi.

 

We hebben nu de actieve inlaat van het minilab op een waterbak blazen, dus zonder lammellen.

Afhankelijk van de lucht in temp. is de LV nu constant 50/55 %

voor de aanvulling is er een vernevelaar.

 

Tijdens metingen heb ik gemerkt dat de lv in een ruimte zo'n 10%!!!! kan verschillen.

Dit heeft met de hoogte te maken.

hoe hoger

hoe warmer

hoe makkelijker de lv gedragen wordt door de lucht.

 

Daarom is het bij kasten wel slim om een variabele lucht in te hebben, zodat je hier rekening mee kunt houden,

de lucht in zit vaak erg laag.(=koud en minder lv)

 

ik weet wel zeker dat dit als een trein gaat werken.

 

NOTE- de lammellen mogen absoluuut niet droog vallen.

 

greetz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

weetje,

 

ik weet ook wel bijna zeker dat het gaat werken, maar laat het toch liever de praktijk doorlopen

 

en idd heeft Lv veel te maken met temperatuur, en het blijft een moeilijk beheersbaar iets

 

je bent afhankelijk van meerdere factoren

 

bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

da's zekerz A&T,

een idee is pas een product

na volwassenwording.

 

en juist de laatste kinkjes in de kabel

kunnen tijdsvreters zijn.

 

suc6 Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat klopt dat je mist ziet maar als je de warme lucht, boven in je hok, met een fannetje, diameter 20cm, naar beneden laat blazen

dan verplaats je minimaal lucht maar de damp wordt binnen 1 seconde in de lucht opgenomen. Dus bouw een luchtverzamelhokje

+/- 4 M3 en laat je damp daar met warme lucht uit je hok flink te keer gaan met een flinke fan. Het vocht zit dan in de lucht en blaast zo weer je hok in. Via die luchtverdeelslangen.

 

Maar ik begrijp niet waarom dit via luchtverdelingsslangen moet. Ik snap wel dat jullie het optimale proberen te halen. daarvoor erg veel respect!! Ik houd van mensen die blijven experimenteren. Maar ik zou het zoals hierboven omschreven doen. Ik vind het een mooi streven waar jullie mee bezig zijn maar ben er zelf achter gekomen dat het niet goed werkt. Ik heb ook geprobeerd om met waterbakken aan de radiator en koof om de radiator. Dus de warme radiator verdampt en de langstrekkende lucht verdampt ook en neemt het vocht mee en dan maar een krappe 50% halen. en als je het dan hebt bereikt zuigt de fancontroller het weer weg! Dat blijft een gevecht met sterk wisselende lv waardes en dat continu! Ben er al een jaartje geleden intensief meer bezig geweest. Ik wil echt niet de pessimist uithangen. Maar ik probeer logisch te denken. Lucht kan nooit zoveel vocht meenemen als het over water trekt. Of die lucht moet verzengend heet zijn. Met die fogger stuur je heel veel vocht, die je door luchtcirculatie snel in de lucht zit. en dan is 90% totaal geen punt.

trouwens, mocht ik dwingend schrijven dan niets van aantrekken hoor, zo schrijf ik nu eenmaal. Ik bedoel het vriendelijk maar komt af en toe rottig uit mijn vingers. Maar even iets erg interessants over verdamping van water:

 

Een tijdje geleden heb ik een docu op internet gezien over global dimming.

Na een tijdje ging het over verdamping van water ten behoeve van regen op onze blauwe kloot. Er gebeurde iets heel opmerkelijks

waar de wetenschap perplex van stond met betrekking tot verdamping van water uit waterbakken die over de wereld opgesteld staan om de jaarlijkse hoeveelheid neerslag en en water circulatie te meten. afin. Wat ze opviel dat er steeds minder water uit de bak verdween, terwijl de temperatuur hoger was geworden. En de wind door de jaren heen ook was toegenomen. Door dit te delen

met andere wetenschappers, kwam men er achter dat de lv in de lucht niet te danken is aan verdamping door lucht en warmte maar door de ionenstraling van de zon!!!! Ionen botsen watermoleculen uit hun natuurlijke aantrekkingskracht van het water. En zo veel zelfs dat men bijna de totale verdamping van water aan de ionenstraling van de zon toeschrijft. We hebben ook water zat.

Het toenemen van fijstof in de lucht is de oorzaak van een totaal verstoord regenhuishouding. Wereldwijd!! Daarom is er ook al meer dan 12 jaar geen regen in de sahel landen. De wolkenband, rond de evenaar, verschuift niet meer omdat er niet meer genoeg vocht op die plek zich verzameld. erg triest maar dat terzijde.

 

dit is het stukje over die verdamping:

 

Dus in moeder natuur zou het duidelijk onvoldoende zijn als alleen warmte en wind voor de lv verantwoordelijk zijn. Vandaar mijn opmerking dat wind niet zoveel vocht met zich mee kan nemen want het heeft gewoon weg de capaciteit niet. Dit is pas twee jaar geleden aangetoond dus.

Ik hoop echt, maar dan ook echt, dat ik ongelijk krijg door jullie test.

 

erg veel succes toegewenst en go for it.

greetz sijp

 

ps of het apparaat moet een ongelofelijke oppervlakte vergroting hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@bioloog,

ik denk wel dat je in zekere zin gelijk hebt, maar voor ons is het een aanvulling en iets nieuws in een compleet klimaat systeem

weet niet in hoeverre je jezelf al ingelezen hebt, maar ons doel is om zo veel mogelijk stroom gebruikers te elimineren en alles verdeeld met 1 box ventilator te volbrengen

we gebruiken de stroom capaciteit liever voor de lampen als dit gewenst is en anders is het mooi energie zuinig,

dan is er nog een ander bijkomend aspect dat we in een semi gesloten systeem zo weinig mogelijk lucht afvoeren

als je weinig afvoert, voer je ook weinig aan, wat grote invloeden met zich meebrengt.... en wat ik eerder al ergens geschreven heb zal het eerder een te hoge als een te lage luchtvochtigheid zijn in een semi gesloten systeem, maar zoals ik al eerder zij dit is voor ons ook nieuw, en we wachten daarom ook maar eens rustig af wat er gaat gebeuren

en idd het apparaat heeft een gigantische oppervlaktevergroting, er mag ook niet voor niets 3000m3 per uur aan lucht doorgepompt worden

 

en hoe je het schrijft interesseert me niet, kan ik wel waarderen

ik schrijf ook wat ik denk... dat zal meerdere al opgevallen zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites

@weetje,

helaas wel dat het tijdvreters zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites

helder nu.

Ik blijf het met interesse volgen.

 

succes sijp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goeiedag even :smoke .

 

Zondag is altijd een zaaddodende dag, dus vroeg uit de veren en lekker aan de slag maar weer ^_^

We hebben eerst wat nieuwe spulletjes gehaald.

 

Hier de vernieuwde schakelkast met een transparant doorkijk deurtje, :) . Was een verrassing van A&T Trading :P . Lijkt wel mooier als zo'n dichte witte ^_^

 

gallery_14245_8472_92626.jpg

 

Op de rechterkant van de kast zit de traploze bediening voor de afzuiger, maar die hoeft maar 1x ingesteld te worden :blink: . De gehele kweek draait hij nl. op de zelfde snelheid.

 

gallery_14245_8472_309997.jpg

 

gallery_14245_8472_614115.jpg

 

Er zitten nu 2 sensoren aan zodat we op 2 punten kunnen meten.

 

gallery_14245_8472_636647.jpg

 

We hebben de nieuwe custom-build luchtvochtigheids-machine ook binnen. Gelijk maar ff opgehangen, nou...... het was net of was de maker ervan bij mij langs geweest om de boel op te meten! Hij paste precies, dus echt helemaal perfect -_-

 

gallery_14245_8472_393681.jpg

 

Het werkt op een natuurlijke basis zeg maar. De papieren lamellen worden door de nozzle natgespoten. Vervolgens wordt door de luchtstroom het vocht opgenomen, en zo krijgen we een verhoogde R-LV zonder condensvorming, ideaal dus.

De sensoren meten dat er een te lage LV in de ruimte is, en via de schakelkast wordt het elektrische ventiel ingeschakeld van het LV+ apparaat, en die zit direct op de waterleiding aangesloten, en spuit direct de lamellen nat.

 

gallery_14245_8472_65355.jpg

 

Er zit een dunne leiding aan met een afsluitkraan. Via de dunne leiding wordt het water naar de nozzle/elektrische klep gebracht.

 

gallery_14245_8472_797616.jpg

 

gallery_14245_8472_396833.jpg

 

De kraan moet nog even een plekje krijgen, en die maken we uiteraard goed vast. Daarna brengen we de waterleiding te plek, en aansluiten maar.

 

De 4250m³ softbox voldeed niet helemaal aan onze eisen, dus hebben we deze "omgeruild" voor een mooie stalen box van 3000m³.

 

gallery_14245_8472_317679.jpg

 

Kijk maar eens, wat een ruimte in de box. Bij de softboxen is het veel krapper in "de hut" :bier

 

gallery_14245_8472_1014546.jpg

 

En bij de stalen box zit het vierkante gat helemaal in de flens dus een perfecte flow. Bij de softbox zit het hout voor de vierkante opening en je kunt wel raden dat hij dan niet optimaal aan zijn capaciteit komt :no .

 

gallery_14245_8472_754878.jpg

gallery_14245_8472_380415.jpg

 

We hebben de boel maar ff te plek gehangen, want dat werd wel eens tijd. We hebben nu alles binnen dus gelijk maar aan de slag.

Eerst ff wat "bevestigingsijzers" gehaald en de juiste schroeven daarvoor; zelfborende zelftappende staalplaatschroeven B)

 

gallery_14245_8472_1329931.jpg

gallery_14245_8472_616639.jpg

 

Het mooie is dat je bithouder het gereedschap is om deze schroeven ermee in te draaien. Ze passen er perfect in :lol:

 

Mooi waterpas recht en vast als een huis en mooi in lijn.

 

gallery_14245_8472_671219.jpg

gallery_14245_8472_930457.jpg

gallery_14245_8472_223891.jpg

gallery_14245_8472_519965.jpg

 

Voor de LV- klep heb ik ff een gat gemaakt in het hok van 16cm zodat er een tussenstuk met de flensen erop past en zo de LV- klep met een luchtslang kan doorverbinden mijn ruimte uit naar buiten. De te hoge LV lozen we dus direct naar buiten toe, en omdat dit maar 18 graden is, is het niet zichtbaar :rofl Ik blaas het ook nog onder een zeil uit dus dat is helemaal onopvallend :lol:

 

gallery_14245_8472_312966.jpg

gallery_14245_8472_252396.jpg

 

De buitenkant wordt nog ff afgekit en de binnenzijde en de flensen worden afgeplakt en afgekit voor een dichte verbinding!

 

gallery_14245_8472_488267.jpg

 

We hebben de zwavelverdamper ook binnen. Deze gaat 's-nachts een bepaalde tijd aan om het ongedierte tegen te gaan voor een ziekte-vrije kweek.

 

gallery_14245_8472_102102.jpg

gallery_14245_8472_914409.jpg

gallery_14245_8472_406167.jpg

gallery_14245_8472_741206.jpg

 

De laatste foto is het zakje zwavel wat in het schaaltje wordt gedaan die bovenin de hotbox komt.

 

Ik heb nog een leuk apparaat erbij gekregen om te laten zien dat er genoeg C0² binnenkomt met 5 kastwisselingen per minuut.

 

gallery_14245_8472_217510.jpg

gallery_14245_8472_822257.jpg

gallery_14245_8472_904007.jpg

 

Ik heb de gaten geboord voor de toe-en afvoer van het bronwater die door de koeler heen gaat. Buizen erdoor en daardoorheen weer de tyleen slangen. De beugels gemonteerd op de koof, en het geheel hangt mooi te plek. De volgende keer kan ik de boel aansluiten op de bronpomp.

 

gallery_14245_8472_562290.jpg

gallery_14245_8472_574008.jpg

gallery_14245_8472_949072.jpg

 

De drain van de koeler (afvoer condenswater) is hier ook doorgevoerd. Ik ga de aftap van de LV+ er ook op aansluiten. Ze zitten vlak bij elkaar dus dat kan mooi.

 

gallery_14245_8472_141984.jpg

gallery_14245_8472_729450.jpg

 

Hier zie je het drainpijpje van het LV-apparaat.

 

gallery_14245_8472_1128695.jpg

 

Ik heb het gat voor het voedingswater-systeem ook gemaakt, dus de volgende keer kan die boel ook in elkaar ;) .

 

gallery_14245_8472_1561.jpg

 

 

Zo..... dit was weer een nuttige zondag!

Tot de volgende keer maar weer. :specool

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste green-lady.

 

word een mooi en uitgebreid verslag -_-

ben erg benieuwd hoe de apparatuur zich in de praktijk houd.

voor een volgend hokkie wil ik ook op deze manier aan de gang,

kan ik mooi een beetje bij jou afkijken :lol:

 

wel een beetje doorknutselen duss B)

 

groetjes

 

henk

Share this post


Link to post
Share on other sites
wel een beetje doorknutselen duss B)

 

 

Ja, dat gaat ook gebeuren -_- . Wordt er flauw van om elke keer in een leeg hok (lees; geen groen) te komen. Bouwen is leuk, maar je moet wel de tijd hebben en de materialen voor het grijpen. Dan kan het lekker vlot gaan. Maarrrrrr, het einde is in zicht. Het schiet straks lekker op :lol: .

 

gr. green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik begreep via de GS dat tegen beestjes je een zwavelverdamper per 4m2 moet ophangen. Tegen meeldauw 1 per 8m2.

Heeft hij nagevraagd bij de leverancier (BTT).

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat klopt leuke hobby

maar dat is een conventioneel systeem waar de lucht met bakken de deur uit wordt gegooit

 

doen wij niet, wel opletten hé :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

He even een vraag over die zwavel verdamper is dat niet slecht voor je eigen gezondheid?

Of is dat de reden dat je hem s`nachts aan zet?

 

(No offense) wel korte dagjes daar in Fryslan update, 16:13 :lol:

 

Barnn,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier even wat aanvullende info omtrent de zwavelverdamper. Als je dit leest kom je de antwoorden wel tegen -_- Het eerste stuk gaat over de verschillen van de "Nivola" zwavelverdamper en de "sulfume hotbox" zwavelverdamper, de 2 bekenste.

 

Zwavel wordt vloeibaar bij 119 graden Celcius. Vanaf 235 graden Celsius kan zelfontbranding van zwavel ontstaan. Er ontstaat dan zwaveldioxide wat schadelijk is voor gewassen.

 

De Nivola zwavelverdamper wordt sinds 2004 uitgevoerd met een vernieuwd aluminium doseerbakje. Dit doseerbakje sluit beter aan op de pot waardoor de zwavel niet meer op het verwarmingselement terecht kan komen. Bij de zwavelverdampers van Nivola voor 2004 gebruikte men een ander type doseerbakje. De kans op gewasschade door zwaveldioxide was toen aanwezig. Verder zijn er bij de Nivola zwavelverdamper aanpassingen gedaan waarmee de verdamper rechter blijft hangen en er zijn ook speciale pendels in de handel om de kans op scheef hangen zoveel mogelijk te voorkomen. Bij de Nivola zwavelverdampers kan men het vermogen van de lamp (100 Watt) niet aanpassen, men kan alleen het potje op een hogere stand boven de lamp plaatsen zodat het verwarmend effect wat minder wordt. Het brandrisico bij de Nivola zwavelverdamper is afhankelijkvan de wijze van omgang met deze verdampers.

 

De Hotbox zwavelverdamper maakt gebruikt van een automatische temperatuurregeling. Deze zorgt met een vermogen van 100 Watt dat de ideale temperatuur snel bereikt wordt. Is de ingestelde temperatuur bereikt, dan wordt deze met een vermogen van 45 Watt op de juiste hoogte gehouden. Door deze ideale temperatuur is verdamping van de zwavel optimaal en is zelfontbranding niet mogelijk. Het aluminium doseerbakje staat op het aluminium element en is niet verstelbaar. Een nadeel van de Hotbox zwaververdamper is dat deze door de lagere werkingstemperatuur veel minder zwavel per tijdseenheid verdampt. Er moeten dus meer zwavelverdampers per oppervlakte-eenheid worden opgehangen om eenzelfde hoeveelheid zwavel te verdampen. Een voordeel is dat het brandrisico bij de Hotbox zwavelverdampers nagenoeg nul is.

 

Voor beide typen zwavelverdampers is het raadzaam om een kapje boven de zwavelverdamper aan te brengen. Hierdoor voorkom je dat er water in de zwavelverdamper kan vallen. Daarnaast verminder je de kans op zwavelaanslag op het schermdoek en glas.

 

BRON

 

 

 

De Sulfume verspreidt een ei-achtige geur die niet schadelijk is, maar wel kan irriteren. Zorg bij gebruik daarom dat de te behandelen ruimte goed is afgesloten zodat de lucht niet kan ontsnappen.

 

Al na twee weken zou de geinfecteerde ruimte ongedierte en schimmelvrij moeten zijn.

 

Gebruik de Sulfume niet de laatste twee weken van de oogst.

 

De meegeleverde 500gr zwavel is voldoende om +/- drie maanden meerdere aanvallen van schimmels of ongedierte te bestrijden. Navulverpakkingen zwavel zijn verkrijgbaar.

 

BRON

 

 

**** Mmmmm, korte dagjes in Friesland??? 07:00 begonnen, 14:00 gestopt. Ff onder de sproeier, en er was visite. Best vlot gegaan B) . 23:00 weer onder de wol :lol: .

 

 

gr. green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kost een paar centen allemaal maar dan heb je ook wel wat ook.

Zeer mooi en doordacht allemaal Greenlady, ben benieuwd als het gaat draaien.

Respect :closed:

Zo verslag heb ik nog niet eerder gezien :wacko:

 

Gr IreZumi

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou dat vordert allemaal lekker :wacko: wat ik me nog zat af te vragen: hoe zwaar wordt zo'n koeler en waterverdamper als ze "nat" zijn? Ik vraag dat effe ivm de constructie die je gekozen hebt met hangende hoekijzers. Is de fan ook zo gemonteerd? Wordt wel het sjiekste hokje van het forum he :closed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

gelukkig wel dat het nu vordert

wat betreft het gewicht van de koeler als deze gevuld is met water, dat valt best mee... zit ongeveer rond de 20 kilo

en wat ik begrepen heb van lady heeft hij de fan in rubbers gehangen in verband met trillingen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...