Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

tnt

Teken Het Hoe En Wat Te Doen

Recommended Posts

nee dat niet wietvriend,als je hem er binne n24 uur af hebt gehaald op de goede manier is er niks aan de hand.

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super informatief topic TNT :P

 

Hier moesten we er meer van hebben ipv die off-topic dudes :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

:P graapig om dit te lezen, ik zat zelf ook vele malen onder de teken na de guerillia avontuurtjes..

Ben dan ook gebeten en had de ziekte van lym, na 2 weken antibiotica moest de klus geklaard zijn. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben een aantal keer gebeten dit jaar door teken, ik heb nogal een hoge pijngrens dus ik heb met mijn duim en wijsvinger met de nagels een stuk huid mee gepakt waar de teek inzat.. Werkt goed als je tegen een beetje pijn kan. Een effectievere manier van verwijderen is er niet. Daarna heb ik het ontsmet met jodium.

 

je huid bestaat uit 7 lagen als je een laag of 3 a 4 wegpakt dan heb je de teek er sowiso bij.. maar hey dat ben ik :P

 

Ik doe het liever in 1 keer goed dan dat ik een ernstige ziekte oploop, dan maar een beetje pijn!

Me moeder had laatst zo'n tekentang gekocht maar ik vertrouw dat ding niet echt het ziet er erg goedkoop uit en sluit niet helemaal goed naar mijn inzicht, straks pak ik dat ding verkeerd beet en dan hebben we de poppen aan het dansen..

 

bij de laatste keer werd ik een beetje grieperig, ik dacht dat ik een besmetting had opgelopen.. Koorts, hoofdpijn, spierpijn..

Dit duurde een week tot anderhalve week en toen was het weg. Nu heb ik nergens meer last van. Gelukkig was ik er iedere keer vroeg bij.

 

Vooral de guerilla strijder heeft baat bij de informatie over teken. Verder is het altijd verstandig een tetanus prik te halen als je die nog niet hebt voor alsje een keer over een tak stuikeld en je haalt je knie los op een kei of een stronk..

 

BE CAREFULL!!

 

Greetz :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

trek goede regenkleding met laarzen aan als je naar je guerilla gaat!

 

de teken kunnen zo minder goed op je kleding blijven zitten omdat ze geen hechting met hun pootjes op het plastic kunnen krijgen ,en als je het direct uittrekt nadat je bij je guerilla wegkomt dan kunnen de teken die eventueel nog op het pak zitten niet de kans krijgen om een lekker warm plekje op te zoeken

 

zonder regenkleding en laarzen kom ik absoluut niet in de bossen, ook al is het 30 graden :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tip

 

Als je op de dag dat je gebeten wordt 1 tablet doxycycline(anti-biotica) neemt , is de kans dat je ziek wordt nul, ook al was de teek besmet.

Motto voorkomen is beter als genezen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helaas is de kans nooit nul(edit : wel heel erg klein idd),resistentie tegen antibiotica is juist een groot probleem aan het worden.

Een andere tip om te voorkomen dat je de bloedzuigers meekrijgt is het niet lang stil blijven staan op 1 plek in gras/struiken etc.,in beweging blijven helpt iets.

Dan geef je de teken,die nog niet op een stengeltje oid klaar zitten om een liftje te krijgen,niet de gelegenheid om je aanwezigheid op te merken en 'aan boord' te klimmen.

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

To the Editor: The report by Nadelman et al. (July 12 issue)1 suggests that a single dose of doxycycline given within 72 hours after an Ixodes scapularis tick bite is effective in the prevention of early Lyme disease. Should the results of this study alter the current recommendations of the Infectious Diseases Society of America?2

 

 

Suggestie is 1 dosis anti biotica binnen 72 uur na beet is 90% op geen infectie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi, ik heb met veel plezier deze draad gevolgd en wil toch even melde dat het ook niet tot paniek mag lijden. Het hebben van een teek is geen ramp en de kans dat je ziek krijgt word is behoorlijk klein in ons land. Nee gezond is het niet en idd de KANS dat je bv. lyme krijgt bestaat.

 

Wil even een quote inlassen van de KUL(Koninklijke Universiteit Leuven)

 

Het gevaar dat men via een tekenbeet de ziekte van Lyme of een andere ernstige aandoening kan oplopen, is sterk overroepen. De kans op besmetting bedraagt in ons land minder dan 5 procent. Als men binnen de 24 uur de teek verwijdert is het risico nog kleiner. Dat stelt Marc Van Ranst, hoofd van het labo Virologie aan de K.U.Leuven, in het tijdschrift Bodytalk. Augustus en september zijn jaarlijks opnieuw de topmaanden voor tekenbeten.

 

Besmet dier

Een tekenbeet kan enkel tot een dergelijke aandoening leiden als de teek besmet is met de bacterie Borrelia burgdorfen en dat is bij de meeste teken niet zo. Een teek raakt besmet door bloed te zuigen van een besmet dier zoals een bosmuis of woelrat. Het risico op besmetting ontstaat pas een tijd na de tekenbeet en is wellicht het grootst van 48 tot 72 uur nadien. Al te vaak wordt volgens Van Ranst nodeloos antibiotica toegediend.

 

Pincet

De wijze waarop de teek wordt weggehaald zou geen invloed hebben op het besmettingsrisico. Het handigst middel blijkt nog steeds een pincet waarmee men de teek zo dicht mogelijk bij de huid vastknijpt en vervolgens gewoon lostrekt. Belangrijk is nadien de plaats van de beet goed in het oog te houden. Wanneer er zich tijdens de eerste maand een pijnloze, rozig-grijze vlek vormt die elke dag 2 tot 3 cm groeit ben je besmet en moet je een arts raadplegen. (belga/ka)

 

Wij houden zelf van wandelen, bos en grasveld houd dan door deze beestjes een klein beetje risico in. Lange broek en kousen is vaak al voldoende om geen slachtoffer te worden.

 

Honden en kids hebben altijd al meer kans om lifters te krijgen omdat ze meer spelen en op de juiste hoogte lopen. Dus na een wandeling elkaar nakijken is zeker een must.

 

Voor het verwijderen van teken maak ik al hele tijd gebruik van deze "koeievoet"

 

gallery_10252_6220_552393.jpg

gallery_10252_6220_909090.jpg

gallery_10252_6220_374998.jpg

 

We hebben ze altijd bij en tot nu toe is het voor ons het makkelijkste anti-teken gereedschap dat we al hebben gebruikt. Pincet en tang werken matig en dit is zeker en makkelijk.

 

Dit gaat alleen over Nederland en België, in andere landen worden er door teken ook andere besmettingen overgebracht. Een voorbeeld is Turkije waar dit jaar al wel verschillende dodelijke slachtoffers vielen.

 

Dodelijke teek houdt Turkije in zijn greep

Turkije raakt steeds meer in de ban van een dodelijk virus dat wordt overgedragen door teken. Dit jaar zijn al meer dan twintig mensen omgekomen als gevolg van tekenbeten. Dat heeft het centrum voor infectieziekten in Istanbul bekendgemaakt.

 

De beestjes brengen de virusziekte Krim-Congokoorts over, die gepaard gaat met inwendige bloedingen. De afloop is dodelijk als er niet snel wordt ingegrepen. (bdr) (Bron: De Morgen)

 

Het mag duidelijk zijn dat als je op reis een insectenbeet krijgt en dan maakt het weinig uit of je het dier denkt te kennen of niet, dat je altijd een arts moet opzoeken.

 

Zo nu toch weer tijd voor dat :D en die dikke :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet of dit een goeie tip voor de mensen die vaak last van tekenbeten hebben:

 

Schrijf op wáár de teek precies zat of zet der desnoods een stip bij ofzo...

Dan kun je later zien of er een rooie plek ontstaan aangezien dit al na enkele dagen nar het verwijderen is.

Dit moet je natuurlijk niet doen als toen op je hoofd zit ofzo... maar als je het opschrijft waar ze zitten en der komt iets raars op die plek weetje dat je zo snel mogelijk naar de dokter moet.

 

Ik hoop dat ik een beetje geholpen heb ;)

 

KW

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heh bah, ik heb gelijk overal de kriebel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gebruik altijd een spray op DEET basis. Hoe sterker de beter, tot 50%.

Anders loop je wellicht een kwaaltje op waar zelfs wiet niet tegen helpt.

 

Groet, hjm

 

 

Dit moest ik doen van een gewaardeerd lid. :D

 

Procedure: In de onderflop: spuit de benen, armen, nek e.d. in met de sterkste deed die je kan vinden.

Nu even hoesten :lol: dat spul slaat op de strot.!!!!!!!!!!

Nu de spijkerbroek en T-shirt aan en nu de pijpen van de broek en de boorden van je shirt inspuiten.

 

Als je nu wordt aangevallen door teken (of ander gebroed) blijven ze rondrennen maar hechten niet vast.

Je bent nu erg vies :lol: ;) :wOOt

 

Nu ben je zelfs redelijk beschermd tegen bremzen/dazen en dat soort ellende.

 

Thuis gekomen, (nu wat minder haastig) kleren uit en in de was. Jezelf (laten) contrôleren op teken.

 

Dit lijkt omslachtig, maar Lyme kan je leven voor jaren verpesten.

 

Groet, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aantal dagen geleden bloed moeten laten prikken,vanwege de vele tekenbeten (en niet zeker ervan zijn dat ze allemaal binnen 24uur verwijderd waren/losgelaten hadden)

Maar de kans op Lyme is zeer kleine,wordt erg overdreven door media/ggd etc.

 

Heb er veel opgelopen via de Guriellia kweek die ik heb,volgend jaar GEEN kweek meer voor mij op deze manier!!!

Heb mijn topic geupdate met foto's.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo klein als ze beginnen...

gallery_12078_2848_327664.jpg

Zo zien ze er na een stevig drinkontbijtje uit. :tu

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kleine rotzakken! Hebben me vader te pakken gehad(wellicht vroeger omdat hij zich geen rode plekken herinnerd), 3 jaar geleden en nog steeds niet hersteld. Uitkijken dus!

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verkrijgbaar bij het kruidvat, ik ga het morgen testen :D

 

gallery_19166_7934_1351018.jpg

 

Groeten ganjahman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké dan ganjahman !

 

Die ga ik zodalijk direct ophalen!

 

De laatste tijd is het afzien met die beesten ;)

Een maat van mij en ik doen guerilla... altijd controleren we elkaar tot op de onderbroek..

 

Wat een rot beesten. Echt vies genaaid van moeder natuur. Dat zo'n klein beesje zo'n drastisch effect kan hebben :D :rofl

 

Heb er 1 aan de binnekant van mij elleboog gehad..en binne paar uur weggehaald..(met alcohol toen nog perongeluk <_< :) ) Maar had ook 1 achter me oor.. en die moest er al minimaal 2/3 dagen zitten :rofl

Deze is na een hete douch weggegaan.

 

Maar die maat van me zit al op 7 dacht ik :P

 

Bedankt voor 't topic! hier zullen mensen wat aan hebben..

 

oke dan nu naar de kruidvat :D

 

Want ik ga strax nog 20 lr's 8 mega's en 5 BB's buiten zette (A) en miss nog ff kijke op andere spot :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laat maar weten of het spul werkt, bij mij de laatste keer wel. Maar ik had afgelopen zondag wel een regenpak, laarsen en een capuchion strak over mijn hoofd.

 

Groeten ganjahman

Share this post


Link to post
Share on other sites

tot nu toe meeste succes met broek in sokken, en t-shirt in de broek, en dan regenjas helemaal dicht.

Komt echt niks meer binnen dan <_<

 

Ziet er wel niet uit, maar houdt de teken weg :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...