Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

de glazenwasser

Eerste Kweek; 5 Power Plants In Scrog Onder 600 Watt

Recommended Posts

Hallo allemaal en welkom! :P

 

 

Deze week ga ik beginnen met kweken. m'n kast is helemaal af dus het is nu alleen nog een kwestie van stekkies ophalen en knallen! :P

 

 

hier komen ze in te staan

med_gallery_8244_1084_276200.jpg

 

sfeerimpressie

med_gallery_8244_1084_6866.jpg

 

 

ik heb al vanalles gelezen over het laten aanslaan van stekken, en ik wil ff weten wat in mijn specifieke situatie het beste is, vandaar een paar vragen. stel, ik heb de stekken binnen, wat ga ik als eerste doen etc.:

  • aarde 24 uur van te voren inwateren? hoe doe ik dit? moet hier wortelbooster bij?
  • ik heb nog ff geen Ph meter, kan ik gewoon kraanwater gebruiken?
  • de stekken direct in de grote 25L potten zetten? is dit ok?
  • ik wil beginnen met 8 stuks, en na pakweg een week de 3 minste weggooien. dus 2 per pot?
  • RV streefwaarde is >80%, temp streefwaarde is <25 graden? afzuiger uit? lamp zo hoog mogelijk?
  • zeil spannen in de kast op 50 á 70 cm hoogte met gaatjes erin om het vocht (van de bevochtiger) onderin te houden?
  • of beter losse tentjes over de stekken? of over de hele potten?

roept u maar! alle tips zijn welkom. ik weet in grote lijnen wat me te doen staat, maar ik heb geen zin om stomme fouten te maken in deze kritieke fase!

 

 

bedankt voor de bloemen! :D

 

de wasser.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zal mijn mening hierover geven;

 

Koop eerst een ph meter.. nu kun je water klaarmaken met ph 6.0-6.3 en eventueel een beetje wortelstimulator.. Maak je grond vooral goed nat, liefst iets van tevoren.. Dan een dag later de stekken erin zetten en de LV hoog houden. Je kan een zeil over alle potten tegelijk spannen of per pot.. wat het beste uitkomt, zolang je de lv maar hoog genoeg kunt houden.

Ga geen 2 planten in dezelfde pot zetten, de 5 mooise in je 25L emmers, en de overige in een 7L pot ofzo.. Deze kun je er dan naast zetten en voorlopig even als reserve houden.

Lees ook dit ff door:

 

Hoe gewortelde stekken beter te laten aanslaan

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je potten groot genoeg zijn heb je zo'n ph meter echt niet nodig hoor. Zijn al vaak kweekjes die zich zonder meter hebben bewezen.

 

Je kan ook naar gs/kenissen gaan effe checken hoveel ph min en dan dat blijven aanhouden.

 

 

zonder ph -meter is zoveel mogelijk aarde aan te raden.

 

 

 

growertjen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben het niet eens met growertjen en denk dat een ph meter absoluut de investering waard is, kraanwater is hier rond de ph 8.1, dat wil ik mn planten echt niet aandoen 10 weken lang. En dat gegok met ph- moet je al helemaal niet aan beginnen, het spul is zo geconcentreerd dat je daarbij absoluut een ph meter nodig hebt. Om nog maar te zwijgen over de voeding die je ph ook behoorlijk kan doen veranderen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

aarde 24 uur van te voren inwateren? hoe doe ik dit? moet hier wortelbooster bij?

antw; ja, met water van ph 6 tot 6,5 en wortelbooster.

 

ik heb nog ff geen Ph meter, kan ik gewoon kraanwater gebruiken?

antw; Ja de ph van het kraanwater hier is ook veel te hoog, dat is het bijna overal in NL wel, dus koop die ph meter toch, want dat zal de investering dubbel en dwars waard zijn!

 

de stekken direct in de grote 25L potten zetten? is dit ok?

antw. Ja ze kunnen meteen in een grote pot. Ik pot ze zelf liever een keer of 2 over en begin dus in een kleinere pot, omdat mij opvalt dat ze dan beter vol wortelen. Ik vind dat de wortels meteen zo naar beneden groeien in een grote pot. Maar uiteindelijk wortelen die potten ook gewoon vol dus of het een of het ander nou werkelijk beter is ??? Ik denk dat dat een persoonlijke mening is, zoals veel bij het kweken op je eigen gevoel en intuitie gaat.

 

ik wil beginnen met 8 stuks, en na pakweg een week de 3 minste weggooien. dus 2 per pot?

antw; nee ik zou er niet meer per pot plaatsen.

 

of beter losse tentjes over de stekken? of over de hele potten?

antw; per pot een tentje van een boterhamzakje erover spannen, bij zulke grote potten gewoon folie, want dan passen de zakjes natuurlijk niet :P

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee glazenwassertje waarom zet je er maar 5 plantjes in ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja jeroen, mensen hebben nog steeds het idee dat je dan minder hoog bekeurt wordt als die rot-wouten er achter komen. Maar aangezien een lampie en een filter volgens hun al 'professioneel kweken' is en je dan al strafbaar bent, ben je altijd de lul. Ik denk ook dat je niet aan het idee ' wat als....' moet denken, maar gewoon lekker je ding moet doen. Je mond houden is het best ................

 

 

 

FREUD

 

 

 

 

_______________

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij 5 planten worden bij ontdekking hooguit de planten afgepakt, en hoef je je verder geen zorgen te maken over vervolging of boetes etc. Er zijn mensen die het troffen en van oom agent de plantjes mochten laten staan, omdat het voor 'eigen gebruik' is..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tomas, dit is alleen zo als je er geen lamp boven hebt, geen afzuiging e.d. Dan is er een gedoogbeleid voor 5 plantjes. Dat betekent dat het dan wordt toegestaan zolang er geen klachten over binnen komen. Maar geloof me, zelfs 1 250 Wattertje erboven maakt het al strafbaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

knoeperts! mijn dank is groot voor jullie gezwinde reacties! :smoke

 

 

 

ik heb een setje Ph en Ec meters gevonden voor €40,-. ik weet dat dit onbetrouwbare, goedkope rotzooi is maar ik heb atm. geen geld voor duurdere spullen, en zo kan ik tóch een indicatie krijgen.

 

Ik was trouwens net ff bij de GS en die gasten zeiden dat ik voor die allmix niet per sé een lagere Ph hoefde te gebruiken, maar ik moet zeggen dat ik niet de indruk heb dat zij me over het algemeen de beste info onder de zon geven, die haal ik natuurlijk van het wietforum :)

 

 

net men omschakelrelais binnengekregen. nu nog ff de €5,-bak thermostaat halen en ff dit schema nabouwen wat die kerel bij men relais had gevoegd:

 

schema

med_gallery_8244_1084_38421.jpg

 

 

 

 

vraagje:

  • watvoor zuur gebruik je om af te zuren? is zoutzuur ok? saltpeterzuur? of moet ik gewoon bij de GS vragen naar Ph-?
  • dus dat worden 8 potten van 7L oid.? of zal ik het erop wagen meteen 5 stuks in grote poten te zetten?
  • hoe water je de aarde nou precies in? doorspoelen totdat ie niet méér op kan nemen ofzo? of anders?

 

 

groeten!!

 

PS. morgen eind van de middag heb ik men stekkies!! :showoff: :P ;)

(dan wil ik ze om 23:00 in de kast zetten, kan wel toch?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

gaat nog steeds goed daar :showoff: ik zou zelf 10 plantjes zetten in 4liter potjes,en dan naa 10 dagen de 5mooiste in zo groot mogenlijke potten zetten.en dan nog een week groei en knallen maar. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tomas, dit is alleen zo als je er geen lamp boven hebt, geen afzuiging e.d. Dan is er een gedoogbeleid voor 5 plantjes. Dat betekent dat het dan wordt toegestaan zolang er geen klachten over binnen komen. Maar geloof me, zelfs 1 250 Wattertje erboven maakt het al strafbaar.

 

Voor zover ik weet wordt er bij minder dan 6 planten NIET opgetreden ook al hangt er een lamp etc boven. De plantjes worden dan slechts afgepakt, of je spullen in beslag worden genomen weet ik niet, maar het is absoluut een minder groot risico dan wanneer je er 25 neerzet. Maargoed dit soort discussies zijn al talloze keren gevoerd op het forum en horen ook niet echt thuis in een kweekverslag.. Sorry daarvoor glazenwasser :showoff:

 

hoe moet ik nou inwateren?? :P

groeten!

 

Gewoon zorgen dat je aarde flink nat wordt, helemaal doornat, dus geen droge plekken meer binnenin. Bij de GS kan je een fles ph- halen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

QUOTE(de glazenwasser @ 11 Dec 2006, 23:12 )

 

hoe moet ik nou inwateren??

groeten!

 

 

 

Gewoon zorgen dat je aarde flink nat wordt, helemaal doornat, dus geen droge plekken meer binnenin. Bij de GS kan je een fles ph- halen.

====================================================================

 

tomas,

 

ff duidelijker he.

Straks gaat er iemand inwateren met ph- :showoff: :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha ja ik beantwoorde 2 vragen van hem een beetje door elkaar..

hopelijk is ie niet zo dom :showoff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ tomas: dank je, ga ik doen. :smoke

 

@ tokkie: begrijp ik. ;)

 

@ esmeralda: kusje :)

 

 

zo. net ff een bordje gemaakt waardoor ik men afzuiger op twee standen traploos kan instellen. de 'zachte' stand is voor licht uit en de 'harde' stand voor licht aan. ik wilde een thermostaat gebruiken maar ze hebben in dat goedkope kloteding een 3V dc relais gebruikt terwijl ie zelf 1,5V dc gebruikt :P helaas.. toch maar een andere op de kop tikken. dat gaat nl. echt goed werken!

 

 

ook ff een tentje gemaakt en dat werkt als een kogel! daarnet ff met lamp aan, afzuiger uit, bevochtiger op max.. binnen 15 min was alles onder het folie dikke mist waar ik zonder overdrijven nog geen 20cm in kon kijken! +/- 100% RV dus, voelde ook als zoon reptielenkooi in de dierentuin, dat gaan de dames zeker waarderen!

 

 

zo dus

med_gallery_8244_1084_357700.jpg

 

 

 

en zonder folie, als stutting voor de dames als ze straks tetten beginnen te ontwikkelen! :showoff:

med_gallery_8244_1084_36940.jpg

 

 

 

nog een fotootje van de thermostaat en omschakelrelais

med_gallery_8244_1084_25222.jpg

 

 

 

 

groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

met het licht aan is de temp 22 / 23 graden bij 70 á 75% RV. ongeveer goed toch?

 

 

ik keek net ff in de kast en zag dat de temp 20,5 is, en de RV 43% :showoff: ik heb snachts gewoon alles uit gedaan (bevochtiger, afzuiger). gaat dit veranderen wanneer de stekken erin staan? of zal ik toch voor snachts losse tentjes over de potten moeten zetten? of maakt de RV / temp snachts niet zoveel uit?

 

 

 

groeten! de glazenwasser

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij maakt de rlv voor de nachtperiode niets uit, de plant neemt dan geloof ik geen water op ook niet uit de lucht.

 

ik let trouwens helemaal niet op de rlv, ik heb ook geen middelen om deze onder controle te houden.. dit is volgens mij alleen echt nodig voor stekjes die nog geen wortels hebben en dus uit de lucht moeten drinken...

 

en 20,5 voor de nacht is helemaal niet slecht.. ik snap eigenlijk niet warom je er nog geen dames in heb staan haha

 

groet

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

patience, my young apprentice :showoff:

 

 

eind van de middag heb ik ze in huus!

 

 

ma het gaat idd om stekkies dus vandaar dat ik het vraag. maareh moet ik ze snachts nou afdekken?

 

 

 

gr. de glazenwasser!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er keurig uit man....

 

Ik zou de dames lekker onder dat tentje laten staan totdat ze goed aangeslagen zijn, bevochtiger gewoon aanhouden,ik neem aan dat er een hygrostaat opzit zodat hij bij de gewenste RV uitslaat?, zo niet kan je hem misschien om het uur even aan zetten ofzo....

 

grt paffie

Share this post


Link to post
Share on other sites

tx paffie. tis alleen dat met de lamp uit, de bevochtiger de lucht gewoon redelijk afkoelt. dan kan de kamer temperatuur 21 graden zijn; is het in de kast, onder het folie 18,5... dit lijkt met niet zoo goed voor de stekken.. toch? :showoff:

 

 

 

gr.!

 

 

 

 

PS ik ga ze nu halen... moet ik eerst inwateren en dan ff laten staan of inwateren en meteen de stekken erin??

 

PPS vanavond pas me Ph meter, dus inwateren gaat gewoon met kraanwater.

Share this post


Link to post
Share on other sites

18.5 is prima hoor. en ide beginfase is de LV het belangrijkste, al zou het nog wat kouder worden dan nog zou ik de LV op peil houden, zeker de eerste week...

 

Inwateren kan je beter nu meteen doen, als de aarde ingezakt is, bij vullen tot aan de rand, daarna stekken plaatsen en een 100 ml rondom het steeltje geven... Let op maak de aarde niet TE nat en zorg dat je de stekpluggen helemaal onder aarde zet, dit voorkomt uitdrogen van je plug...

 

grt paffie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb ze! :showoff:

 

 

 

ok paffie, en als ik snachts (voor de planten) de temp op 18 á 19 (mss 20) graden hou, hoe warm moet het dan overdag zijn? (daar heb ik nl meer invloed op...)

 

op advies v/d growshop niet ingewaterd. die kerel zei dat dat niet nodig was bij mijn grond (plagron allmix). hij zei: een longdrinkglas water (200ml) op ieder blokje. en dat in de 2 dagen geloof ik...

 

ik heb ze nu met z'n vieren per 25L pot staan (8 stuks in totaal). ze staan nu nog op het aanrecht, en ze gaan om 21:00 de kast in; ik hou het groeischema toch maar op 21:00 tot 11:00. dan ben ik het meest van de tijd thuis, hopelijk.

 

 

 

zal ik nu vast water geven of pas als ze een uurtje onder de lamp staan?

 

 

 

groeten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...