Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
al green

Aarde Versus Cocos

Recommended Posts

vorige run coco nu weer 100% aarde

heb alweer spijt, alles staat nu te nat

 

durf zelfs te stellen dat op cocos makkelijker is voor een beginner, wel direct beginnen met hoge ec

daar heb je een tensio meter voor.

 

Wat grootte van potten betreft vind ik het lastiger worden met water geven boven de 18literpotten.

Ik kweek nu ook in 26ltr potten en ik snap wat je bedoelt..

Ik geef ze 2ltr per pot en soms komt het water niet bij de tensiometer in de buurt zoals nu bijvoorbeeld..

De ene tensiometer geeft 126mbar aan en de ander 197mbar

 

Ik geef dan wel 1ltr vanaf boven en 1ltr in het lekbakje

2 liter per pot is sowieso veel te weinig op 26 liter potten als je in volle bloei zit, waar heb je tensio mee gevuld heb je hem voor geweekt hoe ver staat die van de rand en stam?

Hoeveel zeg jij dan dat ik moet geven per pot? 2.5ltr of 3ltr?

Tensiometers gwn met water gevuld ze doen het prima maar de potten zijn gwn te groot voor de korte tensiometers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wanneer je vanaf de bovenkant water geeft heb je niks aan een tensiometer, je moet er dan minsten een per pot hebben. Met 25literpotten mag je er wel vijf in elke pot steken en daarvan het gemiddelde berekenen. Anders blijft het gissen en kun je ze net zo goed helemaal niet gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeveel zeg jij dan dat ik moet geven per pot?

 

Dat kan toch niemand je vertellen beste jongen.

Dat ligt aan je plant hoeveel dorst ze heeft.

 

Dat verschilt van plant tot plant en zelfs in welke periode..

Plantje leren lezen. Echt..

 

En er zijn ook langere tensiometers.

Maar zelf doe ik zonder..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik meet alleen de waarden wanneer ik vanaf de onderkant water geef wat ik in een bak giet. Dan weet je tenminste zeker wat je meet en heb je maar een of twee per bak nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeveel zeg jij dan dat ik moet geven per pot?

 

Dat kan toch niemand je vertellen beste jongen.

Dat ligt aan je plant hoeveel dorst ze heeft.

 

Dat verschilt van plant tot plant en zelfs in welke periode..

Plantje leren lezen. Echt..

 

En er zijn ook langere tensiometers.

Maar zelf doe ik zonder..

Ik snap wat je bedoelt ik heb al een paar dagen geen water gegeven omdat ik 2ltr per pot geef maar als jk water geef hoeveel moet ik er dan in mikken zodat het voldoende is voor het aantal liters potgrond meestal 10% toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die 10% waar je nu over spreekt,

dat is een richtlijn voor het inwateren..

 

Wat je plantjes drinken, staat daar los van..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

gebruik nu minstens 2 jaar cocos gemixed met potgrond met goed resultaat, zelfde ervaring als Green Machine, feitelijk veel voordeel, vanwege de luchtige struktuur van de grond, nooit meer verdichting van je substraat met alle problemen van verzuring, wortelschade en dergelijke. In mijn ogen dus makkelijker dan alleen op aarde. Puur cocos zou ik niet doen, want dan heb je niets meer aan de bacterieen en schimmels bij mijn weten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor mensen die het zelf oproken zeg ik : AARDE

voor mensen die een zakcentje kunnen gebruiken zeg ik ook : AARDE , maar het zal wel cocos worden

..

als je de gelegenheid hebt te automatiseren is cocos makkelijker en economischer

 

jansen die de broodkweker in spé adviseert :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

oké, aarde is de keuze

Maar gebruik je dan 11 ltr. of 18 ltr. potten

En is de bloeiperiode langer in een 18 liter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ligt aan jezelf hoeveel planten je wilt zetten. In een 18 liter pot groeien ze langer voor. Bloei periode blijft gelijk. Zelf kweek ik op 11 liter potten, mocht er dan onderweg 1 afvallen houd ik meer planten over dan wanneer een 18 liter pot wegvalt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik draai ook op 11 liters, daar gaan er gewoon meer van in een tent. Kan ik dus mooi in kleine setup starten en zodra de planten ruimtegebrek krijgen verhuis ik er gewoon steeds een aantal naar een extra tent. Scheelt een hoop stroom als ik niet gelijk vanaf het begin met 4x600W bezig ben. En na de oogst hoef ik niet te wachten met overnieuw starten tot de boel gedroogd is, ik ontruim de starttent, hang de boel in de andere tenten te drogen en kan gelijk weer overnieuw beginnen.

 

11 liter heeft wel als nadeel dat je erg vaak moet wateren, ff dagje overslaan vinden de meiden vaak niet zo leuk... was vandaag ook erg laat, sommige hingen bladeren pittig slap...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik draai ook op 11 liters, daar gaan er gewoon meer van in een tent. Kan ik dus mooi in kleine setup starten en zodra de planten ruimtegebrek krijgen verhuis ik er gewoon steeds een aantal naar een extra tent. Scheelt een hoop stroom als ik niet gelijk vanaf het begin met 4x600W bezig ben. En na de oogst hoef ik niet te wachten met overnieuw starten tot de boel gedroogd is, ik ontruim de starttent, hang de boel in de andere tenten te drogen en kan gelijk weer overnieuw beginnen.

 

11 liter heeft wel als nadeel dat je erg vaak moet wateren, ff dagje overslaan vinden de meiden vaak niet zo leuk... was vandaag ook erg laat, sommige hingen bladeren pittig slap...

meer planten levert niet altijd meer op.

 

Dat ligt aan jezelf hoeveel planten je wilt zetten. In een 18 liter pot groeien ze langer voor. Bloei periode blijft gelijk. Zelf kweek ik op 11 liter potten, mocht er dan onderweg 1 afvallen houd ik meer planten over dan wanneer een 18 liter pot wegvalt

als je ze voor doet groeien in kleine potjes zie je ook meteen de afvallers de mooiste pot je over naar de 18 liters heb je altijd een goeie start ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@jack, lees mijn post nog eens... en nu met je ogen open... vooral de eerste 2 regels.

 

Ik eindig met ong 9 dames per 1,5 m2.

die 11 liters passen er in de beginfase lekker veel van onder 1 lamp, en de boel blijft lekker handelbaar zo.

stroomverbruik blijft ook nog enigszins te verantwoorden op deze manier, ik betaal gewoon de rekening...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

smaak en effect van aardewiet waardeer ik als roker meer dan cocos gekweekt.

 

Een goede inkoper zou voor aarde-wiet meer bieden , maar in de regel boeit het inkopers niet zoveel .

 

Heb je nog nooit een goede kokos gerookt mnr. J.

Op maat gevoed is wietje een stuk zoeter maar ga je zoals de meesten voeding pompen dan wordt ie vies.

 

een inkoper zou meer voor een kokos bieden, happig als ze zijn op 'compacte toppen' en geur, een goed gekweekte kokos beats aarde all the time daarin en welke inkoper ziet nu (hij moet dan echt wel 3 joints roken om een goede indicatie te krijgen) wat wat is... het is maar welk verhaaltje erbij verteld wordt als het aangeboden wordt.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Via boven water geven doe ik alleen als bepaalde planten meer drinken. Zodra alles is dichtgegroeid is dat echter geen optie meer. Dan geef ik alleen nog water via de onderkant wat ik in een waterdichte bak giet waar de planten in staan.

 

Zonde hoor want je moet wel erg hoog gaan vloeden wil je een 18ltr pot vanaf onder bovenin ook vochtig genoeg krijgen met een niet hydro medium

 

1/3 van de pot bovenkant droogt helemaal in met EC troep afzet tot gevolg en het is daar dan zout joh, heel erg zout dus inwateren van boven is dan idd uitgesloten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik kan er gewoon niet bij dus dan houdt het op.

 

Nu nog wel maar op een gegeven moment niet meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ga ook overstappen op cocos met wat meer zonnetjes erboven, ben lezen lezen maar nog zoveel onduidelijk.

 

- Cocos is luchtiger, dus je kan (bijna) niet teveel water geven

- Licht (sjouwen van zakken)

- Je kan snel bijsturen en makkelijk te spoelen.

- Hergebruik (20% nieuwe cocos toevoegen ivm verwijderen wortels etc.)

- 1x p/week 'droogtrekken' door watergifte te halveren

- Gelijk beginnen met voeding geven.

 

Maar hoe doe je dan inwateren om de stekjes een goede start te geven? EC waarde?

Heb begrepen je moet een PH van 5.8 hebben, zit hier nog ruimte in b.v. PH 5.5 - 5.8?

Hoe krijg je dit? Gewoon het vat op PH/EC maken (5.8)? Of moet je Hoger b.v. 6.3-6.5 om 5.8 drain te hebben, en nog een probleem hoe heb je drain als je van onder water geeft (Eb-Vloed)?

 

Ik wil SOG gaan doen dus zoveel mogelijk indica's op 1m2 (16-25) gelijk op 12/12.

Wat voor liter-maat container is het meest rendabel?

 

Is Canna Cocos in combinatie met: Hy-pro A+B + Hy-pro Rootstimulator + Spaymix voldoende?

Of mis ik nog dingen zoals enzymen?

 

Ik wil graag Eb-Vloeden zoals Schenkie, op mapito deed Schenkie het in de bak (met bakken/potten) pompen en liet dit 10-15 min staan, en pompte het dan terug het vat in. Hoe meet je drain als je van onder voed? En hoeveel water pomp je in die bak als bv de rand 10cm is?

Of moet je een extra hoge bak maken en dan bv tot 10-15cm pothoogte water erin pompen?

 

MD

Share this post


Link to post
Share on other sites

1m2 maar?

 

Vat maken (emmer van 10ltr is zat) en dan een pompje erin en broesen van boven.

 

11ltr potten en die water je in met wat er in je voedingschema staat voor zetten van stekken, meestal is dat een EC van rond de 1.6 en hangt het er maar net vanaf wat je medium doet en of dat al gebufferd/gespoeld is op ph waarde, de meeste kokos is uit de zak 5.8 (voor ons geschikte kokos dan he) dus kan je ook 5.8 geven. volgende beurt geef e dan lagere EC, die wat hogere is om ze een goede complete start te geven.

 

Hoeveel water geef je en drain meten..

Zet de broeskop erop en ga de pot rond en houdt de onderkant pot in de gaten, als je na 1x rond de pot water aan de onderkant eruit ziet komen is het ok en heb je de hele pot genoeg doorbetaald, meer gaan geven heeft geen enkele zin en dat water wat eruit komt mag je van mij gaan meten maar wat je daar nu uit moet interpreteren is abracadabra.

Beter zorgen dat je steeds diezelfde drain hebt met dat broesen en omdat je zo werkt spoel je de pot en is wat je geeft wat er in de pot zit aan waarden, simpel.

 

Velen denken dat kokos een heel gedoe is maar als je drain verhaal ff in de la doet wordt het ineens een stuk duidelijker denk ik, drain metingen die ver weg liggen van wat je gaf en jij dan maar gaan 'sturen' op en je plantje vernaggelen..

 

Hy-Pro lijkt me niet zo'n goede keuze op kokos, ze vreten calcium en in hy-pro zit amper wat, ik heb geen aandelen bij ze maar GHE voeding is erg goed, je gebruikt er weinig van en behaald er veel mee en hebt weinig werk, ook geen gedoe met PK boosten enzo, zit in schema verwerkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankje Lostchild.

Ik praat over 1m2 als indicatie, de werkelijke hoeveelheid is niet relevant en volgens mij ook niet gewenst op dit forum.

Maar per 1m2 natuurlijk een 600w en wil de stekjes echt meteen op 12/12 zetten in SOG dus geen 11 liters voor mij.

 

Ik las ergens het volgende:

 

Professionele beroepskwekers hebben 25 planten per m2, namelijk 5 rijtjes van 5 planten.

Er worden dan vierkante potten gebruikt van 20x20x20 die tegen elkaar staan.

Maar ook 49 planten per m2 komt voor, dus 7 rijtjes van 7 in 15cm potten.

 

Die 25 planten per m2 sprak mij het meeste aan dus 5 rijtjes met 5 planten en dan vierkante potten.

Nu ben ik een beetje gaan zoeken en kwam ik bij deze uit: https://www.growshoponline.nu/containers-potten-vaten/ipp-vierkante-pot-57-liter-20-x-20-x-23-cm/

 

Het zijn dus 5.7 liter potjes.

 

Dus ik moet ze wel 1 malig voor de stekken erin gaan inwateren met PH van 5.8 en EC van wat op voedingsschema staat?

En echt de hoeveelheid wat er staat of halveren omdat ze vanuit de fabrikant meestal nogal royaal zijn.

Ik dacht een EC van 1.0 en dat opbouwen naar 2.0 met stapjes van 0.2 of is EC van 1.0 te laag voor stekjes te laten starten?

Want 1.6 is wel hoog toch of ben ik in de war met aarde? Dus nieuwe cocos hoeft niet gespoeld te worden?

En na iedere oogst? Spoelen? Of gewoon wortels verwijderen, 20% nieuwe cocos toevoegen, inwateren met PH 5.8 en dan met lagere EC beginnen? 1.0?

Hoe hoog kun je met cocos gaan wat EC betreft? 2.0 is toch de max zover?

 

Oke het drainwater meten verhaal gaat de la in.

Maar wat jij zegt met een broeskop even rond de pot draaien, dat bij 25 keer zoveel planten?

Dat is onbegonnen werk, net als met de gieter daar komt het toch op neer ofnie? :jump:

 

Nee zoals ik zei wil ik net als Schenkie gaan eb-vloeden, dus water erin pompen in de bak waar de potjes instaan, dat even laten staan en dan terugpompen of misschien zelfs niet terugpompen gezien je veel rotzooi het vat inpompt wat bij Schenkie niet het geval was gezien het feit dat hij op mapito kweekte.

 

Dus misschien alleen vloeden - erin pompen en dan laten.

Zuigt cocos een beetje goed dat water op of is het niet zoals aarde? (omdat het luchtiger is)

Want dan zouden ze 2-3 dagen vooruit kunnen.

 

Ga zeker eens zoeken op GHE voeding kijken wat dat is :)

En welk merk cocos raad je aan? Zat zelf te denken aan Canna.

 

Groentjes

 

MD

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt mij een prima systeem 5x5 op een m2. Minder tijd voor problemen en meer opbrengst. Denk dat er alleen maar voordelen aanzitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee

 

hoe dikker de kluit, hoe groter de buit :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stel dat er 20 gram aan elk van de 25 plantjes op die m2 komt, dan draai je onder een 600 watt lamp al bijna 1 op 1.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het uberaubt nodig om te Eb/Vloeden bij Cocos?

Geeft cocos geen rotzooi wat je terug het vat inpompt?

Je kan evt een panty oid op de slang doen maar het zal vroeg of laat toch verstoppen in vergelijking met mapito wat minder rotzooi geeft.

 

Of is alleen vloeden (dus eigenlijk gewoon van onder water geven) ook goed?

Ben alleen bang dat dan bij bloeifase toprot ontstaat door de hoge luchtvochtigheid van het water wat blijft liggen.

 

Bij mapito is soms 3-4 cm vloeden al genoeg gezien mapito alles opneemt maar geldt dat hetzelfde voor cocos?

Hoe sterk is de zuigtkracht van cocos in vergelijking met mapito?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoezo pomp je niet gwn bijvoorbeeld 1l per pot water met voeding in de bak en laat die staan?

Waarom zou je het terug willen pompen dat is toch helemaal niet nodig in Cocos?

je geeft zelf al aan dat je rotzooi terug pompt.. Als je niks terug pomp krijg je ook geen zooi in je vat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...