Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Dame Blanche

Grondverbeteren(outdoor)

Recommended Posts

In principe is grond voor binnen en buiten gelijk.

 

Maar omdat de hoeveelheid voor binnen kleiner is kun je het iets zorgvuldiger doen.

 

Je hebt kunnen lezen dat in het plantgat 1/3 deel bestaat uit de aanwezige tuingrond.

Dit laat je gewoon weg.

 

Dan is er nog iets zeer belangrijks en dat is het bodemleven.

Een vereiste is dat je heel klein stukje tuin moet hebben.(grote natuurlijk ook)

 

Aan de hand van 2 x de hoeveelheid grond die je gebruikt maak je een bekisting waar 1 hoeveelheid in past.De kist bestaat eigenlijk uit 4 wanden want de bodem en deksel ontbreken.

 

Het is de bedoeling dat je 1 hoeveelheid in de potten doet voor je kweek en de andere inde bekisting stort waarvoor je eerst 10 kopjes kippemestkorrels op de bodem(grond) hebt gestrooid om wormen en ander bodemleven aan te trekken.

 

Zoals je hebt kunnen lezen is er op elke 10ltr grond/cocos 1 kopje k.m.korrel gekomen.

 

Het volgende gebeurd er nu met het voorraaddeel.

De wormen vinden hun weg al gauw in het nieuwe aanbod en zullen zich flink vermeerderen.

 

Het is aan te raden een dubbel aantal potten aan te schaffen zodat je deze extra potten reeds kan vullen en dan de gebruikte grond in de kist stort.

 

De grond krijgt zo steeds 1 cyclus rust en wisselt steeds.

 

Je kunt 2 jaar doorgaan voordat je voor 50% met k.m.korrel ververst.

 

Extra tips:1)Boven op de kist een deksel maken van gronddoek,tegenonkruidzaden.

2)Maak iets meer grond klaar dan je nodig bent zodat je de nieuwe "oude"grond kan mengen met deze rest om een snellere entting tot stand te brengen.

3) de wormen zullen veel cocos omzetten in wormen aarde dus dan kun je 1 x per jaar 5% cocos toedienen.

 

 

 

Je normale voeding die je anders gebruikte kun je gewoon voortzetten,geen grond op PH brengen.

De wormen streven naar de ideale PH van de grond.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

super :verrygood

ik kweek nog niet zo lang ,maar begin nu al aardig te begrijpen waar het allemaal om draai.

op deze manier kweken is niet alleen erg goedkoop .

maar ook erg effectief.

heel erg intresant.

er staan nu zaadplantjes die na een dag of 4/5 in de bloei gezet zijn.

en nu 3 weken bloeien .

binnen een week hoop ik alle mannen er tussen uit gefilterd te hebben,en ze in het afbloeihok te plaatsen.

om op jou manier te werken ,is het nu te laat (zeker) ?

maar ik ga gelijk aan de slag,voor de volgende kweek.

dan doen we alaa Dame Blanche :)

heb je mischien daar ook nog wat tips voor ?

 

wat vind jij van het gelijk in de bloei zetten van zaadplantjes,als ze net ontkiemd zijn ?

 

dankbare groetjes jeroen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,direct op 12/12 methode heet dat en 2 topic's zijn er verschenen op het forum van atmosphere en Silver .Je kunt hen een PB sturen want ik kan ze niet zo snel terugvinden:Atmoshttp://www.wietforum.nl/atmosphere-m4254.html

 

Silver zijn topic heette:Zaad Direct Op 12/12 Maar hij is bijna nooit meer onnline

 

Voor tips kun je beter gewoon beginnen en dan komen die vanzelf.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ rich

bedankt :verrygood

 

 

@ Dame Blanche

 

Want die mogelijkheid bied deze eenvoudige en toch rendabele methode ook nog eens.

 

ik weet wat ik wou weten .

 

gr jeroen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Dame Blanche,

 

Ik kon op internet een compostvat gratis ophalen, dus die staat achter in de tuin. Kunnen we die ook gebruiken om onze aarde in te laten rusten, in plaats van de kist die je hebt voorgesteld?

 

Het vat is ook onder open, dus ik veronderstel dat, met een beetje kippenmest, de wormen wel vanzelf komen.

 

Het is wel de bedoeling dat we het vat alleen gebruiken om de aarde te laten rusten, niet om ander organisch afval in te dumpen.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is zeer goed,als alles daarin kan dan gaat het heel goed maar denk om het laagje op de grond onder jouw grond(kippemest)

 

Als je wat potten over hebt dan kun je ook wat potten in de tuin zetten met een paar cm aarde.

Na enige tijd zitten daar heel wat wormen in en deze kun je dan in het vat met aarde ledigen en opnieuw klaar zetten,zo krijg je in korte tijd een hoop grondverbetaars.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke uhmm. hier gaan we weer:P

ff een vraagje aan damme blanche.

ik wil dus 2 plantjes kweken tot dat ze gedroogt zijn in potten ( ik heb net 50 Liter potten gezien bij

een tuincentrum vlakbij dat moet wel genoeg zijn toch? voor tot ze 100% volgroeid en volbloeid zijn.

 

Ik heb nu al 2 plantjes die heb ik 2/3 weken en zijn al lkr gegroeit ze zijn 20 cm ong.

Die wil ik dus in de 2 potten doen. dus per pot 1 plantje.

 

alleen is me nog niet echt duidelijk hoe ik die pot moet vullen?

met wat voor soort ondergrond en hoeveel van een product bijv. 10 liter gebruikte aarde/ 10 liter kokus/10 liter kippemest etc.

en wat bedoel je met : bij iedere soort 1 Theekopje K?

 

Dit was het nu voor ff.

 

Alvast bedankt:)

 

greetz harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn naam is geen Damme maar Dame Blanche.

 

Ik heb altijd een 10 ltr pot of emmer om gelijke hoeveelheden af te meten.

 

Jij moet je mengsel als volgt maken:10 ltr aarde (gebruikte of ongebruikte uit de growshop) of potgrond uit tuincentra,het eerste is beter omdat er ook perliet in zit meestal.

 

Deze aarde gooi je op een hoop op de grond,dan gooi je een kopje(koffiekop) vol kippemest/korrel erop.

Dan 10 ltr cocos/peat hier weer over +1 kopje K=Kmk=Kippemest-korrel.

Dan weer aarde enz enz -----in jouw geval tot je 100 ltr op een hoop hebt liggen.

 

Met een schep meng je dat nog wat tot het een homogeen mengsel wordt.

Een tip:als je nog wat oude wortels van vorig jaar hebt dan graaf je dieop een mengt dat ook door dat mengsel.(Wortels hebben een schimmel die voedselopname bevorderd) zie Growguide

 

Pas op met Kmk daar niet teveel van gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Dame Blanche,

 

We gaan snel een stukje tuin vrijmaken om het compostvat te installeren.

 

Maar deze laatste regel voor indoor-hergebruik heb ik verschillende keren nagelezen en het is met toch niet helemaal duidelijk. kun je het enigszins verduidelijken?

 

"Je normale voeding die je anders gebruikte kun je gewoon voortzetten,geen grond op PH brengen.

De wormen streven naar de ideale PH van de grond."

 

Bedoel je dat je de voeding de gehele kweek kan voortzetten of bedoel je dat de gehele kweek de voeding niet moet worden afgezuurd, vanwege de wormen?

 

Op dit moment ga ik uit van het principe wel afzuren en bij hergebruik kalk toedienen.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ ASGrow

 

"Je normale voeding die je anders gebruikte kun je gewoon voortzetten,geen grond op PH brengen.

De wormen streven naar de ideale PH van de grond."

 

De voeding die je tot nu toe altijd gebruikte kun je nu ook weer gebruiken,ik bedoel daarvoor veranderd er niets Het afzuren ook gewoon blijven doen.

 

Met grond niet op Ph brengen bedoel ik NIETS DOEN en bij hergebruik geen kalk want dan wordt de PH op de duur te hoog.

Met de opmerking over wormen het volgende.

 

Op een bedrijf dat wormenaarde produceerd werken ze als volgt:Ze starten met gemalen turf in bakken van 50 x 80 cm en een laag van 20 cm en gooien daar een 1/2 ltr wormen in.

De ph is zo laag(zuur) dat er geen plant in kan groeien.

 

Deze grond met wormen wordt 1 x per dag iets met de handen losser gemaakt.

De wormen eten deze zure grond en bevruchten elkaar en leggen eieren waar weer nieuwe wormpjes uitkomen die na 16 weken ook al weer eieren kunnen leggen.

Een bijzonderheid is dat als er slechts 2 wormen zijn dat 1 tijdelijk man wordt in de ander vrouw en na bevruchting draaien de sexen en dan heb je 2 bevruchte wormen.

 

Terug komende op de wormen die eten deze zure turf en poepen het weer uit en deze MEST heeft dan een PH van 6,7-6,8

 

Deze Ph is een indicatie dat het klaar is dus zeven ze deze nuWORMENAARDE genoemd.

De wormen worden weer ingezet voor de volgende bak en de aarde wordt gedroogd en opgezakt.

 

Conclusie:de wormen zorgen en streven altijd naar de ideale Ph dus geen kalk want dan verstoor je dit proces.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neem me niet kwalijk als ik het fout heb maar ik meende dat de ideale Ph 6.2 was? Of is dat voor het water wat je toevoegd aan de planten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De PH van grond ligt altijd veel lager dan 6,7.

En 6,2 is dan ook een goed punt om je op te richten.

Theoretisch is 7,0 het neutrale punt maar in de praktijk is dat eerder 6,7-6,8 zoals wormenaarde uiteindelijk wordt als alle grond 1 x door de worm is geweest.

 

Aangezien 7,0 of 7,2-7,3 vervelende verschijnselen geeft als voedingsblokkade geeft moet je bij kweek een veilige marge inbouwen en dan zit je met 6,2 goed.

 

Ik heb je geprobeerd om het zo eenvoudig mogelijk uit te leggen maar om het precies te weten dan moet je eens op internet kijken daar wordt het vast wel goed uitgelegd.Het is zeer interessant maar je krijgt ook meer inzicht zodat je ook inziet dat in de natuur ook niet alles is zo als het eigenlijk had moeten zijn.

 

In de natuur streeft alles naar evenwicht en balans en het laatste is het doel maar het streven; wat alles BEWEEGD

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Dame Blanche,

 

Met veel interesse volg ik dit onderwerp. Maar je bemerkt nu wel dat de omvang van de topic, herhaling niet kan voorkomen.

 

Voor een goed overzicht over de behandelde onderwerpen naar aanleiding van grondverbetering, zou het een goed idee zijn om een korte samenvatting op te stellen.

 

Als ik iets ruimer in de tijd zat, had ik er zelf aan willen zitten, maar degene die het best de informatie kan categoriseren is natuurlijk degene die de informatie ter beschikking stelt.

 

Just a suggestion,

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ As Grow

Een zeer goed idee maar de uitvoering.....?

 

Ik zie ook dat deze topic wat te lang wordt dat merk ik vaak doordat ik vragen per PM krijg waar vragen gesteld worden n.a.v.dit topic en dan merk ik dat velen in verwarring raken door het steeds afdwalen en de vragen en antwoorden met elkaar verwarren.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook een buitenplek hier staan wat kleinere bomen omheen voor de rest wat gras, nu wil ik eigenlijk ook wel gebruik gaan maken van die kippenmest korrels. heeft het zin om deze korrel bij het planten van de planten door de aarde te gooien? of moet dit eerst heel erg lang intrekken?

 

Hoop op een reactie, dan kan ik acties ondernemen B)

 

Priest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zal zeker nut hebben, het is niet noodzakelijk om kippemestkorrels of gewoon mestkorrels een tijd van te voren te strooien, het is alleen wel beter, bodemleven komt dan eerder opgang. Dat zal nu wat langer duren, maar je zal zien dat wanneer de meststoffen los komen je planten er van zullen genieten.

Ik meng zelf altijd pas bij het overpotten mijn mestkorrels door de aarde, is overigens geen kippemest.

Je kunt ook later nog een hoopje mestkorrels bij de stam leggen, vooral handig bij potten, wanneer er van boven water wordt gegeven.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb ook een buitenplek hier staan wat kleinere bomen omheen voor de rest wat gras, nu wil ik eigenlijk ook wel gebruik gaan maken van die kippenmest korrels. heeft het zin om deze korrel bij het planten van de planten door de aarde te gooien? of moet dit eerst heel erg lang intrekken?

 

Hoop op een reactie, dan kan ik acties ondernemen B)

 

Priest

 

@ Priest

Je hebt van Jopie...al een antwoord gekregen alleen de opmerking dat hij ook mestkorrel geeft maar geen kippemestkorrel,daar wil nog even op in gaan.

 

Door veel uitproberen en bestuderen en ook overdoseringen(opzettelijk) heb ik ontdekt dat kippemest de ideale dierlijke meststof is.

D.w.z. dat ALLE andere dierlijke meststoffen niet de ideale verhoudingen hebben.

Steeds is het evenwicht meer of minder verstoord,niet dramatisch maar toch.....

 

Schapemest heeft b.v. veel fosfor maar bij gebruik moet je weer aanvullen bij de andere stoffen en dan heb ik het nog niet over de mineralen ...enz.

Dit was de Kippemest.

 

Wat het nu nog mengen door je grond betrefd daar is het nooit te laat voor maarje moet er geen wonderen meer van verwachten dit seizoen.

Heel goed is de hoeveelheid rondom strooin en licht inharken en na de oogst de grond met een riek los maken en gedurende de winter afdekken zodat je grondje super klaar ligt in 2008.

 

Mijn voedingsadvies voor dit jaar:Telkens als je eens naar je planten kijkt geef elke plant eens in de 15 dagen een hand vol NPK en als de bloei inzicht is 1 x per week.Dan de NPK met de hoogste P voor fosfor.

 

Misschien zullen sommigen niet begrijpen dat uitgerekend IK advies geef om NPK te geven maar dat is simpel te verklaren.

 

Velen scheren organische voeding en anorganische over 1 kam

 

Dat is onjuist demest wordt pas opgenomen na bewerking door het bodemleven en dan wordt hetzelfde als bij kunstmest geproduceerd of gedoceerd.Je kunt met kippemest nooit aan de behoefte van de plant geheel kunnen voldoen omdat bij verhoging van de gift de gift af en toe de grens van overvoeding zult overgaan.

Vele factoren spelen daar een rol dat het aanbod per dag kan schommelen

 

Beschouw de kippemest als basis voedsel en grondvervolmaker en de NPK als noodzakelijke afronding.

Bij indoor gebruik je daarvoor om doceertechnische redenen vloeibare voeding.

 

Trouwens voordat er vloeibare voeding was gebruikte ik bij indoor altijd NPK en de planten protesteerden nooit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dame blanche

Met NPK bedoel je Kippenmestkorrels? of bedoel je daarmee andere voeding? sorry was effe verwarrend en probeer het nu zo goed mogelijk te begrijpen B)

 

Priest

Share this post


Link to post
Share on other sites
Trouwens voordat er vloeibare voeding was gebruikte ik bij indoor altijd NPK en de planten protesteerden nooit.

 

In welke Hoeveelheden/afmetingen/samenstellingen etc etc.?

En hoe?

 

Ik sprak laatst met een bevriende Landbouwer(suikerbieten, pootaardappels, Wortels, tarwe, koolzaad)....die moest heel hard lachen toen hij hoorde over Speciale Vloeibare voeding voor Wietplanten, Op zijn gronings klonk het als "je moet gewoon kunstmest oplossen"(vertaald zonder Dialect) Toen ik dit las Dacht ik er weer aan!

Dank! B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
NPK is gewone kunstmestkorrels,

 

Dat is dan wat anders dan Kippenmestkorrels?

 

Haal nu volgens mij alles door elkaar B)

 

Priest

Share this post


Link to post
Share on other sites
In welke Hoeveelheden/afmetingen/samenstellingen etc etc.?

En hoe?

 

Ik sprak laatst met een bevriende Landbouwer(suikerbieten, pootaardappels, Wortels, tarwe, koolzaad)....die moest heel hard lachen toen hij hoorde over Speciale Vloeibare voeding voor Wietplanten, Op zijn gronings klonk het als "je moet gewoon kunstmest oplossen"(vertaald zonder Dialect) Toen ik dit las Dacht ik er weer aan!

Dank! B)

 

Die Groninger had groot gelijk.Het is ook voor mensen uit de praktijk lachwekkend wat er gebeurd op voedingsgebied.

 

Als ik NPK(kunstmest) aanraad als voedingsAFRONDER dan roepen velen "jij die kippemest aanraad gaat nu ineens kunstmest adviseren"hoe kan dat.

 

Dezelfde mensen gebruiken al jaren kunstmest in vloeibare toestand en door de reklame heeft bijna niemand door dat men geflest word.

 

Zo heb je voeding(vloeibare ) speciaal voor aarde en cocos.

Ik gebruik voor aarde bij indoorteelt (wanneer om technische redenenkunstmest niet kan) vloeibare voeding voor cocos om 2 redenen.

1)Omdat het goedkoper is

2)Omdat ,als er verschil is cocosvoeding wel beter moet zijn daar cocos totaal geen voeding bevat.

 

Mr....Je vraag hoeveel?:2 eetlepels opgelost in 10ltr water en 4 bij aanvang bloei,mits er kippemest in de grond zit.

Bij kweken uit zaad gebruik ik de laatste 4 weken-2 lepels.

 

Let wel dit doe ik alleen bij gering aantal lampen tot 4.

Uiteraard voor commerciële opstelling doe ik wel aan PH en EC meting omdat het om elke gram extra gaat.

 

@ Priest

Ik geloof dat jij als je dit leest ook antwoord hebt op je vraag.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mr....Je vraag hoeveel?:2 eetlepels opgelost in 10ltr water en 4 bij aanvang bloei,mits er kippemest in de grond zit.

Bij kweken uit zaad gebruik ik de laatste 4 weken-2 lepels.

 

Dank Dame Blanche, Ga het Proberen!

 

B)

 

 

 

Die Groninger had groot gelijk.Het is ook voor mensen uit de praktijk lachwekkend wat er gebeurd op voedingsgebied.

 

Ik zal het hem laten Lezen!

Het antwoord zal zijn, "zei ik toch!"

 

:specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo, Ook hebben we ff 400 liter grond aangemaakt..210 l potgrond/80l cocopeat/110l perliet en 40 kopjes kippemest korrels(volgende keer ff klei regelen) ...ik heb namelijk altijd grond tekort dus ik dacht ik maak alvast genoeg goede grond aan...:

 

Volgende x klei is goed maar hier nog een tip:je hebt de grond in vuilniszakken gedaan maar wil je de kwaliteit verbeteren dan kun je dat heel simpel doen door een paar cm grond uit die zakken in potten en die in je tuin te zetten en na enkele weken kun je deze grond weer terug in de zakken doen maar nu zijn is de grond POSITIEF BESMET met bodemleven.

 

Ook kun je de volgende keer af en toe een schep uit je tuin door het mengsel doen.

Ook kun je reeds gebruikte grond door je mengsel mengen 2 vliegen in 1 klap want oude wortels bevatten wortelschimmels die het voedselopnamevermogen(scrabble-woord)verhogen.

 

Wat de klei betrefd dan moet je niet hoger dan 10% gaan.

Klei toedienen kan moeilijk omdat het zo kleverig is,je kunt het goed op zwart landpouwplastic leggen in de zon en dan gedroogd met een hamer fijn slaan tot poeder

.DB

________________________________________________________________________________

_________

 

Dit antwoord of advies gaf ik in een andere topic en ik dacht dat moet ook in dit topic.

De aanleiding was dat hij die mij vertelde dat hij mijn raad had opgevolgd met het samenstellen van een nieuw grondmengsel de volgende x mijn raad ook wilde opvolgen wat betrefd het toedienen van klei.

 

Klei is een uitmuntende voedingsdrager of opslacomponent.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...