Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Drrr

Stekken! Wat Is Jullie Ervaring Met?

Recommended Posts

hoek 45C.

 

Als je voordat je de stek in het gaatje prikt ff met een ander dunner dingetje onderin dat gaatje een klein prikje doet,

kun je als je het stekje in het plugje drukt (rustig) heel mooi je stekje extra ankeren in dat gaatje in een gaatje.

 

Voeding doe ik altijd maar dan een klein beetje (EC 0.6 vanaf 0.24), ooit als experiment omdat ik ook best veel geel blad kreeg na het wortelen.

Bij ene soortje werkt het wel, de ander wortelt dan lastiger of helemaal niet en duurt het zo een week langer.

 

Blad trekt alleen nog geel weg hier als er wortels in aantocht zijn om bijna meteen daarna weer groen bij te trekken omdat er wat voeding beschikbaar is.

 

LV zo snel mogelijk omlaag brengen, krijg je sterke stekkies van die je amper af hoeft te harden.

De gele bladeren komen niet door gebrek aan voeding denk ik, bij mij hielp het niet als ik voeding toevoegde en werden de bladeren alsnog geel. Nu ben ik aan het testen om de stekken te laten wortelen zonder kap en hoewel ik nog geen wortels zie zijn ze allemaal nog net zo groen als toen ik ze er vorige week inzette.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was wel een vallen en opstaan voordat ik zover was hoor en het is mijn manier, niet de manier om te stekken.

Heb het opgepikt van iemand die het vd profs had (kap open dag 5, lv naar 70% en dippen in water met dubbele dosis wortelstimu na indrogen, GEEN VOEDING dat komt pas als de wortels er daadwerkelijk zijn, zie je geel wegtrekkend blad aan een randje). Bij mij werden hele bladeren geel met dat niks bevattende water van me.

 

Ik doe het anders dan de meeste anderen het doen, beter hun volgen en als je het eenmaal in de vingers hebt kun je gaan experimenteren:

zo week ik slechts 1 uurtje de stekpluggen, gebruik dus wel voeding bij klaarmaken pluggen voor zetten stekken en geen verwarmingsmatje zodat de temp vaak maar rond de 23C is met lamp aan en 16C lamp uit.

Alles wat je 'fout' kunt doen en toch heb ik net zo snel wortels uit de pluggen als de gemiddelde andere stekker :icecream:

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

dubbel, sry

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vele wegen leiden naar Rome! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

op aanraden van dilago gebruik ik minder licht en dat helpt goed

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teveel licht werkte bij mij ook contraproductief, ze moeten net genoeg krijgen om energie te hebben om te wortelen, maar niet zoveel dat ze veel vocht moeten verdampen om zichzelf te koelen.

 

Stekpoeder dip ik ook maar n heel klein puntje vd stekken in, en tik ze daarna goed af, teveel stekpoeder aan de takjes gaf ook ellende

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met clonex hoe je niet af te strijken, ik werd niet goed van dat precies werken met stekpoeder, fijne mechaniek controle is niet alles hier, tikken kan zomaar meppen worden, ik haal soms echt de raarste capriolen uit :icecream:

 

Beste verlichting voor snel stekken is niet mijn 110W Tneon armatuurtje met 2x 865 erin.

Een uit verschillende kleuren samengesteld DIY T8 armatuur van 110W deed het erg goed maar omdat er een storing in zit heb ik die niet vaak meer in gebruik.

Er zit 865/827/en die paarsige kleur in, denk dat het verdeelde spectrum grote duit in zakkie doet net zoals het nogal diffuus licht.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgende x dat ik stekken ga maken ga ik proberen n theelepeltje stekpoeder in n beetje water op te lossen, en daar mn stekken in te dopen.

Komt dan meer in de buurt van clonex gel qua manier van werken.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan kan je beter azos pakken van xtreme gardening

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Drrr,

 

die A5 wortelt heel makkelijk en vrij snel. Je merkt dat A5 een heel houterige stam heeft. Normaal wortelen die het snelst, gemiddeld vijf dagen.

 

Hoe schuiner men snijdt hoe meer oppervlakte wordt opengesteld voor te wortelen. Het nadeel van te schuin snijden is dat je uiteinde dan te broos wordt als je het in het blokje steekt.

 

Clonex is echt het beste product om gemakkelijk en snel te werken. Poeder is delicater, en voordat je de juiste touch ontwikkeld hebt, vermindert dit je slaagkansen.

Als alternatief werkt stroophoning wel heel goed.

 

Ik ben gestopt om met een deksel/kap te werken. Liever een kleine (micro)tent gebruiken waar je betere luchtcirculatie hebt, makkelijk de LV regelen door een laag mapito, rfx1, perliet, hydrokorrels, etc op de vloer te hebben en met dat raampje elke dag iets meer te openen om de LV naar beneden te laten zakken. Ook kun je dan in dat tentje een clipfan steken wat beter is tegen de stagnerende lucht.

 

De stek nooit te diep in de plug steken. Gewoon door het gaatje en als je weerstand voelt enkele mm dieper drukken.

 

Greetz,

H.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Hel en alle anderen,

 

zal morgen even foto van de test plaatsen, dan kan je checken hoe ze ervoor staan.

 

Heb de kap al van propogator enhet gewoon op de pot aan de voet van de moeders gezet. Temp in de moedertent is 23graden en zo rond de 60% lv. Eentje hing helemaal slap qua blaadjes, maar die is nu weer bijgetrokken.

 

Qua dippen, heb ze zo'n 0,3mm in de poeder gedipt. Daarna met pasje erlangs gestreken om de overdaad eraf te halen.

 

Groetsels.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als 1 van je stekkies slap gaat hangen kan een boterhamzakje met wat gaatjes erin om de lv weer omhoog te krikken een uitkomst zijn.

Kwamen ze rechtstreeks uit de propagator met een zeer hoge lv?

Daar moet je wel een beetje voorzichtig mee zijn, wat afharden in de propagator (schuifjes open en deksel ophogen aan 1 kant, helpen mee om de shock te verkleinen.

 

Ik zou het overtollige gewoon aftikken, met een pasje erlangs moet je dat pasje 1st weer onstmetten en zit er poeder aan het pasje, dubbel werk toch?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zat toch al poeder aan het pasje.. Wat meer of minder.. :whistle:

 

edit: Er zitten bovenin luchtstrippen die stonden al open. Maar next time zal ik het rustig opbouwen, goeie tip :)

 

Volgende vraag:

 

Mits goed gedaan normaal gesproken heb je alles wel geworteld in 14 dagen? (even voor de berekening naar de volgende ronde toe)

Edited by Drrr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, twee tot drie weken, de ene soort wortelt sneller dan de andere. Maar je kan stekken nog verpotten naar startblokken en ze langer laten wortelen, dan gaan ze als een speer en kan je sneller op 12/12.

 

Ik gebruik geen kap meer omdat ik prijs stel op groene stekken i.p.v. gele en na drie jaar onafgebroken alles geprobeerd te hebben zeg ik: geen kap en geen voeding en geen stekpoeder!

 

gallery_6495_16810_12945.jpg

 

gallery_6495_16810_17568.jpg

Na een week zijn de eerste stekken geworteld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voeding geef je sowieso niet aan stekken toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

vanavond dan maar bezig. De stekpluggen laten weken in kraanwater met wortelstim heeft dat nut?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja en afzuren volge s mij

Share this post


Link to post
Share on other sites

thnx, had m al gelezen. Wil alleen beetje info van de mensen die t nu doen zeg maar, altijd beter dan van jaren terug. Tenminste...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voeding geef je sowieso niet aan stekken toch?

Inderdaad, gewoon kraanwater werkt prima!

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

De moeders

 

gallery_45735_19171_2021628.jpg

 

gallery_45735_19171_852403.jpg

 

Het resultaat van het stekken, heb de eazy plugs 5 minuten laten weken in lauw water met wortelstim, ph van 6,4. Schuin afgesneden, gedoopt in poeder paar tikjes om het overtollige eraf te gooien. Daarna in de gaatjes gestoken, kap op de propogator en aan de voet van de moeders neergezet. Tent volledig dicht, dus de LV en temperatuur moet goed zijn.

 

blaadjes zijn nog geknipt hoor :)

 

edit: sommige waren wel beetje ieeeeenieminiee maar wilde eigenlijk alles van de strawberries doen. Heb voor reserve nog paar a5-jes gedaan. Nu afwachten..

 

gallery_45735_19171_2817076.jpg

Edited by Drrr

Share this post


Link to post
Share on other sites

thnx, had m al gelezen. Wil alleen beetje info van de mensen die t nu doen zeg maar, altijd beter dan van jaren terug. Tenminste...

 

Hanteer ook al jaren mijn afwijkende methode (wel voeding en laag in de ph) en keek nogal op van volgende in de guide:

zet je stek na snijden in water aangezuurd tot 6.2 met wortelstimu

 

gewoon een glas water of maatbeker als je veel stekken hebt werkt net zo goed.

 

Water, aanzuren tot gewenste ph waarde en daarna wortelstimulator in het water doen (zodat je niet gaat ph-en op de wortelstimu)

 

Des te eerder jij de lv kunt verlagen naar 70% zonder dat alles meteen gaat hangen, des te sneller zullen de stekkies wortelen en ook als ze dan eenmaal geworteld zijn, hebben ze geen hoge lv waarden meer nodig om aan te slaan.

Dat gaat bij velen nog wel eens mis en moeten ze met bevochtigers of niet afzuigen aan de gang enzo :innocent:

 

edit: easy plugs dus mijn steenwol verhaaltje nvt

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Easy plugs gewoon met kraanwater inwateren. Anders kan je net zo goed steenwol gebruiken

Edited by appel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zal niet heel veel uitmaken

Maar ze heten niet voor niks easy plugs he. Easy plugs icm azos en je hebt super stekken.

Edited by appel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...