Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

green-lady

Test: Koelbatterij op semi-gesloten systeem

Recommended Posts

Hey, hallo.

 

Het verder bouwen en inrichten van de klimaat-ruimte stond voor mij als eerste op de agenda, maar helaas kwam er iets onvoorziens tussendoor. Dikke klote, maar na een dikke week vertraging gaan we er nu vol tegen aan. Eerst een paar uren per dag, en later hele dagen, want de boel moet draaien..... leuk voor jullie om mee te kijken, en zeker leuk voor A&T-trading die de spullen voor deze test beschikbaar hebben gesteld!!

 

De beschikbare spullen zijn de koelbatterij met klimaatregeling met een automatisch geregelde LV (lucht-vochtigheidsgraad). De uitleg komt wel met de inrichting, dus als je interesse gewekt is moet je het gewoon blijven volgen :D .

 

Wat vooraf is gegaan kun je hier lezen: Klik hier voor de schakelkast

.....en hier: Klik hier voor het aanleggen van een bron

 

De basisruimte:

 

Materiaal: 2de hands koelcel, geperste sandwichpanelen van 7,5cm dik met aan beide zijden staalplaat.

7mx3mx2.4m (LxBxH). Voorruimte is 2x3x2.40 en de klimaatkamer zelf is 5x3x2.40. Een koelcel is een perfecte ruimte omdat het lekker koel blijft en de cel het ook goed koel houd terwijl het buiten warm is. Nou....... :P Wij draaien dat alleen maar ff om, Lekker warm binnen, en een stuk kouder buiten!! :D.

Als de installatie straks draait, dan hebben we een uitblaas van 18 graden ;) .

 

Ik heb de koelcel gekocht uit Den Haag via MP, en hij kostte mij slechts €150,- :D . Karretje achter de patrol knopen, en lekker ff gassen richting Den Haag! De hagenees vroeg of ik 2 keer ging rijden, maar mijn antwoord was kort maar krachtig: NEE. Met een gigantische hoge- en brede lading op naar Friesland. Ik had meer als 1 rijbaan op de snelweg in beslag, maar geen juut gezien dus dat ging wel lekker ;) .

 

Aangezien er geen deuren bij zaten, en er niet achter was te komen hoe deze cel in elkaar heeft gezeten, hebben we alles opgemeten, en kwam hij met deze maten het beste uit de bus!

Aangezien het inhaak/klik-verbindingssysteem niet goed meer werkte hebben we alles met SLS-balken in elkaar gezet. Dat staat als een huis!!

 

Ik heb geen foto's van de hele bouw, want dat gaat vervelen denk ik. 4cm polystyreen platen (piepschuim ,jip en janneke taal :D ) eronder en daar bovenop 18mm houten platen (OSB platen) . Dat ligt dus op de betonnen vloer.

 

Eerst maar ff een paar plaatjes :P

 

gallery_14245_8472_3941.jpg

 

Hier was 1 koelcelpaneel die 2-zijdig staalkleur was. Daar waren er 2 van.

 

gallery_14245_8472_303648.jpg

 

Hier vanuit halverwege de cel kijk je op de voorruimte uit waar nog isolatie en hout op de vloer moet.

 

gallery_14245_8472_116713.jpg

 

Ik heb nog gratis 2 hele mooie koelceldeuren gevonden, eentje voor de klimaatruimte en eentje voor de voorruimte.

 

gallery_14245_8472_351051.jpg

 

Daarvoor moest ik eerst een gat flexen voor de plaats waar de deur moest komen. Met Sls-sen heb ik een dik kozijn gemaakt, en het past perfect, en is volledig lucht-en lichtdicht!

 

gallery_14245_8472_729251.jpg

 

Omdat ik veel waarde hecht aan alles wat voor ons leden wordt uitgezocht door de mods enzo maak ik daar ook graag gebruik van. De ruimte wordt eerst volledig gecleaned door de aanbevolen spullen van Wola!

 

gallery_14245_8472_1034634.jpg

gallery_14245_8472_669712.jpg

gallery_14245_8472_496137.jpg

 

Ik had nog 2 temperatuurs-klokken bij de koelcel, 1 werkt met 4 graden afwijking en 1 werkte perfect. Die gaan we buiten de ruimte hangen met de censor in de ruimte.

 

gallery_14245_8472_754551.jpg

gallery_14245_8472_454031.jpg

 

De LV zit hier standaard al rond de 70, dus die automatische LV-regeling zal niet zo verkeerd zijn voor mij!

 

Oja, ook nog wat gaatjes die in sommige panelen zaten zijn nu gedicht! Staalplaat uitgesneden, kit eronder, zelftappende schroeven erdoor, pur erin spuiten, andere zijde ook een staalplaat op dezelfde manier, en klaar is klara :P

 

gallery_14245_8472_136532.jpg

gallery_14245_8472_143660.jpg

gallery_14245_8472_47388.jpg

gallery_14245_8472_45427.jpg

 

Zo doen we het eerst maar. De rest volgt zo spoedig mogelijk!

 

Groeten, green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Green-lady,

 

 

:P :D :P :P :D :D :D ;) ;) ;)

 

Sprakeloos....dit word een top project!!!!

Dit word jaaaaaren draaien in je ruimte....mijn complimenten.

Koelcelwanden zijn idd van hoge isolatie waarde....om het in de zomer koel en de winter warm te houden...en geluidsisolerend.

 

Je schakelkast ziet er ook top uit....beetje over de top hahaha...maar goed doordacht!

Vrouwen en electriciteit ben ik normaal geen voorstander van ;) maar bij jou heb ik er wel vertrouwen in!

 

Is die vloer geisoleerd of komen er nog isoplaten in?

Sluiten de deuren goed aan??ik heb in het verleden wel eens moeite gehad met deuren aan afhangen en kieren en licht.

 

Verder TOP verslag wat al zeker een nominatie verdient

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey schenkie;

 

Vloeren zijn geïsoleerd, eerst 4 cm polystyreen platen en daar bovenop 18mm OSB platen. Daaroverheen komt nog vijverfolie. Dat komt later nog.

De deuren passen perfect! Volledig licht/lucht-dicht!

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deptal U, Sirifan B, Zyclon B? :D

 

Kijk maar uit dat je de bacta niet pakt ipv de bacto :P

 

Ziet er gelikt uit! Ben benieuwd! Je flenzen zitten vrij laag of zijn dat nog overblijfsels?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je flenzen zitten vrij laag of zijn dat nog overblijfsels?

 

Welke flensen? Nee, er zit nog geen flens in de ruimte.

Bactal U, septal D :P ach........ ik kom er wel uit, behalve op maandagmorgen :D .

 

@Nismo84, bedankt. Ik doe mijn best :P

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi begin green lady

Super spul dat van wola gebruik zelf ook hun producten

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

perrrfect Lady !! :P

 

voor dit geld heb je op zeker geen 20 ft vries/koelcontainer, want daar zal je zeker ook aangedacht hebben.

 

geweldig die klussende dames tegenwoordig !!

ook de smaakpolitie zou erg blij :D worden van je schoomaakspullen en de rubbers van je deuren. :P

gr

Carpe_diem.

 

zuinigheid met vlijt...bouwdt hokken als...( zeg het maar...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat slim, wijfie :P

ik dacht niet dat er zo handige vrouwen

bestonden :D

 

ik ben echt slecht hoor...

twee linker, begrijp je???

go go go, :P

 

groene groeten

Blackbut

Share this post


Link to post
Share on other sites
Welke flensen? Nee, er zit nog geen flens in de ruimte.

:P ik zie het al, zijn de thermometers! (whazzup moet aan een nieuw brilletje)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier wordt Adje blij van :P

 

Nice work Lady :D :P :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

@guesswho? Ja, heb er goede dingen over gehoord! Een schone bacterievrije en schimmelvrije ruimte is een must voor onze hobby. Snap niet dat er nog zoveel "klooien" met goedkope alternatieven!

 

@carpe_diem, Inderdaad. Alhoewel er een handelaar in de buurt zit met toch wel zeer aantrekkelijk geprijsde koelcontainers. Misschien iets voor later. Misschien nodig ik de smaak-politie wel ff uit als ik aan het draaien ben :P . "zuinigheid met vlijt...bouwdt hokken als...( zeg het maar...)" ......eeeh.... een slimme meid????

Heb ik het goed :D ??

 

@blackbut, Samen kunnen we goed uit de voeten..... jij 2 linker handen en ik 2 rechter. Heb je de lucht-verdeelslangen al te hangen???

 

@whazzup, Als je een bril nodig hebt, dan adviseer ik een rooie "madam etna"-bril. Zal je zeker goed staan!

(neem het je niet kwalijk :D )

 

@A&T Trading, Ik ben erg blij dat jij er erg blij van bent :P , maar het schiet niet op! Mijn maat is net vader geworden, dus die hulp ben ik kwijt, en hier en daar wat onvoorziene tijdrovende dingen. Ach....ik doe mijn uiterste best.

 

 

We zijn iets opgeschoten, maar niet noemenswaardig voor een aantal plaatjes. Ik zal komende week ff een flinke metamorfose laten zien, met plaatjes en praatjes :P .

Nog ff wat shoppen en dan snel weer verder!

 

groeten, green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor de officiele opening van je nieuwe hokje alvast...

 

DSCN3154.JPG

 

sterkte met het kluswerk !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank U, dank u :lol: .

 

Nou.... toch maar ff een kleine up-date.

 

Alvast ff met de lampen bezig geweest. We hebben wat hout gehaald en wat stoelhoeken, boutjes, moertjes etc. Ach..... lees kijk en huiver B) .

 

Omdat ik de ruimte al gebouwd had, en er toch nog een kleine ruimte voor wilde hebben, is het niet meer mogelijk om er langere materialen in te krijgen als 3.70 meter lengte, i.v.m. de draai. Vandaar moest ik wat zagen en schroeven om de lampenconstructie klaar te krijgen.

 

Hier de plaatjes van de stoelhoeken. Ik heb de 70mm versie genomen omdat deze precies klemt in de uitsparing van de spiegelkap en dan ook precies voor het boutgat zit (heb ik ff geluk :P )

gallery_14245_8472_293178.jpg

gallery_14245_8472_968988.jpg

 

Hij past hier perfect in de uitsparing van het ophang-oogje.

gallery_14245_8472_165974.jpg

gallery_14245_8472_568999.jpg

 

De afstand van de ophang-ogen is exact 40 cm, dus even meten en aftekenen op de houten balk, en vastschroeven maar.

gallery_14245_8472_923552.jpg

 

De boel bevestigen wij met boutjes en moertjes met een ringetje aan de moerzijde met de maat M5.

gallery_14245_8472_129729.jpg

 

Het past allemaal perfect!!!!

gallery_14245_8472_875633.jpg

 

Zoals jullie hier zien past de spiegelkap er perfect op en zit hij 7 cm verwijderd van de houten balk, dus geen last van directe warmte-overdracht!

gallery_14245_8472_742202.jpg

 

Bij een andere growshop had ik ook spiegelkappen gehaald, maarja.... een spiegelkap en een spiegelkap.. ja, daar zit toch wel verschil in. Aangezien de ene blauwe folie had en de andere gele, verschilde de aansluiting van het elektrisch ook iets, en de hart-afstand tussen de ophang-ogen is bij deze kap 34,5cm. Nog ff de boel weer aanpassen dus :lol: .

gallery_14245_8472_388864.jpg

 

Dezelfde met 34,5 cm ogen heeft een kraakheldere spiegel, en een kroonsteen-aansluiting voor de nul en de fase, maar de aarde geklemd onder een schroef in het midden.

gallery_14245_8472_571693.jpg

 

De andere kap is iets doffer zoals je kunt zien op de foto. De foto is dus wel 100% scherp!

(Zie goed naar de spiegeling van de houten balken)

Deze uitvoering heeft een stevige 3-voudige kroonsteen-aansluiting en apart beschermde draden door draadhulsen. (zie 7 foto's terug)

gallery_14245_8472_601073.jpg

 

Deze oogjes zijn iets anders (34,5cm, spiegelgladde uitv.) en de stoelhoeken moeten hier "zwevend worden vastgezet, dus kijk goed of de kap hier recht er voor komt!!!

Het lullige is dat deze kappen 1cm lager komen te hangen door deze constructie ;)

gallery_14245_8472_531520.jpg

gallery_14245_8472_318848.jpg

 

Zo, na 1 rijtje lampekappen te hebben gemonteerd lijkt het toch weer een mooi geheel:

gallery_14245_8472_760813.jpg

 

Hierna gaan we de boel bedraden. Kijk goed als je de bedrading aanschaft of het van de juiste kwaliteit is, dus een dikke witte mantel, en inderdaad 1,5mm². Ik heb ze in de handen gehad waar veel minder als 1,5mm² in zat, dus ze naaien je waar je bij staat! :lol:

Uiteraard gemonteerd met 1,5mm adereind-hulsen.

gallery_14245_8472_754191.jpg

 

Na de draden gestript en gehulst te hebben, heb ik ze gemonteerd op de houten balk met spijkerclips.

Dat werkt mooi netjes en overzichtelijk.

gallery_14245_8472_441974.jpg

gallery_14245_8472_297553.jpg

 

Zo, dat was het eerst weer voor vandaag. We gaan de volgende keer de boel beweegbaar maken met een katrol-systeem die manueel wordt bediend, dus met het handje. Aangezien het niet een zware constructie is gaat dat zeker lukken. Is het wel aan de zware kant, dan kun je het oplossen met extra katrollen, maar dat ga ik hier niet uitleggen :D .

 

Tot later maar weer :nerd

Groeten, green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

netjes :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Green-lady,

 

Dit hok komt zo uit de het "growers building" boekje :lol:

Alles volgens het boekje ...netjes adereindhulsjes...lang leve conrad.nl.

 

1 tip....haal voor de zekerheid prijsstickers met barcodes van je materialen...het zal niet de 1ste keer zijn dat een kweek achterhaald word aan de hand van die stickers :lol:

 

Verder kan ik alleen maar toe kijken en :lol:

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja schenkie, dat klopt. Ik had er wel aan gedacht, maar niet tijdens het bouwen van de lampjes.

Bedankt voor de herinnering :lol: .

 

 

Thanks, :lol:

green-lady

 

p.s. volgens mij heeft @whazzup een aandeel bij Conrad :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

goede keus voor mij met zulke verslagen :lol:

 

en schenkie let ook goed op :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, als ik zulke goede materialen krijg om te mogen testen, en er een paar zeer zelfverzekerde ondernemers achter staan, wil ik zeker er de tijd in steken om een mooi verslag in elkaar te zetten. :lol:

 

En wat @schenkie betreft, die moet wel 10 paar ogen hebben, en het verstand van 10 professors :lol: .

@schenkie, we-ve got to meet :lol: .

 

Thanks,

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Green-lady,

 

Goed materiaal is het halve werk...en tof dat je het materiaal van AT Trading mag testen voor dit project.

Dit moet gewoon iets worden waar je jaaaaaren plezier van hebt en jaren mee vooruit kan en zo te zien

gaat dat wel goed komen :lol:

 

Ik kijk graag mee en je ziet en hoort wel eens wat he :P en af en toe geef ik een tip... :lol:

 

En die meeting zal ooooooit wel een keer komen hoor :lol:

 

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien kunnen we een mini meeting houden :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@AT Trading,

 

Daar ben ik wel voor in....moeten we wel zorgen dat niemand er lucht van krijgt hé :lol:

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben er volgende week weer. (die opel kadett met de friese vlag op het dak :lol: )

 

:lol: :lol: :P

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er echt allemaal zeer netjes uit, de bouw maar ook zeker

de topic...mijn complimenten :lol:

 

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks, scary harry? :lol: . Welkom bij de fan-club :lol:

 

green-lady

 

(p.s. fanclubje)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...