Jump to content

BobtheGrower

Full member
  • Content Count

    434
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutraal

About BobtheGrower

  • Rank
    Kunnen wij het growen!?

Previous Fields

  • Taal / Language
    Nederlands + Engels

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male

Recent Profile Visitors

479 profile views
  1. Zoals Krasi al een beetje naar toe stuurt is het de bedoeling dat je over de hele linie de verhoudingen tussen de producten over laat vloeien. De makkelijkste uitleg is dat de G, B & PK in de basis gelijk zijn. Echter liggen de verhoudingen van de NPK in elk product anders. Naar gelang de ontwikkeling (= andere behoefte) van de plant ga je elke voedingsbeurt de verhoudingen tussen de producten veranderen. Dus van het 1 minder en van het andere wat meer. Timing is daarin belangrijk. Je hebt met bio te maken dus het gros van de voeding is niet direct beschikbaar na gift. Het op tijd inzetten van de voeding in de juiste fase is dus van groot belang. Wanneer is echt een kwestie van uitzoeken! bodemtemp, luchttemp,ph,grondvolume,genetica, wel/geen bacto&schimmels,additieven etc etc hebben allemaal invloed in hoe snel je voeding beschikbaar is voor de plant en of de plant dit uberhaupt wel kan en wil verstoken. Belangrijk uitgangspunt is denk ik wel dat met bac-bio (zoals eigenlijk alle bio voedingen) dat je moet leren om op tijd, maar voorzichtig ivm overschotten, in te sturen met een bepaalde voeding. BIJVOORBEELD! Op een 9weken bloeier MET miccoz, stimos (enzo) per gift: niet de eerste 2 weken alleen maar groei, maar vanaf start week 2: 80% groei/20% bloei(->toewerken naar), wk3 50/50,(->toewerken naar), wk4 40/60, wk5 100%bloei,(->toewerken naar) wk6 60bloei/40PK, wk7 60PK/40bloei, wk8 100%PK wk9 Spoelen (of bij hergebruik 100%groei+final solution) (bij hergebruik van aarde en het gebruik van bloeistimulator in week 5 stoppen met bloeistimilator want dit heeft veel effect op de bloei-inzet voor de volgende ronde namelijk vroeger waardoor de groei gestagneerd wordt, de plant kleiner blijft en de verhoudingen in de voedingsgift weer heel anders komen te liggen.(en voor de kenners heeft dit directe gevolgen voor planten/m2 en de groeitijd) Geef indien mogelijk tussendoor alleen water met evt. stimulatoren. Ikzelf heb de ervaring dat met stimulatoren apart geven de plant sneller laat zien wat ie wil en kan. Je krijgt hierdoor een snellere indicatie van tekorten en overschotten en kunt daardoor sneller en beter ingrijpen op je voedingsgift. Als je plant dik,donkergroen leerachtig blad heeft ben je ook met bio-voeding aan het prakken; als er verder geen gekke dingen aan de hand zijn; Houd de verhoudingen aan maar verminder de totale voeding drastisch.Er is je ten slotte bekent dat er een buffer aanwezig is en die komt er nog ff achteraan..zorg dus voor ruimte voor je buffer om te normailseren. Anticiperen is het sleutelwoord, Vooral met bio-voeding. (jaja, teveel gepraat..maar je vroeg naar tips en ervaringen )
  2. racker bedankt kerel daar kan ik wat mee. is er eigenlijk documentatie beschikbaar waar zulke details omschreven staan? @Boefje030: in mijn specifieke situatie is dat deze keer wel van belang, anders kan ik me er ook geen zorgen over maken al kan ik me voorstellen dat men het wel belangrijk kan vinden dat er minimale verspilling is.
  3. Sqoia het zou een mogelijkheid zijn je looswater te gebruiken om je cv-water voor te verwarmen dmv warmtewisselaar, of te gebruiken icm indirect gestookte luchtverhitter (koudwaterbatterij maar dan andersom). of het voor elkaar zien te krijgen dat je er de vloer in je hok mee verwarmd dmv vloerverwarming. jacuzzi lekker op temp houden? swinters is het nog goed te gebruiken. szomers heb je er weinig aan en zul je het het beste kunnen lozen, alle energie die je er verder aan spendeert is weggegooid vind ik dan.
  4. Nou uiteindelijk is er een hele lichte overdruk, die 2500 moet er behoorlijk voor werken door het lange kanaal en hoe die ligt. moest best vreemde dingen uithalen om alles op de plek te krijgen en alles stil en onopvallend te laten draaien. die 1500 moest er naderhand nog achter omdat t niet voldoende was+dat ik de lucht later ga gebruiken in de serre die een eind verder zit en dat beetje extra hulp nodig is. zal s fototjes schieten straks want als ik t ga uitleggen ga je het niet beter begrijpen. hangt overigens een kacheltje voor de inblaas, tot nu toe werkt dat prima.
  5. nou dan wordt het eens tijd dat ze ermee aan de gang gingen he! nee maar zonder dollen, het werkt dat is duidelijk, ik informeer alleen bij je hoe t ding in elkaar steekt en zit gewoon hardop te denken. ik probeer ook niet meer dan een afweging te maken of ik weer s zal investeren snappie.
  6. Bedankt voor je commentaar Polletje. neu hoeft niet zozeer groter,je kiest een model die op max verbruik alles kan bijhouden . Het zit m vooral in de sturing.dat ding zou alle metingen en eerder "geleerde" scenario's kunnen gebruiken om de apparatuur het best te benutten en het klimaat stabiel te houden. Als dat goed geregeld is kun je bv overcapaciteit hebben en toch nagenoeg zo efficient werken als dat je de apparatuur exact op de situatie uitzoekt. ik vind de ato oplossing niet zo denderend omdat het onnodig veel water lijkt te verbruiken, de oc maakt er wellicht weer te weinig gebruik van maar lijkt meer perspectief te bieden wat betreft de verdeling van verbruik. Bij beide oplossingen mis ik ook de mogelijkheid/optie om te verwarmen op de cv. in grote hokken een welkome mogelijkheid toch?een beetje extra gas zie ik liever terug op de rekening dan extra elektra verbruik.
  7. Polletje, waar tim en ik op doelen is of de waterdruk/luchtdoorvoer automatisch wordt aangepast zodat de batterij bij elke koelwatertemp. en omgevingstemp. zo efficiënt mogelijk werkt. Met name voor de ato batterijen lijkt me dat nodig aangezien die louter op koelwater werken en zover ik het begrijp dus nooit efficiënt kan werken als de klep enkel open/dicht gaat. (correct me if im wrong) En bij de oc vraag ik me bv af of het elektrisch verbruik is terug te dringen door volledige koeling dmv het beschikbare koelwater de voorkeur te geven en als dat niet meer voldoende is dán pas de compressor in te schakelen..(of andersom) zon compressor trouwens, werkt dat altijd op vol vermogen? of kan die stapsgewijs bijschakelen naargelang dat nodig is.? (heb geen idee hoe zon ding in elkaar zit) en wordt dat allemaal een beetje intelligent aangestuurd in de zin dat de regeling zelf werkt naar het beste/efficiëntste/snelste/stabielste gebruik..
  8. Aansluitend op die eerste vraag; is er iets aan gedaan om dat verbruik te beperken in de zin van efficiëntie. werken de waterkleppen modulerend icm metingen van koelwater, pid/fuzzzy logic sturing? of is het enkel de klep losgooien tot de doelsetting bereikt is.. ik bedoel de koelwatertemperatuur, druk/doorvoersnelheid heeft toch grote invloed op de efficientie? (toch?)
  9. Als ik het goed begrijp kan ie enkel 1 fan sturen? verder geen kachel of kleppen oid.. vind dat een gemiste kans want ziet er verder degelijk uit. Zal toch een gooi doen. 6x400w, 2500 inblaas, 1500 afzuig(jup overdruk). hokje qua lucht volledig symmetrisch opgebouwd. de 1500 is buiten geplaatst in een box en hoor m als er verders geen omgevingsgeluiden zijn. zie soms bezoek toch die kant opkijken en dat zint me niet zo.
  10. Sinds jaar en dag: BAC bio. Gestart met het standaard schema, gaandeweg wat bijgesteld . afzuren doe ik niet op enkele momenten na. potten zijn reeds ingewaterd met the final solution, wortelstimulator en pro-active.stekken krijgen met het zetten een scheut afgezuurd water mee. week 1 G: enkel water, evt iets afgezuurd mocht het nodig blijken.(kraanwater is hier PH 8.4) week 2 G: wortelstimulator de eerste 2 dagen, 1 a 2 dagen schoon water/niks, rest van de week elke dag een stevige portie bio-groei. Dosis een beetje afhankelijk van lv/temps/planten maar de bedoeling is dat met name de Santa week 1 en 2 B net op t randje zit. Met haar iele stammetje blijft ze zo in week 3 wat dichter bij de grond. Pas Enkele uren voordat ik het vat ga verversen de laatste dag komt er pro-active bij in.Dat spul meurt behoorlijk na een dag en je ruikt t dwars door t filter heen. week 1 B: 2 dagen wortelstimulator,Een stevige dosis basisvoeding over de week verdeeld 2/3 groei, 1/3 bloei. laatste dag pro-active. week 2 B: 2 dagen bloeistimulator, rest van de week als week 1B. week 3+4 B: bloeistimulator en wat lichtere dosis bio-bloei de hele week door, laatste dag pro-active. week 5 B: zelfde als 4, maar half bio-bloei/half bio-pk. bitterzout. week 6 B: bloeistimulator, volle bak bio pk-booster.scheutje bloei.bac F! topbooster, afgezuurt week 7 B: eerste dagen bloeistim+pk+beetje bloei, rest van de week enkel afgezuurt water met de bac F1 topbooster. week 8 B: 1x volle mep groei, droog laten trekken en omhakken. sinds 3-4 kweken ben ik de biominerale f1 booster erbij gaan gebruiken en dat bleek de moeite waard. het beinvloed dat lekkere zoete van de bio-pk niet en de bloemen drogen duidelijk mooier op, ook t kleinere spul dat ik voorheen nog wel s door de knipmachine heen prakte kan het net in. Belangrijkste echter vind ik dat ik zonder een enkel tekort 5 kweken op een aardebak red.geen gesjouw. Het is lekker onbezorgd werken zo. Ik heb ooit s voor de zekerheid de canna minerale lijn erbij gepakt voor het geval dat..staat nog onaangebroken op dezelfde plek
  11. Niet om docs handel te vernachelen hoor, maar als je s wil proeven aan dit soort kweken kun je de velda vijverzakken eens proberen. de 30x30x20nogwat variant kost 80 cent ofzo en best leuk om mee te experimenteren. Het zal zeker niet helemaal hetzelfde zijn, ook niet qua kwaliteit/ duurzaamheid al zijn ze toch 2x heel de wasmachine uitgekomen. Dat prunen gebeurd iig niet zozeer, enkel aan de onderzijde een beetje. maar wel een zichtbaar verschil met de pot. 1 ruimte voed ik van onder en zijn er toch een paar plekken waar ze te nat staan, voor de fun eens 2 potten verruild voor die zakken. 2 x raden welke planten het meest opleverden. Moet ze zo leeghalen, ben benieuwd hoe de kluit eruit ziet.
  12. Aan de aardebakken doe ik 5 a 6 kweken niets aan. Laatste waterbeurt gaat er weer een volle dosis bac bio groei in en een paar scheppen kalk.Die laatste waterbeurt doseer ik zo dat de bak drooggetrokken is als de planten eraf moeten. Dag of 2 verder checken we de ph waarden. Voor ik begin met knippen water ik de bak alweer in met bac the final solution, evt de ph iets bijgestuurd voor een goede start voor de nieuwe ronde. 24 uur verder starten we weer. Na die 5 a 6 kweken gaat alles eruit. niet om de voeding maar omdat de onderste laag dichtgeslipt is. Wortels vinden die kleffe bende niet fijn, komen er niet meer, dus tijd om het eruit te graven. Die grond pleur ik zo de betonmolen in met wat zakken plagron cocos, the final solution, wat uitvloeier (scheut afwasmiddel). Deze laatste ronde van dit grondje in de bak wordt er geen voeding meegegeven de laatste waterbeurten omdat in die kleffe substantie onderin de bak een hoop ongebruikte voeding zit die we nu weer kunnen benutten. (althans dat zegt mn boerenverstand mij dan) Grondje gaat in zakken, zakken gaan naar hun volgende bestemming waar ze een week of wat op temperatuur liggen. Als daar de boel eraf is gaat het potten in, pp-tje in de potten, lekker doorgaan op die grond tot de bak weer leeg moet. Puur omdat ik tegen die tijd het gesjouw wel zat ben gaat wat er uit de potten komt de tuin in, al gaat het ook nog wel eens de betonmolen weer in voor een ander. Die 5/6 keer dat het grondje in de potten zit gaat het overigens elke ronde weer even in de betonmolen. Die worden van onder gevoed (pleur alles in de bak systeem) en dan droogt t toch niet helemaal lekker gelijk op, droge stukken enzo dus alles gaat in de mix en kloppen we het weer lekker op,een beetje vervangen we door verse grond, vochtgehalte weer op peil enz. Tot nu toe kom ik er heel aardig mee weg. Enige wat ik me soms nou afvraag is: wat gebeurd er met dat bodemleven uit de bak..Het lijkt me sterk dat als je t een keer omwoelt dat direct uitgeroeid is getuige de stoeltjes die ook in de potten nog wel eens de kop op willen steken..Hoelang kan dat in de verterende wortels blijven bestaan?
  13. ja zit wel wat in..maar zulke grote buisvents..vind t helemaal niks, als ze wat harder gaan draaien is t niet om aan te horen. zelf pak ik het filter gewoon ruim genoeg, in de praktijk is dat meestal gelijk aan de cap. van de afzuiger,maar ook gerust een maatje groter. iso-slang aan de uitblaas en dan knoop ik daar t filter op. dus uitblazen. lekker stil, en geen gemartel met dat onding in je krappe tent.
  14. Pak idd die 1000, en knoop r een stukje extra slang bij aan om t toch ergens weg te kunnen blazen. zou gezien t budget de fancy kappen en de evsa's ook even laten liggen, koop die luxgears dat is gewoon degelijk spul, kun je prima een jaartje mee vooruit. in mijn ogen is de fancontroller dan belangrijker: min-max regeling en meertraps (liefst traploos,)Tempweergave. Het hoeft geen superdeluxevolautomatische klimaatcontroller te zijn maar t mag wel een beetje lekker werken..beter ook voor je gemoedsrust. uiteraard de ph-ec meter en een tensiometer is nooit weg. Maar ook een losse digitale thermometer en een hygrometer komen van pas schakelkastje orruilen voor 1 met 4 stekkers, iets flexibeler voor als r toch iets anders moet in de toekomst. vergeet de grond niet, de potten, voeding,maatbekers,stukkie folie, circulatie ventilatortje,bestrijdingsmiddelen, Bulgaars knipteam+knipgereedschap, nevelspuit en de rest van de ditjes en datjes
  15. Vond zoals het op je schetsje stond met die 3x400 voor nu mooi zat eigenlijk. Je zit aan een mooi wattage, ze zijn wat vergeeflijker wat betreft warmte en min. afstand op de plant en dat kan de eerste keer helemaal geen kwaad. 150x150 is geen lekkere maat ben ik met je eens maar zou m gewoon fijn laten staan. Beetje extra volume is ten eerste nooit weg zeker de eerste keer niet als je er toch constant met je neus tussenligt en ten 2de omdat je na de warme dagen alsnog die 4de lamp er in kan proberen te knallen, mooier als dat ga je t niet krijgen. En trouwens, met een 120x120 en 1x600W is het qua verdeling eigenlijk nog steeds ruk. Nog genoeg dingen om over na te denken, uit te zoeken , te leren, te kopen dus mijn tip is: niet te ingewikkeld denken en gewoon gaan met die banaan.
×
×
  • Create New...