Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
al green

Aarde Versus Cocos

Recommended Posts

Omdat wat blijft liggen de LV triggert, en dat is de eerste paar weken niet erg maar als de planten vol in bloei staan heb je ze zo vol met toprot.

 

Of valt dit wel mee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zelf geen ervaring met Cocos maar als ik de kweekverslagen van klaver90 en mister green zo zie hebben hun er geen last van..

Dus denk niet dat je luchtvochtigheid er flink van omhoog gaat aangezien het water binnen 30 min ofzo al opgezogen is

 

D'r zal uiteindelijk net zoveel blijven staan als dat je het weer terug pompt dus het maakt volgens mij geen flikker uit

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zelf doe de stekken inwateren met EC 1.3 en 10% van de pot inhoud. Dus als je bijvoorbeeld op 11 liter potten kweekt is dat 1.1 liter per pot. Vervolgens dek ik de bovenlaag af met zwart wit folie zodat die niet snel uit droogt, en dan kan je de eerste week wel vooruit. De eerste 3 a 4 weken geef ik water vanaf boven en daarna stap ik over op vloeden. Cocos heeft een goeie zuigkracht en als je water op maat geeft dan drinken de planten alles redelijk snel op dus blijft er niet heel lang een laag water staan.

 

Als de ronde voorbij is gooi ik alle cocos op een hoop en verwijder ik de wortels en gooi ik er weer nieuwe cocos bij om het aan te vullen. Vervolgens alle potten weer vullen en spoelen, met spoelen geef ik net zolang warm water vanaf boven totdat er flinke drain ontstaat. Die drain vang ik op en daarvan meet ik de EC. Ik blijf net zolang spoelen totdat de EC tussen de 1.2 en de 1.5 zit. Daarna laat ik de potten weer een beetje droog trekken. Daarna plaats ik de stekken en water ik alles opnieuw in met groeivoeding enzovoorts.

 

Gr klaver :)

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor mensen die het zelf oproken zeg ik : AARDE

voor mensen die een zakcentje kunnen gebruiken zeg ik ook : AARDE , maar het zal wel cocos worden

..

als je de gelegenheid hebt te automatiseren is cocos makkelijker en economischer

 

jansen die de broodkweker in spé adviseert :likken:

 

ik ken wel wat broodkwekers die met cocos standaard tegen de 1 g p watt zitten

ken maar een aardeteler die er standaard bij in de buurt komt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankje Klaver, heb je PM gestuurd!

MeneerJansen, hoe voeden deze de planten? Met druppelsysteem (slangetjes) of van onderen door bak vol te pompen waar potjes instaan?

 

En hoe doen zij dit de eerste weken als de stekjes nog niet echt wortels hebben om van onder te drinken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aarde mengen met cocos lijkt me ook wel de moeite waard. Ik heb alleen geen zin om de ec van de drain te meten, dat weerhoudt mij er vooral van.

Share this post


Link to post
Share on other sites

druppelaars zie je toch heel veel

 

1 x inwateren van boven tot de wortel de bodem heeft bereikt

capillaire werking zuigt water omhoog

dus eb en vloed is echt niet alleen het nat maken van onderste paar cm

Share this post


Link to post
Share on other sites

1x inwateren van boven tot de wortel de bodem heeft bereikt?

Begrijp het niet helemaal.

Tot de wortel de bodem heeft bereikt duurt toch wel langer, of valt dit mee in 20x20x25 (5.7 liter) potjes (25 per m2)

 

En je zegt eb en vloed is echt niet alleen het nat maken van de onderste paar cm.

Er zijn mensen op mapito die vloeden maar 3-5 cm, en mapito zuigt alles op.

Dit gaat dan wel over cocos, maar werkt cocos niet hetzelfde?

 

Die potjes zelf zijn zeg 20x20x25, als ik nou bij het vullen van de potten met cocos de potten inwater (tot een drain ontstaat) en vanaf dan stekjes erin.

De bak zelf met een rand van 30 cm hoog maken, water in die bak pompen tot de potjes tot 20 cm onder water staan, zou het dan moeten lukken?

Of kom ik er echt niet onder uit de eerste weken van boven te wateren?

 

Nogmaals druppelen zou evt wel kunnen maar vind ik zo'n gedoe en wil ik echt als laatste optie bewaren.

 

Groentjes

 

MD

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik voed van onder op aarde en het water komt nooit hoger dan hooguit 1-2 cm en dat werkt prima.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inwateren doe je en dan laat je ze een week droog trekken dan zijn de wortels wel onderin, met Mapito dan

Edited by Dries_grower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga eens op YouTube bij VaderOG kijken. Die doet eb en vloed met cocos op deense bodems en wat plastic bekertjes.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je liever geen druppelaars wilt gebruiken kan je inderdaad voor een eb en vloed systeem gaan of gewoon alleen vloeden.

 

Soms zijn de wortels al met een week beneden in de pot en soms duurt het 2 a 3 weken dat ligt er maar net aan hoe je stekken aan slaan. Hoe kleiner de pot Hoe sneller ze beneden zijn natuurlijk. En daarbij heeft cocos ook een goeie zuigkracht. Ik zelf geef de eerste 3 a 4 weken water van boven en stap daarna over op vloeden.

 

Kan je niet een klein loop pad maken zodat je de potten eerst van boven kan bewateren. Je vult gewoon een groot voedingsvat, een pomp erin met een slang en dan je slang verlengen met een pijp zodat je vanaf afstand je potten kan bewateren.

 

Het is maar voor de eerste weken daarna kan je gewoon van onder water erin knalle.

 

Hoe groot is je oppervlakte en hoeveel lampen hang je op?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zit er sterk aan te denken om de overstap naar cocos te maken, of misschien om te beginnen eerst 50/50 mengen met aarde. Gezien ik de voedingslijn van Biobizz heb is mijn oog op het volgende gevallen.

 

gallery_6495_16810_22416.jpg

 

Heeft iemand hier ervaring mee? En welk kweekschema volg ik hiervoor? Er is op de site van Biobizz geen kweekschema afgestemd op cocos en de info die gegeven wordt is minimaal.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zit met hetzelfde idee te spelen, ook max 50% coco bij de lightmix. Ik denk gewoon het aarde schema aanhouden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb Biobizz even gemaild met de vraag welk kweekschema zij aanbevelen bij die grond. Aan de hand van wat zij antwoorden besluit ik misschien wel om meteen 100% kokos te gaan.

 

Ik zit met hetzelfde idee te spelen, ook max 50% coco bij de lightmix.

Dat kan ik me voorstellen Scirocco, ik lees verhalen van kwekers die hun opbrengst tot wel 20% zien toenemen nadat ze de overstap van aarde naar kokos gemaakt hebben.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hoop dat het de opname en verspreiding van water door de potten verbetert, zodat van onder water geven makkelijker gaat.

Dat de opbrengst daarmee verbetert lijkt me logisch

Share this post


Link to post
Share on other sites

De opbrengsten dries hangen echt van de skills van de grower af en aarde en cocos is haast niet te vergelijken, aangezien cocos een inert medium is net als hydrokorrels of mapito of slabs. Aarde heeft een buffer en de rest niet, cocos een heel klein beetje maar totaal te verwaarlozen aangezien je je voeding stuurt.

Op alle inerte (bufferloze) mediums werkt afzuren het beste omdat je dan met de juiste voedingswaarde instuurt, dit kan het beste met een voedingscomputer simpelweg omdat je dan altijd met exact dezelfde waarde instuurt en dat is van groot belang op hydro anders moeten je planten elke x (waterbeurt) aanpassen aan het aangezuurde water.

Je water word echt niet zo exact afgezuurd met bijvoorbeeld een adwa pH meter en elke x die aanpassing DAT scheelt pas grammen.

Daarom growt een Racker of een Schenkie ook op mapito, waarom? Het is het medium wat het meeste grammen levert en dat word wel s door elkaar gehaalt naar mijn idee.

Op aarde kun je wel afzuren maar dan volgens de pH Donner manier met de Floranova lijn van GHE, hun hebben het bio/mineraal dat zoveel betekent als de voordelen van mineraal en de voordelen van aarde. Aarde smaakt alleen way better.

Mijn mening is op aarde zuur je niet af en laat je het de schimmels regelen zodat je planten zich helemaal niet meer hoeft te bemoeien met voedings opname of pH regulatie en gewoon die dikke toppen erop zet die we allemaal willen.

Cocos, aarde mapito korrels is het de grower die t uitmaakt wat er aan de plant zit niet de voeding of wat dan ook.

Ik draai meerdere kasten, hokken locaties, denk je nou echt dat ik op elke plek ga staan afzuren en meten hahaha ik ben een smoker en rook de hele dag, dus ik doe alles op kraanwater makkelijk en zo klaar.

 

Pg

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan het mooi brengen Polder..

 

GHE Flora Bio mineraal?

ammehoela

Bio Sevia en vor op aarde is wat ze bio hebben, ja de roots en de bloom is ook bio maar die laten je elektrode zo meuren dus die gebruik ik ook amper, ook eigenlijk niet echt nodig want GHE is erg compleet,

Vd rest alles lekker vol mineraal hoor bij GHE, de beste afvalzoutjes voor je plantjes en wil je 1, 2 of 3 part :innocent:

Die natuurlijke toevoegingen zullen vast Yucca en nog zo wat zijn want het bijt elkaar nogal, bio met ph 6.5+ en hydro met max 6.2 .

Vanwege sturing begon ik met de 3 part, ging naar de duo maar die beviel niet (calcium) en toen naar die PH ook heeft de Nova

en da's wonderspul zo uit 1 fles.

 

Kokos valt niet echt onder de inerte mediums want het bindt oa calcium aan zich en doet ook wat met de P, ook is er heel veel verschil tussen de verschillende kokos, genoeg topics op WF hierover.

 

Waar haal je vandaan dat je met de tegenwoordige voedingen die een bredere ph range hebben maar ook stukken beter qua chelatering dan zeg een decennium geleden in elkaar steken, dat straffe ph regelen met een computer je grammen meer gaat geven? Mijn ervaring is heel anders en vooral door een hydro ervaring uit de oude tijd (2004).

 

Stel af op zeg 5.6 en laat lekker oplopen naar 6, betekent wel dat je miet meten maar dan pas stuur je lekker en voedt je op maat want veel gat er echt dus niet in he als je strak op 5.8 zuurt, lekker je niet bufferende medium gaan bufferen vinnik dat.

Hydro voeding bevat al niet veel calcium en onder de 6 gaat het er een stuk moeilijker in, laat je nu ph verlopen naar 6 toe heb je nooit een probleem, met strak sturen op 5.8 zit ik met mijn zachte water dus echt wel met ca problemen en zelfs groene flesje van GHE FloraNova lijn (3 compo) helpt dan niet meer, ph op laten lopen (lees gewoon 6 geven) helpt wel, rarara. Ph wil ook nog wel eens richting 5 gaan dus je breekt de buffer ook makkelijker als de plant zelf actief gaat sturen (N honger bijvoorbeeld).

Gelukkig heb ik ooit ge'DWC't en daar geleerd hoe je waarden nu moet interpreteren, het verloop en niet het strak op .. proberen te houden levert de grammen op ipv dat gestress want de plant doet zelf ook graag mee en werk je zo tegen, zonde vd energie die je dus die extra grammetjes gaat geven en nog betere smaak ook.

 

Vd heren die na hosanna verhalen overwegen om dan maar helemaal over te gaan op kokos:

bedenk je goed aarde kweker, water geven doe je de helft van wat je gewend was en ook niet zo vaak en je moet je echt gaan bedwingen ,een veel, heel veel gemaakte fout van overstappers is dat en zet voordat je alles ermee volzet 1st eens een paar plantjes op kokos en kijk of het je ligt, wil je toch hydro doe dan pito ipv kokos maar ook daar een leercurve die niet iedereen ligt omdat pito et ff wat vergevingsgezinder is al je waarden weet te interpreteren, je spoelt het namelijk een stuk makkelijker dan kokos in een pot met een flinke wortelkluit.

 

Je stelling dat aarde way better smaakt dan hydro begrijp ik nu ook wel wat beter, je doet je planten aardig tekort en zult dat ergens bemerken.. ik ken geen beter wietje dan een met liefde gekweekte hydro, lekker fris en je proeft te n volle de smaak wat veel minder beïnvloedt wordt door curen wat alleen maar + geeft waar het met aarde vaak wel nodig is anders is je wiet zo gronderig.. jaja bio man!

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat is ook wel een goeie, ik ga hierna waarschijnlijk over op Mapito in een 300x150x200 tent met 3x 600watt.

Ik ga dan denk ik de eerste ronde ff oefenen met 2x 600watt met onder elke lamp 9 stuks in een bak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb na lang overdenken ook besloten toch voor Mapito te kiezen.

Iemand nog een idee waar de mapito van Atami te krijgen is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...