Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

de glazenwasser

Eerste Kweek; 5 Power Plants In Scrog Onder 600 Watt

Recommended Posts

wanneer zal ik ze toppen?

dat hangt er van af hoeveel zijtakken je wilt.

als je 4 hoofdtoppen wil dan kan je toppen als ze 6 internodes hebben

(internodes: eigenlijk zijn dat verdiepingen, uit elk blad oksel kan een zijtak groeien. elk blad is een eigen verdieping.)

 

 

hoe groot moeten ze zijn voor ik ze in de bloei zet (als ik planten van 80 - 100 cm max. wil)?

De plant groeit de eerste 3 weken van de bloei nog. en dan ook echt explosief. Ik zouy het op 50 a 60 cm houden. 20 cm groei is niet veel voor 3 weken. misschien moet je zelfs op 40 cm al gaan bloeien als je 80 wil hebben. ik zou 50 cm doen.

 

 

oh en.. die paarse stammen / stelen; zou dat komen doordat de grond zo vochtig is oid.?

paars = meestal kou/ stress. kou van je medium (grond dus) of kou van je lucht.

De belangrijkste tempratuur is die van je medium. Als de voeten kout zijn is alles koud.

Warm medium is goed/ perefct zelfs daar zou je dus wat aan kunnen doen misschien.

ennuh paarse stelen..... lekker boeie, die rook je toch niet.

Het is alleen een goede indicator.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede uitleg, al vind ik 50 cm erg hoog, ik ben bang dat ze dan te hoog gaan worden...

 

De meeste luitjes gooien ze op 12/12 als ze een cm of 30 zijn, en das bereik je mooie hoogtes...

 

grt Paffie

Share this post


Link to post
Share on other sites

thx voor de tips! :rofl

 

 

@ budget:

 

een internode (inter = tussen) is de ruimte tússen twee 'verdiepingen' toch? dus als ze 7 zijtakjes hebben: toppen. en dan wou ik ze graag fimmen. ik zie alleen aan de bovenkant van de plantjes een heel 'bosje' uiteindjes zitten (gewoon het blaadje eigenlijk). moet ik dit er in z'n geheel vanaf halen; dus alle uiteindjes voor fimmen 90% eraf knippen? (ik zal nog wel ff een foto maken om te laten zien wat ik bedoel als dit niet duidelijk genoeg is.) :P

 

en die stelen he... ze blijven maar paars. aan de temp. kan het echt niet liggen; ook tijdens de nacht is het gewoon >21 graden. ik gok het dan wel op een wateroverschot. mss. dat ze door het te vochtige medium (40 á 50 mBar nu) hun voedingsstoffen (vooral fosfor in dit geval?) niet goed opnemen. :wOOt

 

 

@paffie:

 

ja ik dacht zelf ook tussen 25 - 30 cm. dan zouden de PP's dus 80 á 100 cm moeten worden uiteindelijk? ik zorg er iig. voor dat de lamp te allen tijde 55 á 60 cm boven de plantjes hangt om strekken ze voorkomen. temp 25 á 26, RV 60 á 65%

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ik vind het helemaal goed. 25/ 30 cm aanhouden dus :rofl

als je plant goed gaat kan ie 10 cm per dag groeien.

maar jij gaf eerder aan dat ze 2 - 3 cm perdag doen.

vandaar de 50 cm die ik aangaf.

 

ik hou me er niet zo mee bezig. weekje voorgroei en dan de bloei in. 5 cm of 50 cm :wOOt

 

Te veel water is nooit goed.

als je zelf denk dat het te veel is ga je gewoon minderen en als de3 plant het goed doet

laat je die paarse steeltjes toch lekker voor wat het is.

het is geen show opstelling natuurlijk.

 

voor toppen moet je inderdaad gewoon het bovenste er uit halen / kapot knijpen met pincet ofzo.

 

wacht je foto's af

Share this post


Link to post
Share on other sites

man.. pagina's zonder foto's :rofl dat kan niet he.. kom op met die picas!

 

Toppen of fimmen kun je al redelijk snel doen, 5-7 internodes, het ligt er een beetje aan hoe breed of hoe lang je ze wilt houden. Is overigens een prachtig topic over toppen en fimmen.

 

Tip van de bonsai master: als je topt, haal dan de 2 fanleafs van de internode direct onder het punt waar je getopt hebt weg. Hierdoor groeien de twee bovenste scheuten langzamer (herstellen prima!) waardoor je onderste internodes de kans hebben om op gelijke hoogte te komen en de nieuwe scheuten niet te veel achter blijven bij de twee bovenste. Deze wijsheid heb ik uit eerste hand ontvangen en het resultaat ervan gezien. Makes perfect sense to me!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ budget:

 

10 cm per dag lijkt me wat overdreven? offehhh.. :wOOt

 

en ja, ik weet dat het teveel is want ik heb nu dus eindelijk een tensiometer. :rofl

 

 

@ whazzup:

 

als het aan mij lag stond het hier helemaal bandwidth-crushingly vol met fotoos maar tis niet mijn camera en ik kan 'm niet altijd lenen helaaz... :P ga 't zo wel ff proberen iig...

 

die thread over toppen / fimmen heb ik uiteraard gelezen, incl. dat soft-secrets pdf'je. 't ligt wss. aan mijn algemene kennis over planten dat ik het niet precies bergijp allemaal.. het wordt me wel steeds duidelijker gelukkig, bedankt daarvoor!

 

 

groetan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe had het effe gemist maar je hebt je hokje nu mooi (veilig) afgewerkt. Toppie! :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor binnen wel ja.

beten planten pakken het wel.

sorry we hadden het hier inderdaad over binnen planten en ik

dwaalde ff af.

 

5 cm dan

Share this post


Link to post
Share on other sites

update

 

 

dag XI

 

 

 

zo, gisteravond ff men afzuiging geregeld dmv. een thermostaat, te zien in mijn bouwverslag. werkt zeer prettig zo, en ik zou het iedereen aanraden!

 

ik ga ze zo, als het licht een uurtje aanstaat toppen. en daarna naar een gezellig feesje en lekkah naar de klotuuhh! :wOOt :P :o

 

 

fijne jaarwisseling allemaal! :rofl

 

 

Ps. men excuses vor het ontbreken van fotoos; er wordt aan gewerkt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ff een vraagje:

 

de grootste is nu 26 cm, en de kleinste 22. ze zijn mooi bossig aan 't worden ook! :rofl ik heb ze dus 2 dagen geleden getopt. wanneer zal ik ze in de bloei zetten (als ze max tussen 80 en 100 cm mogen worden)? zal ik gewoon 14 dagen groei aanhouden of bijvoorbeeld als de grootste 30 cm is?

 

 

 

groeten!

 

 

PS. ik zag dat de wortels al onder de 25 liter potten uitkomen! :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foto-update :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou ze zien er goed uit hoor tomas :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

jaa jonges, ik heb maar niks meer gepost sinds ik geen camera beschikbaar heb... :P

 

tis idd. een beetje useless zonder picas. als het goed is kan ik medio volgende week weer wat lekkers posten, ze gaan namelijk errug goed. zijn nu ongeveer 35 cm lang en heel mooi breed geworden. ze staan nu 3 dagen in de bloei, en ik heb besloten te gaan scroggen.

 

naja ik laat het jullie binnenkort zien! :verrygood

 

 

groeten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke jonge

 

ik ben benieuwt naar de pic's

 

Mzzl Harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee jonges! :verrygood

 

 

ff een vraagje:

 

ik wil gaan scroggen binnenkort, maar ik zie hier allerlei verschillende manieren voor. tenminste; het is en blijft een rek waar je de planten op bindt, maar de een zet 'm op 30 cm en de ander op 55... nu zijn mijn planten na 13 dagen groei, en 5 dagen bloei (getopt op dag 10, groei) 35 - 37 cm hoog en komen de bladeren ruimschoots over de randen van de 25 liter potten.

 

de vraag is dus: hoe en / of wanneer bepaal ik hoe hoog het scrognet komt? en: kan ik het beste nu vast een hoogte kiezen en ze er tegenaan / doorheen laten groeien, of als ze een bepaalde hoogte hebben bijv. 10 cm lager het net vastzetten?

 

 

groenten!

 

PS. morgen foto's

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zelf hang het rek net boven de toppen op het moment dat ik ze op 12/12 gooi, als je ze nu plaatst zou ik zorgen dat de hoogste toppen net door het rek steken.

 

De komende 1.5 week gaan ze als een speer, en kan je ze mooi plat binden op het rek...

 

succes...

 

Grt Paffie

Share this post


Link to post
Share on other sites

vind ik wél laag... :jump: ik heb gelezen dat die PP's toch wel een cm of 80 á 100 hoog zouden worden. of is dit alleen als je ze niet topt? ik heb nl. nog niemand gezien die 50 cm plant over z'n netje had gebonden.. :P maja, aan de andere kant zag ik dat Miss_J ze ook op 30 cm had.. maja die heeft ufo's.. :verrygood

 

maar jij zegt dus op een cm of 30 á 35 een rek maken.. aan de ene kant mss ook wel een goed idee aangezien er maar 5 op 80 x 110 cm staan..

 

dan ga ik vanavond aan de slag daarmee. :P

 

 

tnx, groeten!

 

 

PS. heb vandaag meteen ff 'B'cuzz aarde voeding' gehaald; één component; NPK 7-30-20. die ga ik er vanaf week 4 bij gooien op een EC van 1,6 (iesch goe toch?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja is goed!

 

 

 

Lenge van je plant heeft voor een heel groot deel te maken met je voorgroeitijd. Met dezelfde voorgroeiperiode de planten toppen maakt uiteraard kortere planten.

 

Ook PP kan je prima laag houden. met 5 dagen voorgroei zonder toppen worden ze hier 50 a 55 cm, maar er zijn meerdere factoren van belang zoals EC en temperatuur.

 

De hoogte van je net doet er niet heel veel toe, tenzij je het ook gebruikt tegen het omvallen. Na een week of 2 zie je wel welke wat achterblijven. De hoogste op die lengte buigen of scroggen zorgt al wel voor een egaal veldje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

update

 

 

dag VI bloei

 

 

halleau!

 

zesde dag bloei; 20ste dag totaal. eindelijk een camera kunnen regelen, niet zoon goeie als ik eerst had, maar tis toch iets...

 

dubbele bodem met 12 gaten gelijk verdeeld, gemaakt van vijverfolie:

med_gallery_8244_1084_170954.jpg

 

 

 

 

blowertje onder men lamp gemaakt:

med_gallery_8244_1084_84122.jpg

 

 

 

 

scrognet in place:

med_gallery_8244_1084_188343.jpg

 

 

 

 

ze zijn nu tussen de 35 en 40 cm, en ze komen ook lekker over de randen van de potten heen:

med_gallery_8244_1084_18220.jpg

 

 

 

 

 

 

 

ze drinken nu ½ liter per dag, :jump: :P :huh: veel he!

 

en ik begin de topjes te zien!

 

 

ik ga dus vanaf dag 8 bloei B'cuzz aarde voeding NPK 7-30-20 mee geven op EC 1,6.

 

deze:

med_gallery_8244_1084_556846.jpg

 

 

 

ik heb op het moment geen bevochtiger in het hok staan, toch is de RV rond 55% :verrygood ik heb nu ook geen ventilator(s) meer in men hok staan. de frisse lucht wordt als het goed is gewoon verdeeld door de 12 gaten in de bodem (met een totale oppervlakte van 3x de flens van men filter). moet ik tóch een fan plaatsen of kan het ook zo? hoe kom ik erachter als de airflow niet meer genoeg is?

 

wat vinden jullie ervan?

 

 

groetjaz! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat als je de temperatuur overal in je hok onder controle hebt dat je wel zonder kan. Aan de andere kant is het gevaar voor rot aan het eind van je oogst een hele goede reden om er juist wel eentje aan te zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok whazzup, ik ga denk ik wat 120mm fans regelen daarvoor, aangezien m'n zwenkventilator er niet echt goed in past...

 

 

nog ff over die voeding: er staan niet specifiek 'bloeivoeding' op, tis zgn. 1 component. is dit wel het beste wat ik er in kan gooien? en, moet ik voortaan elke keer water geven mét voeding, of om de keer met voeding en de andere keren alleen afgezuurd water? ;) enneh.. Ph op 6,2 houden?

 

 

 

groeten!

 

PS. nog ff 2 fotoos van me nieuwe camera:

 

med_gallery_8244_1084_206744.jpg

 

med_gallery_8244_1084_558070.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

geen commentaar... ;) jammer, ik kan wel wat info gebruiken... ik ga dan wel met Ec 1,6 / Ph 6,0 voeden. 1 x per week alleen water Ph 6,0. dat Atami kweekschema klopt voor geen meter volgens mij.

 

grtn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...