Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Dame Blanche

Grondverbeteren(outdoor)

Recommended Posts

@ Tha

Nee hoor het kan nog tot mei maar hoe eerder hoe beter(bodemleven!)

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

@DB

de vallen zijn nog steeds leeg ;). Maar bovenin is het nog niet gecomposteerd , onderin het vat wel. Lijkt mij vruchtbare aarde.

 

Ik was eigenlijk van plan morgen te beginnen met een gat te spitten, ong 120 x100x50 heb ik aan ruimte voor n gat in mijn kas. daar komt dus de mooie afghaan in te staan :huh:. Keuze is geworden helft onbemeste potgrond en helft cocosgrond (dat is toch verhouding 1:1 :specool ? )

goede keuze?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Manubus

Prima,maar niet vergeten elke 10ltr 1kopje k.mestkorrel

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil ergens in mei mn zaden gaan planten, dan laat ik ze voorgroeien in 4 liters oid. Daarna gaan ze de volle grond in. Nou was ik van plan te beginnen met het maken van een goede grond, kan ik hier ook die kippenmest voor gebruiken. Mn idee was om een 65 liter kuip te vullen met deze mest, dus potgrond/cocos en kippenmest en dees tot mei te laten ''rijpen''. Daarna wil ik de zaden direct in deze grond planten. Is dit een goed plan? En hoe kan ik de grond het best laten rijpen. Mag de kuip gewoon buiten staan, of spoelen in de tijd tot mei alle voedingstoffen eruit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor uitspoelen hoef je niet bang te zijn.

Het verschil tussen kunstmest en organischemest is juist daarin gelegen.

 

Kunstmest bestaat uit 1 of alle 3 hoofdvoedingstoffen die met een niet voedingsstof is gebonden tot korrelvorm.Als die korrels met water in aanraking komen danlost deze op en de voeding wordt opgenomen in het water en de ballast vermengd zich met de aarde.

 

Als er wortels zijn dan krijgen die een TIJDELIJKE voedingsstoot en een paar dagen later moet je dit weer herhalen want dan is het opgebruikt en WEGGESPOELD

 

Als er geen wortels in de buurt is zijn dan zal alles wegspoelen.Voorbemest potgrond is ook alleen maar een commerciele handeling want het is of weggespoeld tegende tijd dat je de planten erin zet of de planten hebben er een paar dagen voeding aan en dan moet er weer wat bij.

Men kan nu eenmaal niet alle voeding die de plant tijdens zijn leven geven omdat je dan overvoeding zou krijgen.

Degenen die het handje vol kunstmest in deze potgrond hebben gedaan kunnen dit voor meer dan het 10- voudige verkopen(daarom adviseer ik ook om geen bem.grond te kopen als je onbemeste kan krijgen)

______________________________

 

Kippemest(organische mest) bevat niet direct oplosbare stoffen zoals de 3 hoofdv.stoffen NPK verder ALLE SPORENELEMENTEN .

Het bodemleven ,bacterien en wormen bewerken de mest zodanig dat dagelijks stoffen opneembaar ter beschikking komen.

Ik heb het onderzocht en ontdekt dat hetwel 2 jaar kan duren voordat je weer moet toevoegen.

 

Hieraan kun je uit opmaken dat uitspoelen niet aan de orde is

 

Er is zelfs voor Calcium(kalk) gezorgd ,10-14%,die de bacterien nodig hebben om hun WERK optimaal te kunnen doen.

 

Ik heb alles maar even uitvoerig beschreven zodat je de nodige inzicht krijgt in het voedingsgebeuren.

Natuurlijk kun je nog verder in details gaan maar dit is een goede basiskennis.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

@DB: Bestaat onbemeste potgrond wel dan (zie pagina 7 van topic)? Potgrond zitten toch al stoffen in. of bedoel je gewoon aarde wat je in de tuin hebt liggen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Manubus

@DB: Bestaat onbemeste potgrond wel dan (zie pagina 7 van topic)? Potgrond zitten toch al stoffen in. of bedoel je gewoon aarde wat je in de tuin hebt liggen?

______________________________________________________________

 

Het is verwarrend:

Stel dat onbemeste potgrond verkocht wordt voor 4 euro per 40 ltr

Het bedrijf die deze potgrond samensteld gooit er voor 0,10 eurocent bij en nu kost het ineens geen 4,10 maar 7 euro omdat het BEMEST is .Gewoon een beetje oplichterij.

 

Daarom geef ik het advies om onbemeste te kopen niet omdat het beter zal zijn maar meer om te zeggen:MENSEN LAAT JE NIET OPLICHTEN.

 

Maar onbemeste kun je bijna nergens meer krijgen,omdat men nooit zo snel kan verdienen.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

kun je niet gewoon zand uit je tuin gebruiken ;)

maar als ik gewoon 'potgrond' haal bij het tuincentrum, is dat dan dus fout?

inderdaad verwarrend ja :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://img214.imageshack.us/img214/4923/img009zl2.jpg

 

Hier is een foto van de kippemestverpakking.

Voor hen die zoeken.

DB

 

http://www.farmershouse.nl/knnis%20kaing%20mestkorrel.html

 

En dit is de side van de kippemestleverancier en producent.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewone potgrond is opzich niet fout manubus, als je het maar goed mengt met je grond in je kas, en goed bemest met bijvoorbeeld kippemest.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Manubs

Iets kippemest=op elke 10ltr grond,potgrond en cocos (1kopje kippemest)

Steeds om de beurt.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Dame Blanche,

 

Ik moest even zoeken, maar heb toch een subtiele hint gevonden voor de beantwoording van mijn vragen.

Het topic over grondverbeteren is zeer duidelijk geweest, maar bijna geheel gewijd aan outdoor kweken. Mijn vraag is eigenlijk hoe de toepassing is van kippenmest bij indoor kweken?

 

Niet geschrokken door de lage prijs van kippenmest, ben ik eigenlijk wel benieuwd waarom deze toepassing bij indoor kweken niet veel vaker naar voren komt?

 

Als ik het goed heb begrepen is ook bij indoor kweken en onder voorwaarde van een goed actief bodemleven, het gebruik van kippenmest, naar analogie toe te passen.

 

Zelf maak ik gebruik van een bodemmengsel met wormenmest, batmix, bosgrond(kleigrond), cocopeat, seramis en nog weinig gevoede potgrond, in combinatie met schimmels, bacterien en regenwormen. Afgezien van de benodigde tijd om de opname van de aanwezige elementen, vraag ik me af of hierbij dezelfde concentratie moet worden gehanteerd, nl 1 kopje op 10 liter? En logischer wijze, zou hierbij het voedingsschema van de bewatering ook moeten worden gewijzigd.

 

Zelf maak ik gebruik van Biobizz, met goede ervaringen, en vraag me af hoe hierbij het voedingsschema moet worden aangepast?

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja sorry hier ben ik weer, kan het niet laten, maar ja daar is dit forum ook voor.

 

Ben namelijk in twijfel gebracht door de potgrond die ik heb gekocht.

 

Heb nu het volgende:

-Een gat van 80x60x50 cm, dat zou 8x6x5=240 Liter inhoud van t gat betekenen.

-4 x 40 Liter Tulip potgrond universeel.

-1 x 40 Liter Ecostyle Cocopeat plantaarde compost.

-half emmertje kippenmest.

-genoeg normaal zand waar de hele tuin mee vol ligt.

 

Nu staat er dit op de verpakking van Tulip potgrond:

-Potgrond op basis van turfstrooisel, tuinturf, calcium, magnesium, NPK meststoffen.

-Met langzaamwerkende meststoffen.

-3 maanden voedingswaarde.

-Droge stof 25%

-Organische stof 20%

-pH 5,0-6,5

-Elektrische geleidbaarheid 1.5 mS/cm

-Watercapaciteit 400%

-Samengestelde meststoffen NPK 12+12+17+2 1kg/m3 met sporenelementen.

-Samengestelde organische meststof (langzaam vrijkomend) NPK 7+3+8 2kg/m3.

 

Dus ik dacht dat dit misschien wel overbemesting zou worden als ik 4x40 L = 160 L van die Tulip potgrond + 40 L Cocopeat (kokosgrond).

 

Nu aan iemand (DB? :specool) de vraag of je weet of dit overbemesting zou worden, of misschien weet je wel een alternatief met de grond die ik NU heb? (dus andere samenstelling).

Ik ben niet van plan om nog meer mest/potgrond of wat dan ook bij te kopen.

 

(PS misschien beetje overbodig al die gegevens van die potgrond maar ik dacht laat ik het er allemaal maar neerzetten misschien is wel een ding heel belangrijk, weet namelijk niet de precieze betekenis van al die termen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@a ASGrow

Je kunt heel goed kippemest ook voor indoor gebruiken .Wel moet je het voedingsschema opnieuw opstellen'

Dit kun je zelf opzoeken door de bovengrens te te bepalen.

 

Ik deed dat door gedurende 10 dagen de bladeren nauwkeurig te bestuderen (overvoeding gaan de bladranden iets omhoog krullen)

 

Als na 10 dagen er niets gebeurde dan verhoogde ik de dosering weer gedurende 10 d.

 

Het kan zijn dat je na 1 cyclus nog de grens niet bereikt is daarom rustig verder zoeken.

Hou er wel rekening mee dat sommige soorten meer of minder nodig hebben.

 

Afghan heeft bijna 2 x zoveel nodig als sneeuwwitje(Snow-White)

 

Trouwens is het aan te bevelen je eigen schema's zelf op te zoeken los van voorschriften op het etiket,want die hebben altijd een zeer ruime veiligheidsmarge ingebouwd.9(ook zonder kippemest)

 

De grond kun je 2 jaar hergebruiken zonder nieuwe kippemest en na 2 jaar de helft gebruiken om op te waarderen.

 

En als je de ruimte hebt,een bak buiten maken waar iedere x 1 cyclus aarde inzit terwijl je de andere gebruikt.Om de beurt.Met vrije toegang uit de grond van wormen en ander bodemleven.

DB

________________________________________________________________________________

______

 

@ Manubus

 

Je kunt deze aarde gewoon gebruiken alsof er niets inzit (het kopje) heeft nog wel voldoende marge.

Bij het mengen en dosering je eigen zand(grond)ook gebruiken.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Dame Blanche,

 

Thanx, voor je reply.

 

Hier gaan we dus zeker mee aan de slag.

 

Inderdaad hebben we ook gemerkt dat het beter is om naar de planten te kijken bij het bepalen van het voedingsschema.

 

Nog een vraag met betrekking tot de kippenmest:

 

Is het ook mogelijk om kippemest door een mapito medium te mengen? We zijn het kweken op mapito aan het optimaliseren en een onderdeel daarvan is het creeeren van een bodemleven in het medium. Door middel van schimmels, bacterien en biologische stimelatoren willen we kijken of het mogelijk is om meer te doen met onze hydro unit dan we tot nu toe hebben gedaan, nl een louter chemische benadering.

 

Aan de hand van dit forum en ook door middel van enkele tuinbouw-websites, zijn we aan het experimenteren geslagen en zijn dus ook benieuwd naar de mogelijkheden om toepassingen, uit de kweek op aarde te kunnen vergelijken met de hydro kweek.

 

Een voorbeeld van een gepland experiment voor deze zomer is het kweken op louter perliet, of perliet gemengd met mapito. Dus eigenlijk geldt de bovenstaande vraag tevens voor deze geplande kweek, is het ook mogelijk om door perliet te werken met kippenmest.

 

Tenslotte is eigenlijk de vraag in hoeverre analogische toepassing kan worden gedaan met andere voor ons bekende toevoegingen, Bloedmeel en Beendermeel?

 

 

Groeten uit eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ Mactrunk

Wat jij zegt om een plant in bloei te zetten 12/12 en dan klonen te nemen mag volstrekt niet.

 

Ik begrijp dat je totaal het spoor bijster bent daarom zal ik het even helemaal uitleggen zodat je inzicht in het hele gebeuren krijgt.

 

Een plant groeit bij de lengte van de dagen met 18 uur (dag)licht en dan natuurlijk een nacht van 6 uur.Kortweg uitgedrukt met 18/6 (zomer) Je kunt ook 24 uur licht geven dan blijven ze ook in de groei.

 

In de natuur is het zo dat als de dagen korter worden de(herfst/Winter nadert de planten "weten"dat hun einde in zicht is.Dan komt de hormoonhuishouding in werking.De plant kan alleen maar overleven door zaadvorming.Dus komt het signaal bloemen aanmaken(mannen en vrouwen)Als dat signaal via hormonen gestart is dan is het zeer moeilijk te stoppen.Je kunt de dagen weer 18/6 of 24/0 maken maar dat gaat met veel rare verschijnselen gepaard.

 

Conclusie een plant die je nog wilt gebruiken nooit laten bloeien.Doordat de hormonen al öpgewekt zijn is het ook moeilijk om klonen hiervan te maken.

 

Toch wil je de sex weten voordat je ze in de bloei zet om de mannen te verwijderen.De enige methode is stekjes van elke plant nemen en die in een ruimte te plaatsen met 12/12.Wel moet je goed weten dat stek 1 bij plant 1 hoort enz.

 

Er zijn misschien nog meer vragen "kom maar op"

Groeten van DB

 

goed stuk info! dat terug de groei intrekken is echt niks .

Ook mogelijk is het om gewoon te wachten op de voorbloei die tijdens de groei periode plaatsvind na een bepaalde tijd .

 

Cocos en klei + potgrond geven een geweldig mengsel ,met daardoorheen hennepcompost . Het beste resultaat had ik afgelopen zomer me t45 liter van deze grond in een kuip ( die al bijna een jaar met die grond buiten stond), 350 gram van 1 plant die er in stond . Moet ik wel bijzeggen dat deze plant begin september al helemaal was afgebloeit door zelf te verduisteren. Het verbaasd mij dat dit mogelijk is op zo weinig grond.

Klei voorkomt verzuring , een groot voordeel ! gooi maar eens wat klei in een beker water met ph 4 of zelfs ph 3 bv, dan zie je de ph omhoog gaan tot een voor de plant acceptabele waarde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ atmosphere

Dat van dat klei was ik vergeten toen ik dit topic schreef.

 

Inderdaad klopt dat met die proef in een beker.

 

Het komt dat een kubeke cm klei honderden x grotere opp. heeft dan een kubeke cm zand.

Een zandkorrel is veel groter daneen klei ? (slijpseltje?)

 

Vroeger deed ik altijd 10% klei door mijn grond.

Door luiheid en gemakzucht doe ik het nu niet meer.

 

Het mengen is moeilijk er zijn 2 manieren:1- De klei in de zon laten drogen enmet een haper tot stof slaan en dan in een betonmolen het er langzaam bijvoegen.

2-de klei in kleine portjes oplossen in water en dan ook in een draaiende b.molen bijvoegen.

De beide resultaten zijn gelijk maar bij 2 moet je de bijna modder wel een tijdje in potten wegzetten.

 

Het ideale van deze klei dat het een geweldige opslagplaats is voor meststoffen,mineralen en micro-organismen is.

 

Bedankt Atmo. voor het in de aandacht brengen.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ ASGrow

Ik betwijfel of het met kippemest lukt want dit wordt door micro-organismen OPGEGETEN en dan pas komen de vele stoffen ter beschikking en geschikt voor opname door de planten.

 

In jullie medium is geenBESMETTING met micro-organismen dus ook geen vertering.

 

Misschien is het wel mogelijk met een mengsel KM met (besmette) aarde in de verhouding 1:1

 

IK denk dat het zo wel eens kan slagen,dus uit proberen zou ik zeggen.

 

Maar dan moet je wel vergelijkingstests doen,1 niks en de ander wel.

 

Vaak testen mensen b.v. planten maar hebben niet een ander goeie soort onder gelijke condities er naast als vergelijkings test. Dat noem ik geen test.

 

Ben wel nieuwsgierig naar jullie TESTS

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Asgrow

 

Wiet kweken op perliet gaat uitstekend, het is een beetje te vergelijken met mapito. Ook een zeer luchtig medium. Maar er moet wel chemisch op gevoed worden. Met alle hydro mediums is het belangrijk om alles goed in de gaten te houden en precies te sturen. Elk klein foutje zie je meteen terug bij je planten, in tegenstelling tot aarde, dat een buffer heeft. Meststoffen die langzaam vrijkomen, zoals kippemestkorrels, gaan dus niet werken op perliet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Dame Blanche,

 

We hebben in onze kweekruimte twee kweekunits staan van elk een vierkante meter. In beginsel kweken we in de ene unit op aarde en de andere unit op mapito.

 

Over het kweken op aarde hebben we dankzij dit forum, en met name dankzij jouw bijdrage, veel bijgeleerd. Ten aanzien van het kweken op mapito hebben we aanvankelijk weinig aandacht besteed. Hiermee zijn we begonnen(op louter chemische basis) met kweken, ondertussen bijna 2 jaar geleden en eigenlijk ging dit na een korte aanloop naar volle tevredenheid.

 

Door de kennis over het kweken op aarde, zijn we nu ook geinteresseerd naar de mogelijkheden bij het kweken op mapito. De eerste aanzet is om een actiefbodemleven creeeren door het gebruiken van biologische voeding in combinatie met chemische voeding, natuurlijk met schimmels en bacterieen. We vragen ons dus ook af of hiermee niet voldoende micro-organisme kunnen worden opgebouwd voor het gebruik van bijvoorbeeld kippemest.

 

Daarnaast wordt in de tuinbouw het kweken op mapito al dan niet in combinatie met aarde(!) of perliet op verschillende gronden en wijze gebruikt. (Hierin zit dus ook je gesuggereerde menging met aarde) En ten aanzien van het kweken op hydro basis is in de cannabis branche eigenlijk weinig informatie beschikbaar. Dus we moeten alles zelf maar proefondervindelijk uit zien te vissen.

 

Wil je iets wijzer worden van verschillende kweekmethode, zul je inderdaad voor goed vergelijkingsmateriaal moeten zorgen. Dat is ook de reden geweest dat we twee afzonderlijke units hebben neergezet. Ondertussen lijkt het alsof we al twee niets anders doen dan experimenteren, maar het is een leuke hobby.

 

Over een paar weken beginnen we weer met een nieuwe hydrokweek en een kleine test met kippemest kan eigenlijk direct aantonen in hoeverre een actief bodemleven aanwezig is. We zullen je op de hoogte houden.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank voor het antwoord DB, het is dus geen overbemesting al die potgrond? :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Manubus

Onder je naam sstaat een virkant en daarin links boven een klein vierkantje met een rode kruis erin,wat is dat en hoe krijg je dit.

 

bij mij is het leeg.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...