Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Dame Blanche

Grondverbeteren(outdoor)

Recommended Posts

@ Manubus

Je buurman heeft gelijk ,ik doe altijd 1 kopje op 10 ltr grond en pas over 2jaar een halve als je de grond steeds weer gebruikt.

 

Ik zou het niet in je compst gebruiken want daar is het eigenlijk te kostbaar voor.

Bovendien weet je dan ook niet precies in welke verhouding het in deze grond in wording"" zit en dan als je het gebruikt heb je kans op verbranding.

 

Beter kun je bij elke laag 10 cm compost steeds wat gewone kalk(calcium) strooien.De bacteriën kunnen dan beter hun WERK doen

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de informatie DB.

 

Maar het is eigenlijk gewoon compost, hoofdzakelijk bevat het kippenmest (het is dus al door elkaar gemengd).

 

Als ik nou een gat graaf van 50x50x50cm bedoel je dat ik dan eerst compost erin moet gooien tot 10 cm, dan iets kalk erbij, dan weer 10 cm compost er bovenop, dan weer iets kalk, etc tot het gat vol is? (Dus ongeveer 5 keer bovengenoemde herhalen, want het is 50 cm diep)??

Vrees dat ik dan te weinig compost heb maar kan eventueel wat bijhalen. Ook lijkt me dan dat je wel heel veel van die scherpe mest gebruikt?

Bedankt !

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Manubus

Verbranding is het wat men in de volksmond zegt.

Als de wortels in mee in aanraking komen dan raakt de UITWISSELING van stoffen zodanig in de war dat je in plaats van opname een soort afgifte van stoffen krijgt met een zichtbaar effect alsof er VERBRANDING heeft plaatsgevonden.

 

Daarom moet je altijd uitkijken met de dosering.

 

Cocos gebruik ik heel veel omdat veel kwekers het met aanhangwagens vol bij mij brengen.

Verder is cocos gemengd met ONBEMESTE potgrond in verhouding 1:1 een ideaal mengsel.

 

Maar als je het niet gratis thuisbeord krijgt dan is compost(rijpe) + perlite ook heel goed.

 

Voordat cocos op de markt kwam deed ik het hiermee.

 

Nogmaals niet door de compost mengen,je weet niet hoeveel er nog actief als mest is.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke. dus het wordt compost met iets perliet met iets kippenmest? ik doe dr gewoon wat kippenmest doorheen, begin wel met niet zoveel, kijk wel hoe de planten er dan op zullen reageren. goed ideetje toch

 

(eerst ff wat vallen zetten bij de compostbak. ik geloof dat er ratten in mijn compostbak zitten of het waren wel heel dikke muizen. hehe)

Share this post


Link to post
Share on other sites

name='Manubus'

DB weet je misschien raadt met kippenmest al gemengd door compost? Mijn buurman vertelde mij dat ik niet teveel moest gebruiken omdat het anders de plant verbrandt. Ik heb ongeveer een emmertje gekregen van de goede buur, moet ik dit mengen met potgrond? Of moet er nog iets bij als cocosgrond

________________________________________________________________________________

_______

 

Ik kan niet op pagina 2 komen om te openen heb hulp gevraagd maar nog niets gehoord vandaar een herhaling van antwoord als test.

 

De compost met kun je met een verhouding van 5-10% door je grond mengen.

Ik weet natuurlijk niet hoeveel je buurman in de compost heeft gedaan.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Manubus

Die aanwezigheid van ratten/muizen duidt erop dat je compost nog niet vercomposteerd is.

 

ik zou deze lieve dieren gewoon hun gang laten gaan(rattenmest?)

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hello

 

Ik heb 3 zakken van 40 liter Cocopeat universele potgrond + bio-mestof gekocht voordat ik dees topic had gelezen . Dacht dees in een paar gaten in mijn tuin te doen met mijn tuin-aarde ( 50 % tuinaarde en 50 % cocos . Nu lees ik op dees topic dat je kippen mest moet gebruiken .

Als ik kippen mest gebruik met de voorbemeste Cocopeat is dit overbemesting?

Dacht ook vismix en pk13/14 te gebruiken , ga ik dan ook weer niet overbemesten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cocopeat met een paar hanjes NPK stelt niks voor qua bemesting(geldklopperij)

 

PK is als bijvoeding bedoeld net als visemulsie

 

Bij PK ontbreekt N en bij visemulsie ontbreekt PK

 

Kippemest bevat alles in de meest ideale verhouding en dan ook nog calcium(kalk) en alle sporenelementen.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb me vergist Dame Blance ,

ik heb Bio nova super grond groeimix en niet fish emulsie . Is dit overbemesting?

Waar zat ik toch met mijn gedachten :/

Edited by ThaCronic

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Tha C.

Bio nova moet je niet buiten gebruiken omdat heteigenlijk voor indoor is gemaakt.

Niet om zijn betere kwaliteit maar om zijn relatief te hoge prijs .De kostprijs en winst liggen te ver uit elkaar.

 

Met BN heb ik geen lijst van samenstelling maar van Bio Bizz wel en dit is voor mij tot nu toe de beste samenstelling die op de cannabismarkt is.

 

Ik weet hun samenstelling doordat ik daar meermalen was zodat ik zag wat voor grondstoffen werden gebruikt.(ongewilde bedrijfsspionage)Ze woonden vlakbij,zodoende.

 

Kippemest bevat alle voedingstoffen + mineralen en Calsium in de meest ideale verhouding.

Ook voor indoor trouwens alleen is het een nadeel dat het zo goedkoop is,want tís nog altijd zo dat als het DUUR IS OOK WEL BETER ZAL ZIJN.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

yo,

 

Ik heb gebruikte aarde kunnen krijgen, een compostbak van 2 x 1 x 1 (LxBxH) maar er zit echt heeel erg veel perliet in volgens mij, maakt dat wat uit? en ik heb koemest en kippemest korrels in 1 zak gekocht, dan gaan we vandaag maar graven he :specool

 

laterz

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ pascalboy

Perlyte in je compostbak is zeer goed,het zorgt voor lucht dan kan de compostering sneller verlopen.

De kippemest bevat ook veel kalk zodat hetbodemleven beter zijn werk kan doen.

 

Alleen moet je straks een beetje er rekening meehouding dat er al kippemest in is.

Ik bedoel hou de dosering in de gaten en dan voorspel ik je dat je planten zullen laten zien dat ze in hun beste vel zitten.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

quote

@ Tha C.

Bio nova moet je niet buiten gebruiken omdat heteigenlijk voor indoor is gemaakt.

Niet om zijn betere kwaliteit maar om zijn relatief te hoge prijs .De kostprijs en winst liggen te ver uit elkaar.

 

Hello Dame Blance ,

 

Nu ik de Bio nova groeimix gekocht heb ga ik het toch gebruiken voor outdoor , het zou een zonde zijn om het niet te gebruiken.

En zo duur was het ook weer niet = 4,5 euro voor 50 cl

9 euro voor 1 liter

 

dat is toch niet duur?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Tha Cronic

Jammer dat je het al had gekocht het is een beetje water naar de zee dragen en dan vind ik het wel duur.

 

FARMERS HOUSE kippemestk 25 kg = 11 euro

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ ''Dame Blanche'', bedankt voor de handige tips ed. Het beginnen in goede grond kan een wereld van verschil betekenen. Ik heb die kippenmest van farmers house gevonden, maar er waren 2 soorten, eentje was fertiliser en de andere was bodemvoeding. Naja lijkt me zo klaar als een klontje, mr zou je toch even kunnen kijken of ik de juiste heb?

 

Hier de zak, was 13 euro nog wat voor 25 kg.

 

img009ur0.th.jpg

 

img010lt4.th.jpg

 

Hier het geraamte van mn kas. Heeft tot nu toe 15 euro gekost. Het zeil doe ik er later overheen omdat het nu nogal opvalt.

img003gd6.th.jpg

 

Nog leuk plantje in goede grond. 2 meter ernaast lag een eigen gebrouwde composthoop. Mooie donkere bladeren gehad tot het einde.

 

kopievanimg1564bm5.th.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

De 2 soorten is gelijk van samenstelling dus het maakt niks uit

 

Mooie kas maar wat doe je met storm.

 

De fotos met mobiel gemaakt?

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga em zoizo ankeren aan een paar bomen. Verder is die sterker dan die lijkt:) alles zit met schroeven bevestigd. Fundering is verder goed stevig, palen zitten diep de slibbige grond in. Mrgoed verder is het idd mr hopen en bidden dat er niet te zware stormen langs komen, anders heb je kans dat ie oppeens door de lucht vliegt :specool Maar bne ik nog op tijd met het bemesten van mn grond? En kan ik de methode ook gebruiken in mn speciekuipen die ik op mn balkon zet? En moet ik nog bloeivoeding geven als ikdeze mest gebruik?

 

Foto's idd met mn mobiel, sorry had even niks anders.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@DB:

 

Oke dan :specool ;)

Ik heb nog 1 probleempje :huh:

op een van de beste guerilla plakken qua licht en verstoptheid licht hele slechte aarde, ik ben het aan het omspitten geweest, het lijkt wel op zand met een beetje aard maar, er groeien wel brandnetels en bomen, ik heb er wat kippenmest korrels doorgegooid!

Is dit stukje grond de moeite waard?

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien ff potje mee en thuis een stekje erop zetten.. houd ie zich 1a 2 weken goed (groeien dus)

dan moet het kunnen.

 

das mijn mening :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Matway

In de speciekuipen kun je het heel goed gebruiken en te laat is het ook niet.

Bloeivoeding vind ik niet nodig.

 

K.mest heeft het voordeel dat je het kan beschouwen als een computer die elke dag een bepaalde hoeveelheid voeding doseerd.

 

He bodemleven werkt er voortdurend aan dat er steeds weer stoffen opnamegereed worden gevormd.

________________________________________________________________________________

__

@ Pascalboy

Als er brandnetels groeien dan is dat altijd een indicatie dat het wel meevalt.

 

Wel moet je wat afgestorven planten zoveel mogelijk mee onderspitten en die plekken nemen die het sterkst begroeid zijn.

 

Als er mos groeit dan wat kalk toevoegen(ph verhogend)

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ pascalboy

Je gaat toch geen struiken onderspitten?

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is een heel mooie ruimte en wat staat erom heen(bos?)

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Dame Blanche

 

Hey , is het nu te laat voor een gat en kippemest/ coco / aarde ?

want ik dacht dees weekend te beginne

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...