Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

de glazenwasser

Eerste Kweek; 5 Power Plants In Scrog Onder 600 Watt

Recommended Posts

halleau!

 

 

 

de dames staan er goed bij heb ik heb idee. ze lijken wat frisser en steviger (en ook een klein stukje groter) dan toen ik ze kreeg. :P

 

 

ff een vraagje:

  • ivm. groei van de wortels etc.; wanneer moet ik m'n selectie gaan maken en overpotten?
  • sommige steeltjes zien een beetje rood van boven, duidt dit nou op stress?
  • hoe lang moet ik de RV op 80% houden? de eerste 2 weken?

 

 

groeten, uw fluitende glazenwasser :showoff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rode steeltjes komt best wel vaak voor, is idd een tikkie stress meestal veroorzaakt door (een te snelle) temperatuursdaling tussen dag en nacht.

 

Als je stekken goed aangeslagen zijn kun je de rlv langzaam afbouwen naar een rlv van 40% in de laatste paar weken. Dus stapsgewijs afbouwen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok stumper, het zou mss ook wel te maken kunnen hebben met het feit dat ik gisteravond de plantjes ff allemaal rechtop heb gezet.. mss een beetje stress voor de worteltjes oid.

 

 

heb net nog eens het topic van rataplan over LV erbij gepakt, en ik ga de RV nu op 70% houden bij 22 - 24 graden. en dan volgende week op 60% etc... denk dt ik dan ook begin 2e week (as. dinsdag) de selectie 8 -> 5 maak.

 

 

zal ik het zo doen dat ik de eerste week het tentje nog over de stekken hou, en volgende week eraf? en kan dan de lamp meteen 60 cm boven de dames, of beter nog iets hoger? :showoff:

 

 

 

groeten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

vraagje glazenwasser: Waarom heb hje je schakelbord ín je kast hangen en niet er buiten? Vocht en electriciteit zijn geen vrienden..

Share this post


Link to post
Share on other sites

De lamp kan je ook langzaam laten zakken mits je plantjes duidelijk zijn aangeslagen.

Elke dag een 10 cm tot je op de 60 cm zit en dat tentje is natuurlijk t.b.v. je rlv, zou eens kijken wat er gebeurd als je deze eraf haalt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ whazzup:

 

het schakelbord hangt in de kast om twee redenen: zodat de rookmelder de lamp / fan en het schakelbord tegelijk kan 'observeren' én om de kast onopvalled te houden voor als er mensen op bezoek zijn die niet mogen weten wat er in die kast gebeurt. ik weet dat vocht geen vriendje van stroom is, daarom hangt ie ook bovenin de kast, vlak onder de afzuiger; komt er iig. geen water op. denk alleen dat de LV in de kast niet per sé schadelijk is voor die elektra aangezien ik in men badkamer, waar het nog veel vochtiger wordt, ook elektra heb zitten.

 

 

@ stumper:

 

ok, die 10 cm per dag klinkt goed! ik gok dat ik de RV alleen niet boven de 60% krijg zonder dat folie. ik vind wel dat de plantjes er trots bij staan, en volgens mij komen er ook nieuwe blaadjes aan, maar hoe kan ik zien of de stekken 'duidelijk zijn aangeslagen'? wanneer dit het geval is; folie eraf zeg jij?

 

 

 

bedankt voor de replies weer en groeten! :showoff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom gebruik je niet gewoon losse potjes ipv er meerdere in een grote te zetten, wat

is je gedachte hier achter, anders had je ze wat makkelijker kunnen switchen.

 

Misschien een aanpassing voor de volgende ronde

 

Succes ga je volgen

 

Blauwezand

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ whazzup:

 

het schakelbord hangt in de kast om twee redenen: zodat de rookmelder de lamp / fan en het schakelbord tegelijk kan 'observeren' én om de kast onopvalled te houden voor als er mensen op bezoek zijn die niet mogen weten wat er in die kast gebeurt. ik weet dat vocht geen vriendje van stroom is, daarom hangt ie ook bovenin de kast, vlak onder de afzuiger; komt er iig. geen water op. denk alleen dat de LV in de kast niet per sé schadelijk is voor die elektra aangezien ik in men badkamer, waar het nog veel vochtiger wordt, ook elektra heb zitten.

Ja, maar de electra in je badkamer is dan ook van een speciale kwaliteit met keurmerk voor natte ruimten. Het feit dat je in je badkamer ook electra hebt zitten doet niks af aan de de onveiligheid van je electra in je kast. Damp en condens kunnen wel degelijk tot storingen of erger, sluitingen lijden. Een VSA is niet geschikt voor een badkamer en een schakelklok ook niet.

 

Als ik jou was zou ik toch voor een andere oplossing voor zorgen. Het hangt nu wel onder een rookmelder maar die koop je voor een tientje eentje extra. Dat, of storing, sluiting en/of brand riskeren. Veiligheid gaat voor alles, dit is niet veilig:

gallery_8244_1084_131358.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ blauwezand:

 

ik had toch 5 x 25L staan, tis tijdelijk; ik maak binnen een week een selectie welke 3 ik eruit gooi, dan hou ik er 5 over die allen in 25L potten komen te staan.

 

 

@ wazzup:

 

ik denk dat je gelijk hebt dat dit niet ideaal is voor de veiligheid. aan de andere kant zie ik ook andere mensen die hun schakelbord in de kast hangen. ik ga het sowiezo allemaal wat netter op het bord maken. nog geen idee of ik hem ook alsnog buiten de kast hang. onderin wordt het nu welliswaar 70 - 80% luchtvochtig, maar bovenin rond de 40 - 50%, lijkt me niet buitensporig. naja, ik denk er nog ff over, bedankt dat je me er op wijst iig.

 

 

 

groeten! :showoff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

je ziet het wel vaker dat het schakkelbord etc. in de kast hangt, ben er nog niet veel

tegen gekomen hoor, en degene die het hadden hebben het zeker al veranderd.

 

Degene dit het niet veranderd hebben hoor je niets meer van want hun huis

zal wel afgefikt zijn, dus ook de pc, niet eigenwijs doen en veranderen zoals whazzup al aangeeft!!!!!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou het zeker met spoed weghalen cq veranderen.

Sluit me helemaal bij Whazuup en BlauweZand aan.

veiligheid gaat voor, deze situatie heeft vaak genoeg tot brand geleid.

 

Stoned Again

Share this post


Link to post
Share on other sites

eh ok, nou ik ben heemaal vóór veiligheid hoor! maar kan iemand mij evrtellen wat er hier nou precies zo gevaarlijk aan is? je kan wel zeggen 'straks gaat alles in de fik!', maar wát dan precies? als ik dat bord buiten de kast maak, gaan er nog steeds snoeren naar binnen, er zullen stekkerdozen in moeten komen, VSA, starter, condensatoren zitten in het armatuur. hetgeen wat buiten de kast komt in dat geval is het relais voor de lamp, de schakelklok en de afzuigerdimmers. is dit nou echt winst?

 

 

ik zeg dit niet om eigenwijs / bijdehand te doen overigens, en ik heb er zelf natuurlijk ook over nagedacht of en hoe het beter zou kunnen. maar leg mij nou eens precies uit wat ik zou moeten doen en welk voordeel dat zou opleveren. of zou ik kunnen volstaan met aanpassen van het bord (lasdozen ed gebruiken)?

 

 

 

 

de veiligheidsgroeten! ;)

 

 

 

PS.

 

is het nou trouwens normaal dat die stekken niet echt snel groeien tot nu toe? (3e dag). :showoff:

 

en hoe kan ik zien dat de stekken zijn aangeslagen? (weet nl. niet wat dit betekent...) :P

 

thx

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo!

 

 

 

de grond voelde een beetje droogjes dus heb ze net weer ff +/- 100ml water pp. gegeven met 3/4 aanbevolen dosering G-roots wortelbooster. ook heb ik 2 extra pc fans geplaatst om de planten evt. wat sterker te maken (dikkere stammen onzo). :P

 

 

is het nog iets om bladvoeding te geven? (niet voor de RV maar gewoon voor de voeding.) of moet ik juist helemaal niks geven? ik vind dat ze, ondanks het feit dat ze gewoon scheutjes ontwikkelen, een beetje licht groen zijn. of is dit normaal voor deze fase (3e dag)? ;)

 

 

ook heb ik besloten m'n schakelbord buiten de kast te maken; zal mij ook weer een beter gevoel geven als ik van huis ben ed. :showoff:

 

 

 

 

groenten, uw groentewasser!

 

 

 

PS.

 

morgen weer foteaux.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat dacht je van kortsluiting in je vsa, stopcontacten, schakkelkast/bord, schakelklok, dat

er snoeren van buiten naar binnen lopen is niet erg, die gaatjes kun je dan nog dichtkitten.

 

Snoeren zijn bekabelt en laten geen vocht door, zou nu liever mijn aanpassingen doen, dan

dat ze straks in de bloei staan, je hebt er nu de tijd voor nu ze nog op 18 uur staan, liever

nu iets stress dan als ze toppen aan het ontwikkelen zijn.

 

Zou met bladvoeding etc. zeker nog 2 weken wachten, er zit nog genoeg voeding in je grond, dus wachten daarmee laat ze eerst even lekker wortels ontwikkelen. Je kunt niet verwachten dat de stekken gelijk donker groen zijn, moeten eerst even bijkomen en wortels ontwikkelen, dat groene komt wel goed.

 

Kijk altijd naar je planten in het donker net voor dat het licht aangaat, het licht van je lamp vertekend de kleur van je planten.

 

So sit back and relax.

 

Volg je.

 

Succes

 

Blauwezand

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ blauwe:

 

schakelbord buiten de kast ga ik doen. ik laat het snoer van de lamp dan naar buiten lopen. ik maak nog wel een 'badkamer-stopcontact' in de kast voor de bevochtiger en de zwenkventilator, akkoord? VSA ed. zitten gewoon standaard in het armatuur. lijkt me dat dit in een kas oid. ook zo zit dus daar maak ik me niet teveel zorgen over, temeer omdat er (áls er al vonken zouden ontstaan) geen brandstof in de buurt is; het zit allemaal in een gemoffelde stalen kap.

 

IDMAN (dochter van Philips) industrie armatuur met Vossloh Schwabe VSA

med_gallery_8244_1084_953222.jpg

 

 

 

 

 

 

 

verder vroeg ik me mbt. bladvoeding af, of het nou wél een goed idee is om gewoon water (zonder extra voeding) op de blaadjes te sproeien, of is dit nou ook niet nodig omdat m'n RV hoog genoeg is? en zo ja, zou ik dit water het best kunnen afzuren of wortelboost er doorheen mengen?

 

 

 

straks picas! :showoff:

 

 

gr.!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zou met bladvoeding etc. zeker nog 2 weken wachten, er zit nog genoeg voeding in je grond, dus wachten daarmee laat ze eerst even lekker wortels ontwikkelen. Je kunt niet verwachten dat de stekken gelijk donker groen zijn, moeten eerst even bijkomen en wortels ontwikkelen, dat groene komt wel goed.

 

Kijk altijd naar je planten in het donker net voor dat het licht aangaat, het licht van je lamp vertekend de kleur van je planten.

 

So sit back and relax.

 

Volg je.

 

Succes

 

Blauwezand

 

Zie hierboven.....

 

Dus, water afgezuurd met wortelstimulator gegeven, let op dat je niet te veel water geeft daar worden

je plantjes lui van een gaan niet opzoek naar water, dat willen we niet laat ze maar lekker zoeken

en een groot wortelsysteem opbouwen.

 

Badkamerstopcontact lijkt mij ok, zijn voor vochtige ruimtes, vsa idd al in kapgemonteerd zal dus wel moeten en zal ook op enige vochtige ruimtes berekend zijn.

 

Blauwezand

Share this post


Link to post
Share on other sites

een update!

 

 

 

dag 5 (sinds dinsdag 12-12, 18:00)

 

 

 

gisteravond ff men schakelbord verplaatst naar boven op de kast. zo ziet het er nu uit binnen:

 

badkamer systeemstopcontacten en waterproof schakelaar voor evt. een inspectielamp oid.

 

gallery_8244_1084_43569.jpg

 

 

draden gaan rechts bovenin de kast uit

 

med_gallery_8244_1084_50914.jpg

 

 

ik vind het er zelf veel netter uit zien zo, en deze opstelling geeft me ook wel een veiliger gevoel moet ik zeggen! :showoff:

 

ik ben gister wel iets langer hier mee bezig geweest dan ik had gepland; ik was om 18:30 begonnen en om 20:30 kon het licht pas weer aan (had 19:00 moeten zijn). ze hebben dus 2 uur lang in de schemer gestaan. gelijk ff een nieuw folietje erop gedaan want die ouwe was een beetje geragd, daarna moest ik ook weer ff de bevochtiger / pc-fans afregelen en in dat proces zijn er wel wat temperatuurschommelingen geweest. ook had ik een 9vdc adapter in het stopcontact in de kast gedaan die dus recht in het licht stond... die heeft de ochtend niet gehaald :smoke ...hierdoor hebben de dames het vannacht wel een beetje warm gehad (+/- 26 graden) en het vocht is ook niet echt in hun richting gegaan (RV +/- 55%). ze zagen er vanochtend dan ook een beetje leppig uit; blaadjes hingen een beetje enzo. vanochtend dus ff een andere adapter aangesloten op de pc-fans en die adapter staat boven op de kast, dus daar gaat niks mee gebeuren.

 

 

ben net een Ph en een Ec meter wezen halen (€40 voor de set dus ben benieuwd hoe ghetto ze zijn... ;) ). ook heb ik de blumat tensio meter besteld. ik ga zo ff proberen een monster van de grond door te meten... vind ik leuk :P ...

 

 

hier enkele fotos van de dames:

 

closeupje met iets teveel flits

 

med_gallery_8244_1084_37012.jpg

 

 

 

pot I

 

med_gallery_8244_1084_498370.jpg

 

 

 

pot II

 

med_gallery_8244_1084_760196.jpg

 

 

 

 

hoe zien ze er uit? kunnen jullie ze zo goed zien of heb je closups nodig voor een goeie beoordeling?

 

 

 

ik hoop het klimaat in de kast nu wat constanter te kunnen houden... ik denk dat mijn chickas niet zo gek zjin van al die aanpassingen / verbouwingen. ook ga ik vanaf nu afgezuurd water geven. Ph 6 toch?

 

 

 

groeten, uw glassenwasser slash groenteboer!

Share this post


Link to post
Share on other sites

6.2/ 6.3 jah

 

ze worden klein beetje geilig of tenminste lichtgroen toch.

als het zo blijft is het helemaal niet erg. oppassen dat het niet door zet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ blauwezand:

 

dank je, ik vind het er ook een stuk prettiger bijstaan zo. ;)

 

 

@ Budget:

 

dan ga ik er 6,2 van maken. net m'n meters gehaald en 't kraanwater hier is 7,5. maargoed, dan krijgen ze vanaf nu wat ze hebben willen. :P

 

 

meters en vloeistoffen

 

med_gallery_8244_1084_713229.jpg

 

 

 

 

 

 

zoals je ziet ben ik ook wat aarde aan het inweken om straks de waarden hiervan de meten. ben overigens zeer tevreden met die meters. als je ook interesse hebt, moet je meneer Stronken uit almere ff bellen: 06-29587948. doe 'm de groeten!

 

 

nog ff een vraag:

 

hoe lang moet ik doorgaan met g-roots geven? en kan je dit wortelspul nou alleen door de wortels laten opnemen of helpt het ook om dit op de blaadjes te sprayen?

 

 

 

groenten! :showoff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet op de tere blaadjes spuiten hoor, gewoon door je voedingswater zou het een

weekje of 2 -2,5 gebruiken, kijk maar even op je fles, of in het schema als je dat hebt.

 

Welke voeding gebruik je??? heb ik even gemist.

 

Misschien had je het al gevonden GW het schema van bambo voor pp is een goede leidraad

pp schema

 

Blauwezand

Share this post


Link to post
Share on other sites

ghehe ik had nog helemaal geen schema :showoff:

 

 

ik ga 'm checken!

 

 

ty!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, cker handig! ga ik gebruiken!

 

 

 

evt. nog anderen die een mening hebben over mijn vorderingen?

 

 

 

groeten! :showoff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...