Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Drrr

Stekken! Wat Is Jullie Ervaring Met?

Recommended Posts

Varenrouwmug en andere vreters heb ik niet. Elke moederplant is behandeld met neemolie regelmatig.

De Rfx-1 heeft ook een laagje neemolie gekregen, je ruikt de uiiengeur als je de tent opendoet. Die tent staat in de moederkamer, waar zoals gezegd, regelmatige neem douche.

 

Stilstaand water in de bak is niet aangeraden, beter rfx-1, hydrokorrels, perliet, etc. te gebruiken zodat het water minimaal belicht wordt.

 

Geen kappen is veel beter. Die deksel garanderen een hoge LV, maar het nadeel is dat weinig luchtcirculatie kan gebeuren. Dit houdt dan in dat je stammetjes week worden of veel minder slaagkans bijvoorbeeld. Een goede temperatuur in de tent als de bodem, een kleine clipfan voor de lucht wat te doen bewegen in de tent doet echt wonderen met het aantal stuks dat slagen.

 

Bij eazyplugs hebben ze twee formaten, de tray met 150 stuks met 2cm plugs en die van 77 plugs met 4cm maat. Wortelen gaat even snel in beide. Het is niet omdat die kleiner zijn dat de wortels sneller zichtbaar zijn. Dit kan een voordeel zijn als je ze direct verplaatst naar een startblock of substraat. Het nadeel is dat die kleinere sneller droogtrekken, en als je ze te lang in laat de wortels verdonkeren of geen weg meer kunnen. Die grotere van 4cm zijn meer aangeraden als je wilt wachten om je tray geworteld te zien en ze samen dan te verpotten of zo. Ook zijn die grotere makkelijker op temperatuur te houden, voor mij, gewoon omdat het oppervlakte groter is en dus meer contact met de lamp warmte/licht en de vloerverwarming.

 

Greetz,

H.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb die van 77 besteld met Rhizopoeder AA, ga zo'n bak halen van de ikea en als die te koud is leg ik zo'n electrische kruik eronder. Nog ruimte zat in de moedertent, zet ze gewoon op een verhoging. :) Als het niet lukt ga ik t nog wel aanpassen.

 

Stekjes snijden doen jullie met aardappelschilmesje?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi hoor, gebruik jij de kappen wel?

Share this post


Link to post
Share on other sites

yes, na 5 dagen zet ik stukjes hout tussen kap en bak zodat de pluggen uitdrogen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sinds ik de tip van lostchild toepas over het beter niet besproeien van de stekken omdat dit stikstof aan het blad onttrekt blijven mijn stekken groener.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De eer gaat geheel naar PH_D in deze, ik papagaai slechts :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan van mij een sticky worden dit topic! had hier nooit aan gedacht briljant! gewoon RFX op de grond en zonder kappen werken

 

plantjes in de groei houden ook van de LV dus kan geen kwaad

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan van mij een sticky worden dit topic! had hier nooit aan gedacht briljant! gewoon RFX op de grond en zonder kappen werken

 

plantjes in de groei houden ook van de LV dus kan geen kwaad

 

en water je die rfx dan afgezuurd in ?

tussen steenwolokjes neem ik aan ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon RFX op de grond en zonder kappen werken

 

Hangt er maar net vanaf of bij jouw geen algengroei plaatsvindt (varenrouw is er gek op) en vergeet niet Neem in huis te halen waarmee je de boel regelmatig bewerkt, anders heb je echt wel critters :icecream:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik dacht dat het sproeien alleen te maken had met dat de wortels dan niet naar water op zoek gaan, (lui worden)

maar heeft dit dan ook invloed op het stikstof niveau in de bladeren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, tenminste ik bemerk duidelijk verschil met toen ik nog wel sproeide op stekkies zelf en ik gebruikte dan Calgreen ook nog.

Kap bespuiten geen geel wegtrekkende blaadjes meer, alleen als indicator dat er worteltjes aan komen.

 

Hoe het precies zit kan PH je volgens mij wel uitleggen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ken het fenomeen, en wellicht heeft PH het van dezelfde persoon als ik(sjoerd)

hij vertelde dat je de wortels lui maakt, omdat de stek via het blad te makkelijk vocht naar binnen kan halen,

sindsdien sproei ik ook niet meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook ik sproei niet meer maar bladeren worden nog wel geel van sommige stekken, bij de ene meer als bij de andere met name Amnees wil wel geel worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan vermoed ik dat je de lv te lang te hoog houd.

sativa heeft dunner blad dan indica, dus dat met die amnees zou kunnen kloppen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bijtijds beginnen met voeding geven wil ook wel helpen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan vermoed ik dat je de lv te lang te hoog houd.

sativa heeft dunner blad dan indica, dus dat met die amnees zou kunnen kloppen.

Dat zou het wel eens kunnen zijn.

Bijtijds beginnen met voeding geven wil ook wel helpen.

De bladeren worden al geel voordat er wortels zijn en eerder voeding geven resulteerde bij mijn stekken is versteende bladeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

voeding bij ongewortelde stekken werkt snel averechts inderdaad

op de 6de/7de dag doe ik wel visemulsie in de ondergrond.

zodat de stikstof damp het blokje in wappert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gisteren heb ik voor de grap even 2 a5 gestekt. Nu is de vraag, hoe ver drukken jullie die steeltjes het stekblokje in, neem aan dat je alles 'bepoedert' wat in het stekblokje gaat.

 

Temp in de propogator is 22,5 en lv is 65%.. Dat is aangenaam voor hen toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poeder is niet perse nodig, maar toen ik het nog gebruikte dompelde ik het natte steeltje er een paar cm in en dan in de stekblok. Diep genoeg zodat ze niet omvallen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke dan had ik ze nog wel wat dieper kunnen doen. Next question:

 

Hoe schuin is schuin afsnijden.. ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoek 45C.

 

Als je voordat je de stek in het gaatje prikt ff met een ander dunner dingetje onderin dat gaatje een klein prikje doet,

kun je als je het stekje in het plugje drukt (rustig) heel mooi je stekje extra ankeren in dat gaatje in een gaatje.

 

Voeding doe ik altijd maar dan een klein beetje (EC 0.6 vanaf 0.24), ooit als experiment omdat ik ook best veel geel blad kreeg na het wortelen.

Bij ene soortje werkt het wel, de ander wortelt dan lastiger of helemaal niet en duurt het zo een week langer.

 

Blad trekt alleen nog geel weg hier als er wortels in aantocht zijn om bijna meteen daarna weer groen bij te trekken omdat er wat voeding beschikbaar is.

 

LV zo snel mogelijk omlaag brengen, krijg je sterke stekkies van die je amper af hoeft te harden.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je laat de stekblojes dan zeg maar weken in EC van 0,6? Ph ook afzuren of?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...