Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Drrr

Stekken! Wat Is Jullie Ervaring Met?

Recommended Posts

Ben nu ook voor t eerst bezig stekken proberen te.maken en heb stekplugjes ingewaterd met wortelstim.en afgezuurd...nu is mijn vraag...doen jullie de pluggen nog nabevochtigen na een week ofzo? Met stekken heb ik ze wel een beetje uitgeknepen trouwes.

 

Ze staan bij mij onder 2x18watt. Temp.23/25 gr. Lamp 24uur aan lv van 80% regelmatig lucht verversen.

 

Er gaan een paar hangen vandaar...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja de pluggen moet je nat houden totdat er wortels zijn en dan verpotten. Aanzuren is nog nergens voor nodig want zolang er geen wortels zijn neemt de plant toch niks op. Het is weggegooid geld om iets aan het lauwwarme kraanwater toe te voegen.

 

En de LV mag tussen de 70 en 80% bij voorkeur zonder een kap toe te voegen.

 

gallery_6495_18670_148826.jpg

 

gallery_6495_18670_180916.jpg

 

Gewortelde stekken klaar voor een nieuwe ronde na twee weken onder 1 x 18watt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok tnx!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Steenwol inwateren door het 24 uur in aangezuurd water te laten staan wordt aangeraden door de fabrikanten en vrijwel iedereen die er mee werkt. Uiteraard kun je er ook gewoon wat kraanwater overheen kiepen, meteen je plantjes er in zetten en denken dat dit goed genoeg is, want je plantjes gaan natuurlijk niet dood van zoiets. Maar dat wil nog niet zeggen dat je dan optimaal bezig bent, en dat is denk ik toch wel wat de meesten nastreven. Zuinig doen door een paar druppels zuur minder te gebruiken is echt van de zotte.

 

Uitknijpen is ook niet goed, steenwol houdt van zichzelf precies de juiste hoeveelheid water vast. En tuurlijk, als je pluggen droger worden even wat bijwateren.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat mankeert er dan aan mijn stekken beste Twiet? Op de foto's zie ik niks geks maar ik sta altijd open voor opbouwende kritiek!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er mankeert niets aan je stekken Dilago maar onderbouwen waarom je het nu juist niet zou moeten doen (aanzuren) ontbreekt waar als je zou weten waarom je het doet (zie hieronder) je het wel uit je hoofd zou laten niet aan te zuren naar minimaal 6.

 

Jij breekt de ph buffer van je blokjes niet waardoor de 1e paar keren het water wat jij geeft (ph 5.8 meen ik) stukken hoger zou zijn in het blokje dan je denkt (in blokje is 7+ ivm kraanwater niet aangezuurd).

 

Wortels preferen in begin een zuurder mileu, bij aanmaak helemaal, hogere ph waarden is echt iets voor een niet inert medium.

Je wint dubbel ipv dat je 1st een aanloop moet nemen.

 

Test het zelf eens met wat blokkies en check de wortelvorming maar ook gedrag plant na zetten plug in bijv. bigblock of op slab.

Edited by lostchild
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met je stekken is niks mis, maar met wat jij er mee doet vanaf het moment dat ze wortels hebben en dus voeding beginnen op te nemen nmm wel. Met andere woorden, als je dat wat je er mee doet optimaliseert zul je zien dat het beter gaat. Ze zullen eerder en beter aan de groei gaan.

 

Stekken hebben wortels voordat deze uit het plugje, blokje, of potje tevoorschijn beginnen te komen. Wat Lost al aangeeft is 1 punt, het inwateren met aangezuurd water breekt de ph buffer van de steenwol af waardoor je vanaf het eerste moment een voor de ontwikkeling van je plantjes optimale ph waarde kunt aanbieden. Het inwateren dient ook voor het optimaliseren van de capillaire werking van de steenwol. Maw, de waterhuishouding van je blokken wordt beter.

 

Het is behalve met de juiste zuurgraad ook beter om in te wateren met een lichte groeivoeding, zodat je plantjes vanaf dag 1 alles hebben wat ze nodig hebben. Ga je pas aanzuren en voeden vanaf het moment dat je ze al in je ni goed ingewaterde blokken hebt staan duurt het een tijdje voordat de waardes in je medium op de juiste niveaus belanden. Dat tijdje is dus tijd die je planten beter zouden kunnen benutten, ofwel rendement wat je verliest, alle beetjes tellen mee daar waar het gaat om er het maximale uit te halen. En dit laatste is toch het streven, of denk jij dat je met rommelen in de marge genoeg doet?

 

Zoals jij het doet laat je je stekken eerst een beginfase overbruggen waarin ze het minder dan perfect hebben. Dat houdt niet in dat ze dan slecht zullen gaan, maar wel minder goed dan mogelijk is. Dat kun je ontkennen en je kunt zelfs volhouden dat het allemaal onzin is, maar je doet dan gewoon jezelf tekort. En anderen, die jouw goedbedoelde raad voor waar aannemen.

 

Echt, wat steenwol betreft hoef je het wiel niet nogmaals uit te vinden, dat is in de afgelopen 30 jaar al gedaan door het hele Westland en een bende wietboertjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Echt, wat steenwol betreft hoef je het wiel niet nogmaals uit te vinden, dat is in de afgelopen 30 jaar al gedaan door het hele Westland en een bende wietboertjes.

Het wiel nogmaals uitvinden? Waarom denk je dat ik deze methode zelf heb bedacht? Laat ook maar en als je het nog niet wist: ik kom niet uit het Westland.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was niet echt voor jou bedoelt hoor, meer voor de mensen die wel interesse hebben in dingen goed doen.

 

En inderdaad, laat maar, je moddert maar lekker verder joh.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ach ja, jij doet de dingen goed dat was ik even vergeten! Maar foto's zeggen meer dan woorden en iedereen kan zien hoe mijn stekken erbij staan! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je gedraagt je weer als een kleine kleuter die op z'n pik getrapt is Dilago. Het is toch duidelijk wat er staat? Om even een metaforische vergelijking te maken: dat jij je met een roestbak van A naar B weet te verplaatsen is leuk, maar dat dat met een Ferrari in de helft van de tijd kan, moet je ook niet onderkennen.

 

Waarom lullen we dan met z'n allen hier überhaupt over wiet? Iedereen probeert toch op een zo efficient en effectief mogelijke manier die plant te kweken? Omdat jij nu even een methode hebt gevonden die een keer wel voor je werkt, betekent nog niet dat je dat als de zaligmakende waarheid hoeft om te dopen.

 

En moet Twiet nu een foto van een lullig aangeslagen stekje gaan posten om te bewijzen dat ph 5.5 ingewaterd ook werkt? Het is geen wedstrijdje ver pissen...

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd hier met succes :

 

rockwool stekplugjes

lege stekpotjes gevuld met onbemeste aarde

op dwc basis

 

Heb rootit gel,stekpoeder en honing getest, werkt allemaal redelijk goed :)

Beste resultaat haalde ik echter altijd met een verwarmingsmatje onder de propagator :)

En vanaf dag 4 de schuifjes dagelijks verder openzetten,tegen dag 10 waren de stekken eigenlijk klaar voor gebruik.

Te lang een te hoge vochtigheid en te weinig ventilatie heeft hier al voor wortels met schimmelvorming gezorgd :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je gedraagt je weer als een kleine kleuter die op z'n pik getrapt is Dilago. Het is toch duidelijk wat er staat? Om even een metaforische vergelijking te maken: dat jij je met een roestbak van A naar B weet te verplaatsen is leuk, maar dat dat met een Ferrari in de helft van de tijd kan, moet je ook niet onderkennen.

Kijk nog eens goed naar de foto's en vertel me eens: wat mankeert er aan de stekken? Groener worden ze niet en toch ben ik pas met aanzuren begonnen vanaf dat er wortels waren.

Waarom lullen we dan met z'n allen hier überhaupt over wiet? Iedereen probeert toch op een zo efficient en effectief mogelijke manier die plant te kweken? Omdat jij nu even een methode hebt gevonden die een keer wel voor je werkt, betekent nog niet dat je dat als de zaligmakende waarheid hoeft om te dopen.

Degene die het over zaligmakend heeft ben jij maar de praktijk is voor mij bepalend en niet het gelul.

En moet Twiet nu een foto van een lullig aangeslagen stekje gaan posten om te bewijzen dat ph 5.5 ingewaterd ook werkt? Het is geen wedstrijdje ver pissen...

Kennelijk is het dat wel want zodra ik aangeef welke methode ik het beste vind krijg ik gezeur dat ik het anders moet. Dus ja, een foto zou leuk zijn want ik zie niet wat er aan mijn groene gewortelde stekken mankeren zou.

Share this post


Link to post
Share on other sites

God de tering stelletje positivelingen....... :thumbsdown: sneu hoor..

 

 

@ Twiet : Fijn dat je helpt maar hij hoeft het niet te doen zoals jij het uitlegt,da's zijn recht tot eigen keuze.

 

@ Pindarot(s) Je ben een recalcitrant ventje die zomaar met oordelen gooit zoals je ben een kleuter? echt sneu.

Ik had beter van je gehoopt...

Als iets dus niet gaat zoals jij wilt dan ga je los? echt wel sneu...

 

 

@ Dilago : Ach wind je toch niet zo op kerel,je kan het altijd nog doen zoals JIJ wilt.

Ze zullen vast wel gelijk hebben met afzuren en alles,maar je moet uiteindelijk zelf bepalen of je er wel of geen zin in hebt.

 

De enige die hier altijd toevoegt zonder te zeiken is L.C. zo kan het dus ook gewoon.

 

Wees een beetje aardig voor elkaar verdoeme! :rtfm:

Edited by Collie Weed
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze zullen vast wel gelijk hebben met afzuren en alles,maar je moet uiteindelijk zelf bepalen of je er wel of geen zin in hebt.

Nee, dat hebben ze niet, dat is het 'm net. Zolang de stekken geen wortels hebben hoef je niet aan te zuren en ik ben niet de enige die daar zo over denkt.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En DAN NOG heb ik er geen zin in :rofl ha ha ha

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En DAN NOG heb ik er geen zin in :rofl ha ha ha

Volgens Twiet ben je dan aan het aanmodderen. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Vrede op aard" :innocent: :likken:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 dood(waarschijnlijk te nat) 1tje zelf per ongeluk gekilled. Gisteren even naar een tijdelijk onderkomen verpot.

 

gallery_45735_19171_67775.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Vakman : dem a go face demselves one day.........

 

 

 

Clean heart always go make it!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi kapsel heeft die gast :jump:

Die gebruikt polm ipv wax :dribble:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...