Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Dame Blanche

Grondverbeteren(outdoor)

Recommended Posts

Geen sorry;Ben blij dat je wat kippemest haalt,je zult zien het is een kampioen op voedingsgebied en....goedkoop.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb nog eens een vraagje:

Er wordt toch vaak gezegd dat vruchtbaar slib(bv. nijl) de beste bodem is voor boeren. ik veronderstel dat er veel mineralen enzo inzitten. is dit ook het geval bij beekjes, meren of vijvers? en zou je het dan niet gewoon van de bodem kunnen scheppen en tussen je grond mengen?

heeft dit enig effect of is dit overbodige moeite(ben niet van plan om het zelf te doen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jah ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar nu je het zegt, en als het enige stoffen bevat die eventueel goed zouden kunnen zijn voor de plant.

 

Dan zou ik het wel willen proberen deze zomer met 1 plantje.

 

Ben benieuwd of iemand hier er info over heeft over deze slip.

 

grts NLkweker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klei kan heel goed aan zandkorrels hechten en/of meststoffen.Door die eigenschappen kun je super vruchtbare grond krijgen.De grens tussen zeeklei en zandgronden noemt men knikgronden en die zijn zeer vruchtbaar.

 

De oorzaak dat klei over het algemeen vruchtbaarder is dan zandgrond komt doordat de opp. van een cm-3 klei 10 tallen maal groter is dan een gelijke volume hoeveelheid zandgrond.

 

Een kleikorrel is immers vele malen kleiner dan een zandkorrel.

 

De nadelen van klei is dat wortels weinig lucht krijgen en bij droogte keihard word.

 

Klei met zand dan heb je alleen voordelen want de nadelen verdwijnen.

 

Zo'n 20 jaar geleden waren er in Noordwolde een stel slimmelingen die gemalen droge klei in 10 ltr zakken verkochten voor moestuinbezitters om over je tuin te strooien,kosten f 10,00. Ze vertelden natuurlijk niet wat het was (bedrijfsgeheim) Dat was mijn eerste optreden als bedrijfsspion.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan zou ik het wel willen proberen deze zomer met 1 plantje.

 

Ben benieuwd of iemand hier er info over heeft over deze slip.

 

NLkweker

 

Je hoeft niet slechts 1 plantje te doen MET maar beter 1 ZONDER

Door mijn uitleg begrijp je dat het heel goed is,10% is voldoende.

DB

 

 

 

 

ohw wat een mooi verhaal ;)

geweldig ;)

Budgetkweek

 

Als je uitlegd "HET WAAROM"dan blijft het meestal beter hangen.

Bovendien heb ik vaak ontdekt als je iets meer inzicht hebt in de dingen dat er veel onzin wordt verkocht in deze wietwereld en de consumenten gaan erop af onder het motto BAAT HET NIET,SCHAADT HET NIET.

 

Als voorbeeld kom je wel eens tegen dat een samenstelling VITAMINEN bevatten voor de planten.

De meeste mensen weten wel dat V.goed zijn of beter onmisbaar zijn in ons voedsel en andere dieren.

Maar dat planten ze nodig hebben dat is volksverlakkerij,planten maken vitaminen maar consumeren ze niet.

 

Dus eigenlijk is dit OPLICHTING want daar indertijd in Noordwolde die verkochten tenminste iets dat wel waarde had maar vele malen te duur.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Per PM kreeg ik nog een kippemest leveranciersmerk toegestuurd.

 

Fertisol Compost Raalte BV Holland en de ander:Farmers House....?kleurige opdruk

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ nl.kweker

Je hebt het steeds over slip maar ik had wel begrepen dat je "slib"van aanslibben afgeleid.

Bovendien bedoel je rivier(slib)klei en geen zeeklei.

 

De oorsprong is dezelfde:kleine deeltjes die door stromend water van de bergen wordt afgeschrabt en vervolgens zolang het water in beweging is door beken en rivieren naar zee stroomt.

 

In stilstaand water slibt het aan en in rivieren noemt men het rivierklei en in zee-zeeklei.

 

Waarom het verschil in benaming het is eigenlijk allemaal klei? Welnu het is wat de klei betrefd wel gelijk maar er is zeer veel verschil in hoe het aangetroffen wordt.

 

Rivierklei is niet erg "verontreinigd"door plantendelen en daarom zeer geschikt voor stenenfabricage.

 

Zeeklei is gemengd met zeeplanten,schelpen(kalk) en andere zeedier/en- tjes.Zeer geschikt voor landbouw en voor öns"

 

Klei kan vele malen meer voedingsstoffen bergen op zijn korreloppervlakte dan zand ---Heb ik eerder uitgelegd---

 

Met humos of cocos(veen) kun je de luchtigheid verhogen.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Dame Blanche

Persoonlijk ben ik niet zo aardig als jouw voor die beestjes, als er een paar sneuvelen tijdens de graaf werkzaamheden is het jammer.

Dat valt nogal mee; wormen kun je echt niet doden door ze met de spade te doorklieven.

De 2 stukken blijven dan allebei gewoon verder leven als afzonderlijke wormen!

Dit heb ik al lang geleden in de lagere school geleerd en het is echt waar..

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ik denk dat dat wel een stukje algemene kennis is die DB zeker zich zelf

eigen heeft gemaakt.

 

Het is meer zo dat de "orginele staat" niet behouden blijft :verrygood

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Nederbelg

Dat 2 halve wormen door blijven leven heb ik vroeger ook geleerd maar na onderzoekingen is gebleken dat het onjuist is.

 

Dat er een paar dood gaan is eigenlijk niet erg want er blijven genoeg over maar hoe meer je over wormen weet hoe meer je ZE waardeerd.

 

Dan is het je gevoel wat je je laat handelen.

Lijkt overdreven en is het misschien ook.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kwam ook een topic tegen met een vraag over bosgrond of dat geschikt is voor guerilla.

 

De oude bladeren wel maar ze bevatten zeer veel kalium en dan is de verhouding wat zoek.Als je hier kippemestkorrels bij mengt dan krijg je een zeer goed grondje

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

@DB:

 

Ik heb net inkopen gedaan voor mijn buitenkweekje;

koeienmestkorrels gemengd met kippenmest.(dat was voor ik jouw topic gelezen had waarin je vooral kippenmest aanprijst.)

 

Per plantgat wordt het ongeveer zoiets:

 

1 kopje koeien/kippenmestkorrels

1 kopje npk 15-15-15

1/2 kopje zeewierkalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

@DB:

 

Ik heb net inkopen gedaan voor mijn buitenkweekje;

koeienmestkorrels gemengd met kippenmest.(dat was voor ik jouw topic gelezen had waarin je vooral kippenmest aanprijst.)

 

Per plantgat wordt het ongeveer zoiets:

 

1 kopje koeien/kippenmestkorrels

1 kopje npk 15-15-15

1/2 kopje zeewierkalk

________________________________________________________________________________

___

 

@ Nederbelg

Dat is te weinig kippemestkorrels, het moet zijn 5 kopjes en nu geen NPK maar pas bij aanvang bloei een handvol in een circel rond de stam,elke week

Het laatste is wel goed Lees mijn topic SCHIMMELBESTRIJDING ook even.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wij ga de heel goede raad van Dame Blanche volgen dan kan het bijna niet mislukken volgens mij

Bij deze bedankt DB;als ik u ooit eens tegen kom hier bij ons in B gaan we er nen dikke stella op drinken en de pijp staat klaar :specool

 

Toch zullen we nog wat moeten wachten want s nachts kan het nog vriezen zzzzz nog even geduld :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

name='legiopatria1'

Wij ga de heel goede raad van Dame Blanche volgen dan kan het bijna niet mislukken volgens mij

Bij deze bedankt DB;als ik u ooit eens tegen kom hier bij ons in B gaan we er nen dikke stella op drinken en de pijp staat klaar :verrygood

 

Toch zullen we nog wat moeten wachten want s nachts kan het nog vriezen zzzzz nog even geduld :

 

____________________________________________________

 

Die B staat die voor Brabant of België

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

:specool dat maakt nie uit DB hihihi de B zal voor alle 2 staan hahaha

aangezien brabant voor hulp belgie staat hier :verrygood (reservebelgen)

 

 

:tu

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 kopje koeien/kippenmestkorrels

1 kopje npk 15-15-15

1/2 kopje zeewierkalk

 

 

Is zeewierkalk ook verkrijgbaar in een tuincentrum?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd DB in Belgie het land van friet en Stella artois :verrygood ;bij deze bent u altijd welkom op ons oogstfeest 2007 :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk het niet maar ik koop het niet omdat de kippemest 10-13,5% kalk bevat die goed is in verhouding tot.____________________________________________________________________________

__________'Jahbless

Is zeewierkalk ook verkrijgbaar in een tuincentrum?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Is zeewierkalk ook verkrijgbaar in een tuincentrum?

 

jazeker, bij AVEVE hebben ze dat en als ik me niet vergis ook gewoon bij BRICO

 

@ Nederbelg

Dat is te weinig kippemestkorrels, het moet zijn 5 kopjes en nu geen NPK maar pas bij aanvang bloei een handvol in een circel rond de stam,elke week

 

Dan moet ik al heel wat meer meesleuren want dit wordt een guerillakweek..en dan is het ook niet wenselijk om elke week naar je planten te gaan kijken?

 

Maar ik ga in elk geval op jouw advies er meer koe/kippenmestkorrels doorheen mengen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Nederbelg

Om NPK 1 x per week een handvol om de stam te strooien deed ik als volgt:het aantal handenvol gelijk aan het aantal planten deed ik in een draagtas en dan ging ik tegen zonsopgang in visserskleding naar de planten en ging ze altijd met een halve cirkel van achteren benaderen,om eventuele spoorzoekers het moeilijk te maken.

 

Wanneer er geen viswater in de buurt was dan hing ik een verrekijker en/of een camera om de nek.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

DB weet je misschien raadt met kippenmest al gemengd door compost? Mijn buurman vertelde mij dat ik niet teveel moest gebruiken omdat het anders de plant verbrandt. Ik heb ongeveer een emmertje gekregen van de goede buur, moet ik dit mengen met potgrond? Of moet er nog iets bij als cocosgrond?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...