Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Loopt die rioolbuis door tot op de bodem? Wel toevallig dat die ene plant zonder buis twee keer zo groot is als de rest. Het is ook de enige plant waarbij het blad niet op half zeven hangt. Houdt die wel van water rond de stam? :whistle: Ik zie trouwens geen airpruning. :thumbsdown:

 

Lachen met jou, hij die "eigenwijze drol" een kracht term vind..

 

Nee, het is een ring van zo'n 10 cm.

5 cm boven, 5 cm onder.

Die hele pot is airpruning, maar dat ter zijde..

 

Dit is een foto, van een voorgaande kweek, die gemaakt is na het verpotten en waarbij ze nu dus in hun definitieve schoenen staan.

Dus al je conclusies kunnen over boord.. :)

 

ik denk dat jullie soms een beetje te veel door slaan op veel dingen :lol:

 

Dat ben ik absoluut met je eens.

Maar hele simpele natuur wetten, zijn raadzaam om op te volgen.

 

Enkel in plastic bekertjes heb ik zoveel verhalen gelezen dat plastic bekertjes funest zijn.

Waarom weet ik eigenlijk niet.

Ik stek al tijden in plastic bekers, nooit problemen mee gehad. Wellicht omdat ik vier gaatjes van een mm onderin prik. :)

Dit is duidelijk iets van klok/klepel.

Waar weedrunner waarschijnlijk op doelt is dat plastic veel weekmaker bevat,

dat bij bepaalde temperaturen vrij komt en je plant vergiftigt.

 

Wat jij doet met je bekertjes is geen probleem, omdat ze er maar heel kort in staan en van vergiftiging geen sprake kan zijn..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Regen en ook de kunstmatige equivalent Blumat zorgt voor een bevochtiging met een soort van ringpatroon. Misschien kun je hier op internet iets over terug vinden.

 

De blumat's, die plaats je idd in een ring met het water van de stam af..

Indien goed geplaatst, blijft er een ring rondom de stam "droog"

Goh, waarom zou blumat dat nou adviseren??

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@oude rocker

 

airpruning wil zeggen dat de wortels door de potwand naar buiten komen i.p.v. rond te draaien in de pot. Bij jou zie je geen wortels door de potwand naar buiten komen. Logisch, want je belemmert de wortelgroei met je rioolbuis. :rofl :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

@oude rocker

 

airpruning wil zeggen dat de wortels door de potwand naar buiten komen i.p.v. rond te draaien in de pot. Bij jou zie je geen wortels door de potwand naar buiten komen. Logisch, want je belemmert de wortelgroei met je rioolbuis. :rofl :rofl

Zo als gezegd, maar mischien heb je het niet gelezen,

maar de hele pot is airpruning. Maar misschien snap je het principe van airpruning nog niet zo goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites


  • "Air pruning happens naturally when roots are exposed to air in the absence of high humidity. The roots are effectively “burned” off, causing the plant to constantly produce new and healthy branching roots. If roots are not exposed to air, they continue to grow around the container in a constricted pattern."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gezonde wortelvorming in een smartpot:

 

d5464654sc05261lg7.jpg

 

wortelvorming met rioolbuisgallery_38152_17390_3396471.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Coco mapito, wat een droeftoeter ben jij zeg! Leer eerst eens lezen voordat je begint te ijlen..

 

Hij geeft duidelijk aan:

"Dit is een foto, van een voorgaande kweek, die gemaakt is na het verpotten en waarbij ze nu dus in hun definitieve schoenen staan."

 

Of groet bij jou na het overpotten binnen een uur de wortels weer uit de potten? :thumbsdown:

Edited by Oppersmoker
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ oppersmoker

 

als ik een rioolbuis om de stam zet kan ik tot sint juttemis wachten voordat de wortels door de potwand komen en als we echt geen mierenneuken: hij geeft toch niet aan hoe lang ze al in die potten staan?

 

Laat 'm dan maar een foto posten een paar weken na verpotting, dan zullen we zien hoe goed die planten het doen met rioolbuis. Graag ook een foto van de plant zonder rioolbuis.

 

Denk eens na man. Je koopt een smartpot om o.a. de luchtigheid van het medium te bevorderen en dan duw je een plastic buis in het medium die de stam afsluit. :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou het schoolgeld terug vragen, want begrijpend lezen schijnt nog wat lastig te zijn voor je.. :rtfm:

 

De buis loopt dus niet tot onder maar:

5 cm boven, 5 cm onder.

 

En gezien je fantastische voorbeeld: Waar zijn daar de eerste 10 á 20cm de wortels??

 

hij geeft toch niet aan hoe lang ze al in die potten staan?

 

Ben jij nu zo dom, of ik zo slim? er staat duidelijk:

 

die gemaakt is na het verpotten

Dus al je conclusies kunnen over boord.. :)

 

Zoals ik het lees, overgepot en direct een foto geschoten..

Edited by Oppersmoker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou het schoolgeld terug vragen, want begrijpend lezen schijnt nog wat lastig te zijn voor je.. :rtfm:

 

Nee, het is een ring van zo'n 10 cm.

5 cm boven, 5 cm onder.

 

En gezien je fantastische voorbeeld: Waar zijn daar de eerste 10 á 20cm de wortels??

 

Je hebt zeker nog nooit een smartpot gebruikt? De eerste drie weken van de groeifase zal de plant vooral wortels aanmaken in het onderste 2/3 deel van de pot, daarna zal de wortelgroei ook plaatsvinden in het bovenste deel van de pot ALS DAT GOED BEVOCHTIGD WORDT. Capiche, jochie?

 

En als we over schoolgeld beginnen, dan ben jij wel de eerste die zich moet melden voor terugbetaling. Je krijgt geen foutloze zin op het scherm. :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt zeker nog nooit een smartpot gebruikt?

 

Nee jochie, nog nooit gezien nee! :whistle: Doe eerst eens onderzoek voordat je WEER begint te ijlen!

 

Hier een topic van April 2013, waarbij ik 5 smartpotten heb staan..

Maar nee, nog nooit gezien..kweek er pas dikke 2 jaar mee!

 

http://www.wietforum.nl/topic/100780-welkom-in-de-keuken-van-oppersmoker/page__fromsearch__1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt zeker nog nooit een smartpot gebruikt?

 

Nee jochie, nog nooit gezien nee! :whistle: Doe eerst eens onderzoek voordat je WEER begint te ijlen!

 

Hier een topic van April 2013, waarbij ik 5 smartpotten heb staan..

Maar nee, nog nooit gezien..kweek er pas dikke 2 jaar mee!

 

http://www.wietforum...__fromsearch__1

Ik heb wel wat beters te doen dan die posts van jou na te lezen. Na 1 post in dit draadje was al duidelijk dat je er weinig van snapt. Heb je al een keer wortels gezien in het bovenste deel van je pot in de afgelopen twee jaar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij zijn die wortels die uit je smartpots groeien juist geen goede zaak die wil je graag in de pot houden.

Met betrekking over die glimmende bladeren een oorzaak waar ik naar zou zoeken zou zijn overbevoeding.

Veel succes en hou het gezellig gaste :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik was niet geheel tevreden over hoe de planten erbij stonden die ik met de hand water geef en had het gevoel de controle erover te verliezen. Zelfs met de meters erbij ging het weer niet. Behalve de planten in het autopotsysteem, die gaan geweldig. Zodoende heb ik besloten ze allemaal over te potten in het autpotsysteem en vooralsnog bleek dat de gouden greep.

 

gallery_6495_18129_34028.jpg

 

gallery_6495_18129_106985.jpg

 

gallery_6495_18129_20446.jpg

 

gallery_6495_18129_85819.jpg

 

gallery_6495_18129_60257.jpg

 

Wat betreft mijn eerste nogal negatieve ervaring met het autopotsysteem ben ik nu als een blad aan de boom gedraaid. Zoals deze vijf planten er nu bijstaan is hoe ik ze wil hebben. De overige drie heb ik even langs de zijkant gezet om wat bij te komen en droog te laten trekken alvorens ik ze eveneens aansluit op het autopotsysteem. Dan na een of twee dagen de klok op 12/12.

 

gallery_6495_18129_29130.jpg

Ze zijn nog te mooi om af te schrijven.

 

Dat was 'm voor nu. Fijne avond gewenst.

 

Groet,

 

Dilago.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat betreft mijn eerste nogal negatieve ervaring met het autopotsysteem ben ik nu als een blad aan de boom gedraaid. Zoals deze

Groet,

 

Dilago.

 

 

Wellicht heb ik ten onrechte dit systeem de schuld gegeven voor het mislukken van mijn vorige ronde. Derhalve ook deze test.

 

Nee heb je niet..

 

Eerst pure frustratie,

 

Het probleem lag dus niet aan de grond, maar wél degelijk aan het autopotsysteem. Derhalve heb ik het eruit gehaald en morgen gaat het de deur uit.

 

Maar al heel snel ook de zelfrefelctie.

 

Aangezien vele kwekers er dik tevreden over zijn is er bij mij blijkbaar iets fout gegaan.

 

En zie daar, het bloed kruipt waar het niet gaan kan.

:spliff:

 

 

Ik heb het je gezegd... :)

 

Ik hou er van om mensen hun goede eigenschappen in het licht te zetten..

Edited by oude rocker
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zien er mooi groen uit. Beter dat het autopotsysteem nu wel goed werkt:)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

t is ongetwijfeld even zoeken met zo'n autopot systeem...

 

t pas overpotten wanneer je planten er sterk genoeg voor zijn blijkt te werken?!

 

t capilair ( t spons effect) van je medium is van degelijk belang wil je dat je pot tot boven toe vochtig blijft

( zie vaker bij mensen die enkel van onder wateren dat alleen de oonderste helft van depot benut word, en de bovenste helft droog blijft, met alle gevolgen van dien: je gebruikt de helft van je medium, ec/ph verschillen, slechte beworteling bovenin,zuurstof gebrek onderin..altijd te nat)

 

growshop eigenaar die ik kende had er zelf 150 op zo'n systeem staan...

 

hij had een elektrische waterklep op zn water toevoer gezet omdat zn planten te nat stonden met de autopots.. zo kregen ze alleen water tijdens de lamp aan periode.. ( ik zou persoonlijk anderson doen)

 

zelf zou ik met zo'n autopot systeem zorgen dat je de bovenkant van je aarde afdekt.. om verdamping tegen te gaan.. aller ervoor om te zorgen dat je pot van onder tot boven vochtig blijft...

 

zelfde met het reservoir.. ik zou er dan voor kiezen mn vat net zodanig te vullen dat ze er 4/5 dagen mee vooruit kunnen (schoon water met evt beetje yukka)

en ze eind van elke week "droog(er)" te laten trekken zodat je altijd nog 1x in de week de kans hebt bij te voeden! ( tenminste als je bac gebruikt ofzo)

dit handmatig van boven af.. zodat je pot van boven tot onder verzadigd bljift en zn "spons effect" niet verliest

 

zomaar eens wat hersenspinsels

 

t lijkt me eerder iets voor puur cocos en een bijbehorende minerale voeding?

 

of ideaal om je moederplanten zorgeloos mee in leven et houden :D

 

t heet wel wat zo'n autopot systeem.. ik volg met interesse :tu

Edited by skunkmonster
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

De toplaag van planten afdekken met het autopotsysteem had ik bij mijn vorige ronde gedaan met metselzand, maar dat is mij niet zo goed bevallen. Wat je zou kunnen doen is de toplaag dagelijks bevochtigen maar ik doe dat niet en laat het gewoon zo. In de natuur regent het soms ook dagen niet en moet de plant zijn water uit de grond halen.

 

Verder houden de vlotters het water op 1 cm hoogte en door de laag van hydrokorrels onderin je potten van 3-5 cm verzuipen je planten niet. Derhalve kan je de waterbak elke week wel tot boven toe aanvullen en het systeem doet de rest.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag heb ik de klok op 12/12 gezet. Heb nu zes planten onder 1200watt te staan. De planten die ik als laatste in het autopotsysteem heb overgepot staan er iets minder mooi bij dan de drie die er vanaf het begin in staan, maar ik maak me (nog) geen zorgen.

 

gallery_6495_18129_78777.jpg

 

gallery_6495_18129_139456.jpg

 

gallery_6495_18129_47951.jpg

 

gallery_6495_18129_119402.jpg

 

gallery_6495_18129_105289.jpg

Deze is een beetje geler als de voorste drie.

 

gallery_6495_18129_49113.jpg

Ook deze is iets minder mooi.

 

gallery_6495_18129_73414.jpg

En dit is de minst mooie van de zes.

 

gallery_6495_18129_37547.jpg

 

gallery_6495_18129_78741.jpg

 

gallery_6495_18129_117772.jpg

 

De laatste drie zijn de planten die vanaf het begin in het autopotsysteem hebben gestaan en die staan er het mooiste bij van allemaal. Derhalve ga ik de volgende ronde op die voet verder. De stekken staan al klaar en momenteel even onder tl omdat de lampen in de kweekruimte op 12/12 staan. Zodra het wat mooier weer is zet ik de stekken af en toe even voor het raam, want zonlicht hebben ze liever dan tl-licht.

 

gallery_6495_18129_36002.jpg

 

Dat was 'm voor nu, fijne dag gewenst.

 

Groet,

 

Dilago.

Edited by dilago
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_6495_18129_105289.jpg

 

Deze lijkt wat te nat te staan, heeft wat bolle bladeren.

Of dat komt van eerder te nat staan, dan zijn de bladeren niet meer bij getrokken.

 

Ga je ze ook nog knakken of iets dergelijks om het veldje vol te krijgen?

Edited by bosrand
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

eindelijk schijnt het zonnetje in deze binnentuin wat korter :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Bosrand, denk dat het de shock is van gewoon water geven naar het autopotsysteem of misschien iets te weinig hydrokorrels onderin de pot. Hopelijk trekt het nog wat bij en als het niet erger wordt vind ik het wel prima.

 

@ Rodja, ja eindelijk, zeg dat wel! :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Look's nice!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...